Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Intressant analys. Hoppas du får rätt. Soran lyckades ju smita ut genom bakdörren, men frågan är om Özz har samma tur?
När Soran genomgått polisförhören och inget åtal väcktes fanns inget konkret att ta på för massmedia. Dessutom dröp han av från offentligheten.
Özz affärer i Tingstäde torde vara högst påtagliga: detta har man gjort men detta hade man/hade man inte tillstånd att göra. Jag tror att Özz skulle lida ohyggligt av att tvingas dra sig undan. Förutom att han är hycklare och skrupelfri anarkokapitalist, är han faktiskt också en gammal teaterman. Sådana brukar bli helt beroende av scenen. De kan inte kliva av några längre perioder. Özz är ju verkligen en flitig sådan också (lättja kan man inte anklaga honom för), det är inte bara pengarna och hyckleriet som gäller om man ska vara noga, det är ett sedan länge etablerat livsmönster, där han är van att bli sedd och applåderad (även om sossarna betalt för applåderna).
Det här är två helt olika människotyper. Det de har gemensamt är att de utmålar sig som idealister, när de i själva verket är giriga. "Jag tar kampen …", "Jag har stått upp för …" Ja, så kan det kanske se ut för den lättledde - men mot feta pengar. De kanske tror sig själva, jag vet inte.
Det finns säkert gott om journalister som personligen i smyg avskyr Özz. Tvingas man spela med i en charad som borde vara under ens värdighet, väcks först ens irritation, sedan ens frustration, sedan kommer vreden. En klarsignal från ovan och det är bara att släppa loss den.