2024-11-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag förstår att butiksbiträdets anhöriga är upprörda. Men för allmänhetens säkerhet tror jag inte det spelar någon roll. Mördaren verkar ju av det som framgått i media ha varit såpass störd att hon varit inkapaciterad större delen av sitt liv och därför inte begått något nytt brott förrän 18 år senare när DNA och fingeravtryck togs. Kanske har hon suttit på någon form av institution under alla dessa år.

Ådalsmannen verkar vara friskare än henne och därför farligare.

Helt enig med dig i den frågan.

Jag hade inte haft en tanke på åldersgränserna i den nya lagen om preskiptionstiderna och blev mycket förvånad och upprörd att mordet på butiksbiträdet kommer att förbli olöst. Det har väl varit några artiklar om både fallet och gärningskvinnan sen. Obehagligt att politikerna i riksdagen smugit in de här åldersgränserna. Hoppas de kan "smyga ut dem" igen. De som mördar som 15-åringar kan knappast skolas om till barnskötare eller liknande som förväntas vara snälla på jobbet.

"Ådalsmannen" har självklart varit fortsatt lika farlig som när han våldtog och mördade som 20-åring. Vem har alls brytt sig. Skenbart har han verkat "normal" som gift sig och skaffat tre barn.
Citera
2024-11-14, 22:42
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag hade inte haft en tanke på åldersgränserna i den nya lagen om preskiptionstiderna och blev mycket förvånad och upprörd att mordet på butiksbiträdet kommer att förbli olöst. Det har väl varit några artiklar om både fallet och gärningskvinnan sen. Obehagligt att politikerna i riksdagen smugit in de här åldersgränserna. Hoppas de kan "smyga ut dem" igen. De som mördar som 15-åringar kan knappast skolas om till barnskötare eller liknande som förväntas vara snälla på jobbet.
”Smugit in” har politikerna knappast gjort. Tvärtom var det en utbredd uppfattning under 1900-talets senare del att alla brottslingar kunde rehabiliteras. Därav den korta vårdtiden Ådalsmannen fick. Och var man under 18 skulle brottet preskriberas för man skulle inte dömas för ungdomssynder. ”Släpp fångarna loss det är vår”.

Att det var så här tror jag har att göra med andra världskriget. Gamla föreställningar om att vissa människor var obotligt kriminella förknippades med rasbiologi och blev tabu generationer framåt. Vissa akademiker trodde också att välfärdens utveckling skulle göra det onödigt att begå brott. Ådalsmannen greps några år efter rekordåren när såna här föreställningar var som starkast. Hade det hänt 20 år senare hade vistelsen på rättspsyk blivit betydligt längre.

Det är först på senare år när kriminaliteten hotar medelsvensson som det blivit politiskt möjligt att ta bort åldersrabatten mellan 18 och 21. Och som samhällsutvecklingen ser ut så lär den snart även minska för dem under 18 samt straffmyndighetsåldern sänkas. Det blir viktigare för medelsvensson att se till sin egen trygghet än att vilja vara ”god” och ”tolerant”.
Citera
2024-11-14, 22:51
Medlem
Mich13s avatar
Har han aldrig begått fler brott efter att han släpptes fri?

Vore ju väldigt märkligt om han bara slutade abrupt.
Citera
2024-11-14, 23:27
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, det är väl en mycket trovärdig teori att kroppen fastnade i detta bråte, tror dom sa att det som mest sticker upp ca 6m från botten (18m djup). Även om kroppen hade haft låt säga ca 10 kg extra tyngder sä misstänker jag att kroppen hade förts längre bort från bron, än var den nu hittades, om inte gammbron legat där.

Jag anser väl nog att man ändå borde dykt då 1971, kanske kunde myndigheterna kommit till samma möjliga slutledning som vi nu gör, dvs att kroppen kunde fastnat i broresterna.

Lite morbida funderingar är hur scenariot ser ut när en död kropp släpps från ca 45m ner i vatten. Hur djupt sjunker den på direkten så att säga. Med tanke på ovanstående resonemang så borde det iaf vara minst ca tolv meter, troligen mer med tyngder.

Kul att se den filmen, även om det var lite svårt att orientera sig.
Ja det är 18 meter djupt under bron och Lillemors kvarlevor hittades på 16 meters djup, troligen bland bråten.
På vissa platser har brons träkonstruktion veckat sig ungefär som ett korthus och står på högkant 6-7 meter upp där de två ofullbordade delarna av brospannet möts i mitten av bron.
Det är antagligen i mitten av bron Kent dumpade kroppen. Han visste nog var båtarna brukade gå.

Det är först nu vi vet hur mycket bråte det ligger kvar under bron. Rätt otroligt så här långt efteråt.
Tror inte myndigheterna visste hur mycket av gamla bron som låg kvar under nya bron 1971.
Då bron rasade aug 1939 så hade det gått 32 år efter raset och dom flesta trodde nog att den skulle ha murknat sönder helt och inget fanns kvar.
Inget vanligt ställe att dyka på heller annat än av dom som undersökte botten i älven efter arkeologiska fynd.

Artikeln om dykningarna efter arkeologiska fynd är från 2020 och då har det gått 81 år efter broraset och det är fortfarande massor kvar.

När Kent dumpade Lillemors kropp på bron var det -20 och tjock is under bron.
En båt bröt upp en ränna tidigt morgonen efter medans det fortfarande var mörkt.
Ingen fanns nog på däck i den kölden och kunde se kroppen som låg på isen.

Den vintern var otroligt kall.
"Havsis fram till mitten av juni
Naturligtvis resulterade det här genomgående kalla vädret i en mycket lång issäsong. Längs södra Bottenhavskusten var det inte helt isfritt förrän den 14 juni."
https://www.smhi.se/bloggar/vaderlek...-1970-1.159582

Vi får heller inte glömma att det tar 1 år innan polisen får veta att Lillemors kropp kan vara dumpad från Sandöbron.
Ett problem med det erkännandet är att Kent ändrade historien flera gånger. Var det kanske från Hammarsbron i Nyland?
Att dyka 1 år efter att en kropp har dumpats i känt väldigt strömt vatten är inte stor idé.
Dom trodde nog som alla andra att kroppen var ute i Bottenhavet sedan länge och omöjlig att hitta så långt efteråt.

Här är en artikel om hur den gamla bron ligger under bron. Dom säger i artikeln att den är förvånansvärt intakt.
https://www.st.nu/2020-09-03/unika-b...nsvart-intakt/
Citera
2024-11-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det är 18 meter djupt under bron och Lillemors kvarlevor hittades på 16 meters djup, troligen bland bråten.
På vissa platser har brons träkonstruktion veckat sig ungefär som ett korthus och står på högkant 6-7 meter upp där de två ofullbordade delarna av brospannet möts i mitten av bron.
Det är antagligen i mitten av bron Kent dumpade kroppen. Han visste nog var båtarna brukade gå.

Det är först nu vi vet hur mycket bråte det ligger kvar under bron. Rätt otroligt så här långt efteråt.
Tror inte myndigheterna visste hur mycket av gamla bron som låg kvar under nya bron 1971.
Då bron rasade aug 1939 så hade det gått 32 år efter raset och dom flesta trodde nog att den skulle ha murknat sönder helt och inget fanns kvar.
Inget vanligt ställe att dyka på heller annat än av dom som undersökte botten i älven efter arkeologiska fynd.

Artikeln om dykningarna efter arkeologiska fynd är från 2020 och då har det gått 81 år efter broraset och det är fortfarande massor kvar.

En båt bröt upp en ränna tidigt morgonen efter medans det fortfarande var mörkt.

Naturligtvis resulterade det här genomgående kalla vädret i en mycket lång issäsong. Längs södra Bottenhavskusten var det inte helt isfritt förrän den 14 juni."

Vi får heller inte glömma att det tar 1 år innan polisen får veta att Lillemors kropp kan vara dumpad från Sandöbron.
Ett problem med det erkännandet är att Kent ändrade historien flera gånger. Var det kanske från Hammarsbron i Nyland?
Att dyka 1 år efter att en kropp har dumpats i känt väldigt strömt vatten är inte stor idé.
Dom trodde nog som alla andra att kroppen var ute i Bottenhavet sedan länge och omöjlig att hitta så långt efteråt.

Här är en artikel om hur den gamla bron ligger under bron. Dom säger i artikeln att den är förvånansvärt intakt.

Oavsett om dem visste vart den kunde vara eller var dumpad så är det för mig helt galet att man inte letar under just broar. Det är ett av de första ställena man bör leta på i ett mordfall.

Något som kan ha hänt är att kroppen hamnat på isen, sedan har som sagt båten brutit den och kroppen kanske sköts in under isen av båtens svallvågor och blev liggande där tills den slutligen sjönk. Eftersom den bör ha upptäckts ganska omedelbart om den blivit kvar på isen eller frusit fast i den.

Oavsett måste det vara skönt för de anhöriga att nu ha fått upprättelse och svar på vad som hänt. Ett halvt sekel av ovisshet måste vara ett sant helvete.
Citera
2024-11-15, 06:39
Medlem
Citat:
”Smugit in” har politikerna knappast gjort. Tvärtom var det en utbredd uppfattning under 1900-talets senare del att alla brottslingar kunde rehabiliteras. Därav den korta vårdtiden Ådalsmannen fick. Och var man under 18 skulle brottet preskriberas för man skulle inte dömas för ungdomssynder. ”Släpp fångarna loss det är vår”.

....
.

Är i stort överens med dig om historien och dess bakgrund. Följde med stort intresse debatten när man införde Särskild UtskrivningsPrövning (SUP) inom den rättspsykiatriska vården. Vi hade haft en lång period med svängdörrsvård för mördare och våldtäktsmän, som tillfrisknande från svåra psykoser innan bläcket kallnat på doms-handlingarna.

Det jag menade med att man "smugit in" var dessa åldersgränder som ledde till att preskription behölls för de grövsta brotten när förövarna var under 18 (eller 21) år. Det var ingen särskild debatt om den saken utan det allmänheten informerades om var den borttagna preskriptionen och inget om sådana detaljer. Hoppas nu sittande riksdag ändrar på det.
Citera
2024-11-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13

Vad jag kan se finns han inte på Lexbase men det utesluter ju inte att han begått nya brott.

Undrar hur han behandlat sin fru och familj genom åren?
Citera
2024-11-15, 09:34
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13

Återfallsrisken beror på motivet. Han verkar ha haft ett ordnat liv så jag tänker att drivkraften har varit att det är ”spännande” och ”förbjudet” snarare än bristande sexuell impulskontroll.

Det motivet blir mycket svagare om han åkt fast och sen har ögonen på sig.
Citera
2024-11-15, 10:19
Citat:
Återfallsrisken beror på motivet. Han verkar ha haft ett ordnat liv så jag tänker att drivkraften har varit att det är ”spännande” och ”förbjudet” snarare än bristande sexuell impulskontroll.

Det motivet blir mycket svagare om han åkt fast och sen har ögonen på sig.

Vad fick honom att välja just Lillemor ?
Hon var ju bara barnet, det är nästan snudd på pedofili vilket idag hade straffats mycket hårdare, finns många likheter med tex Engla fallet.

Kände offret och gärningsmannen varandra genom tex bekanta ?
Vad jag förstår finns en Thorsson i Dynäs på den tiden och en i Kramfors centrum.

Hur som helst är överfallet unikt i svensk historia, det är nog bara Engla fallet jag kan tänka mig som är ungefär samma tillvägagångssätt. Att K.H skulle levt ett fläckfritt liv efteråt vore ytterst märkligt.
Citera
2024-11-15, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Kan graven vid Gålåbron vara någon minnesplats efter Lillemor?
Det är ju inte så långt från Sandö.
Citera
2024-11-15, 11:05
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vad fick honom att välja just Lillemor ?
Hon var ju bara barnet, det är nästan snudd på pedofili vilket idag hade straffats mycket hårdare, finns många likheter med tex Engla fallet.

Kände offret och gärningsmannen varandra genom tex bekanta ?
Vad jag förstår finns en Thorsson i Dynäs på den tiden och en i Kramfors centrum.
Jag vet inte, jag känner honom inte. Men jag tror inte alla sexualbrott är sexuellt motiverade, utan att göra det förbjudna kan vara en stark drivkraft. Speciellt för en person med psykopatiska drag som verkar leva ett normalt liv.

Tänker att det är olika psykologiska motiv bakom att välja kända vs okända offer. I och med att de andra var okända så talar det emot att han kände henne. Men det är möjligt att han blev orolig för att hon skulle känna igen honom och därför dödade henne.
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Hur som helst är överfallet unikt i svensk historia, det är nog bara Engla fallet jag kan tänka mig som är ungefär samma tillvägagångssätt. Att K.H skulle levt ett fläckfritt liv efteråt vore ytterst märkligt.
Jag tror inte han varit snäll mot frun och barnen men för det behöver han inte ha hamnat i något register. Jag tänker på dubbelmördaren Gyllensvaan där många med mig var förvånade över att han hade sambo och barn. Men sen läste jag FUP och fick ett starkt intryck av att hon måste ha ett begåvningshandikapp. Verkar passande för den här typen av man, en svag kvinna han kan kontrollera.
Citera
2024-11-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Vad jag kan se finns han inte på Lexbase men det utesluter ju inte att han begått nya brott.

Undrar hur han behandlat sin fru och familj genom åren?

Om inte Lexbase bör domstolarna ha denna typ av material ( om det finns ytterligare brott ) . Såvitt jag vet försvinner det aldrig därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in