Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Räddningsverket är en sedan ett tiotal år tillbaka nedlagd statlig myndighet vars utbildningsuppgifter m.m. numera har övertagits av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Räddningstjänsten är däremot kommunal och har till uppgift att bland annat se till att nödvändiga installationer i byggnader finns mot brand och andra olyckor. I min sons anmälan till både polisen och kommunen har särskilt påpekats, att Nujens ärende bör prioriteras och att ett omedelbart förbud mot uthyrning bör utfärdas just på grund av att byggnaderna hyrs ut på kommersiell basis till ett stort antal personer utan att byggnaderna är godkända för detta.

För övrigt har även jag rätt god lokalkännedom efter 20 års boende på ön inte särskilt långt från Tingstäde. Jag var även spekulant på "Caltex-byggnaden" när den för en rätt billig penning utannonserades till försäljning 2008 - men avstod från köp då byggnaden var rätt sliten och nedgången. Tanken så här i efterhand att jag kunnat bli nära granne till Nujens förskräcker...

PS. Jag fick just ett meddelande från min son, som befinner sig på Gotland under helgen, att de två komplementbyggnader (bl a en ateljé) som uppförts utan lov ute på klintkanten ovanför Gustavsviks semesterby norr om Visby nu båda är rivna. Det var värst vad det gick undan! Nu får vi bara hoppas att tillsynsgruppen med sin jurist i spetsen fortsätter att jaga öns återstående svartbyggare (ni vet säkert vilka jag menar). DS.

OK - Tack för förtydligande. Någonting gnagde inom mig när jag skrev "Räddningsverket" - finns inte längre tänkte jag men skrev det ändå. MSB är väl ett verk som ingen normalt funtad människa öht bryr sig om. Ett gäng byråkrater i en byggnad med internetuppkoppling.

Det är enligt min uppfattning viktigt att räddningstjänsten på Gotland känner till att ett 30-40 tal personer kan bo i någonting som i registren ser ut som ett projektilmagasin. Om inte den lokala räddningstjänsten känner till hotellverksamheten så rycker de bara ut med en liten bil eftersom Lantmäteriet och Metria har klassat den som en byggnad som inte är avsedd för boende.
Citera
2019-04-06, 18:39
Medlem
Inlägg # 1657 i denna tråd:
Citat:
Aha,det var Mange som grävde fram Nujen åt Janouch

(I morgon är det 2 år sedan attentatet).
Citera
2019-04-06, 19:03
Medlem
En sak är säker.

Om Nujens åker dit med påföljder som dagsböter, tilläggsavgifter, skattetillägg eller fängelse så beror det enbart på denna tråden. Då kan vi alla vara stolta för att ha bidragit till rättvisa.
Citera
2019-04-06, 19:08
Medlem
[quote=Enne|67243028]Inlägg # 1657 i denna tråd: Aha, det var Mange som grävde fram Nujen åt Janouch.

Jag minns den spekulationen. Men den faller på att Mange Andersson knappast kan ha haft insyn i vad som står i förundersökningsprotokollet. Janouchs bild på banköverföringarna i tweeten kl 12:06 är fotad/kopierad direkt från NOA:s finansiella utredning. Den har bara initierade (polis, åklagare m.fl.) tillgång till. På sex minuter skulle hon aldrig ha hunnit att själv färdigställa text + bild från det offentliggjorda förundersökningsprotokollet. Och vem skulle ha gett henne protokollet - hon var inte själv närvarande under presskonferensen.
Senast redigerad av medianox 2019-04-06 kl. 19:19.
Citera
2019-04-06, 19:30
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jo du kan ha en poäng. Om tipsaren tipsade all "mainstream" och om då all "mainstream" höll käft utan att ens sins emellan behöva stämma av scoopet så är det illa.

Vi har ju sett det förut med övergreppen på We Are STHLM - DN visste om detta i månader, Nyheteridag får nyss om det hela och helt plötsligt så börjar DN spy ut sig artiklar i rekordfart, vilket visar på att de antagligen hade suttit på material och källor trots att de i efterhand hävdade att de inte alls kunde verifiera någonting när de först fick reda på det. Jomenvisst...

Özz Nujen har väl kontakter på de flesta av Sveriges största mediehus, därav tystnaden. Ankdammen i Sverige är liten och ängslig.
Citera
2019-04-06, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, nej & nja. Vi vet faktiskt inte om tipsaren även hörde av sig till övrig media.
Jag tror att impulsen att skydda Özz är så pass stark att detta hade tystats ner i vilket fall.

Se på Soran Ismail, som från att ha varit med i TV 3-4 gånger i veckan & Twittrat 20 ggr om dagen, plötsligt bara försvann. Och ingen i ljugmedia har ens lyft frågan "Var blev han av?".

Detta har aldrig inträffat tidigare, att någon så känd bara försvinner över en dag, utan att någon enda i media tar upp det. Dessa två "komiker" var ju länge medias föredragna experter på alla invandrings- och integrationsfrågor. Så dom är nog nästan "Untouchables" vad svensk media anbelangar.

Exakt detta. Personligen tror jag att det går ändå djupare eftersom både polis, media och advokatförbund har svalt allt och knappt dristat sig till att ställa en kritisk fråga.

Vilka är egentligen oddsen för att Özz & co har anlitat och betalat ut svarta pengar till en person som sedan begår terrorbrott? Att detta bara är slumpen köper inte jag förrän en rejäl utredning har gjorts och precis den här inställningen skulle även ett friskt samhälle ha, vilket inte har skett, i min mening, p.g.a. den i samhällskroppen så genomsyrade korruptionen.
Senast redigerad av RobRoys 2019-04-06 kl. 19:51.
Citera
2019-04-06, 19:51
Medlem
Citat:
Två år har gått sedan deras dotter, Maïlys Dereymaeker, dödades i terrorattacken på Drottninggatan.
Sorgen och saknaden är fortfarande lika stark.
Men här ryms också ilska, frustration och besvikelse över hur familjerna till offren för terrorattacken behandlats av den svenska staten.
https://www.expressen.se/nyheter/dottern-dog-i-terrordadet-vi-kanner-oss-overgivna/
Citera
2019-04-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
OK - Tack för förtydligande. Någonting gnagde inom mig när jag skrev "Räddningsverket" - finns inte längre tänkte jag men skrev det ändå. MSB är väl ett verk som ingen normalt funtad människa öht bryr sig om. Ett gäng byråkrater i en byggnad med internetuppkoppling.

Det är enligt min uppfattning viktigt att räddningstjänsten på Gotland känner till att ett 30-40 tal personer kan bo i någonting som i registren ser ut som ett projektilmagasin. Om inte den lokala räddningstjänsten känner till hotellverksamheten så rycker de bara ut med en liten bil eftersom Lantmäteriet och Metria har klassat den som en byggnad som inte är avsedd för boende.

De skickar inga ambulanser heller om någon pratar om 30 pers som bor där ingen bor och där ingen bostad finns.

Och angående KJ så kan ju uppgifterna komma från ett längre led än direkt från hästens mun. Bankanställd som pratar med sin partner eller kompis och så småningom tog det sig till KJ. Mycket bra av KJ här!
Citera
2019-04-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Exakt detta. Personligen tror jag att det går ändå djupare eftersom både polis, media och advokatförbund har svalt allt och knappt dristat sig till att ställa en kritisk fråga.

Vilka är egentligen oddsen för att Özz & co har anlitat och betalat ut svarta pengar till en person som sedan begår terrorbrott? Att detta bara är slumpen köper inte jag förrän en rejäl utredning har gjorts och precis den här inställningen skulle även ett friskt samhälle ha, vilket inte har skett, i min mening, p.g.a. den i samhällskroppen så genomsyrade korruptionen.

Jag är också öppen för att Nujens kanske gillar terrordåd mot svenskar. Men bevis för eller emot ser jag fram emot.

Jag har funderat vilka personer det är inom polis, bank, media och advokatförbund etc. som ser åt ett annat håll. De personer som är ansvariga alltså.
Citera
2019-04-06, 20:00
Medlem
[quote=[B]zurfarn[/b]|67236845]

"Nåväl, UG-intervjun med JJ var ju den tändande gnistan. Något av det värsta jag sett på Statstelevisionen. Och efter den: jag och många andra med mig började nysta i vilka fastigheter det rörde sig om. Googlade Tingstäde så fort vi kunde."

Jag gjorde som CapsLock och du - såg hela inspelningen för säkert sjätte eller sjunde gången. Jag har använt mig av den då och då sedan jag flyttade från Gotland för att få energi att fortsätta med "ärendet" - och för att bli riktigt upprörd över hur svenskt rättsväsen har urartat i takt med att gamla värderingar och sedvanor brutits upp. "Normalt", om det längre går att använda en sådan måttstock, skulle Özz Nujen och hans släktingar för länge sedan ha utretts för åtminstone följande regelbrott och direkta lagöverträdelser:
- byggt om och förändrat användningen av tre byggnader helt utan bygglov samt byggt om och
förändrat användningen av en fjärde byggnad med ett ogiltigt bygglov - den sammanlagda
bostadsytan uppgående till ca 1 325 kvadratmeter;
- anlitat en entreprenör som inte har varit registrerad för F-skatt, moms och som arbetsgivare;
- anlitat utländska arbetare som inte haft arbetstillstånd i Sverige;
- anlitat asylsökande som haft bidrag från Migrationsverket utan att meddela myndigheten;
- gjort löneutbetalningar svart utan fakturor och utan att betala in preliminär skatt och sociala
avgifter till Skatteverket;
- falskdeklarerat samtliga tre fastigheter under hela byggnadstiden från 2013 till 2018 genom att
medvetet uppge fel användning och felaktiga uppgifter om befintliga byggnader och pågående
byggnads- renoveringsarbete till Skatteverket;
- startat hotell- och pensionatsverksamhet med korttidsuthyrning för mer mer än 24 gäster i 12
dubbelrum samtidigt utan tillstånd av Polismyndigheten och utan tillstånd från berörda
kommunala myndigheter.

Listan kan göras längre men nu blev jag plötsligt väldigt trött och måste sluta för dagen. Fortsättning följer eventuellt i morgon.
Citera
2019-04-06, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla
Jag är också öppen för att Nujens kanske gillar terrordåd mot svenskar. Men bevis för eller emot ser jag fram emot.

Jag har funderat vilka personer det är inom polis, bank, media och advokatförbund etc. som ser åt ett annat håll. De personer som är ansvariga alltså.
Alltså, jag tror inte att Özz & co avsiktligt ligger bakom något terrordåd (även om jag kan tänka mig att även detta utreds grundligt), däremot vill jag veta sambandet med syrran som asyladvokat och användandet av asylsökare som svart arbetskraft etc. Detta i kombination med att inte en jävla käft i någon samhällsinstans tycks vilja lyfta ett finger för detta, får mig att misstänka att det kan vara väldigt mörka krafter i botten av all denna sörja, kanske lite likt Palmemordet.

När allt kommer omkring, möts den kriminella toppen med den kriminella botten.
Senast redigerad av RobRoys 2019-04-06 kl. 20:22.
Citera
2019-04-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox

....

Men nu kunde ju vem som helst som läste polisens finansiella utredning ta del av uppgifterna redan den 30 eller den 31 januari. Jag uppfattar det som ett mycket märkligt polisläckage - det är ju inte ens några hemligheter som avslöjas. Och det tar bara 6 minuter tills Katerina Janouchs tweet sätter fart på nyhetsdelningen på sociala medier. Varför var det så bråttom för henne att hinna först?

Ja, det kanske inte var så 'bråttom' primärt utan KJ visste, som många andra, om denna s.k. offentlig hemlighet i Nacka. Och där bor många journalister och andra mediaarbetare, som struntat i att gräva i den 'hemligheten'. De har i grunden samma politiska värderingar som Nüjens kanske? Hon behövde bara invänta åtalet och FUP:en för att källkontrollera det som kvittrats över staketen i Nacka.

Övriga media fokuserade på själva terrordådet, de omkomna och de skadade. Där såg vi bilder på höga politiker som uttalade sig. Vi kunde läsa i kvällsmedia om Akilovs person och liv. Han hade fru och barn. Han hade bröder. Bilen han använde vid terrordådet var stulen, på ett vis som nästan ger intryck av att vara impulsivt. Han kunde inte vara säker på att den skulle parkerats där och lossats där. Det fanns mycket att skriva om ändå, utan att ta upp hur Akilov levt och finansierat sitt liv under åren här.

Dagen efter så finns inte en enda Nacka-bo eller journalist i Stockholm med omnejd som inte kände till det här med Nüjens betalningar. Allihop hade fått "hemligheten" konfirmerad och sannolikt fått order att fortsätta skriva om dådet, de mördade och mördaren.

Ingen utom Flashback har tagit tag i den här uppgiften 85 tkr och insett dess omfattning och betydelse för rättsväsendet och rättvisan. Den som gjort de bägge betalningarna måste ha pustat ut när deklarationerna godkänts och stelnat av fasa när de avslöjades. Nüjens vänner inom media måste också ha insett vad som kunde vänta för den "politiska rörelsen".

Man kan naturligtvis skjuta budbäraren KJ, men det hjälper ju inte. Svartbyggena står där de står. Vi vet att advokat Nüjen ljugit inför disciplinnämnden. Hennes make Rickard Damm är bland de mest osynliga vi har i Nacka. SvD har släppt till trcksvärta för Nüjens vänner och Özz själv har producerat den klart dummaste granskningsintervju landet skådat. Gotländska media har lagt sina artiklar som "betalartiklar" då de har lyft en svartbyggare och terroristfinansiär till skyarna. Gotland är litet men populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in