2019-04-07, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Jösses, att du inte ens har koll på att man lirar bäst av sju.

Fortfarande en väckarklocka för Fuleå.
Citera
2019-04-07, 19:19
Medlem
Browndawgs avatar
Ja det var en väckarklocka för Luleå. Känns dock inte som att något eventuellt "favoritskap" vänt. Känns helt öppet för mig. Har dock inte sett Luleå som stora favoriter till guldet heller.

Men att dra på stora trumman efter en spelad match är väl lite väl förhastat. Finner det inte så troligt att Luleå spelar så här kasst genom alla matcher.

Tror man kan pressa Frölunda bättre redan nästa match i Götet, kanske förlorar ändå men hemmavinst efter det för Luleå tror jag definitivt på.

Det är min super-analys Taget rakt från röven ungefär.
Citera
2019-04-07, 19:20
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Skulle dock inte säga att Luleå är favoriter längre. Blev ju totalt överkörda stundtals. Stor skillnad mot Växjö för Luleå detta.
Frölunda har hemmefördel nu och i framsättet. Men men, Luleå kan komma tillbaka.
Lag gör plattmatcher ibland, och ett enstaka bottennapp i en slutsspelsserie säger inte så mycket. Shit happens. Det är klart pressen är betydligt större på Luleå nu, och utrymmet för framtida dåliga dagar är rätt bränt, men Luleå har ett fortsatt starkare grundmaterial och upp till 6 matcher på sig att kunna försöka utnyttja det. Att det skulle vara någon enkel uppgift tror jag dock inte jag hört någon påstå, varken före eller efter idag, självklart är det här en tuffare utmaning än den mot Växjö.
Citera
2019-04-07, 19:27
Medlem
siryessirs avatar
Citat:

Vet inte om jag gillar ordet väckarklocka, men det är ju helt klart onödigt att göra en av säsongens sämsta matcher i semifinalerna. Har svårt att se Luleå som har spelat stabilt borta hela säsongen ska kissa ner sig av rädsla av att lira bortamatch i Scandinavium. Skulle möjligen vara ljudet av dubbelt så många klappor som i kvarten som kan avskräcka.
Citera
2019-04-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Nå, Luleå är en klassisk förening som sällan gör en fullständig katastrofsäsong - jag vet inte hur många år de hållit sig i högstaligan nu - med en stabilt rotad förankring i sitt lokalsamhälle. En förening med karaktär, identitet och historia. Förvisso en vidrig karaktär, en vidrig identitet och en vidrig historia, men likväl något som gjort dem till en självklar del av sin stad och något man nästan kommit att ta för givet i svensk elithockey.

Det är ingen garanti för framtida segrar, men det är en oerhört mycket stabilare grund att stå på långsiktigt än vad många andra klubbar har, vars stöd från eventsupportrar och kommun kan svikta lika lätt som det kom när man för tillfället var trendiga och på topp. Där kan en djupare svacka vara slutet för gott.

Luleå tog en förlust idag. Jag håller dem fortfarande som favoriter, men även om det inte tar dem hela vägen i år lär de gneta på även framöver. Precis som de alltid gjort, och även om de inte är några av svensk hockeys verkligt stora lär de sticka upp någon gång eller två per decennium och kunna utmana om guldet. Någon gång dessutom plocka det.

Det är det som utmärker de fyra lagen som är kvar i år. Det är levande föreningar med djupgående rötter som alla byggt upp något eget över åren. Något ingen annan klubb gillar, men som alla ändå måste förhålla sig till och som gör hockeyn levande, dynamisk, större än bara matcherna. Något som går att bygga rivalitet och historik på, något som går att hata, eller i alla fall känna hatkärlek till. Något som går att ha en relation till, större än bara den tillfälliga ytliga irritation och förakt man känner gentemot sådana klubbar som plötsligt sticker upp som ännu ett i raden av flaggskepp för någon kommunstyrelse som kände att deras ointressanta kommun behövde "sättas på kartan".

Mina barn och barnbarn kommer sannolikt kunna stå på läktarn och skrika efter skoterblod 2050. Mina barn och barnbarn kommer kunna svära över kaffebönder och fundera på varför någon jävel från familjen fortfarande lär utöva inflytande över ligan på bästa Cosa Nostra-manér. Det är inte omöjligt att mina barn och barnbarn till och med kommer behöva uppleva slutspelsmatcher i Frölundaborg 2050. Precis som min föräldrageneration en gång gjort mot dessa föreningar, för de är föreningar och inte bara ännu ett i raden av tillfälligt uppblåsta kommunprojekt. Vad som är mindre sannolikt är att någon av dessa framtida generationer har anledning att bry sig om Växjö. 2050 är det större chans att Luleås kronobergska slutspelsmotståndare stavas Tingsryd AIF eller Alvesta SK än Växjö, och då tror jag ändå inte att de två har jättegoda förutsättningar för att kunna etablera sig i högstaligan igen

Väl skrivet och du får tycka som du vill. Men Växjö ör byggt på samma sätt som alla framgång i idrott. Blod, svett och tårar. Visst, Växjö har varit smarta ekonomiskt såväl som idrottsmässigt. De lagen du nämner har haft årtionden på sig att länsa småklubbar på spelare. Det ör det som har gjort dem bra. Sedan kommunbidrag har räddat klubbarna både en och två gånger. FBK har tex fått 120 miljoner av kommunen rakt ner i fickan och ska nu förhandla ett ännu bättre avtal. Det är så de har byggt framgång. Ekonomi ör en del. Men pengar kan inte köpa guld, man måste vara smart också. Vem vet. Växjö har kanske åkt utför eller kursat 2050 men det kan tex vilken klubb som helst göra. FHC skulle ha kursat om de inte fått hjälp av kommunen med pengar. Så att slå sig för brösten bara för att man har kört länge ger inget värde. Det enda ör att visa att man hör hemma i eliten. Hur mycket man behövt kämpa för att komma dit kvittar. Det viktiga är att man ör där!
Senast redigerad av MitchRapp 2019-04-07 kl. 19:37.
Citera
2019-04-07, 19:55
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Hela problemet sitter i videobedömningarna, skulle inte allt millimetergranskas skulle det bli mer tillåtande. Det går inte ha både millimeterrättvisa och bli mer tillåtande. Så för att uppnå det du vill bör du bekämpa videobedömningar.
Ja. Det är inte önskvärt och kommer aldrig gå att förbjuda eller på något rimligt sätt beivra varje form av nuddande av målvakten, i eller utanför målgården, så det kommer alltid att finnas gränsfall och gråzoner. Något kontraintuitivt hade förmodligen det som ger mest konsekvent bedömning varit att slopa videogranskningar helt och istället sätta ribban vid såpass uppenbart och markant störande att plocka sådana uppenbara situationer än vad de idag förmår att vara konsekventa i bedömandet av små korta toucher som vevas i super-slowmo 10 gånger. Det kommer säkert missas något här eller där, precis som vid alla förseelser, men det är överlag bara positivt att låta det vara självreglerande. Försvararna, inte situationsrummet, får helt enkelt ta ansvar för att skydda målvakten från mindre och/eller diskretare störningar så tar domaren istället ansvar i realtid för mer uppenbara och grövre kontakter.

Lyckas en forward diskret störa ut en viss målvakt gång på gång utan att varken domare upptäcker det eller försvarare förhindrar det, grattis, låt den kampen bli en naturlig del av spelet snarare än ett skrivbordsärende. Mer mandat för domarna att ta beslut direkt på isen lär dessutom ha allmänt positiva bieffekter på domarnivån i övriga situationer.

Edit: Dessutom ska man inte ha någon övertro på reprisbilder, i synnerhet inte sådana som går i slow-motion. De är givetvis utmärkta för att se mer binära saker, såsom om en puck är över en linje, men inte mer subjektiva saker såsom hur störd en målvakt blivit. Det har studerats och belagts väl med avseende på såväl brottssituationer som idrottssituationer att vår hjärna är förhållandevis dålig på att tolka slowmotionbilder och korrekt omtolka det till vad som egentligen hände i realtid - vår hjärna klarar helt enkelt inte att förstå att något är nersaktat, även om vi vet om det så läser hjärnan undermedvetet in mycket av situationen som vore den i realtid.

Jag har sett flera studier som pekar på att vår hjärna, även om vi är medvetna om fenomenet och kan jämföra med realtidsbilder, visar en tydlig bias mot att läsa in för mycket uppsåt bakom olika ageranden när vi ser dem i nedsaktat tempo. På samma sätt finner jag det inte osannolikt att vår hjärna lär ha svårt att korrekt läsa in hur mycket kraft som verkligen ligger bakom eller hur mycket mottagaren egentligen påverkas när vi ser något i slow-mo. Att videogranska sådana här små situationer är antagligen helt enkelt ingen bra idé, än mindre om vi faktiskt tror att slow-mo bilderna ger oss en rättvisande bild av vad som hänt - eller i vart fall att vi är förmögna att tolka bilderna på ett rättvisande sätt. I t.ex. rugbysammanhang, där tacklingar återkommande videogranskas av domarna, betonas det ofta väldigt noga att "everything looks worse in replays".

Den intresserade kan ju roas sig med t.ex. den här studien från Princeton:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4995977/
Senast redigerad av sm910dif 2019-04-07 kl. 20:10.
Citera
2019-04-07, 19:58
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Jag var på plats på läktaren vid båda situationerna! Har sett dom många gånger!

Så du är nöjd med pajaseriet som pågår? Så du tror hockeyintresserade, spelare och ledare är nöjda?

Tycker du vi skall acceptera den förklaringen Sören hade efter första matchen mot HV? Allvarligt? Det han säger som förklaring att de dömde mål är ju för fan snudd på kriminell!

Vad tyckte du om Frölundas första mål idag?
Du har sett situationerna isolerat men har du sett dem bredvid varandra och jämfört dem?

Jag är långt ifrån nöjd med pajaserierna men anser att lösningen är att sluta med dem istället för att fortsätta och till och med utöka.

Utifrån de direktiv kring regeltolkning av spelare i målgården som finns anser jag att det är en acceptabel förklaring.

Har inte sett Frölundas första mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Spelaren är ca en halv meter framför Reideborn när han kör på klubban som Reideborn sträcker ut framför sig så det faller ju inte ens under definitionen ”Uppenbar kontakt”.
Det är Reideborns eget fel att klubban träffas.

Således kan du helt bortse från kontakten med klubban.

Kollar vi då bara på kontakten på plocken så är det kraftigare kontakt på Werner som dessutom flyttar Werners kropp något.
Man kan också se att kontakten på Werner sker ca 2 sekunder innan pucken passerar mållinjen.
Kontakten på Reideborn sker ca 3sekunder innan.

Sammanfattningsvis är alltså kontakten kraftigare mot Werner och också i närmare anslutning till skottet.

Jag skulle kunna köpa att bägge blev godkända eller bägge underkända men de är alldeles för lika för att jag köpa olika bedömning på situationerna.

EDIT, skall också poängteras att domarens motivation varför det blev godkänt i matchen mot HV var för att kontakten skedde utanför målområdet.
För lite kontakt eller liknande är inte del av förklaringen utan motivationen är att kontakten sker utanför målområdet och därmed skall målet godkännas.
Om det är så reglerna skall tolkas så skall det ju tolkas så även i matchen mot djurgården. Kontakten där var helt klart utanför målgården.
Fast kontakten flyttar ju inte hans kropp, det ser man ju på bilderna, han har precis samma position före som efter. När han ska rädda är det heller ingen spelare i närheten.

Reideborn håller inte klubban på något konstigt eller onaturligt sätt. Det är kanske inte meningen av Färjestadsspelaren att ta kontrakt med klubban men jag tycker Reideborn har rätt att ha klubban där och det är tydligt att kontakten med klubban sker när Reideborn ska rädda.

Om du läser direktiven så står det:
Citat:
är det primära VAD som händer i spelsekvensen som ligger till grund för bedömning gällande kontakt med målvakt vid målskott. VAR på isen det sker är sekundärt.
men också

Citat:
Grundförutsättningar vid bedömningar:
Målområdet är målvaktens arbetsområde. Väljer anfallande spelare att på något sätt befinna sig i målområdet råder alltid en större risk att spelet stoppas eller att målskott underkänns.

Det är precis så reglerna ska tolkas. Det vill säga att bedömning görs situation för situation.
Senast redigerad av tcfmog 2019-04-07 kl. 20:00.
Citera
2019-04-07, 19:58
Medlem
Citat:
FBK och Luleå möts inte i final, det kan jag nästan lova
Mitt tippning är FBK Frölunda som det ser ut nu. Frölunda känns för starka för Lule.

Inte mig emot. Men återstår mycket hockey. Bara en match och det kan vända snabbt.ä för alla lagen är så pass bra.

Jaha. Nu är chicken bulan ute i media och gnäller igen efter en ny förlust. Den mannen har gått från att ha gjort något bra med Luleå till en patetisk mediaråtta. Synd på en så fin säsong!
Senast redigerad av MitchRapp 2019-04-07 kl. 20:03.
Citera
2019-04-07, 20:00
Medlem
Citat:
Skulle dock inte säga att Luleå är favoriter längre. Blev ju totalt överkörda stundtals. Stor skillnad mot Växjö för Luleå detta.
Frölunda har hemmefördel nu och i framsättet. Men men, Luleå kan komma tillbaka.

Citat:
FBK och Luleå möts inte i final, det kan jag nästan lova
Mitt tippning är FBK Frölunda som det ser ut nu. Frölunda känns för starka för Lule.

Luleå-supportrar är vilseledda. De har alltså på riktigt trott att det skall plocka Frölunda med 4-0 eller kanske 4-1 i matcher när man läst socialamedier osv. Nu ser vi att Luleå presterar som påse skit, stundtals. Om inte Luleå rycker upp sig så får de ta sommarlov tidigt.

Vart är den uppkäftiga Carl "filmarn" Fabricius då?!

Jag säger som supportrarna i Göteborg, spela hockey bonndjävlar. Grishockey från LHC är vi vana vid sedan 2015-2016, när Luleås tränare slängde grus när Frölunda skulle ut på planen i period pauser osv. Turerna kring gruset vet jag inte exakt hur det var men finns tidningsartiklar kring detta.
Citera
2019-04-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

Reideborn håller inte klubban på något konstigt eller onaturligt sätt. Det är kanske inte meningen av Färjestadsspelaren att ta kontrakt med klubban men jag tycker Reideborn har rätt att ha klubban där och det är tydligt att kontakten med klubban sker när Reideborn ska rädda.

Onaturligt kanske det inte är men det är Reideborn som sticker ut klubban mitt i spelarens färdväg. Sticker han ut klubban där någon åker kommer personen åka på hans klubba, det kan inte räknas som att spelaren initierar kontakt.

Kontakten med plocken är ”Uppenbar kontakt”, kontakten klubban är det definitivt inte. Det är mer Reideborns fel än färjestadspelarens.
Citera
2019-04-07, 20:05
Moderator
vfs avatar
Citat:

Det är knappast någon väckarklocka, Luleå är fortfarande favoriter till att ta en finalplats.
Sedan är det alltid klädsamt för nivån i tråden att undvika ordet Fuleå, dagisfasoner att
skriva på det viset, Luleå heter det.
Citera
2019-04-07, 20:12
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Onaturligt kanske det inte är men det är Reideborn som sticker ut klubban mitt i spelarens färdväg. Sticker han ut klubban där någon åker kommer personen åka på hans klubba, det kan inte räknas som att spelaren initierar kontakt.

Kontakten med plocken är ”Uppenbar kontakt”, kontakten klubban är det definitivt inte. Det är mer Reideborns fel än färjestadspelarens.
Det är inte Reideborns fel då han inte söker kontakten. Den allmänna uppfattningen är väl att det är utespelarens ansvar att undvika kontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in