2018-05-04, 09:27
Medlem
Finns dom att läsa i arkiven. Brotten var grovt vållande samt våldtäkt och försök till våldtäkt. Påföljden blev sluten psyk. En sida med psykologs utlåtande är censurerad.
Citera
2018-05-05, 19:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte mycket till straff.

Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Finns dom att läsa i arkiven. Brotten var grovt vållande samt våldtäkt och försök till våldtäkt. Påföljden blev sluten psyk. En sida med psykologs utlåtande är censurerad.

Vad bra att du själv har tagit del av "Ådalsmannens" dom.

Det förstår jag att denna sida har blivit censurerad.

GM fick verkligen inte mycket straff med tanke på vad han hade gjort sig skyldig till.
Citera
2019-03-20, 22:12
Medlem
Uppskattar att få se bild på Ådalsmannen.
Citera
2019-03-21, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget foto på GM.

Citat:
Ursprungligen postat av twink82
Uppskattar att få se bild på Ådalsmannen.

I år är det 10 år sedan den här tråden startades.

Skulle också vilja sett foto på "Mannen från Väja". Jag har under alla dessa aldrig sett ett foto på honom. Däremot på den bil han då ägde.
Citera
2019-03-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash

Hur hittade du igen den gamla domen? Kommer du ihåg målnummer?
Citera
2019-03-23, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsarkivet troligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Hur hittade du igen den gamla domen? Kommer du ihåg målnummer?

Den här gamla domen bör finnas hos Landsarkivet och då antingen i Härnösand eller Östersund.
Citera
2019-04-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här gamla domen bör finnas hos Landsarkivet och då antingen i Härnösand eller Östersund.

Jo men hur beställer man fram den om målnummer saknas, var min fråga.
Citera
2019-04-07, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget målnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Jo men hur beställer man fram den om målnummer saknas, var min fråga.

Du behöver inget målnummer.

Det tar då längre tid men det går ändå bra under förutsättning att du har datum och årtal när brotten begicks Ha som regel att du omnämner så mycket information som möjligt när du hör av dig till Landsarkivet.
Citera
2019-04-07, 22:56
Medlem
Sjukt fanskapet köpt sommarstuga i närheten av sina gamla brottsplatser. Ska han åka förbi i bilen och sitta och runka till minne av de han våldtagit och mördat?
Citera
2019-04-08, 22:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ungdomens "glada och trevliga äventyr".

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
]Sjukt fanskapet köpt sommarstuga i närheten av sina gamla brottsplatser.[/b] Ska han åka förbi i bilen och sitta och runka till minne av de han våldtagit och mördat?

"Ådalsmannen" kanske vill återuppleva sin ungdoms "glada och trevliga äventyr" i minnet genom att ha sin sommarstuga i närheten av brottsplatserna? Kanske känns "trevligt" för honom?
Citera
2019-04-08, 22:58
Medlem
Jo det känns väldigt morbidt och sjukt att han söker sig dit på äldre dagar. Han förefaller ju aldrig ha ångrat det han gjort heller.

Läser många av dina trådar med glädje Skaraborg, du är lite äldre än mig (70-talist) och kommer ihåg tiden bättre. Var de låga straffen en följd av att man hade en utopisk tanke att straff var fel och alla skulle rehabiliteras? Det är ju ofta löjeväckande låga straff när man läser historia fall.
Citera
2019-04-08, 23:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
1968 och tiden därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Jo det känns väldigt morbidt och sjukt att han söker sig dit på äldre dagar. Han förefaller ju aldrig ha ångrat det han gjort heller.

Läser många av dina trådar med glädje Skaraborg, du är lite äldre än mig (70-talist) och kommer ihåg tiden bättre. Var de låga straffen en följd av att man hade en utopisk tanke att straff var fel och alla skulle rehabiliteras? Det är ju ofta löjeväckande låga straff när man läser historia fall.

Nej han verkar inte ha ångrat vad han gjorde och skrämde upp en hel bygd.

Tack för din uppskattning. Ja jag är betydligt äldre än dig och "mitt" årtionde gällande kriminalhistoria är i första hand 1960-talet. Därefter 1950- och 70-talen.

Det beror förstås på hur långt tillbaka i kriminalhistorien du vill gå. 1968 och därefter började uppluckringen så sakteligen. Det är bara att titta på "Mannen från Väja" och vad han erhöll för "straff".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in