2019-04-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bara en (kanske OT) kommentar: De som utifrån en myndighetsroll bussar socialtjänsten på familjen med en orosanmälning riskerar att få en mycket ansträngd rellation därefter. I det här fallet handlar det om skolan, rektor och de lärare som gjorde vad de kunde för att de sjuka barnen skulle få undervisning. Hade då rektor eller berörda lärare gjort en orosanmälan på grunden "det här är en ovanlig lösning" och socialtjänsten kommit till familjen och stoppat hemundervisningen (eller skilt barnen från föräldrarna eller något annat ingripande) hade ju förtroendet mellan skola och vårdnadshavare rasat helt.

Här måste man fundera: Om en enstaka (mycket enstaka), närmast makaber och sensationell, händelse inträffat, skall man då skapa generella regelverk som är mycket ingripande för att fånga upp nästa sådan incident?

Ja, det är ju detta dilemma som vi har att leva med: ska man göra en orosanmälan trots att man riskerar att förlora eller försämra relationen till barnets föräldrar? Svaret är att man alltid är skyldig att göra en orosanmälan vid misstanke om att barn riskerar att fara illa. Det är barnet som allting handlar om - inte föräldrarnas reaktioner (ilska, sorg, frustration) över att anmälan görs, och inte heller risken för att det ska uppstå osämja anmälare och förälder.

Det ska mycket till innan föräldrar skiljs från sina barn och att barnen placeras i familjehem, och det är inte heller syftet med orosanmälingar. Syftet är alltid att undersöka vilka former av stöd som familjen behöver.

En inte helt ovanlig orsak till att en orosanmälan görs, är att föräldrar inte kan eller vill söka efter adekvat hjälp till barn som behöver det. Eller att föräldrar inte förmår eller vill samarbeta med de personer som kan hjälpa.

Om föräldrar försummar att söka adekvat vård /hjälp/stöd utifrån barnets behov, så blir det en form av omsorgssvikt.

Och nu blir det hypoteser igen:

Om jag hade varit undervisande lärare i Bjärred kanske jag hade funderat över följande: såg föräldrarna verkligen sina barn, förstod de barnens behov och agerade utifrån de behoven? Barnen kanske behövde sjukgymnastik, en samtalskontakt, mer variation i tillvaron, stimulans utifrån - ja, allt som barn generellt kan behöva. Fick flickorna dessa behov tillgodosedda? Hade föräldrarna tid och ork att hjälpa barnen med organisering och genomförande av nödvändiga aktiviteter, med tanke på att de (föräldrarna) arbetade heltid? Var det rimligt att lämna två sjuka barn ensamma hela dagarna, frånsett kontakten med lärarna?

Om jag kände tveksamhet inför att barnen fick vad de behövde i hemmet så hade jag kunnat göra en orosanmälan utifrån det - även om barnen var hela, rena och inte blev slagna. Förhoppningsvis hade socialtjänsten bedömt att en utredning av situationen var nödvändig, och det hade blivit insyn i familjen.

Och ibland är det ju faktiskt nödvändigt att barn skiljs från sina föräldrar - det hade ju varit väldigt befogat i Bjärred, det vet vi nu, med facit i hand.

Men, som du säger: visst hade det varit knepigt för skolan - det skulle ju kunna uppstå en situation där skolan liksom "anmälde sig själv". Om skolan anmält att barnen var för isolerade, så kunde det ha slagit tillbaka mot dem själva, dvs mot skolan. Skolan kunde sägas ha bidragit till den isolerade situationen - även om hemundervisningen givetvis anordnades för allas bästa och i god tro. Och om föräldrarna inte klarade av att hantera situationen med två hemunderivsande barn, så var det ju föräldrarnas ansvar att be om hjälp. Om de inte sökte efter hjälp fast barnen behövde det - då hade det varit naturligt att göra en orosanmälan.
Citera
2019-04-06, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Läs noggrant mitt inlägg här ovan. Såhär tror jag. Utifrån det jag tror kommer jag till slutsatsen om att O mördat alla. Men om fler bevis dyker upp med tiden kan jag förstås ändra mig. Jag är inte i tråden för att vinna prestige. Jag vill bara förstå och jag har mina anledningar till varför jag vill förstå.

Ok, så utifrån en gissning från magroten kullkastar du en hel polisutredning. Du antyder att det finns en agenda bakom ditt beslut. Inte konstigt att du hela tiden ertappas med en stark bias i dina analyser då. Du är här för att få din magrot bekräftad och din bakomliggande agenda uppfylld. Om du verkligen hade varit intresserad av sanningen hade du börjat skilja på trådsanningar, rykten och verifierade fakta. Det gör du inte och nu vet vi alla varför.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-06 kl. 14:36.
Citera
2019-04-06, 14:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Alldeles rätt. Glöm inte att Hanna har anmält sig till en kurs timmarna innan hon bad sin man "hjälpa" henne till andra sidan, något som signatur Undrande påstår. Sant eller ej - det upp till var och en att ta ställning till.
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det har dom inte. Du kan inte misslyckas i något du kmappt undersöker.
Varför i helvete skulle morsan bokat någon kurs timmarna före hon tog sitt liv?
Denna tråden tar fan priset i absurda gissningar.

Varför så lite prat i media om detta?

Nästan samtliga poliser och journalister som har inblick ifrågasätter mammans roll. Ändå har dubbelmordet blivit typ det officiella och enda som syns i media.

Läs mitt inlägg i princip efter dådet. Det som jag skrev då det hände.
Citat:
Vi pratar om samma rättssystem där man burade in en galen snubbe för 7 mord han inte ens begått. För att inte tala om Kaj linna och en mängd andra fall som varit helt åt helvete.
Svensk polis är sanslöst inkompetenta, titta på den masskjutningen i Malmö. Den sker 230 meter ifrån polishuset, 3 personer dör 3 skadas allvarligt - dom har ingen aning vem som utförde det.

Gällande det här fallet så har ju journalister försökt att gräva lite i det. Men problemet är att det är locket på och sekretess och skit.

Enligt mina uppgifter hade mamman i den här familjen bokat in sig på en kurs dagarna innan hon mördades, varför skulle hon gjort det om detta var så planerat?
Denna skribent är föga trovärdig med tanke på beskrivning om hur det såg ut i hemmet och polisernas beskrivning i artikeln som anländer först:
Citat:
Nej det vet jag faktiskt inte, men det var kaos, det var saker överallt, alla var inte samlade,såg mer som ett rån som gick snett än ett planerat självmord var min väns ord.
Vilket också bekräftas i media utav individer som var på plats först.

Om du med din fru planerar att ta dina barns liv och sen dina egna, då gör du det smidigt. Inte under kaosartade scener. Familjen levde inte i kaos enligt folk som känner dom utan snarare överklass. Dom bodde inte i en oreda utan det var i samband med den här incidenten allt detta hände.

Det är för övrigt bedrövligt av SVT/Expressen/Aftonbladet att inte gräva djupare i det här utan köpa den officiella förklaringen utan en uns utav undersökande journalistik eller gräv.
- men refereras gärna när det kommer till Oskars aggressioner, våld. Rivsår och en kaotisk tvättstuga ska vi "ponera" kring också.
Skeva påståenden om raseri vid strypning som metod förekommer - samt att han kokade.

Vill väl samtidigt påminna församlingen om de ord jag fick tilldelade häromdan från en av de som gärna tar upp detta våldstema om den aggressive O och hur man ska se på avstängda skribenter som te.x undrande87:
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Läs: "Avstängningar och bannlysningar: feedback" gällande postaren S*ehlitz. Handlar om trovärdighet.
Citat:
Faller du för frestelsen att hänvisa till S*ehlitz så kan jag i min tur hänvisa dig till "Avstängningar och bannlysningar: feedback." - Vissa regelbrott är allvarligare än andra.
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 14:56.
Citera
2019-04-06, 15:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och främst:
Man hade inte behövt informera allmänheten ett endaste dugg.

Ja, man blundar helt för rådande omständigheter och lagstiftning vid nedlagd Fu/döda gärningspersoner.

Det är ett enda stort fett malande utifrån den egna personen. JAG vill läsa. Då blir JAG iaf nöjd.
Sen är det en lång haranger där man istället skyller på exakt allt från att "vi" är staten, myndigheter, rättsshamhällets historia, eliminera risken för ett vad som även överdrivet och melodramatiskt beskrivs som VÄRLDSUNIK händelse.

Vad har man tänkt sig? Döma de döda? Upprätta heder? Eliminera förtal från polisen är ett annat långsökt argument.

Det har gått över ett år och drygt tre månader sen det hände. Samma malande, samma intetsägande pseudoanalyser på nästintill noll insyn där man anser sig se mystiska tecken.

Det åberopas påhittad isolering som inte överensstämmer med den fakta som finns tillgänglig.

Anhöriga har inte opponerat sig. De har fått fortlöpande information hur Fu fortskridit. De vet mer än någon annan privatperson. De har varit med när pressträffen ska formas och ge allmänheten viss information. Rent unikt som sagt:

Fortsättningsvis kan man fördjupa sig i den RÅDANDE förundersökningssekretessen som gäller då pressträffen hålls och vad det innebär att släppa information under PÅGÅENDE förundersökning.
Polis skulle även rannsaka sig själva om de släppt för mycket information. Både presstalesperson samt FUL beskriver detta vid pressträffen.

Exakt, man kunde helt enkelt nöjt sig med det pressmeddelande man kom med efter tio dagar och helt enkelt sagt att någon mer information kommer inte att lämnas i ärendet oavsett gnäll från rättshaverister och konspirationsteoretiker.

Oavsett vad de har informerat om så mals det på om den ensamma gärningsmannen som har utrotat hela familjen på eget bevåg och på mycket oklara grunder.

Att sedan allt sammantaget landade i vad som presenterades på pressträffen utmålas som tidernas "cover up" men vad som ska skyddas är fortfarande lika oklart.

Jag har sagt det förut men säger det igen, det vore fullkomligt idiotiskt av polisen att försöka mörka något i det här fallet unikt som det är, det finns ingen anledning.

Inga politiska eller karriärsmässiga vinster finns att få som ytterst är anledningen till de skandaler vi haft i polisutredningar (daCosta och Quick som exempel).
Citera
2019-04-06, 15:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Jag tänker att utplåningen av familjen kan ha varit planerad till viss del, men med ovisst slutdatum. Kanske kände O att han ville låta H slippa alla förberedelser med allt vad det innebar. Inte behöva sitta och titta sina barn i ögonen vid middagsbordet och veta att det här är sista gången de äter. Inte stoppa om dem och säga godnatt samtidigt som man räknar minuterna de har kvar att leva. Slippa höra barnens sista andetag fyllda av dödsångest och panik. Jag tror inte att H visste att hon skulle dö den dagen. Jag tror att O fick feeling och kände sig barmhärtig.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag någonstans hoppas att det är O som är ensam gärningsman. Att två föräldrar "gemensamt och i samförstånd" planerar för och avrättar sina barn är en så genomvidrig handling som blir svår att ta in för mig. Om O hade spårat och dödat alla i affekt hade det förstås fortfarande varit fruktansvärt, men då hade det åtminstone bara handlat om en avskyvärd människa. Men att två föräldrar gör så här? Hur kan en sådan planering pågå i ett halvår utan att någon tar sitt förnuft till fånga och säger stopp? Så utstuderat, grymt och kallt, vilket jävla svek mot vad som borde vara det finaste man har. Man tappar ju fan tron på mänskligheten.

Det är helt enkelt för hemskt för att vara sant, och det är nog därför jag hänger här och hoppas på att något i utredningen ska visa sig vara fel. Och lite för att jag älskar konspirationsteorier mer än livet självt då.

(Jag är för övrigt inte lika bra på att uttrycka mig som många andra här i tråden, så jag hoppas att poängen gick fram och att ingen tror att jag värderar olika mord i förhållande till antal gärningsmän osv.)

Jag tror det ligger mycket i det du skriver här att det är för hemskt att båda föräldrarna har kommit fram till denna ”lösning”. Därför känns det lite bättre och lättare att tänka sej att O plötsligt fick en knäpp och mördade alla. Enklare att skylla allt på en person än att ta in det oerhörda att båda föräldrarna låg bakom detta.
Citera
2019-04-06, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, man kunde helt enkelt nöjt sig med det pressmeddelande man kom med efter tio dagar och helt enkelt sagt att någon mer information kommer inte att lämnas i ärendet oavsett gnäll från rättshaverister och konspirationsteoretiker.
Det hade krävts ett pressmeddelande till - för förundersökningen pågår. Man uppdaterar snarare händelsen den 19 januari för allmänheten.

Ja, man gjorde ett undantag beroende på stort allmänintresse och spekulationer.
Det är exceptionellt ovanligt och redan i det pressmeddelande så ser man detta:
Citat:
Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.
Att det skulle råda bot på alla spekulationer sker givetvis inte - men en handfull på flashback är inte representativt för Sveriges befolkning.

Misstanke utreds tills dess Fu är klar och antingen blir nedlagd eller aktuell för stämningsansökan.
Den var fortfarande öppen även vid pressträffen i december (rådande förundersökningssekretess). Protokoll krim.tekniker sammanställdes i november. Dock klar för länge sen, men svar analyser på insänt material NFC inväntades. Det var inte högprioriterat då gärningspersonerna var döda (ej häktning, ett ämne för rättegång).
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 16:04.
Citera
2019-04-06, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det ligger mycket i det du skriver här att det är för hemskt att båda föräldrarna har kommit fram till denna ”lösning”. Därför känns det lite bättre och lättare att tänka sej att O plötsligt fick en knäpp och mördade alla. Enklare att skylla allt på en person än att ta in det oerhörda att båda föräldrarna låg bakom detta.
Jag förstod inte dessa meningar alls (se citat). Det är ingenting som säger att det är O som skrivit kvarlämnade dokument eller är det andra förberedelser som du har i åtanke?
För övrigt vet jag inte varför han skulle vara så barmhärtig på den fronten och Hanna som en mesig amöba när hon väl får som hon vill (likt Oskar).
Citat:
Kanske kände O att han ville låta H slippa alla förberedelser med allt vad det innebar. Inte behöva sitta och titta sina barn i ögonen vid middagsbordet och veta att det här är sista gången de äter. Inte stoppa om dem och säga godnatt samtidigt som man räknar minuterna de har kvar att leva. Slippa höra barnens sista andetag fyllda av dödsångest och panik. Jag tror inte att H visste att hon skulle dö den dagen. Jag tror att O fick feeling och kände sig barmhärtig.
För min del ter det sig mer som han slutligen bestämmer sig för det gemensamma ältandet som de lär ha haft med tanke på de inledande orden i brevet.
Orden om att de beslutat sig tidigt i höstas blir märkliga med tanke på att han ansöker till professur, köper en ny bil i oktober, planerar arbete för våren och blickar framåt enligt chefen. Förvisso tyngd av sjuka barn och jobbig hemsituation.
Det är även väldigt lång tid mellan detta beslut och händelsen? Vore det så solklart dem emellan så hade de väl agerat tidigare.
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 16:09.
Citera
2019-04-06, 16:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag förstod inte dessa meningar alls (se citat). Det är ingenting som säger att det är O som skrivit kvarlämnade dokument eller är det andra förberedelser som du har i åtanke?
För övrigt vet jag inte varför han skulle vara så barmhärtig på den fronten och Hanna som en mesig amöba när hon väl får som hon vill (likt Oskar).

För min del ter det sig mer som han slutligen bestämmer sig för det gemensamma ältandet som de lär ha haft med tanke på de inledande orden i brevet.
Orden om att de beslutat sig tidigt i höstas blir märkliga med tanke på att han ansöker till professur, köper en ny bil i oktober, planerar arbete för våren och blickar framåt enligt chefen. Förvisso tyngd av sjuka barn och jobbig hemsituation.
Det är även väldigt lång tid mellan detta beslut och händelsen? Vore det så solklart dem emellan så hade de väl agerat tidigare.

Jag vet inte hur man fetar text men jag menade på det här med att det kan vara svårt att ta in att båda ligger bakom. Då är det lättare att skylla allt på den ena, i det här fallet O som en del gör.
Citera
2019-04-06, 16:57
Bannlyst
Citat:
Denna skribent är föga trovärdig med tanke på beskrivning om hur det såg ut i hemmet och polisernas beskrivning i artikeln som anländer först:

- men refereras gärna när det kommer till Oskars aggressioner, våld. Rivsår och en kaotisk tvättstuga ska vi "ponera" kring också.
Skeva påståenden om raseri vid strypning som metod förekommer - samt att han kokade.

Vill väl samtidigt påminna församlingen om de ord jag fick tilldelade häromdan från en av de som gärna tar upp detta våldstema om den aggressive O och hur man ska se på avstängda skribenter som te.x undrande87:

Anabella ja, det var hon som menade att Hanna skrev avskedsbrevet där hon beskrev att hon skulle ta livet av hela familjen på uppdrag av en terapeut. Det hela handlade om en vanlig terapeutisk metod för att hantera sina mordlustar och inte alls avsett att användas på riktigt. Många i tråden tyckte att teorin var så eminent att det blev en refererad sanning en tid. Hjärntrusten...
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-06 kl. 17:07.
Citera
2019-04-06, 17:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Tror du inte att tankebanan snarare var "Det är ogripbart och bortom mänsklig fattningsförmåga att två föräldrar mördar barnen tillsammans, så därför bestämmer många sig för att det bara är Oskar som är skyldig, så slipper vi undan det verkligt obehagliga" ?

När polisen går ut med att det är ett gemensamt beslut, så får man ju välja mellan två hypoteser:

Den ena är att "Polisen har slaskat iväg med utredningen och inte brytt sig, och tagit första bästa enkla utväg, från ett dokument de hittat. Alla vet att polisen inte bryr sig, och absolut inte när en hel barnfamilj hittas döda i hemmet".

Den andra är "Även polisen (som ju till övervägande del är vanliga människor och föräldrar) måste vara mycket konfunderade över händelserna, och eftersom de är utredare (kriminalpoliser) tar de inte sådär oerhört mycket för givet, utan kollar och dubbelkollar fakta tills allt verkar klarlagt".

Det står förstås alla fritt att välja någon av hypoteserna (eller hitta på egna).
Citera
2019-04-06, 17:10
Medlem
Befarar att barnen fick många anklagande blickar och suckar från föräldrarna - som ansåg att barnen med sin "sjukdom" hade förstört hela familjen och krossat alla framtidsdrömmar. Barnen kan knappast ha varit helt ovetande om detta. Den totala svartsynen föräldrarna hade måste ha märkts.

Men kände de nånsin att det var riktigt fara å färde? Hade de verkligen någon vuxen att vända sig till med sina tankar? Mor- och/eller farföräldrar t.ex.

Sånt tänker jag en hel del på.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-06 kl. 17:21.
Citera
2019-04-06, 17:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Tack för ditt svar. Men menar du då att diskussionen om att O bl.a. leasat bilar, öppnar för att han såg en framtid och därför inte var drivande i morden, är också ett obekräftat rykte? (trådsanning mao) För det var det min fråga var till dig. Varför ser man inte Hs anmälan till kursen också som en framtidsplan där morden inte fanns med i bilden.

Även fast tankarna om att ge upp allt kom tidig höst så tror jag att de ändå försökte hanka sej fram så länge det gick. Jag tror att det trots allt var ett mycket svårt beslut att ta. Tror inte att något datum var satt, mest troligt att jullovets slut och skolstarten blev avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in