Citat:
Räddningsverket är en sedan ett tiotal år tillbaka nedlagd statlig myndighet vars utbildningsuppgifter m.m. numera har övertagits av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Räddningstjänsten är däremot kommunal och har till uppgift att bland annat se till att nödvändiga installationer i byggnader finns mot brand och andra olyckor. I min sons anmälan till både polisen och kommunen har särskilt påpekats, att Nujens ärende bör prioriteras och att ett omedelbart förbud mot uthyrning bör utfärdas just på grund av att byggnaderna hyrs ut på kommersiell basis till ett stort antal personer utan att byggnaderna är godkända för detta.
För övrigt har även jag rätt god lokalkännedom efter 20 års boende på ön inte särskilt långt från Tingstäde. Jag var även spekulant på "Caltex-byggnaden" när den för en rätt billig penning utannonserades till försäljning 2008 - men avstod från köp då byggnaden var rätt sliten och nedgången. Tanken så här i efterhand att jag kunnat bli nära granne till Nujens förskräcker...
PS. Jag fick just ett meddelande från min son, som befinner sig på Gotland under helgen, att de två komplementbyggnader (bl a en ateljé) som uppförts utan lov ute på klintkanten ovanför Gustavsviks semesterby norr om Visby nu båda är rivna. Det var värst vad det gick undan! Nu får vi bara hoppas att tillsynsgruppen med sin jurist i spetsen fortsätter att jaga öns återstående svartbyggare (ni vet säkert vilka jag menar). DS.
För övrigt har även jag rätt god lokalkännedom efter 20 års boende på ön inte särskilt långt från Tingstäde. Jag var även spekulant på "Caltex-byggnaden" när den för en rätt billig penning utannonserades till försäljning 2008 - men avstod från köp då byggnaden var rätt sliten och nedgången. Tanken så här i efterhand att jag kunnat bli nära granne till Nujens förskräcker...
PS. Jag fick just ett meddelande från min son, som befinner sig på Gotland under helgen, att de två komplementbyggnader (bl a en ateljé) som uppförts utan lov ute på klintkanten ovanför Gustavsviks semesterby norr om Visby nu båda är rivna. Det var värst vad det gick undan! Nu får vi bara hoppas att tillsynsgruppen med sin jurist i spetsen fortsätter att jaga öns återstående svartbyggare (ni vet säkert vilka jag menar). DS.
OK - Tack för förtydligande. Någonting gnagde inom mig när jag skrev "Räddningsverket" - finns inte längre tänkte jag men skrev det ändå. MSB är väl ett verk som ingen normalt funtad människa öht bryr sig om. Ett gäng byråkrater i en byggnad med internetuppkoppling.
Det är enligt min uppfattning viktigt att räddningstjänsten på Gotland känner till att ett 30-40 tal personer kan bo i någonting som i registren ser ut som ett projektilmagasin. Om inte den lokala räddningstjänsten känner till hotellverksamheten så rycker de bara ut med en liten bil eftersom Lantmäteriet och Metria har klassat den som en byggnad som inte är avsedd för boende.