Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Sitter Karl-Allan Nordblom ( mp) kvar som ordförande i nämnden ?
Nej, efter årsskiftet är det Allians-styre på ön, ny ordförande i den nu sammanslagna Miljö- och byggnämnden är en C-partist.
Citera
2019-01-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Jag gillar att det står "ingen framöver" - istället för "igen" i intervjun med Özz angående Expressen-klottret.
Jag tror 'ingen' syftar på det här att skriva 'några' till ETC.

Det börjar väl röra sig på redaktionerna och "inne-sällskapen" i Stockholm med närområden. De som har följt dessa Nüjen-affärer måste så klart har "grävt" i detaljerna på de aktuella myndigheterna.

Hoppas att de inte glömmer Svenska Advokatsamfundet när det gäller systern, som suttit inför disciplinnämnden och "friats". Då nämnden helt missat det här med att det inte är några problem att ringa banken och be om kontoutdrag från det man öppnade kontot. Bankerna har arkiv och man kan själv plocka fram kontoutdrag på sin egen "min sida". För så dum och okunnig får väl inte en advokat vara??
Citera
2019-01-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Direkt samband med svartbygge-, hotellverksamhets- och skattefifflarhärvan kan inte garanteras, men nu avpolleteras Özz Nujen som krönikör i Expressen. Skrivklåda finns dock kvar - vilket förvånar, då hans drapor verkar synnerligen trögt utklämda - och han fortsätter sin skriftställargärning i ETC.

"I två år har Özz Nûjen skrivit krönikor för Expressen. Där har han skrivit personliga betraktelser om samhälle och politik.

Samarbetet är dock avbrutet nu. Han har inte skrivit något sedan den 19 december. Att Özz Nûjen slutar skriva för Expressen bekräftas av tidningens chefredaktör Tomas Mattsson i ett sms.

'Det är inga konstigheter alls, vi har kolumnister som skriver en tid och då och då så går någon vidare och någon annan tillkommer så det hela tiden sker förändringar', skriver Tomas Mattsson.

I stället ska Özz*Nûjen skriva för vänstertidningen*Dagens ETC. Samarbetet offentliggjordes under måndagen på tidningen sajt.
/.../
'Jag kommer skriva några gånger för ETC det här året och säkert skriva för Expressen ingen framöver nångång', säger Özz."

Håll skenet uppe så långt det håller, gubben. ETC har inga pengar, Özz Nujen handlar om pengar. Och sken.

https://www.medievarlden.se/2019/01/ozz-nujen-slutar-skriva-for-expressen/

Bara för att det inte ska tappas bort när något raderas så lägger jag in Expressens presentation av Özz från november 2017.

"Özz Nûjen, krönikör

http://www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/

ozz.nujen@expressen.se

Twitter: @ozznujen

Kolumnist – och ståuppkomiker, skådespelare, manusförfattare och programledare. I Expressens spalter sedan januari 2017. Han vill ”ro och oroa – få folk att tänka till, tänka om och tänka nytt och förhoppningsvis ibland med ett leende på läpparna”. "

Även komiker-kollegorna bör ha blivit oroade över Nüjenska stilen. Alla artister känner till att andra har åkt fast och fällts för olika sorters skattefuskande. Men man vill inte förknippas med dem.
Citera
2019-01-14, 22:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Någon skandal lär inte uppstå förrän berörda myndigheter ger ifrån sig något konkret i ärendet. Det allra första tecknet på att slipstenen har satts igång tror jag är när gotlandspolisen utfärdar ett omedelbart förbud mot uthyrning av tillfälliga boenden i de tre fastigheterna. Föreläggandet får nog Rickard Damm, som (om än felaktigt) står som både ägare och värd för hotellet på 1325 kvm.
Det kan hända att du får rätt i det, att media väntar tills myndigheterna tar första steget. De behöver emellertid inte göra det, här i tråden finns tillräckligt mycket snask serverat för att möjliggöra en snabb publicering. Att vara medias gunstling är riskabelt. Först skapar de en och bygger upp ens image - Özz är sannerligen inte så mycket komiker att han skulle ha fått alla dessa uppdrag för att han är kul, inte är han någon tänkare heller. Krönikorna får han skriva för att han är kändis och kändis är han för att de har gjort honom till det. När en kändis inte längre är användbar som förut, finns det alltid en sak kvar att göra för att mjölka ur honom de sista korvörena: att med buller och bång sänka honom. Sådant har kvällspressen aldrig dragit sig för.

Tröskeln är högre här än i normalfallet, han har satsat på PK och PK har satsat på honom. Dåliga investeringar svider, till slut får man ändå slumpa bort dem och gå vidare, satsa på något annat.
Citera
2019-01-14, 23:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Du verkar vara en väldigt speciell person.

Jag slutade läsa när jag såg att du anser att den sminkade och koksade Özz sopade banan med Janne J i intervjun.

Lev väl, pysen.

https://m.youtube.com/watch?v=XO4NJscPicg

Tack, det är bra att bli påmind om precis hur jävla pantad Özz är.

hannesmueller har gjort sig själv överflödig i tråden sedan länge men tycker han på allvar att Özz sopade banan av JJ i intervjun så... ja då har man definitivt valt sida.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag tror 'ingen' syftar på det här att skriva 'några' till ETC.

Det börjar väl röra sig på redaktionerna och "inne-sällskapen" i Stockholm med närområden. De som har följt dessa Nüjen-affärer måste så klart har "grävt" i detaljerna på de aktuella myndigheterna.

Hoppas att de inte glömmer Svenska Advokatsamfundet när det gäller systern, som suttit inför disciplinnämnden och "friats". Då nämnden helt missat det här med att det inte är några problem att ringa banken och be om kontoutdrag från det man öppnade kontot. Bankerna har arkiv och man kan själv plocka fram kontoutdrag på sin egen "min sida". För så dum och okunnig får väl inte en advokat vara??

Jag hoppas verkligen att det blir konsekvenser för både Advokatsamfundet och haggan Ramberg. Just snyggt att advokater skyddar kriminella advokater. Hade debile Debbie inte varit PK och invandrare hade hon slängts under bussen.

Undrar om Bydén kommer få frågor om hur han tänkte när han ställde upp och försvarade Özz, för det var exakt det han gjorde!

Citat:
Det kan hända att du får rätt i det, att media väntar tills myndigheterna tar första steget. De behöver emellertid inte göra det, här i tråden finns tillräckligt mycket snask serverat för att möjliggöra en snabb publicering. Att vara medias gunstling är riskabelt. Först skapar de en och bygger upp ens image - Özz är sannerligen inte så mycket komiker att han skulle ha fått alla dessa uppdrag för att han är kul, inte är han någon tänkare heller. Krönikorna får han skriva för att han är kändis och kändis är han för att de har gjort honom till det. När en kändis inte längre är användbar som förut, finns det alltid en sak kvar att göra för att mjölka ur honom de sista korvörena: att med buller och bång sänka honom. Sådant har kvällspressen aldrig dragit sig för.

Tröskeln är högre här än i normalfallet, han har satsat på PK och PK har satsat på honom. Dåliga investeringar svider, till slut får man ändå slumpa bort dem och gå vidare, satsa på något annat.

Intressant analys. Hoppas du får rätt. Soran lyckades ju smita ut genom bakdörren, men frågan är om Özz har samma tur?
Citera
2019-01-15, 00:09
Medlem
Oezens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Janne Josefsson vägrade att göra en ny intervju helt enkelt. Vilket för mig indikerar att han redan hade planer på att ta det vidare. På ett eller annat sätt. Att han bara skulle rycka på axlarna åt Özz öppna hån mot honom finner jag otroligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, jag minns också att Janne avslog Özz vädjan på ett ganska bestämt sätt. Även mitt intryck var att det tydde på att Janne skulle gräva vidare och att det skulle komma mer. Men det har det ju inte gjort.

Ännu i alla fall.
Janne Josefsson lär nog återkomma till Özz Nûjen-ämnet i en eller annan form. Att bara släppa det journalistiskt givna ämnet att granska kändisen Özz Nûjen för att ha betalat svarta pengar till sedermera terroristen Rakhmat Akilov för en husrenovering - bara för att Nûjen på aggressivt, hånfullt och utstuderat vis konstant försköt fokus och framkallade oordning och hade sig under Uppdrag gransknings intervju 2018 - är något som Josefsson kommer att ha svårt att göra, han kommer vilja följa upp detta. Vad Janne än sagt om det under förra året. Frågan är mest när. Nûjens förehavanden på Gotland blir nog inkörsporten.

I en artikel i GP för en vecka sedan, "Uppdrag: Självrannsakan", nämndes om programmet Josefsson i vår:
Citat:
Aktuell:
Arbetar nu med en ny säsong av den nygamla programserien Josefsson, som börjar sändas i april.
Citat:
Han får kommentarer, men svartbyggandet och hotellrörelsen verkar inte ha nått ut till folks medvetande. Fortfarande är det bara Akilov-kopplingen som kommenteras, verkar det som.
Svartbyggandet, husen på Gotland och skattebrott bleknar i jämförelse med Akilov-historien. Vanligt folk orkar eller vågar inte riktigt säga sin åsikt publikt, som de många gånger vill, då det kan kosta för mycket i dagens pk-samhälle.
Citera
2019-01-15, 00:14
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Intressant analys. Hoppas du får rätt. Soran lyckades ju smita ut genom bakdörren, men frågan är om Özz har samma tur?
När Soran genomgått polisförhören och inget åtal väcktes fanns inget konkret att ta på för massmedia. Dessutom dröp han av från offentligheten.

Özz affärer i Tingstäde torde vara högst påtagliga: detta har man gjort men detta hade man/hade man inte tillstånd att göra. Jag tror att Özz skulle lida ohyggligt av att tvingas dra sig undan. Förutom att han är hycklare och skrupelfri anarkokapitalist, är han faktiskt också en gammal teaterman. Sådana brukar bli helt beroende av scenen. De kan inte kliva av några längre perioder. Özz är ju verkligen en flitig sådan också (lättja kan man inte anklaga honom för), det är inte bara pengarna och hyckleriet som gäller om man ska vara noga, det är ett sedan länge etablerat livsmönster, där han är van att bli sedd och applåderad (även om sossarna betalt för applåderna).

Det här är två helt olika människotyper. Det de har gemensamt är att de utmålar sig som idealister, när de i själva verket är giriga. "Jag tar kampen …", "Jag har stått upp för …" Ja, så kan det kanske se ut för den lättledde - men mot feta pengar. De kanske tror sig själva, jag vet inte.

Det finns säkert gott om journalister som personligen i smyg avskyr Özz. Tvingas man spela med i en charad som borde vara under ens värdighet, väcks först ens irritation, sedan ens frustration, sedan kommer vreden. En klarsignal från ovan och det är bara att släppa loss den.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-01-15 kl. 00:20.
Citera
2019-01-15, 01:55
Medlem
Jag undrar om Özz lillebrorsa med familj - Cesur Nujen med frun Rojin Aydin-Nujen.
Också boende i nacka. Är de inte inblandade på något sätt i detta?
De har inget hus på Gotland?
Och Özz ex-fru Hanna Gillving? Vem är hon? Varför skilde de sig så snabbt?
Citera
2019-01-15, 06:01
Medlem
Det kom aldrig någon rapport från Passepartouts förmenta kontakt med Region Gotland i går. Däremot kan jag själv meddela följande resultat av min sons egen "förebyggande" kontakt: Kommunen har fått motta flera anonyma telefonmeddelanden, SMS och mail. Tyvärr har dessa sammankopplats med min sons seriösa men likväl anonymt ingivna anmälan. Det är inte bra. Kan åtminstone de här på FB som eventuellt även i fortsättningen vill göra sig påminda låta bli det? Jag vänder mig framför allt till de två som redan "lovat" att ta kontakt med kommunen, signaturerna Hannes Müller och Passepartout, men även till signaturen vallero, som inledde sin comeback här i tråden för fem dagar sedan med att ifrågasätta om mina och min sons skrivelser verkligen skickats till några adressater. Han krävde "skärmdumpar" som bevis och slutade sin "diskussion" med att kalla mig - pajas. Sedan undrar jag förstås över förståndsgåvorna hos dessa tre debattörer: Hannes Müller ber att få min mail-adress för att skicka mig sin smörja, vallero tror att mina och min sons skrivelser är både menings- och verkningslösa, och Passepartout inbillar sig att ett telefonsamtal från honom skall åstadkomma stenar i skorna hos kommunens handläggare. Jag skall inte upprepa p-ordet, men vad ger man?
Senast redigerad av medianox 2019-01-15 kl. 06:21.
Citera
2019-01-15, 06:18
Medlem
Hittills publicerade skrivelser i Nujen-Akilovärendet

2019

7/1
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8746)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

4/1
Skattekontoret i Stockholm Skatteverket
(inlägg 8681, 8700, 8709)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

4/1
Byggnadsnämnden Region Gotland
(inlägg 8711)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

4/1
Polismyndigheten i Visby
(inlägg 8717)

2018

10/12
Styrelsen Veidekke
(inlägg 8371)

Mattsson (Expressen)
Samuelsson (Aftonbladet)
Wolodarski (Dagens Nyheter)

(inlägg 8426)

3/12
Karén (Svenska Dagbladet)
(inlägg 8250)

30/11
Region Gotland
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens nuvarande ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens nuvarande ordförande Tommy Gardell
Tekniska nämndens föreslagna ordförande Karl-Johan Boberg
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Nya miljö- och byggnämndens föreslagna ordförande Eva Ahlin
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen

Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

(inlägg 8154)

14/11
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8093-95)

15/10
Styrelsen Advokatsamfundet, Justitiekanslern, Ekobrottsmyndigheten
(inlägg 7979, 7984, 7986, 7990, 7991)
Senast redigerad av medianox 2019-01-15 kl. 06:39.
Citera
2019-01-15, 07:48
Medlem
Jag har gjort några ändringar i listan ovan när det gäller adressaterna i anmälan till Region Gotland (inlägg 8154) ovan och glömde att lägga till den senaste skrivelsen till Veidekke Sverige AB med datum 8/1 2019 (inlägg 8777). Jag bryr mig inte ett dugg om att vissa FB-habituéer tycker att tråden har "kapats" av mig och min son. Vi vill se resultat i det här ärendet och det finns ju otroligt många andra trådar att diskutera och spekulera i för dem som främst har det behovet och känner sig obekväma med mina inlägg i den här tråden. Jag har själv aldrig postat i någon annan tråd.
Senast redigerad av medianox 2019-01-15 kl. 08:05.
Citera
2019-01-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det kom aldrig någon rapport från Passepartouts förmenta kontakt med Region Gotland i går. Däremot kan jag själv meddela följande resultat av min sons egen "förebyggande" kontakt: Kommunen har fått motta flera anonyma telefonmeddelanden, SMS och mail. Tyvärr har dessa sammankopplats med min sons seriösa men likväl anonymt ingivna anmälan. Det är inte bra. Kan åtminstone de här på FB som eventuellt även i fortsättningen vill göra sig påminda låta bli det? Jag vänder mig framför allt till de två som redan "lovat" att ta kontakt med kommunen, signaturerna Hannes Müller och Passepartout, men även till signaturen vallero, som inledde sin comeback här i tråden för fem dagar sedan med att ifrågasätta om mina och min sons skrivelser verkligen skickats till några adressater. Han krävde "skärmdumpar" som bevis och slutade sin "diskussion" med att kalla mig - pajas. Sedan undrar jag förstås över förståndsgåvorna hos dessa tre debattörer: Hannes Müller ber att få min mail-adress för att skicka mig sin smörja, vallero tror att mina och min sons skrivelser är både menings- och verkningslösa, och Passepartout inbillar sig att ett telefonsamtal från honom skall åstadkomma stenar i skorna hos kommunens handläggare. Jag skall inte upprepa p-ordet, men vad ger man?

Inte "sin sörja" utan din amälan som är arkiverad under inkommande email till förtroendevalda. Denna tog jag ut i början-mitten av december och jag har aldrig ifrågasatt att du sänt dina skrivelser för du gjorde ju detta EFTER det att jag sagt att jag skulle kontrollera bland arkiverade handlingar hos regionen.

Sedan hittade du en ny sak att tjafsa om när du lögnaktigt påstod att: Dina pappersnmälningar sändes per post fredagen den 30 november och kom fram först efter helgen. Din lismande lakej "flygaren" ställde då ultimatum till mig att jag (!) skulle lova att lämna tråden om jag ljugit vilket jag lovade.

Jag känner mig numera helt ointresserad av hur dina handlingar till olika potentater arkiveras. Det är ju faktiskt jag som pressat dig att sända iväg dem för att du skulle behålla din trovärdighet i tråden Att mängden och tonen i dem kanske väckt visst uppseende bland en del mottagare tror jag också. Tror nog till och med att det kanske pratats lite men knappast som dina allt fåtaligare beundrare hoppas. En på "sändlistan" frågade jag om den fått en skrivelse/din vilket den inte kunde erindra sig men mail hade den inte total koll på. Det känns faktiskt pinsamt att fråga igen men jag skall faktiskt ta upp det vid läge - men det är om vi stöter på varandra oförhappandes och vi har andra lite trevligare saker att prata om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in