Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-06, 21:02
Medlem
Jag dristar mig på en slags spaning här,

1. Özz vet ingenting alls om ord som, skatt, moms, bygglov, tillstånd, startbesked etc...

2. Debbie kan lite grann av det som Özz helt saknar.

3. Existerar ens den här Rikard som ofta här omnämns? Jag vet visserligen att Telia-Lars gav en ung Uzbek tjej ett par miljarder för att få agera i Uzbeki. Jag sitter nu här på och lurar på huruvida RD jobbar på Telia Company eller inte?

Kan det vara så enkelt att vi halvslöa FB spanare tagit för givet att RD faktiskt jobbar på Telia?

Det kan ju vara världens "hitte på - RD kanske är fastighetsskötare på heltid.

Vad vet vi säkerställt om RD? Jobbar han på Telia eller är det ljug?
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-04-06 kl. 21:07.
Citera
2019-04-06, 21:17
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen

1. Özz vet ingenting alls om ord som, skatt, moms, bygglov, tillstånd, startbesked etc...

2. Debbie kan lite grann av det som Özz helt saknar.

3. Existerar ens den här Rikard som ofta här omnämns? Jag vet visserligen att Telia-Lars gav en ung Uzbek tjej ett par miljarder för att få agera i Uzbeki. Jag sitter nu här på och lurar på huruvida RD jobbar på Telia Company eller inte?

Kan det vara så enkelt att vi halvslöa FB spanare tagit för givet att RD faktiskt jobbar på Telia?

Det kan ju vara världens "hitte på - RD kanske är fastighetsskötare på heltid.

3: Founder and Head of Telia Zone, Eisenhower Fellow, Principal at ThirdRisk Ventures

https://twitter.com/rickdamm

Svaret på 1. och 2. är givetvis JA.
Citera
2019-04-06, 21:40
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Man kan naturligtvis skjuta budbäraren KJ, men det hjälper ju inte. Svartbyggena står där de står.

Ja, exakt. Och vem som tipsade KJ lär vi aldrig få reda på, om hon inte själv dyker upp här och förklarar.

Sen kan man ju också tillägga att alla chefredaktörer på de stora tidningarna fått reda på de övriga förhållandena i detta ärende, exempelvis svartbyggena, genom de skrivelser som medianox och även en del av oss andra har sänt över. Plus en del tongivande journalister som också fått skriven information från medlemmar härifrån. Plus att de frekvent läser här och uppdaterar sig. Så fenomenet Nujen är inte obekant på något sätt inom medievärlden.

Till detta ska läggas allt snack runt fikaborden på arbetsplatser runt om i Sverige.

Det blir ju närmast skrattretande när Özz så inbjuds till Malous soffa igår (TV4) och ska sitta där och försöka vara kvasiintellektuell tillsammans med någon annan någotsånär utbildad kvinna (och då menar jag förstås inte Malou, utan den där vänsterkvinnan jag av hälsoskäl glömt namnet på.)
Citera
2019-04-06, 21:59
Medlem
fardtjanstens avatar
Ännu ett offer berättar om konvektionen av dådet på drottning gatan.
https://www.expressen.se/nyheter/saga-berlin-gjorde-abort-efter-terrorn-var-sa-ledsen/
Edit:
konvektionen felstavat
Senast redigerad av fardtjansten 2019-04-06 kl. 22:01.
Citera
2019-04-06, 22:15
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ja, man kan ju undra hur man som chef på Telia Company har tid att ägna sig åt "projektedning" av de omfattande renoveringarna under flera år?

Eftersom inget byggbolag verkar ha varit anlitat måste ju Rikard själv ha haft mycket att göra - instruera balterna/uzbekerna vad de ska göra, köpa in material, ordna transporter, kontakt med myndigheter etc etc.

Det kan också påpekas att det aldrig fanns några byggbodar uppställda på fastigheterna under dessa år, inte heller firmabilar med företagslogga syntes till. Hade ett seriöst företag varit anlitat borde ju sånt ha funnits, liksom skyltning som visade vilket företag som utförde arbetet...

Svartjobbarna var inhysta i lägenheten på ovanvåningen i "teaterhuset", som ju ägs av Özzs bolag. Förmodligen bodde även Akilov där när han var på plats.

Min fetning.

Ja, det är häpnadsväckande. En chef på Telia Company som ungefär samtidigt drar igång jätteprojektet Telia Zone borde ha åtminstone en arbetsvecka på minst 60 timmar året runt. Möjligen 3 veckors semester i juli.

Men å andra sidan, han kan ju inget om entreprenadverksamhet och de standardavtal man använder i branschen.

För det första ska det finnas ett skriftligt kontrakt/avtal, man behöver inte slaviskt följa standardavtalen, men de flesta gör faktiskt det. I detta kontrakt ska betalningsplanen anges. (jag hatar ordet "lyftplan".....typisk svartjobbarjargong). Dvs typ likvid L1 betalas <datum> efter fullgjort arbete si och så. Och då besiktigar givetvis byggherren eller hans kvalitetsansvarige/byggkontrollant att arbetet är utfört enligt avtalet. Sen följer likvid L2 osv osv.

Sedan en tid tillbaka krävs också tillsättande av en s.k. BAS-U på byggen av denna kaliber. Det betyder ByggArbetsmiljöSamordnare-Utförande. Denne skall vara på plats under bygget, eller på ett sådant avstånd att han kan inställa sig på bygget inom en 30 minuter. BAS-U skall kunna uppvisa bevis på att han har den adekvata utbildningen.

Vidare ska alla som vistas på arbetsplatsen ha ett s.k. ID06-kort, ett speciellt identitetskort med foto och RFID där man loggar in sin ankomst och avvikelse från arbetsplatsen på en särskild apparat.

Vidare ska arbetsplatsen vara avspärrad med exempelvis stängsel och vara försedd med lämpliga varningsanslag. Det ska också finnas anslaget vem som är BAS-U m.fl. på ett anslag där tillträde sker till arbetsplatsen.

Det ovan beskrivna är legio på byggarbetsplatser idag. Vad gäller renoveringarna på Gazeliigården, Skolan och Sockenmagasinet så kanske man kan tänka sig smärre avsteg från regelverket, men definitivt inte vad beträffar Projektilmagasinet.

Men vid svartjobb så existerar ju inget av detta. Och det här är precis det FairPlayBygg försöker komma tillrätta med.

https://stockholmsbf.se/fairplaybygg
Citera
2019-04-06, 22:25
Medlem
Citat:
3. Existerar ens den här Rikard som ofta här omnämns?
...

Det verkar faktiskt vara sant:
http://press.telia.se/pressreleases/53-miljoner-uppkopplade-grejer-saa-digitala-aer-svenska-hem-2331828

"... säger Rickard Damm, chef för Telia Zone"

(sen vad han egentligen faktiskt gör är väl en annan fråga...)

Undrar även var Swedish Connect Technologies AB kommer in i bilden - Debbie är ju suppleant i styrelsen i det företaget också...
Senast redigerad av Enne 2019-04-06 kl. 22:31.
Citera
2019-04-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

.....

Till detta ska läggas allt snack runt fikaborden på arbetsplatser runt om i Sverige.

Det blir ju närmast skrattretande när Özz så inbjuds till Malous soffa igår (TV4) och ska sitta där och försöka vara kvasiintellektuell tillsammans med någon annan någotsånär utbildad kvinna (och då menar jag förstås inte Malou, utan den där vänsterkvinnan jag av hälsoskäl glömt namnet på.)

Lyssnade på Malous Filosofiska samtal med Özz N. och Åsa Moberg. Özz försöker sprida en annan bild av sig tror jag.

Sen satte jag på Malou Efter tio i TV4 från 2015-04-09: "Komikern Özz Nûjen är en aktiv röst i debatten. Han tror på brutal ärlighet och låter sig inte stoppas av om folk blir illa till mods av hans sanningar." Där inleder hon med att beskriva honom som en av sina favoriter. Så vänner har han, som vill hjälpa honom. För i knipa är han antagligen. Samarbetet med Expressen avslutades ganska elegant.

https://www.youtube.com/watch?v=_Wgk3f58PyY
Citera
2019-04-06, 23:17
Medlem
Citat:

Det är mycket möjligt. Özz har vuxit upp i en familj som troligen inte känner till så mycket om dessa begrepp (fullt förståeligt, precis som de flesta svenskar inte känner till lagstiftningen i t ex Burma).

Ett svenskt barn i en svensk familj kan höra talas om t ex bygglov när någon i släkten vill bygga ut sitt hus, och kanske har någon i släkten ett företag och klagar över jobbiga momsredovisningar, etc. Men en kurd med en kurdisk mamma och pappa som bott i Sverige ett par decennier har mer sällan fått sådan information.

Inte heller alla svenskar är insatta i lagstiftningen, inte ens politiker. Gudrun Schyman flyttade någon gång på 90-talet in i ett f d konstgalleri (tror jag det var) i Gamla stan. Lokalen var inte klassad som bostad. När Schyman nämnde att hon skulle behöva bygga om litet frågade en journalist om hon hade bygglov för det. Schyman stod som fallen från skyarna. Det var uppenbart att hon inte hade en aaaning om begreppet bygglov.

Och Sven-Erik Bucht, S-minister, byggde olovligen tre små stugor på sin mark. I det fallet var det nog ett medvetet brott mot reglerna, förstås.

Min poäng är att vi har många regler för olika saker, så många att man inte kan vänta sig att alla människor ska känna till alla detaljer, fast alla har skyldighet att göra det. Özz kan mycket väl vara okunnig om svenska byggnadsregler. Men då borde media gå på honom för det, som de gjorde med Schyman och Bucht.
Citera
2019-04-07, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Ja, exakt. Och vem som tipsade KJ lär vi aldrig få reda på, om hon inte själv dyker upp här och förklarar.

Sen kan man ju också tillägga att alla chefredaktörer på de stora tidningarna fått reda på de övriga förhållandena i detta ärende, exempelvis svartbyggena, genom de skrivelser som medianox och även en del av oss andra har sänt över. Plus en del tongivande journalister som också fått skriven information från medlemmar härifrån. Plus att de frekvent läser här och uppdaterar sig. Så fenomenet Nujen är inte obekant på något sätt inom medievärlden.

Att jag tagit upp Katerina Janouchs roll i den här historien beror på, att jag vill försöka förstå varför etablerade medier i Sverige fortfarande 14 månader efter avslöjandet att familjen Nujens anlitat Rakhmat Akilov för renoveringen av sina fastigheter på Gotland och betalat honom svart för arbetet vägrar att ta upp saken i sin rapportering. Alla större mediahus i landet har dessutom fått ta del av rätt övertygande bevis för att Özz Nujen och Debbie Nujen har gjort sig skyldiga till sådana lagöverträdelser som "normalt" renderar gärningspersonerna fängelsestraff. Det är alltså inte alls frågan om att skjuta någon budbärare. Det är inte heller frågan om vem som läckte uppgifterna i förväg från polisens förundersökning. Det har egentligen ingen betydelse alls i sammanhanget men den som tänker logiskt inser nog att det måste vara en polis - en bankkassörska eller några grannar till Nujens i Nacka eller på Gotland har knappast tillgång till NOA:s datautskrifter. Hursomhelst har jag kommit fram till att den nattsvarta tystnaden kring Nujens brottsliga verksamhet på Gotland delvis har sin grund i ett klart avståndstagande från de åsikter som Katerina Janouch och hennes så kallade sverigevänner står för. Det pågår just nu en kamp mellan Özz Nujen och hans vänner i media - och den här trådens skribenter på FB. Jag tror att vi till slut vinner den kampen - just genom att vi till skillnad från motparten stödjer oss på gällande lagar och förordningar.
Citera
2019-04-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det är mycket möjligt. Özz har vuxit upp i en familj som troligen inte känner till så mycket om dessa begrepp (fullt förståeligt, precis som de flesta svenskar inte känner till lagstiftningen i t ex Burma).

Ett svenskt barn i en svensk familj kan höra talas om t ex bygglov när någon i släkten vill bygga ut sitt hus, och kanske har någon i släkten ett företag och klagar över jobbiga momsredovisningar, etc. Men en kurd med en kurdisk mamma och pappa som bott i Sverige ett par decennier har mer sällan fått sådan information.

Inte heller alla svenskar är insatta i lagstiftningen, inte ens politiker. Gudrun Schyman flyttade någon gång på 90-talet in i ett f d konstgalleri (tror jag det var) i Gamla stan. Lokalen var inte klassad som bostad. När Schyman nämnde att hon skulle behöva bygga om litet frågade en journalist om hon hade bygglov för det. Schyman stod som fallen från skyarna. Det var uppenbart att hon inte hade en aaaning om begreppet bygglov.

Och Sven-Erik Bucht, S-minister, byggde olovligen tre små stugor på sin mark. I det fallet var det nog ett medvetet brott mot reglerna, förstås.

Min poäng är att vi har många regler för olika saker, så många att man inte kan vänta sig att alla människor ska känna till alla detaljer, fast alla har skyldighet att göra det. Özz kan mycket väl vara okunnig om svenska byggnadsregler. Men då borde media gå på honom för det, som de gjorde med Schyman och Bucht.

Jo, jag tillhör dem som känner viss sympati för alla folkslag som tvunget fått för sig att de skall flytta hit. När en kurd eller en vietnames köper en bit mark i Sverige så tar de för givet att de kan bygga vad som helst på marken.

När någon granne lite lätt försöker förklara att det finns en detaljplan som gäller och som vann laga kraft den förste juli 1956 så fattar vare sig kurden eller vietnamesen någonting.

Özz m syster ägde marken och de tog för givet att de bygger vad fan de vill.
Citera
2019-04-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Att jag tagit upp Katerina Janouchs roll i den här historien beror på, att jag vill försöka förstå varför etablerade medier i Sverige fortfarande 14 månader efter avslöjandet att familjen Nujens anlitat Rakhmat Akilov för renoveringen av sina fastigheter på Gotland och betalat honom svart för arbetet vägrar att ta upp saken i sin rapportering. Alla större mediahus i landet har dessutom fått ta del av rätt övertygande bevis för att Özz Nujen och Debbie Nujen har gjort sig skyldiga till sådana lagöverträdelser som "normalt" renderar gärningspersonerna fängelsestraff. Det är alltså inte alls frågan om att skjuta någon budbärare. Det är inte heller frågan om vem som läckte uppgifterna i förväg från polisens förundersökning. Det har egentligen ingen betydelse alls i sammanhanget men den som tänker logiskt inser nog att det måste vara en polis - en bankkassörska eller några grannar till Nujens i Nacka eller på Gotland har knappast tillgång till NOA:s datautskrifter. Hursomhelst har jag kommit fram till att den nattsvarta tystnaden kring Nujens brottsliga verksamhet på Gotland delvis har sin grund i ett klart avståndstagande från de åsikter som Katerina Janouch och hennes så kallade sverigevänner står för. Det pågår just nu en kamp mellan Özz Nujen och hans vänner i media - och den här trådens skribenter på FB. Jag tror att vi till slut vinner den kampen - just genom att vi till skillnad från motparten stödjer oss på gällande lagar och förordningar.
(det fetade, längst ned)
Jag vill inte vara en 'party pooper', men för egen del stannar jag vid ett "Jag hoppas att vi till slut vinner kampen.."
Jag vill så gärna tro att vi vinner, men för varje vecka som går utan att MSM ens antyder att klanen Nujen är i bygglovsmässigt blåsväder med hänvisning till att det inkommit anmälningar om en mängd olovliga åtgärder, desto dystrare blir jag.

Den här tråden ligger inte under 'Medier och Journalistik', så jag passar mig för att breda ut mig för mycket i resonemang i hur MSM förhåller sig till Flashback, men eftersom MSM betraktar Flashback som journalistikens r*vhål, förvisso dessutom inte alltid helt ogrundat, kommer starka mediala krafter att göra allt för att hjälpa till med att skademinimera för Nujens och för sin egen ovilja att granska och rapportera vad som framkommit under mer än ett år, särskilt när all Nujens smutsbyk har stått att finna för varenda svensk journalist. Just i denna tråd.

Så trots att kvarnarna börjat mala, är jag rädd för att resultatet, i e att MSM kanske känner sig tvingade att rapportera om Nujens flagranta överträdelser av PBL, de grova skattebrotten, det långvariga penningtvätteriet m m, kommer det inte att leda till att vare sig statsministern eller ÖB tvingas bort.

Nujens, särskilt då Özz Nujen, har i sanning under lång tid intensivvårdats av (S) och av svensk MSM; inte minsta lilla obehag har fått hota dem eller den bild av dem som skall vara rådande här i detta Nordkorea-light.
Det som nu pågår är alltså "Flashback vs Svenska staten". Den matchen vill inte svensk gammelmedia rapportera om.
Vi får hoppas på belgisk och brittisk. Den brittiska skandalpressen gör i alla fall sitt jobb, sen må man tycka vad man vill om det.
Citera
2019-04-07, 10:35
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Nu är det ju så att Uppdrag Granskning och Janne Josefsson tog upp Nûjens betalningar till Akilov. Men det resulterade bara i en intervju som inte gav några som helst svar, och där Özz gjorde bort sig å det grövsta. En tid senare går Özz ut i Expressen och ber Josefsson om en ny intervju, vilket Josefsson tackar nej till.

Men senare, i Svenska Dagbladets intervju med Özz kompis Lars Berge, hävdar Özz att “Janne Josefsson jiddrade med fel kille”.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Förmodligen borde jag gråta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in