2019-04-06, 18:37
  #1861
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men inte alls som i USA ex.

Möjligen inte, men det har samtidigt ett svagt förklaringsvärde. Om sociala förhållanden har förklaringsvärde så torde det ligga i andra aspekter än just skillnader i förmögenhet/inkomster. När dessa når en viss nivå så kan det så att säga inte bli "värre" längre.

Citat:
Dagens barnbidrag ska försvinna och omvandlas till ett "kärnfamiljbidrag", därför att Uven tycker att kärnfamiljen är mycket mycket viktigare än barn.


Det är för att barnen är så viktiga som det är avgörande att stärka kärnfamiljen, som i de flesta fall är den bästa lösningen för just barnen.

Citat:
Nej det är bäst att vi ser till att man kan ta hand om ett barn som singel. Därför att den familjekonstellationen har alltid och kommer alltid finnas.

Ja, det kommer den, men det är mer önskvärt för både barnen och samhället att befrämja kärnfamiljen.

Citat:
Och "lagom" jämställt enligt uven är att kvinnor ska ta "smällarna".

Jag prioriterar barnen, so, inte väljer själva, framför föräldrarna som har valmöjligheter.

Citat:
Nej, ett barn följer en konception OM allt funkar, och i detta "funkar" ingår i vårt samhället att kvinnan vill. Försök härda ut att kvinnor har denna rätt att få sin vilja respekterad.

Det som avslutas i ett missfall eller i en abort är en utvecklingsfas, inte ett färdigt barn.
Det finns ingen vetenskap som pratar om "döda barn " eller "döda ofödda barn" etc.

Precis alla barn utvecklas oundvikligen ur foster som nödvändigtvis tillkommer vid konceptionsögonblicket. Så klart kan det gå fel längs vägen, och det är svårt att göra något åt, men händelsekedjan är tvärsäker.
Citera
2019-04-06, 18:42
  #1862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ve tinte hur det är med män, men som sagt många fler kvinnor idag anser inte det vara värt allt besvär med att gifta sig med en man.
Och forskning ger dem rätt, de får taskigare ekonomi, stressigare liv, hamnar i negativa könsroller lättare, utsätts för våld samt våldtäkter mer samt förlorar i hälsa av att vara gifta.

medan det omvända gäller för män, så idet ljuset varför tycker du kvinnor ska välja gifta sig med en man? jag kan absolut förstå varför män vill gifta sig med en kivnna, men faktiskt inte helt varför kivnnor ska vilja det, och då lever jag själv med en man, dock inte gift! eftersom nej, det vill jag inte.

De behöver inte gifta sig. Det räcker att de har en partner som de är trogna. Det viktigaste är att slå hål på myten om att det skulle sexas mer i ett samhälle där fler är singlar än lever i förhållande, ty det är det rakt motsatta. Utbrett singelskap är, som vi tydligt kan se, döden för sexuell aktivitet bland befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej jag syftar på gruppen män. Huruvida de redan lever i par eller är singlar spelar inte så stor roll.
Du kan inte svara på frågan märker jag.

Varför ska jag försöka lösa ett problem som knappt ens torde uppkomma i det samhälle jag förespråkar? Det lär bli betydligt svårare för dessa män att knulla runt när de flesta kvinnor redan har en fast partner. Är inte det svar nog på din frågeställning?
Citera
2019-04-06, 19:01
  #1863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"Individualistic culture is a society which is characterized by individualism, which is the prioritization or emphasis, of the individual over the entire group.[1] Individualistic cultures are oriented around the self, being independent instead of identifying with a group mentality. They see each other as only loosely linked, and value personal goals over group interests.[1] Individualistic cultures tend to have a more diverse population and are characterized with emphasis on personal achievements, and a rational assessment of both the beneficial and detrimental aspects of relationships with others.[2] Individualistic cultures have such unique aspects of communication as being a low power-distance culture and having a low-context communication style. The United States, Australia, Great Britain, Canada, the Netherlands, and New Zealand have been identified as highly individualistic cultures.[2]
"

https://en.wikipedia.org/wiki/Individualistic_culture

Svenskar har blivit mer individualistiska på vissa plan i modern tid ja, men! vi har fortsatt en starkare gruppmentalitet än vad ex amerikaner har. Det syns i vår politik, det syns även i hur svenskar interagerar socialt.

Nej, Sverige är mer individualistiskt än USA. Sverige är faktiskt det mest individualistiska landet i världen, tätt följt av de andra nordiska länderna:

https://fof.se/tidning/2015/3/artikel/sverige-ar-ett-udda-land

Sverige är landet som på World Value Surveys värderingskarta befinner sig längst upp till höger. Där hittar man värderingar som sekularism, individualism och hög tillit.

Längst ner till vänster finns Mellanöstern och Afrika. Där hittar man värderingar som etnocentrism, stark religiositet, traditionella familjevärderingar och nationalism.
Citera
2019-04-06, 19:35
  #1864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
De behöver inte gifta sig. Det räcker att de har en partner som de är trogna. Det viktigaste är att slå hål på myten om att det skulle sexas mer i ett samhälle där fler är singlar än lever i förhållande, ty det är det rakt motsatta. Utbrett singelskap är, som vi tydligt kan se, döden för sexuell aktivitet bland befolkningen.



Varför ska jag försöka lösa ett problem som knappt ens torde uppkomma i det samhälle jag förespråkar? Det lär bli betydligt svårare för dessa män att knulla runt när de flesta kvinnor redan har en fast partner. Är inte det svar nog på din frågeställning?

Eftersom pappersark nog handlar om betydligt fler saker än ett sätt att skaffa sig sex, så tja?

Vidare, jag tror itne partnerskap på nått som helst sätt är under hot.
Äktenskap, kärnfamiljer samt monogami kan möjligen vara underhot som nått slags tvångsideal.
men att människor gillar bonda sig med vad de nu gillar sexuellt kommernog inte försvinna, inte heller att ta hand om barn tillsammans. Det senare går som bekant göra även som ogifta och tom när man inte lever ihop.
Citera
2019-04-06, 19:55
  #1865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Eftersom pappersark nog handlar om betydligt fler saker än ett sätt att skaffa sig sex, så tja?

Vidare, jag tror itne partnerskap på nått som helst sätt är under hot.
Äktenskap, kärnfamiljer samt monogami kan möjligen vara underhot som nått slags tvångsideal.
men att människor gillar bonda sig med vad de nu gillar sexuellt kommernog inte försvinna, inte heller att ta hand om barn tillsammans. Det senare går som bekant göra även som ogifta och tom när man inte lever ihop.

Så din slutsats är att folk lever i partnerskap i samma grad som tidigare, men att de helt enkelt inte ligger med varandra i dessa relationer?
Citera
2019-04-06, 20:05
  #1866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Möjligen inte, men det har samtidigt ett svagt förklaringsvärde. Om sociala förhållanden har förklaringsvärde så torde det ligga i andra aspekter än just skillnader i förmögenhet/inkomster. När dessa når en viss nivå så kan det så att säga inte bli "värre" längre.

Du är hopplös diskutera med. Uven socioekonomiska förhållanden ÄR nu vad forskare i dessa saker menar är den främsta orsaken till kriminalitet utöver ex könstillhörighet och ålder.
Det är inte etnisk tillhörighet eller gener.

Citat:
Det är för att barnen är så viktiga som det är avgörande att stärka kärnfamiljen, som i de flesta fall är den bästa lösningen för just barnen.

Verkligen? även i de fall som pappa slår mamma, eller tvärtom, eller någon super, eller utnyttjar barnen sexuellt eller föräldrarna inte längre pratar med varandra etc etc?
Jag tror inte det.
Det är betydligt smaratre gå direkt till pudelns kärna och försäkra sig om att barn! oavsett hur deras familj ser ut är ekonomiskt trygga. Så fort barnbidraget dök upp så poff! försvann den mesta av den värsta barnfattigdomen i Sverige. Förstår att du upplever det som kränkande att barn även utanför ett äktenskap ska få lov äta sig mätta.


Citat:
Ja, det kommer den, men det är mer önskvärt för både barnen och samhället att befrämja kärnfamiljen.
nej det är mer praktiskt och önskvärt att befrämja barn då man vill befrämja barn.


Citat:
Jag prioriterar barnen, so, inte väljer själva, framför föräldrarna som har valmöjligheter.

nej du prioriterar äggceller som inte ens äger en förmåga att välja något som helst, framför en levande människas fria val över sin egen kropp och liv. Du föredrar att dessa äggceller ska tvingas att utveckla sig och födas rätt i famnen på en, eller två i vissa fall, människor som inte alls vill ha dem där, inte har plats, inte har resurser etc etc... dvs du SKITER inte bara i kvinnors fria val du vill gärna se lidande ungar samt att planeten långsamt ska kläggas igen av människor som inte ens kommer få något att äta.

Allt i namnet av nån sentimal idé om heligt mänskligt liv, sexualbegränsning samt svenskhet och kärnfamiljer..

Absurt är vad det är.
Som sagt jag är såååå glad att du tillhör en sen länge sen passerad stadie i den mänskliga historien.
Tänk att födas som kvinna i din utopi....urk.


Citat:
Precis alla barn utvecklas oundvikligen ur foster som nödvändigtvis tillkommer vid konceptionsögonblicket. Så klart kan det gå fel längs vägen, och det är svårt att göra något åt, men händelsekedjan är tvärsäker.
Jepp...och de barnen är idag de flesta välkomna, de flesta får en trygg uppväxt.
Svenska barn tillhör några av de mest trygga ungar som finns på detta klot.
Detta för att vi har försäkrat oss att födande kvinnor gör detta för att de vill och kan inte för att de tvingas mot sin vilja och förmåga ta hand om barn.
men det gillar ju inte du, du gillar som sagt tanken på att barn ska ha skitbarndomar allt i namnet av "svenskheten" samt att kvinnor ska tvingas hit och dit...
Citera
2019-04-06, 20:11
  #1867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Så din slutsats är att folk lever i partnerskap i samma grad som tidigare, men att de helt enkelt inte ligger med varandra i dessa relationer?
det ska stå parternskap inte pappersark i min text....stavningskontroller

ja, folk har fler partnerskap idag än "förr" då man tvingades mer leva i monogama äktenskap.
sen visst så lever man också mer som singlar.

Och jag vet inte hörredu, jag tror rätt många äktenskap faktiskt är rätt sexlösa efter typ 30 år som gifta.
Citera
2019-04-06, 20:36
  #1868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
det ska stå parternskap inte pappersark i min text....stavningskontroller

ja, folk har fler partnerskap idag än "förr" då man tvingades mer leva i monogama äktenskap.
sen visst så lever man också mer som singlar.

Och jag vet inte hörredu, jag tror rätt många äktenskap faktiskt är rätt sexlösa efter typ 30 år som gifta.

"Folk" förutom de nästan 30% av männen under 30 år som aldrig ens haft sex menar du? Hur många partnerskap och hur ofta dessa "folk" ingår nya kan vi bara spekulera i. Troligtvis inte jättefrekvent om så många går helt utan sex i över ett år, och generellt sätt är lika sexuellt aktiva som människor var när jazzen slog igenom. Då är nog 30 års med äktenskapssex att föredra skulle nog de flesta stämma in i.

Det är svårt att förstå varför någon argumenterar för något som gynnar så få på så mångas bekostnad. Så vida man inte tillhör toppen av pyramiden vill säga.
Citera
2019-04-06, 20:52
  #1869
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp just det...djurliv är inte ett skit värt....människoliv däremot = Heligt! tom när det inte ens är utvecklat.
Kan du förklara "vetenskapen" bakom detta? hmm?

Det är inte korrekt. Djurliv har ett visst värde, och det är variabelt beroende på djurart. Vi värderar i allmänhet djur som har ett känslomässigt värde för oss högre än andra djur; hundar högre än mygg exempelvis. Vi svenskar har i århundraden uppmärksammats för att vi har sällsynt starka känslor för våra djur, både husdjur och vilt.

Det är nog inte så mycket vetenskap inblandat här utan värderingar, och dessa grundas i regel i annat än vetenskap, även om vi kan använda vetenskap för att förstås och förklara hur vi gör dessa ställningstaganden.

Citat:
Snälla uven, ingen nation kan rädda klimatet, detta är något som MÅSTE ske globalt, via globala samarbeten, lagar, via att vi alla börjar anpassa oss efter vad denna planet klarar.
Sverige som I-land med högt utsläpp och resursutnyttjande måste ta sitt ansvar som alla andra och enligt mig..mer! än ex länder som Sudan, Etiopien och Bangladesh som inte spytt ut ens hälften av den koldioxid, plast, och skit som idag skapar våra problem.

Det är säkert korrekt - om detta hade varit vårt främsta problem. Sverige skall inte alltid "gå före" utan koncentrera sig på våra nationella problem. Vi kan inte, som ett litet och perifert land, ta ledningen för de globala problemen, oavsett om det är Palestinakonflikten eller plast i Stilla Havet.

Citat:
"lura"????
Det är snarat tonårsflickor som klarar se sanningen i vitögat, medan gubbar som du helst bara vill gömma undan och försöka lura i folk att det viktiga här i världen är att straffa och klämma åt kvinnor.

Jo, just det.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/explosionsartad-okning-av-tonaringar-som-genomgar-konskorrigering

Vi måste sluta att betrakta pubertetsskadade flickor som orakel, när de i själva verket behöver undervisning, och i vissa fall psykiatrisk vård. Jag undrar hur Greta kommer att se tillbaka på sina tonår när hon blir vuxen, kanske i 35-årsåldern.

Citat:
Ingenting mot de gigantiska kostnader ditt samhälle med abortförbud, tonvis med föräldralösa barn, nya grupper fattiga och utsatta människor, tvångsäktenskap, fängslande etc etc kommer ge.

I USA kostar kriminalvården ( som är av usel kvalitet för övrigt)
enligt amerikansk "Bureau of Justice Statistics" $81 billion.
enligt https://www.prisonpolicy.org/reports/money.html $182 billion.
( och en amerikansk billion är alltså samma som en svensk miljard)

Saken är den att Sverige har högst aborttal av alla jämförbara länder. Vi har också gigantiska sociala utgifter. Om något, finns det snarast ett iakttagbart omvänt förhållande mellan aborter och låga sociala utgifter. Sverige gör något dramatiskt fel - kan det vara den totala frånvaron av moral i skolundervisning, media och vuxenvärldens signaler till barn och ungdomar?

Citat:
Sverige har idag problem med integration ja, eftersom utanförskap i ett samhälle skapar kriminalitet och våld hos just unga män.
Lösningen på detta heter inte köra ut alla invandrare, utan det heter göra detsamma för dem som Sverige gjorde 1930-50 med sin fattiga befolkning.
Dvs satsa på människor.

Hur mycket detta nu retar x antal rasister i detta landet.

Har Du någon aning om hur mycket resurser som satsas i våra utanförskapsområden/ghetton/kaozområden? Nej, det har Du inte. Inte jag heller, ty detta har våra myndigheter konsekvent vägrat att reda ut och redovisa i sin helhet. Bara skolväsendet i områden med många invandrarelever får dramatiskt större resurser per elev än skolor med mest svenska elever. Så ser det ut när det gäller fritidsgårdar, sociala insatser, projektpengar, polisresurser osv. Där kan man tala om satsning! Inget av detta hjälper, så det tarvar nog att man tänker om, men det kommer inte att ske så länge det "socialsekreterarindustriella komplexet" har så stort inflytande som det har.

Citat:
Jag vill inte leva i något av dessa tack för ingen av dem respekterar mig som kvinna speciellt.

Det håller jag inte med om. I vissa avseenden mer respekt, i andra mindre.
Citera
2019-04-06, 21:05
  #1870
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du är hopplös diskutera med. Uven socioekonomiska förhållanden ÄR nu vad forskare i dessa saker menar är den främsta orsaken till kriminalitet utöver ex könstillhörighet och ålder.
Det är inte etnisk tillhörighet eller gener.

Möjligen förväxlar Du forskare med sociologer och andra socialister. De sysslar inte mycket med vetenskap, mera med ideologiproduktion. Gener vet jag inte så mycket om, men forskningen vet att sådana saker som IQ spelar roll för både individer och samhällen. IQ är något som varierar högst betydligt, exempelvis så ligger östasiatiska länder i topp, vilket säkert också bidrar till att till Europa kommande invandrare från dessa länder fungerar bättre än invandrare från en del andra länder.
OBS! Jag skriver bidrar - det är inte en monokausal förklaring.
https://brainstats.com/average-iq-by-country.html

Citat:
Verkligen? även i de fall som pappa slår mamma, eller tvärtom, eller någon super, eller utnyttjar barnen sexuellt eller föräldrarna inte längre pratar med varandra etc etc?
Jag tror inte det.
Det är betydligt smaratre gå direkt till pudelns kärna och försäkra sig om att barn! oavsett hur deras familj ser ut är ekonomiskt trygga. Så fort barnbidraget dök upp så poff! försvann den mesta av den värsta barnfattigdomen i Sverige. Förstår att du upplever det som kränkande att barn även utanför ett äktenskap ska få lov äta sig mätta.

Nej, inte i de fallen, de tillhör den mindre undantagsgrupp då skilsmässa är försvarbar. Det gäller inte majoriteten av de ca 50% av äktenskapen som spricker.

De generella barnbidragen infördes 1948, dvs under början av rekordåren efter andra världskriget - så gott som all fattigdom försvann då emedan Sveriges ekonomi närmast exploderade. Det går alltså inte att utpeka barnbidraget som ens den viktigaste bland fler sociala reformer.

Citat:
nej det är mer praktiskt och önskvärt att befrämja barn då man vill befrämja barn.

Vilket man gör genom att stärka deras främsta källa till trygghet - familjen.

Citat:
nej du prioriterar äggceller som inte ens äger en förmåga att välja något som helst, framför en levande människas fria val över sin egen kropp och liv. Du föredrar att dessa äggceller ska tvingas att utveckla sig och födas rätt i famnen på en, eller två i vissa fall, människor som inte alls vill ha dem där, inte har plats, inte har resurser etc etc... dvs du SKITER inte bara i kvinnors fria val du vill gärna se lidande ungar samt att planeten långsamt ska kläggas igen av människor som inte ens kommer få något att äta.

Allt i namnet av nån sentimal idé om heligt mänskligt liv, sexualbegränsning samt svenskhet och kärnfamiljer..

Absurt är vad det är.
Som sagt jag är såååå glad att du tillhör en sen länge sen passerad stadie i den mänskliga historien.
Tänk att födas som kvinna i din utopi....urk.

Ja, tänk.

Min fru föddes inte in i min utopi, men hon tycks trivas hyfsat väl. Hon har inte gått ifrån mig ändå, trots att vi har varit gifta under en del år nu och har barn ihop, och hus, och har åkt på flera semestrat ihop. Tänka sig!

Citat:
Jepp...och de barnen är idag de flesta välkomna, de flesta får en trygg uppväxt.
Svenska barn tillhör några av de mest trygga ungar som finns på detta klot.
Detta för att vi har försäkrat oss att födande kvinnor gör detta för att de vill och kan inte för att de tvingas mot sin vilja och förmåga ta hand om barn.
men det gillar ju inte du, du gillar som sagt tanken på att barn ska ha skitbarndomar allt i namnet av "svenskheten" samt att kvinnor ska tvingas hit och dit...

Har Du en aning om hur många barn som mår dåligt själsligt pga skilsmässor, eller oro för skilsmässa, eller barn som växer upp i otrygga sammanhang med en ensamstående mamma? Att det inte är så få skolbarn som "äter upp sig" på skolmat på fredagen och "äter i kapp" skolmat på måndagen, pga att de inte får tillräckligt med mat under helgen? Ditt vackra samhälle med flytande familjerelationer skapar oro, sjukdomar, fattigdom - och barnen betalar det högsta priset pga av oansvariga föräldrar.
Citera
2019-04-07, 09:30
  #1871
Medlem
Givetvis sexas det mindre i ett samhälle där fler är ensamstående.

I jämförelser mellan södra och norra Europa har det framkommit att människor i södra Europa har färre partners än människor i norra Europa, men de har oftare sex än människor i norra Europa.
Citera
2019-04-07, 09:31
  #1872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte korrekt. Djurliv har ett visst värde, och det är variabelt beroende på djurart. Vi värderar i allmänhet djur som har ett känslomässigt värde för oss högre än andra djur; hundar högre än mygg exempelvis. Vi svenskar har i århundraden uppmärksammats för att vi har sällsynt starka känslor för våra djur, både husdjur och vilt.

Det är nog inte så mycket vetenskap inblandat här utan värderingar, och dessa grundas i regel i annat än vetenskap, även om vi kan använda vetenskap för att förstås och förklara hur vi gör dessa ställningstaganden.

Precis dessa saker bygger inte på nån som helst vetenskap, som du försöker få det till, det bygger på sentimentalitet, traditioner och känslor.


Citat:
Det är säkert korrekt - om detta hade varit vårt främsta problem. Sverige skall inte alltid "gå före" utan koncentrera sig på våra nationella problem. Vi kan inte, som ett litet och perifert land, ta ledningen för de globala problemen, oavsett om det är Palestinakonflikten eller plast i Stilla Havet.

Detta ÄR vårt främsta problem. Det största och mest överhängande vi någonsin haft.

Citat:
Jo, just det.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/explosionsartad-okning-av-tonaringar-som-genomgar-konskorrigering

Vi måste sluta att betrakta pubertetsskadade flickor som orakel, när de i själva verket behöver undervisning, och i vissa fall psykiatrisk vård. Jag undrar hur Greta kommer att se tillbaka på sina tonår när hon blir vuxen, kanske i 35-årsåldern.

Vi betraktar EN flicka som detta idag, Greta. inte alla flickor.
Hur tror du hon hade sett på dig?
Kanske mer det du borde skämmas över.

Citat:
Saken är den att Sverige har högst aborttal av alla jämförbara länder. Vi har också gigantiska sociala utgifter. Om något, finns det snarast ett iakttagbart omvänt förhållande mellan aborter och låga sociala utgifter. Sverige gör något dramatiskt fel - kan det vara den totala frånvaron av moral i skolundervisning, media och vuxenvärldens signaler till barn och ungdomar?

Sverige har högst antal I NORDEN, en rätt liten jämföreslegrupp alltså.


Dessutom så finns det studier som visar att i länderna som har de mer restrektiva lagarna som du så hett åsundar, så är aborterna högst, de är bara mer farliga.

Artikel:
https://www.nbcnews.com/health/health-care/abortion-rates-go-down-when-countries-make-it-legal-report-n858476
Studien:
https://www.guttmacher.org/fact-sheet/induced-abortion-worldwide

Från studien:
• The highest annual rate of abortion in 2010–2014 was in the Caribbean, estimated at 59 per 1,000 women of reproductive age, followed by South America, at 48. The lowest rates were in Northern America, at 17, and in Western and Northern Europe—at 16 and 18, respectively.


Allright? Sveriges aborter ligger alltså LÅGT! Vänligen sluta upprepa rent ljug.

Citat:
Har Du någon aning om hur mycket resurser som satsas i våra utanförskapsområden/ghetton/kaozområden? Nej, det har Du inte. Inte jag heller, ty detta har våra myndigheter konsekvent vägrat att reda ut och redovisa i sin helhet. Bara skolväsendet i områden med många invandrarelever får dramatiskt större resurser per elev än skolor med mest svenska elever. Så ser det ut när det gäller fritidsgårdar, sociala insatser, projektpengar, polisresurser osv. Där kan man tala om satsning! Inget av detta hjälper, så det tarvar nog att man tänker om, men det kommer inte att ske så länge det "socialsekreterarindustriella komplexet" har så stort inflytande som det har.

Källa på detta tack, eftersom du ju inte har en aning...

Citat:
Det håller jag inte med om. I vissa avseenden mer respekt, i andra mindre.

Tycker du att kvinnor ska bry sig om vad du som fågel tycker i saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in