Citat:
Att jag tagit upp Katerina Janouchs roll i den här historien beror på, att jag vill försöka förstå varför etablerade medier i Sverige fortfarande 14 månader efter avslöjandet att familjen Nujens anlitat Rakhmat Akilov för renoveringen av sina fastigheter på Gotland och betalat honom svart för arbetet vägrar att ta upp saken i sin rapportering. Alla större mediahus i landet har dessutom fått ta del av rätt övertygande bevis för att Özz Nujen och Debbie Nujen har gjort sig skyldiga till sådana lagöverträdelser som "normalt" renderar gärningspersonerna fängelsestraff. Det är alltså inte alls frågan om att skjuta någon budbärare. Det är inte heller frågan om vem som läckte uppgifterna i förväg från polisens förundersökning. Det har egentligen ingen betydelse alls i sammanhanget men den som tänker logiskt inser nog att det måste vara en polis - en bankkassörska eller några grannar till Nujens i Nacka eller på Gotland har knappast tillgång till NOA:s datautskrifter. Hursomhelst har jag kommit fram till att den nattsvarta tystnaden kring Nujens brottsliga verksamhet på Gotland delvis har sin grund i ett klart avståndstagande från de åsikter som Katerina Janouch och hennes så kallade sverigevänner står för. Det pågår just nu en kamp mellan Özz Nujen och hans vänner i media - och den här trådens skribenter på FB. Jag tror att vi till slut vinner den kampen - just genom att vi till skillnad från motparten stödjer oss på gällande lagar och förordningar.
(min fetning)
KJ var snabbt ute med information rörande Akilovs koppling till Nujens, det tål att undersökas hur det kom sig.
Ordet ”Sverigevän” kan i min begreppsvärld aldrig vara något negativt. Det jag vet om KJ inskränker sig i huvudsak till vad jag läst på wikipedia. Jag anser att var och en ska dömas för sina egna handlingar, den som vill brunsmeta KJ måste vara mer precis i sina anklagelser än svepande formuleringar typ ”Sverigevän” för att vinna mitt gehör.