Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-05, 23:29
Medlem
CapsLock99s avatar
Tittade på denna intervju ikväll, för att reflektera kring de små detaljer Özz faktiskt släppte vid intervjuns start så här drygt ett år efteråt.

Özz gör fortsatt inget storstilat intryck. Om det var en stund sedan du såg den titta igen, kanske den mest märkliga intervju som gjorts i SVT.

Se en hårt sminkad och uppblåst Özz Nujen prata timeshare, svåger och att han inte på någotvis är ansvarig för det han äger eller vad som försiggår på dessa ägor. Özz försöker också sänka nivån på objektet det sk sommarhuset. I verkligheten är det ett 1300 nyrenoverade kvadratmeter stort komplex med utrymmen som kan härbärgera minst ett 50-tal personer, tagit lång tid och många balter och uzbeker för dess färdigställande med stora svarta pengar inblandat.

https://youtu.be/f9yQV1HTaKs
Citera
2019-04-06, 00:28
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Tittade på denna intervju ikväll, för att reflektera kring de små detaljer Özz faktiskt släppte vid intervjuns start så här drygt ett år efteråt.

Özz gör fortsatt inget storstilat intryck. Om det var en stund sedan du såg den titta igen, kanske den mest märkliga intervju som gjorts i SVT.

Se en hårt sminkad och uppblåst Özz Nujen prata timeshare, svåger och att han inte på någotvis är ansvarig för det han äger eller vad som försiggår på dessa ägor. Özz försöker också sänka nivån på objektet det sk sommarhuset. I verkligheten är det ett 1300 nyrenoverade kvadratmeter stort komplex med utrymmen som kan härbärgera minst ett 50-tal personer, tagit lång tid och många balter och uzbeker för dess färdigställande med stora svarta pengar inblandat.

https://youtu.be/f9yQV1HTaKs

Tack, CapsLock. Bra att få en påminnelse som jag sett fram emot. Men du var före mig. Jag menar alltså att den här intervjun var upprinnelsen till det som senare kommit fram. Den tidigare diskussionen om Katerina J och offentliggörandet av de ca 85.000 till Akilov var ju också en slags början, men vem som läckte eller inte är helt oväsentligt i den här historien. Och jag håller inte heller med om att Katerina var fel mottagare. Hon offentliggjorde uppgifterna så snabbt hon kunde. Ingen MSM-media hade reagerat så snabbt. Aldrig.

Att hon blivit s.k. "brunsmetad" av PK-media är också oförsvarligt och bara dumt. Hon är en alternativ röst som har egna åsikter och är helt fri att framföra dessa.

Nåväl, UG-intervjun med JJ var ju den tändande gnistan. Något av det värsta jag sett på Statstelevisionen. Och efter den: jag och många andra med mig började nysta i vilka fastigheter det rörde sig om. Googlade Tingstäde så fort vi kunde.

Men kom ihåg att det värsta i UG-intervjun skedde efter ordinarie programtid. Man kunde se fortsättningen bara på SvT Play, eller hur? Hur SvT fixade så att endast vi med lite vana vid Internet kunde se resten......inga gamla 80-åriga sossar.

I intervjun med Özz hävdar han att det är hans, systerns och svågerns hus. Lögn. Det är han och systern som äger skolhuset och sockenmagasinet privat. Men Gazelligården äger hans företag, Nujen Media AB.

Och det är ju där det eventuella eventet (med medlemmar från ROA Sthlm AB ?) kan äga rum, dvs de runt 24 personer som kan bo i i det f.d. Projektilmagasinet, numera omdöpt till Villa Zetterling och som hyrs ut för runt 30 papp i veckan på AirBnB och HomeAway.

Svågern Rickard är den som ordnar uthyrningen. Debbie stod också som kontaktperson, ända tills jag hittade infon och länkade hit. Då försvann hon blixtsnabbt.

Jag har tidigare sammanställt bolagen i konglomeratet. Ett tips för de som sällan kollar upp bolag, eller har anledning till det, kan vara att besöka portalen allabolag.se. Förutom bokslut, styrelse, revisor kan man också läsa bolagsordningen, dvs. det dokument som anges för Bolagsverket för vilken verksamhet man avser att bedriva. Detta för att ordnas in i ett register för olika verksamhetsformer. En mycket omfattande och diger bolagsordning är för mig ett tecken på att man vill ha fria tyglar. Om man exempelvis anger IT-tjänster i samband bostadsförvaltning. så innebär det ju att man kan hävda att alla mobiler, paddor och laptops ingår i rörelsen. Osv...bara ett exempel.

Hyrfrid AB:

Verksamhet & ändamål
Företaget skall bedriva konsultverksamhet inom ekonomi, finansiering, juridik, redovisning, revision, företagsledning, marknadsföring samt IT (närmare bestämt avseende hård- och mjukvara, nätverk, systemutveckling, ADB samt kommunikationsteknologi), förvaltning av fast egendom och värdepapper, finansiella tjänster (dock ej sådan verksamhet som avses i bankrörelselagen eller lagen om finansieringsverksamhet) ävensom därmed förenlig verksamhet. Företaget skall även ängna sig åt promotion, underhållning, event marketing, reklamverksamhet, konstutställningar och konstförvaltning ävensom idka därmed förenlig verksamhet.

Svensk näringsgrensindelning
68203
Uthyrning och förvaltning av egna eller arrenderade, andra lokaler

Svågern har alltså avvikit från detta bolag. Pekpinne från höga herrar/kvinnor på Telia Company.

Många läser här.
Citera
2019-04-06, 07:42
Medlem
Ja, man kan ju undra hur man som chef på Telia Company har tid att ägna sig åt "projektedning" av de omfattande renoveringarna under flera år?

Eftersom inget byggbolag verkar ha varit anlitat måste ju Rikard själv ha haft mycket att göra - instruera balterna/uzbekerna vad de ska göra, köpa in material, ordna transporter, kontakt med myndigheter etc etc.

Det kan också påpekas att det aldrig fanns några byggbodar uppställda på fastigheterna under dessa år, inte heller firmabilar med företagslogga syntes till. Hade ett seriöst företag varit anlitat borde ju sånt ha funnits, liksom skyltning som visade vilket företag som utförde arbetet...

Svartjobbarna var inhysta i lägenheten på ovanvåningen i "teaterhuset", som ju ägs av Özzs bolag. Förmodligen bodde även Akilov där när han var på plats.
Citera
2019-04-06, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Och jag håller inte heller med om att Katerina var fel mottagare. Hon offentliggjorde uppgifterna så snabbt hon kunde. Ingen MSM-media hade reagerat så snabbt. Aldrig.

Att hon blivit s.k. "brunsmetad" av PK-media är också oförsvarligt och bara dumt. Hon är en alternativ röst som har egna åsikter och är helt fri att framföra dessa.

Ett förtydligande är här på sin plats. Som framgår av min signatur har jag ställt mig frågan vad det kan bero på, att en så uppseendeväckande nyhet som familjen Nujens svartbyggen och olagliga penningöverföringar till Rakhmat Akilov har förbigåtts med en nästan total tystnad från i stort sett alla etablerade svenska medier - tidningar, radio och television. I Frankrike skulle en sådan nyhet - att landets mest uppburna komiker finansierat en terrorist och massmördare - slås upp stort i alla medier. Jag tycker inte förklaringar som bygger på idéer om politisk korrekthet, integration, etnisk härkomst etc är tillräckliga för att förklara den nattsvarta tystnad som nu rått om saken i media under mer än ett års tid. Och i en politiskt styrd mörkläggning är det ju alltid media - särskilt skandalpressen - som är svårast att hantera för makthavarna. Och här fanns plötsligt den 30 januari 2018 den uppseendeväckande nyheten på några få rader tryckt svart på vitt i självaste förundersökningsprotokollet - tillgänglig för alla och envar! Ändå följde en lika besvärande som talande tystnad direkt efter offentliggörandet - av Katerina Janouch. Jag tror själva budbäraren i just det här fallet är en viktig orsak till att nyheten snabbt blev mindre rumsren.
Citera
2019-04-06, 09:37
Medlem
zurfarns avatar
Ursäkta, jag måste rätta mig själv i föregående inlägg #9410:

RD har nog aldrig varit med i styrelsen för Hyrfrid AB. Det är ju i själva verket Othem Omsorg AB som han är verksam i. Men det bolaget har ingen vidare verksamhet.
Citera
2019-04-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet

En fråga från underklassen ,du vet dom som inte kan stava eller formulera sig och kör lastbil eller gör nåt annat skitjobb. Vilka är oddsen att klanen faller?

Det är en mycket svår fråga (min fetning) att besvara. Jag tror att Nujens uppmanas att i efterhand ansöka om bygglov för de åtgärder som vidtagits och att ansöka om tillstånd för att få bedriva hotell- och pensionatsverksamhet. Jag tror dock att Debbie och Özz Nujen kommer att få betala dryga byggsanktionsavgifter för att olovligt ha byggt om och förändrat användningen av de fyra byggnaderna i Tingstäde. Kommunen är enligt lag och förordning efter 2011 helt enkelt skyldig att ta ut dessa avgifter av fastighetsägarna, annars hamnar ärendet i förvaltningsrätten och kommunen kommer också att bli anmäld till justitieombudsmannen. I bästa fall kommer fler fakta fram om vilka som har anlitats och hur betalningen för utförda arbeten har skett i samband med förestående inspektion. Därefter finns en viss chans att Skatteverket beslutar om en revision och att ärendet till slut överlämnas till åklagare. Om detta kommer att leda till "att klanen faller" är däremot högst osäkert. Det beror ju litet på vad man menar med ett "fall".
Citera
2019-04-06, 09:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Ursäkta, jag måste rätta mig själv i föregående inlägg #9410:

RD har nog aldrig varit med i styrelsen för Hyrfrid AB. Det är ju i själva verket Othem Omsorg AB som han är verksam i. Men det bolaget har ingen vidare verksamhet.
Man får intrycket av att det bolaget aldrig riktigt kom igång. Man missade peak-"flykting".
Citera
2019-04-06, 10:46
Medlem
Vem är det tänkt skulle bo i Nujens svartbygge? Var tanken att de skulle hyra ut det för stora pengar till invandrare?

Med tanke på systerns jobb kan man tro det i alla fall. Och det är ju där riktigt stora pengar finns att hämta med tanke på att kommuner nu enligt lag måste se till att de har bostäder för dessa människor.
Citera
2019-04-06, 10:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla
Vem är det tänkt skulle bo i Nujens svartbygge? Var tanken att de skulle hyra ut det för stora pengar till invandrare?

Med tanke på systerns jobb kan man tro det i alla fall. Och det är ju där riktigt stora pengar finns att hämta med tanke på att kommuner nu enligt lag måste se till att de har bostäder för dessa människor.
Tanken från början var säkert att skörda vinster från flyktingförläggningar. Men innan man kom igång så dog den mest akuta fasen ut & Migrationsverket började istället säga upp kontrakten.

Jan Emanuel Johansson hade bra timing & kunde skörda mångmiljonbelopp. Men Nujens var för sent ute & fick istället börja tänka i andra banor avseende sina fastigheter.
Citera
2019-04-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den finns på nätet olåst f.n.

https://www.helagotland.se/samhalle/anonyma-ger-tips-om-svartbyggen-15480105.aspx

"Det spelar ingen roll om anmälan är anonym, vi påbörjar ett ärende och inleder tillsyn i alla fall. Nackdelen för den som inte uppger sitt namn är att vi inte kan upplysa den anonyma parten om ärendets gång, och är man anonym finns inte möjlighet att överklaga, säger Alma Zenunovic.
När GA tittar in hos teamet håller bygglovshandläggaren Anna Hallin på att färdigställa ett brev till en fastighetsägare. De informeras alltid inför en inspektion, och i det här fallet finns misstanke om att sex lägenheter skapats i en villa."

I artikeln står också
" Tillsynsteamet försöker hinna med både äldre och nyare ärenden, det finns vissa typer av ärenden som måste prioriteras. Överst hamnar tips om sådant som kan vara till fara för liv och hälsa."

Ja, då får vi hoppas att brandsyn redan är utförd i den eller de fastigheter som Nujens redan hyr ut. Eller hur var det med det? Borde leda till många frågor ang fastigheterna när det utför(t)s.
Citera
2019-04-06, 11:24
Medlem
Jag vet inte var Janouch är bosatt, men familjen Nüjen är bosatta i Nacka. Det är inte svårt att föreställa sig att människor i Nacka talar med och om varandra. Säkert har man reagerat över Nüjens agerande i närsamhället och undrat över det. Kanske har man undrat över deras ekonomi och skvallrat om det. Särskilt sen det blev känt om de stora fastighetsinnehaven och planerna på Gotland. Jag tvivlar inte på att många varit irriterade över Nüjens politiska hållning på teaterscenerna och i TV. En och annan Nackabo har säkert sommarstuga på Gotland. Eller kanske bara hyr. Så det finns många som är irriterade på Nüjens redan före terrordådet på Drottninggatan.

Jag har läst om KJ's artikel som tar avstamp i vad en gränspolis upplyst henne allmänt om i fråga om svensk migrationspolitik och gränsbevakning. Akilovs liv och leverne åren före terrordådet visar att han måste ha haft tillgång till mer pengar än vad hans inkomster varit. Så uppenbart hade han haft "svarta inkomster". I Sverige där han inte fick vara. KJ är känd som barnboksförfattare med en liten utgivning av böcker för vuxna också. Varför skulle hon gå rakt på den delen av FUP:en som behandlade Akilovs liv och leverne och finansiella ställning?

Jag gissar att det är många små trummor som signalerat mellan grannarna i Nacka om de storstilade Nüjenska planerna på Gotland.

När åtalet lämnades in så skedde väl inte det kl. 00.00 den 30/1 2018? Så att KJ kunde tweeta k. 00.06 30/1 vad eventuella polisutredare har läckt om "finansrapporten" i FUP:en.

Ang. UG-"intervjun" så var den i ett betydligt senare skede. Då är det många människor, även utanför Nacka, som är mycket störda över Nüjens agerande.

Allmänheten i landet har hört talas om hur Nacka kommun hade köpt bostadsrätter till flyktingsfamiljer och gått i taket över hur dessa familjer går före i bostadskön. Men i Nacka visste man mer så faktiskt behöver varken åklagare eller polisens utredare (eller gränspolis eller SÄPO) ha läckt något.
Citera
2019-04-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Ja, man kan ju undra hur man som chef på Telia Company har tid att ägna sig åt "projektedning" av de omfattande renoveringarna under flera år?

Eftersom inget byggbolag verkar ha varit anlitat måste ju Rikard själv ha haft mycket att göra - instruera balterna/uzbekerna vad de ska göra, köpa in material, ordna transporter, kontakt med myndigheter etc etc.

Det kan också påpekas att det aldrig fanns några byggbodar uppställda på fastigheterna under dessa år, inte heller firmabilar med företagslogga syntes till. Hade ett seriöst företag varit anlitat borde ju sånt ha funnits, liksom skyltning som visade vilket företag som utförde arbetet...

Svartjobbarna var inhysta i lägenheten på ovanvåningen i "teaterhuset", som ju ägs av Özzs bolag. Förmodligen bodde även Akilov där när han var på plats.

Synnerligen intressant.

Du, Enne , är ju den ende med lokal kännedom. Det där hotellet/pensionatet de byggde om projektilmagasinet till är ju med åtta badrum och plats för, utan vidare, ett 30-tal gäster.

Kom projektilmagasinet mer eller mindre byggas om i lönndom? Det måste ju i vart fall tagit ett år?

Ligger det så illa till sett från länsvägen att ingen uppmärksammade konverteringen till hotell?

Enne - känner du folk i Tingstäde så kan du väl luska lite?

Lite märkligt är det som du säger att det inte funnit några byggbodar, firmabilar med företagslogga etc. För ett så grymt stora projekt.

Medianox - du listade för ett tag sedan alla myndigheter (tror du fick dem till sju) som borde intressera sig för kriminaliteten.

Du glömde definitivt Räddningsverket. Om det rings utt ett larm från en kines eller eller en holländare om att det brinner på "smyghotellet" och att vi är 30 hotellgäster som behöver hjälp så kommer 112 kolla på Lantmäteriets karta och se att det är en försvarsbyggnad mitt ute i skogen och dessutom utan verksamhet.

Den på 112 kommer klassa det som en bluff och inte i sin tur larma Brandkåren och Ambulansen på Gotland.

Det är viktigt att räddningstjänsten har uppgifter i sina datorer som inte överensstämmer med de officiella så att de rycker ut och räddar de nödställda turisterna på hotellet.
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-04-06 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in