2019-04-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axanthic
Tills du läser vad Sören Persson (matchdomare i kvartsfinal 1) faktiskt grundar det hela på:

Domarna fick inte prata med skrivande press efter matchen. Men i C More förklarade Sören Persson utförligt varför HV71:s segermål till 2–1 godkändes.
– Adam berättar att han blivit påkörd på plockhandsken i samband med målet och det uppfattar inte vi över huvud taget. Då är det rätt enkelt att gå in och ringa (videobedömning). Vi ser på kameran ovanifrån att han klart och tydligt blir påkörd på plockhandsken, säger Persson.
– Då är det enligt reglerna frågan om det sker när han (Adam) är i eller utanför målområdet. Tedenby åker igenom målområdet men kontakten med plockhandsken sker utanför.
– Det spelar ingen som helst roll att han har åkt genom målområdet på väg dit. Utan det är när kontakten sker och då är det utanför. Det har vi väldigt tydliga bilder på att så är fallet.

Med den officiella förklaringen blir det omöjligt att försvara båda bedömningarna. Antingen är inget av det mål, eller båda.

Exakt! Domarna har inte koll!
Citera
2019-04-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Werner är klart inne i målgården och plocken är utanför först efter att ha tryckts ut av HV spelaren. Påkörningen av Werners plockarm flyttar inte heller bara plocken utan vrider Werner så hans kroppsposition förändras. Det ser dessutom ut som att hv-killen är i målområdet när det sker, alltså en påkörning i målområdet.

Reideborns plock/arm är dock klart utanför redan innan fbk-spelaren kör på den och påkörningen påverkar enbart plocken som redan var utanför målgården.
Fbk-splearen är heller inte nära att vara inne i målgården.

Med domarens motivation efter HV matchen att om plocken var utanför så skall det godkännas så är det gränsfall i första läget(plocken är utanför målgården när skottet kommer men inte när den blir påkörd) men solklart att det skall godkännas i djurgården matchen.

Här har du en bild där det syns väldigt tydligt att störningen var betydligt grövre mot Werner än mot Reideborn.
BILD

EDIT: länken till bilden verkar inte funka. Här finns samma bild.

Exakt!

Förstår du nu tcfmog? Det är detta jag försökt förklara för dig! Inkonsekvensen i bedömningarna!
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-07 kl. 18:39.
Citera
2019-04-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Bestrider inte att Werners position påverkas. Det väsentliga är huruvida han i position och blir störd när han ska rädda. På rörliga bilder ser man att det inte är någon spelare i närheten av honom i det ögonblicket och att han av allt döma är rätt positionerad för att kunna rädda. Jämför Reideborn som som i motsvarande ögonblick i sin situation har en Färjestadsspelare på sin klubba vilket troligtvis påverkar hans möjligheter att rädda.
Tycker det syns ganska tydligt här https://twitter.com/whlwl/status/1114529891737841664

Han hamnar ur position och hinner inte komma i rätt position! Ge dig nu!
Citera
2019-04-07, 18:45
Medlem
Växjö körde tydligen slut på Luleå som såg både trötta och långsamma ut idag. Trodde de kanske var klara att hämta guldet efter att slagit bästa mästarna. väckarklocka för Fuleå.

Frölunda såg bättre ut på precis allt idag.

Spännande att se hur FBK och Luleå hanterar favoritskapet iår och om de möts i finalen. Mycket hockey kvar!
Senast redigerad av MitchRapp 2019-04-07 kl. 18:47.
Citera
2019-04-07, 18:46
Medlem
Citat:
Var väl det en säsong, så inte konstigt om man glömt. Det viktigaste med ditt inlägg var väl dock att säga att jag som vanligt har fel.

Tydligen har du inte sett båda situationerna och jämfört (enligt ditt eget inlägg) men är ändå betydligt tvärsäkrare än vad jag är.. Är du förresten själv målvakt eller målvaktstränare?

Nej, jag har inte missat debatten då den pågått i flera år. Den kommer säkerligen pågå i flera år till men inget vettigt kommer att komma ut av den. Delvis på g av att folk aldrig är nöjda utan hela tiden kräver något än vad som just då gäller.

Strörningen för Reideborn är ju dock större därav logiskt att det blir olika bedömningar. Hade de bara åkt på Reideborns plock hade det jämförbart. Precis som att en tackling som tar i huvudet bedöms annorlunda än en tackling som tar i axeln.

Jag var på plats på läktaren vid båda situationerna! Har sett dom många gånger!

Så du är nöjd med pajaseriet som pågår? Så du tror hockeyintresserade, spelare och ledare är nöjda?

Tycker du vi skall acceptera den förklaringen Sören hade efter första matchen mot HV? Allvarligt? Det han säger som förklaring att de dömde mål är ju för fan snudd på kriminell!

Vad tyckte du om Frölundas första mål idag?
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-07 kl. 19:34.
Citera
2019-04-07, 18:54
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Växjö körde tydligen slut på Luleå som såg både trötta och långsamma ut idag. Trodde de kanske var klara att hämta guldet efter att slagit bästa mästarna. väckarklocka för Fuleå.

Spännande att se hur FBK och Luleå hanterar favoritskapet iår och om de möts i finalen. Mycket hockey kvar!

Jösses, att du inte ens har koll på att man lirar bäst av sju.
Senast redigerad av siryessir 2019-04-07 kl. 19:00.
Citera
2019-04-07, 18:59
Medlem
Citat:
Bestrider inte att Werners position påverkas. Det väsentliga är huruvida han i position och blir störd när han ska rädda. På rörliga bilder ser man att det inte är någon spelare i närheten av honom i det ögonblicket och att han av allt döma är rätt positionerad för att kunna rädda. Jämför Reideborn som som i motsvarande ögonblick i sin situation har en Färjestadsspelare på sin klubba vilket troligtvis påverkar hans möjligheter att rädda.
Tycker det syns ganska tydligt här https://twitter.com/whlwl/status/1114529891737841664

Spelaren är ca en halv meter framför Reideborn när han kör på klubban som Reideborn sträcker ut framför sig så det faller ju inte ens under definitionen ”Uppenbar kontakt”.
Det är Reideborns eget fel att klubban träffas.

Således kan du helt bortse från kontakten med klubban.

Kollar vi då bara på kontakten på plocken så är det kraftigare kontakt på Werner som dessutom flyttar Werners kropp något.
Man kan också se att kontakten på Werner sker ca 2 sekunder innan pucken passerar mållinjen.
Kontakten på Reideborn sker ca 3sekunder innan.

Sammanfattningsvis är alltså kontakten kraftigare mot Werner och också i närmare anslutning till skottet.

Jag skulle kunna köpa att bägge blev godkända eller bägge underkända men de är alldeles för lika för att jag köpa olika bedömning på situationerna.

EDIT, skall också poängteras att domarens motivation varför det blev godkänt i matchen mot HV var för att kontakten skedde utanför målområdet.
För lite kontakt eller liknande är inte del av förklaringen utan motivationen är att kontakten sker utanför målområdet och därmed skall målet godkännas.
Om det är så reglerna skall tolkas så skall det ju tolkas så även i matchen mot djurgården. Kontakten där var helt klart utanför målgården.
Senast redigerad av Aramir2 2019-04-07 kl. 19:04.
Citera
2019-04-07, 19:03
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Haha. Vinner inte inte chicken Luleå guld iår kommer de aldrig vinna
Nå, Luleå är en klassisk förening som sällan gör en fullständig katastrofsäsong - jag vet inte hur många år de hållit sig i högstaligan nu - med en stabilt rotad förankring i sitt lokalsamhälle. En förening med karaktär, identitet och historia. Förvisso en vidrig karaktär, en vidrig identitet och en vidrig historia, men likväl något som gjort dem till en självklar del av sin stad och något man nästan kommit att ta för givet i svensk elithockey.

Det är ingen garanti för framtida segrar, men det är en oerhört mycket stabilare grund att stå på långsiktigt än vad många andra klubbar har, vars stöd från eventsupportrar och kommun kan svikta lika lätt som det kom när man för tillfället var trendiga och på topp. Där kan en djupare svacka vara slutet för gott.

Luleå tog en förlust idag. Jag håller dem fortfarande som favoriter, men även om det inte tar dem hela vägen i år lär de gneta på även framöver. Precis som de alltid gjort, och även om de inte är några av svensk hockeys verkligt stora lär de sticka upp någon gång eller två per decennium och kunna utmana om guldet. Någon gång dessutom plocka det.

Det är det som utmärker de fyra lagen som är kvar i år. Det är levande föreningar med djupgående rötter som alla byggt upp något eget över åren. Något ingen annan klubb gillar, men som alla ändå måste förhålla sig till och som gör hockeyn levande, dynamisk, större än bara matcherna. Något som går att bygga rivalitet och historik på, något som går att hata, eller i alla fall känna hatkärlek till. Något som går att ha en relation till, större än bara den tillfälliga ytliga irritation och förakt man känner gentemot sådana klubbar som plötsligt sticker upp som ännu ett i raden av flaggskepp för någon kommunstyrelse som kände att deras ointressanta kommun behövde "sättas på kartan".

Mina barn och barnbarn kommer sannolikt kunna stå på läktarn och skrika efter skoterblod 2050. Mina barn och barnbarn kommer kunna svära över kaffebönder och fundera på varför någon jävel från familjen fortfarande lär utöva inflytande över ligan på bästa Cosa Nostra-manér. Det är inte omöjligt att mina barn och barnbarn till och med kommer behöva uppleva slutspelsmatcher i Frölundaborg 2050. Precis som min föräldrageneration en gång gjort mot dessa föreningar, för de är föreningar och inte bara ännu ett i raden av tillfälligt uppblåsta kommunprojekt. Vad som är mindre sannolikt är att någon av dessa framtida generationer har anledning att bry sig om Växjö. 2050 är det större chans att Luleås kronobergska slutspelsmotståndare stavas Tingsryd AIF eller Alvesta SK än Växjö, och då tror jag ändå inte att de två har jättegoda förutsättningar för att kunna etablera sig i högstaligan igen
Senast redigerad av sm910dif 2019-04-07 kl. 19:08.
Citera
2019-04-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Nå, Luleå är en klassisk förening som sällan gör en fullständig katastrofsäsong - jag vet inte hur många år de hållit sig i högstaligan nu - med en stabilt rotad förankring i sitt lokalsamhälle. En förening med karaktär, identitet och historia. Förvisso en vidrig karaktär, en vidrig identitet och en vidrig historia, men likväl något som gjort dem till en självklar del av sin stad och något man nästan kommit att ta för givet i svensk elithockey.

Det är ingen garanti för framtida segrar, men det är en oerhört mycket stabilare grund att stå på långsiktigt än vad många andra klubbar har, vars stöd från eventsupportrar och kommun kan svikta lika lätt som det kom när man för tillfället var trendiga och på topp. Där kan en djupare svacka vara slutet för gott.

Luleå tog en förlust idag. Jag håller dem fortfarande som favoriter, men även om det inte tar dem hela vägen i år lär de gneta på även framöver. Precis som de alltid gjort, och även om de inte är några av svensk hockeys verkligt stora lär de sticka upp någon gång eller två per decennium och kunna utmana om guldet. Någon gång dessutom plocka det.

Det är det som utmärker de fyra lagen som är kvar i år. Det är levande föreningar med djupgående rötter som alla byggt upp något eget över åren. Något ingen annan klubb gillar, men som alla ändå måste förhålla sig till och som gör hockeyn levande, dynamisk, större än bara matcherna. Något som går att bygga rivalitet och historik på, något som går att hata, eller i alla fall känna hatkärlek till. Något som går att ha en relation till, större än bara den tillfälliga irritation och förakt man känner gentemot sådana klubbar som plötsligt sticker upp som ännu ett i raden av flaggskepp för någon kommunstyrelse som kände att deras ointressanta kommun behövde "sättas på kartan".

Mina barn och barnbarn kommer sannolikt kunna stå på läktarn och skrika efter skoterblod 2050. Mina barn och barnbarn kommer kunna svära över kaffebönder och fundera på varför någon jävel från familjen fortfarande lär utöva inflytande över ligan på bästa Cosa Nostra-manér. Det är inte omöjligt att mina barn och barnbarn till och med kommer behöva uppleva slutspelsmatcher i Frölundaborg 2050. Precis som min föräldrageneration en gång gjort mot dessa föreningar, för de är föreningar och inte bara ännu ett i raden av tillfälligt uppblåsta kommunprojekt. Vad som är mindre sannolikt är att någon av dessa framtida generationer har anledning att bry sig om Växjö. 2050 är det större chans att Luleås kronobergska slutspelsmotståndare stavas Tingsryd AIF eller Alvesta SK än Växjö, och då tror jag ändå inte att de två har jättegoda förutsättningar för att kunna etablera sig i högstaligan igen

Me like!

Mvh

Kaffebonde
Citera
2019-04-07, 19:10
Medlem
siryessirs avatar
https://www.expressen.se/gt/sport/hockey/shl/stjarnan-hjalte-for-frolunda-pa-overtid/

Skönt att Bulan talar klarspråk rörande situationsrummet. Personligen kan jag inte se någon anledning till dess existens när man inte klarar av att göra enkla bedömningar eller som i detta fall helt enkelt skiter i att göra sitt jobb. Det är en match som pågår, en möjlig situation att granska och situationen i sig är rätt så jävla uppenbar. Situationsrummet misslyckas dock med detta och har gjort ett skitjobb i övrigt under slutspelet. Tillkom inte detta alternativ som ett stöd till domarna om denne skulle missa en situation?
Citera
2019-04-07, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif

Det är det som utmärker de fyra lagen som är kvar i år. Det är levande föreningar med djupgående rötter som alla byggt upp något eget över åren. Något ingen annan klubb gillar, men som alla ändå måste förhålla sig till och som gör hockeyn levande, dynamisk, större än bara matcherna. Något som går att bygga rivalitet och historik på, något som går att hata, eller i alla fall känna hatkärlek till. Något som går att ha en relation till, större än bara den tillfälliga ytliga irritation och förakt man känner gentemot sådana klubbar som plötsligt sticker upp som ännu ett i raden av flaggskepp för någon kommunstyrelse som kände att deras ointressanta kommun behövde "sättas på kartan".

Skulle dock inte säga att Luleå är favoriter längre. Blev ju totalt överkörda stundtals. Stor skillnad mot Växjö för Luleå detta.
Frölunda har hemmefördel nu och i framsättet. Men men, Luleå kan komma tillbaka.
Citera
2019-04-07, 19:12
Avslutad
Citat:

FBK och Luleå möts inte i final, det kan jag nästan lova
Mitt tippning är FBK Frölunda som det ser ut nu. Frölunda känns för starka för Lule.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in