Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-11, 06:20
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressant blog med bl a Östlings förhör. Här berättar han själv hur han besöktes morddagen av FMW,s Per Arvidsson, Piketpoliserna Göran Stigsson och Per Hall, den senare sedemera livvakt. Vidare fick han också vid fyratiden besök av livvakten Tord Axelsson. Ordentlig trafik hos konvalecenten Östling timmarna före MOP.

http://www.petrahoffblad.se/13-förhör-15373451

Tack för den där länken mvagrippa, oerhört intressant! Vore kanske idé att lägga upp den i länktråden också, lätt att den annars försvinner och helt glöms bort bland allt tjattrande här..
Citera
2013-03-11, 08:53
Medlem
Såg filmen "Hassel-privatspanarna", om ett gäng privatspanare som gör en rekonstruktion på mordet. Sven Anèr är med, kanske också någon här inne? Nån som sett filmen? Bra? Dålig?
Citera
2013-03-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
som väl ändå inte åtnjuter immunitet därför att de är medlemmar?

Där har du fel. Carl Bildt meddelar sådan immunitet och förser vederbörande med diplomatpass.

Läs och lär.

http://www.expressen.se/kvp/spionchef-tog-sitt-liv---allt-hemligstamplades/

Citat:
KSI FÅR BRYTA MOT LAGEN

KSI har rätt att bryta mot lagen för att bedriva spionage och avvärja hot mot svenska intressen, rikets säkerhet och sina egna fiender.
Till sitt förfogande har KSI en hemlig budget, spioner som förses med hemliga identiteter och möjlighet att driva aktiebolag som täckmantel för sin verksamhet.
Det är ytterst regeringen som styr KSI:s verksamhet.
KSI:s verksamhet har aldrig nagelfarits i offentlighetens ljus. Men i en rad statliga utredningar och handlingar finns information som avslöjar att KSI har betydande maktbefogenheter som göms bakom begreppet särskilda metoder.
Vad det exakt innebär är hemligstämplat men både justitiedepartementet och Säkerhetspolisen har i skrivelser hävdat att det innebär att KSI har rätt att bryta mot gällande lagar för att inhämta information och spana.
Källor: Statliga utredningar om underrättelsetjänsten, riksdagsbeslut samt remisser och skrivelser från försvarsdepartementet, justitiepartementet och Säkerhetspolisen.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/spionchefen-som-jagar-usb-stickor/

Citat:

Utrikes- minister Carl Bildt. Har ett särskilt intresse i Must eftersom det, sedan ett par år, sitter tjänstlediga ambassadörer från UD på Must som biträdande chef under högste chefen, Stefan Kristiansson.
Senast redigerad av Utredaren 2013-03-11 kl. 10:26.
Citera
2013-03-11, 10:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Där har du fel. Carl Bildt meddelar sådan immunitet och förser vederbörande med diplomatpass.

Läs och lär.

Okay, men jag menade att konspiratörerna väl inte har en fristad här på Flashback?
Citera
2013-03-11, 10:55
Medlem
p.norths avatar
Hans Holmér: "Det var Olof Palme själv som valde att bli skjuten vid Dekorima" (28 maj 1986 på en presskonferens i Stockholms polishus)
Hans Holmér: "Så fort vi kan berätta något så gör vi det. Jag har mycket att berätta, menkan inte." (TV-intervju den 6 juli 1986 av Gary Engman)
Hans Holmér: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar" (DN den 25 augusti 1986)
Hans Holmér: "Det var en statlig gerilla som dödade Olof Palme" (DN den 28 augusti 1986)
Hans Holmér: "Nu spelar jag ett högt spel, därför att förr eller senare får ni facit"
Hans Holmér: "Sanningen om Palmes död är nu hemligstämplad till långt in på 2000-talet"
Hans Holmér: "Jag är och har alltid varit politiskt neutral. Att jag skulle vara socialdemokrat är rykten som då och då kommit upp" (Intervju i tidningen Etc)
Carl Lidbom: "Det vore bäst om mordet på Olof Palme aldrig klarades upp"
Martin Ardbo: "Om Olof Palmes inblandning i Boforsaffären blir känd faller troligenSveriges regering" (egna dagnoteringar 1 september 1987)
Martin Ardbo: "Palme själv var ju djupt invecklad i Bofors´ vapenaffärer, och nu är allarädda för att jag skall berätta hela sanningen. Men sanningen om kanonaffärerna med Indien och vad som därtill hör tar jag med mig i graven. Sanningen dör med mig
Anders Ferm:”– Svenska folket kommer att uppleva en minst lika stor känslomässig chock som efter
mordnatten den dag då mördarligan grips.” 1987
Harry Schein: ”Det finns statskrafter som inte vill att mordet på Olof Palme klaras upp”.
Nils Bejerot: ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”
”Extremhögern och socialdemokratin har ett ömsesidigt intresse av att bevara hemligheten”
stod det på en lapp. (S)äpo måste dölja den största skandalen i statsmannaskapets historia.
”Låt oss hoppas att det är en ensam galning”, sa Anna Lind några dagar efter mordet.
”Innerst inne trodde jag på politiska motiv bakom mordet”, skrev Ingvar Carlsson i sin bok ‘Ur skuggan av Olof Palme’ 1999.
Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom: "När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!"

Milan Valverius obducerade Olof Palme.Obduktionsprotokollet är hemligstämplat i 70 år! Varför? Obduktionsprotokollet blev stulet från hans kontor. M. Valverius var starkt kritisk till mordutredningen! Han tilläts inte att närvara vid rekonstruktionen av Palmemordet. Han och hans hustru dog samma dag!
Hans Ölvebro, senare spanledare, sade i febr.-96, ”Vi är bakbundna,” det antydde mordets bakgrund. Bl.a. i april -96 hotades hans familj. Han sade också: ”De som säger, utred polisspåret, förstår inte att det leder in i en återvändsgränd!”
Jörgen Almblad, åklagaren i utredningen sade bl.a: "Någon jävlas med oss." Han mordhotades också.
Ett dåv. polisbefäl har sagt, till bekant till mig, ”Vi poliser vet hur det gick till, men vi säger inget!”

Flera vittnesuppgifter kom in till polisen, om att flera personer hade setts, som talade i walkie-talkies, från det paret Palme lämnade Gamla Stan till och vid biografen Grand. Och inte minst omkring mordplatsen, strax före mordet!

Dom 2 finskorna? Kommissarie Gösta Söderström utsago? Tidsuppgiften stämmer inte? Larmets fördröjning? och många vittnen som blev nonchalerade o illa behandlade? En hel del mystiska förvinnande och dödsfall som har troligtvis kopplingar till Palmemordet? Palmevapnet? utplacerade kulor/tvättade kulor? osv.. listan kan göra långt.
Allt tyder ju på polis/säpo inblandning i mordet, så långt fattar ju alla!
Citera
2013-03-11, 10:56
Medlem
Citat:
Okay, men jag menade att konspiratörerna väl inte har en fristad här på Flashback?

Om man avslöjar en av KSIs medlemmar informatörer eller vad du vill kalla det gör att man blir Carl Bildts och KSIs fiende och det är allvarligare än att gruffa med FBs moderatorer.

Tro mig! Jag vet.

Citat:
KSI har rätt att bryta mot lagen för att bedriva spionage och avvärja hot mot svenska intressen, rikets säkerhet och sina egna fiender
Senast redigerad av Utredaren 2013-03-11 kl. 10:58.
Citera
2013-03-11, 11:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om man avslöjar en av KSIs medlemmar informatörer eller vad du vill kalla det gör att man blir Carl Bildts och KSIs fiende och det är allvarligare än att gruffa med FBs moderatorer.

Tro mig! Jag vet.
Nej, jag gruffar varken med moderatorer, spioner eller landets psykologiska försvar. Jag gruffar knappt ens med boboslacke.

För att haka på Ove Mollvik, PSF är ingen obetydlig företeelse! De kontrollerar redaktionerna på alla betydande massmedia och genom korruption utövar journalisterna självcensur enligt konsensus med SPF.

Förr i tiden utövandes kontrollen över folket mer direkt: skolor, värnplikt, bruk, gods, kyrkan, mentalsjukhus, fängelser etc. Det moderna kontrollsamhället är uppbyggt kring IT, nätverkskontroll och ett statistiskt frihetsbegrepp. Dödsstraffet är dock kvar om än extra-legalt!

Flashback är utan tvivel ett betydande massmedia men jag tror inte att moderatorerna deltar i SPFs grisfester. SPF har smarta utredare till sitt förfogande och i stället för att styra informationsflödet på det gamla sättet, sysslar de antagligen med network management m h a organiserade troll.

För att hindra att det kommer fram förbjuden information om MOP, så används sådana som boboslacke:
  1. De som säger sig ha egna informationer eller kontakter blir bryskt ifrågasatta och bortmotade från tråden.
  2. De som outar sig med sitt namn blir anklagade för att kapat någons namn.
  3. De som skriver uppgifter som är negativa för Säpo blir motsagda med automatik.
  4. Etablerade nick angriper han mer försiktigt, medan oetablerade nick angrips enligt principen slå först och slå hårt.
Senast redigerad av iesho 2013-03-11 kl. 11:22.
Citera
2013-03-11, 11:28
Medlem
Citat:
Nej, jag gruffar varken med moderatorer, spioner eller landets psykologiska försvar. Jag gruffar knappt ens med boboslacke.

För att haka på Ove Mollvik, PSF är ingen obetydlig företeelse! De kontrollerar redaktionerna på alla betydande massmedia och genom korruption utövar journalisterna självcensur enligt konsensus med SPF.

Förr i tiden utövandes kontrollen över folket mer direkt: skolor, värnplikt, bruk, gods, kyrkan, mentalsjukhus, fängelser etc. Det moderna kontrollsamhället är uppbyggt kring IT, nätverkskontroll och ett statistiskt frihetsbegrepp.

Flashback är utan tvivel ett betydande massmedia men jag tror inte att moderatorerna deltar i SPFs grisfester. SPF har smarta utredare till sitt förfogande och i stället för att styra informationsflödet på det gamla sättet, sysslar de antagligen med network management m h a organiserade troll.

För att hindra att det kommer fram förbjuden information om MOP, så används sådana som boboslacke:
  1. De som säger sig ha egna informationer eller kontakter blir bryskt ifrågasatta och bortmotade från tråden.
  2. De som outar sig med sitt namn blir anklagade för att kapat någons namn.
  3. De som skriver uppgifter som är negativa för Säpo blir motsagda med automatik.
  4. Etablerade nick angriper han mer försiktigt, medan oetablerade nick angrips enligt principen slå först och slå hårt.

Flashback är enbart betydande för sin målgrupp och det är inte tillräckligt för mig för att föra en diskussion. Det får du göra själv. Den målgruppen har inget inflytande på lagföringen av de som mördade Olof Palme.

Jag ställer gärna upp i vilken morgonsoffa som helst och tar diskussionen med Inga-Britt Ahlenius, Carl Bildt eller de officerare och fd officerare från Försvarsmakten och Säpo eller fd Apartheidssydafrika som helst och har så erbjudit på omvägar. Men då styr de ju inte agendan för jag håller inte tyst med hänsyn till makten.

PU är en myndighet som inte skall diskutera sitt uppdrag i allmänna medier.
Citera
2013-03-11, 11:58
Medlem
Arthur Dents avatar
Nytt debattinlägg på Aftonbladet undertecknat av;

Wilhelm Agrell
Professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet
Inga-Britt Ahlenius
Ledamot av Granskningskommissionen
Roy Andersson
Filmregissör
Lars Borgnäs
Journalist och författare
PC Jersild
Författare
Göran Lambertz
Justitieråd
Gun-Britt Mårtensson
S L Petersson
F d polisintendent, ingick i Palmeutredningens spaningsledning 1986-88
Birger Schlaug
Författare och f d språkrör för Miljöpartiet
KG Svensson
Pensionerad chefsåklagare
Jörn Svensson
F d riksdagsledamot, ledamot i Parlamentariska kommissionen med anledning av mordet på Olof Palme
Gunnar Wall
Författare och journalist

Vi anser att en förnyad ansträngning att lösa mordet bör innehålla en mer förutsättningslös och detaljerad kartläggning av händelseförloppet på Sveavägen än vad som tidigare skett, grundat på vittnesmål och tekniska data.
Vad gäller motivet bakom mordet påpekade Granskningskommissionen i sin rapport 1999 att vissa tänkbara politiska motivbilder över huvud taget inte finns med i utredningen, eller är ofullständigt belysta. Det gäller bland annat det fullt möjliga politiska motivet att Olof Palme i en del kretsar sågs som opålitlig i sitt förhållande till stormakten Sovjetunionen. Det finns åtskilliga indikationer på att det inom bland annat säkerhets- och underrättelsevärlden fanns sådana farhågor.
Detta mordmotiv, kopplat till Olof Palmes planerade resa till Moskva, har aldrig utretts på något grundligt sätt. Kritiken från Granskningskommissionen på den punkten fick klinga ohörd. Vi anser att denna motivbild måste utredas och resultaten i görligaste mån redovisas offentligt. Det kan kräva att ny kompetens och nya befogenheter kopplas till utredningen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16394424.ab
Citera
2013-03-11, 12:09
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Nytt debattinlägg på Aftonbladet undertecknat av;

Wilhelm Agrell
Professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet
Inga-Britt Ahlenius
Roy Andersson
Filmregissör
Lars Borgnäs
Journalist och författare
PC Jersild
Författare
Göran Lambertz
Justitieråd
Gun-Britt Mårtensson
S L Petersson
F d polisintendent, ingick i Palmeutredningens spaningsledning 1986-88
Birger Schlaug
Författare och f d språkrör för Miljöpartiet
KG Svensson
Pensionerad chefsåklagare
Jörn Svensson
F d riksdagsledamot, ledamot i Parlamentariska kommissionen med anledning av mordet på Olof Palme
Gunnar Wall
Författare och journalist

Vi anser att en förnyad ansträngning att lösa mordet bör innehålla en mer förutsättningslös och detaljerad kartläggning av händelseförloppet på Sveavägen än vad som tidigare skett, grundat på vittnesmål och tekniska data.
Vad gäller motivet bakom mordet påpekade Granskningskommissionen i sin rapport 1999 att vissa tänkbara politiska motivbilder över huvud taget inte finns med i utredningen, eller är ofullständigt belysta. Det gäller bland annat det fullt möjliga politiska motivet att Olof Palme i en del kretsar sågs som opålitlig i sitt förhållande till stormakten Sovjetunionen. Det finns åtskilliga indikationer på att det inom bland annat säkerhets- och underrättelsevärlden fanns sådana farhågor.
Detta mordmotiv, kopplat till Olof Palmes planerade resa till Moskva, har aldrig utretts på något grundligt sätt. Kritiken från Granskningskommissionen på den punkten fick klinga ohörd. Vi anser att denna motivbild måste utredas och resultaten i görligaste mån redovisas offentligt. Det kan kräva att ny kompetens och nya befogenheter kopplas till utredningen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16394424.ab

Skönt att se tunga namn som trycker på ordentligt!
Citera
2013-03-11, 12:19
Medlem
Debattinlägget på AB:

Formidabelt!!!
Citera
2013-03-11, 12:24
Medlem
Nu kommer snart Socialdemokraterna och Jan Gijjo att slå tillbaka! Spännande!

LGWP är sosse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in