Citat:
Ursprungligen postat av
MitchRapp
Haha. Vinner inte inte chicken Luleå guld iår kommer de aldrig vinna

Nå, Luleå är en klassisk förening som sällan gör en fullständig katastrofsäsong - jag vet inte hur många år de hållit sig i högstaligan nu - med en stabilt rotad förankring i sitt lokalsamhälle. En förening med karaktär, identitet och historia. Förvisso en vidrig karaktär, en vidrig identitet och en vidrig historia, men likväl något som gjort dem till en självklar del av sin stad och något man nästan kommit att ta för givet i svensk elithockey.
Det är ingen garanti för framtida segrar, men det är en oerhört mycket stabilare grund att stå på långsiktigt än vad många andra klubbar har, vars stöd från eventsupportrar och kommun kan svikta lika lätt som det kom när man för tillfället var trendiga och på topp. Där kan en djupare svacka vara slutet för gott.
Luleå tog en förlust idag. Jag håller dem fortfarande som favoriter, men även om det inte tar dem hela vägen i år lär de gneta på även framöver. Precis som de alltid gjort, och även om de inte är några av svensk hockeys verkligt stora lär de sticka upp någon gång eller två per decennium och kunna utmana om guldet. Någon gång dessutom plocka det.
Det är det som utmärker de fyra lagen som är kvar i år. Det är levande föreningar med djupgående rötter som alla byggt upp något eget över åren. Något ingen annan klubb gillar, men som alla ändå måste förhålla sig till och som gör hockeyn levande, dynamisk, större än bara matcherna. Något som går att bygga rivalitet och historik på, något som går att hata, eller i alla fall känna hatkärlek till. Något som går att ha en relation till, större än bara den tillfälliga ytliga irritation och förakt man känner gentemot sådana klubbar som plötsligt sticker upp som ännu ett i raden av flaggskepp för någon kommunstyrelse som kände att deras ointressanta kommun behövde "sättas på kartan".
Mina barn och barnbarn kommer sannolikt kunna stå på läktarn och skrika efter skoterblod 2050. Mina barn och barnbarn kommer kunna svära över kaffebönder och fundera på varför någon jävel från
familjen fortfarande lär utöva inflytande över ligan på bästa Cosa Nostra-manér. Det är inte omöjligt att mina barn och barnbarn till och med kommer behöva uppleva slutspelsmatcher i Frölundaborg 2050. Precis som min föräldrageneration en gång gjort mot dessa föreningar, för de är föreningar och inte bara ännu ett i raden av tillfälligt uppblåsta kommunprojekt. Vad som är mindre sannolikt är att någon av dessa framtida generationer har anledning att bry sig om Växjö. 2050 är det större chans att Luleås kronobergska slutspelsmotståndare stavas Tingsryd AIF eller Alvesta SK än Växjö, och då tror jag ändå inte att de två har jättegoda förutsättningar för att kunna etablera sig i högstaligan igen