Föräldrarna isolerade både sig själva och barnen. Agnes under flera år och Moa vet jag inte hur länge. Åtminstone ett halvår. Har inte hört ett dugg om ifall barnen hade några gamla kompisar hemma eller ej, ens från början.
Hade de det ens i GBG, skulle vara intressant att veta för att få en bättre helhetsbild av hur de stackars flickorna hade det även tidigare i sina liv.
Missan är väl den enda kvar i tråden (som inte är bortjagad) som möjligen kan veta något om det. De pratade en del under pianolektionerna.
Föräldrarna arbetade och gjorde något som krävde barnvakt varje söndag. Du hittar på om isoleringen för du har ingen aning.
Föräldrarna isolerade både sig själva och barnen. Agnes under flera år och Moa vet jag inte hur länge. Åtminstone ett halvår. Har inte hört ett dugg om ifall barnen hade några gamla kompisar hemma eller ej, ens från början.
Hade de det ens i GBG, skulle vara intressant att veta för att få en bättre helhetsbild av hur de stackars flickorna hade det även tidigare i sina liv.
Missan är väl den enda kvar i tråden (som inte är bortjagad) som möjligen kan veta något om det. De pratade en del under pianolektionerna.
Vad tror du är anledningen till att barnen isolerades av föräldrarna?
Precis! Därför tre mord och tre mordoffer. Finns ingen anledning att gå på Oskars och hans anhörigas bortförklaringar och falsarier. Hanna är ett oskyldigt offer från början till slut!
Äntligen börjar du med ta till dig sanningen om att det rör sig om tre mordoffer.
Inte ett dugg sannolikt att O var på väg in i en psykos? Titta på testamentets utformning, för här finns fog för att diskutera skev, skevare, skevast... kognitivt.
Spela rollspel - åsyftas H här? För O var den som var uppenbart deprimerad långt innan morden; får påminna om viktnedgången, de mörka ringarna under ögonen (sömnbrist), en tydlig irritation, utebliven deklaration, utgiven (och i alla avseenden bedrövlig) momssaga, beklaganden inför kolleger, uttalanden som "svårigheter att hålla näsan ovanför vattenytan", en uttryckt ovilja att gå ner ytterligare i tid för då skulle han "må ännu sämre." mm.
Inga rollspel här inte, men omgivningen förväntade sig antagligen att han skulle söka hjälp, och momsmänniskorna runtomkring honom kanske inte ville eller vågade ställa frågor och bry sig på riktigt.
Istället planerade han mord, med eller utan H, som en väg ut ur livsledan. Vi vet iaf att sannolikheten är hög för att han är den som fysiskt har genomfört de tre brutala morden.
Påståendet om H som djupt deprimerad har kommit att bli en självklar trådsanning, analyserad in absurdum. Vilka fakta i tråden eller i media kan sägas understödja den tesen?
Du glömde huvudbonaden.
Påståenden i tråden om depression faller samman som handen i handsken med det som skett. Diskuteras även av professioner som Långström senast.
Och nej. Det låter inte ett dugg troligt med en akut insättande psykos med tanke på testamente och brev som tydliggör deras önskan att stendö och döda sina barn.
Citat:
Faller du för frestelsen att hänvisa till S*ehlitz så kan jag i min tur hänvisa dig till "Avstängningar och bannlysningar: feedback." - Vissa regelbrott är allvarligare än andra.
Av vilken anledning hotar du mig när det kommer till att föräldrarna beskrivs deprimerade?
Fyra olika personer än citerade av mig som skriver om föräldrarnas depression.
Det finns säkert fler men med annan benämning.
Föräldrarna arbetade och gjorde något som krävde barnvakt varje söndag. Du hittar på om isoleringen för du har ingen aning.
Hur de kunde arbeta så mycket med så "svårt sjuka" barn hemma är för mig en gåta. De borde ha tagit tjänstledigt ett halvår var. Sökt RIKTIG hjälp i.st.f att fnatta runt hit och dit på alternativa behandlingar i Tyskland och fan vet vart.
Eller skaffat hemhjälp på dagarna när de tydligen måste jobba. Det hade de säkert råd med.
Påståenden i tråden om depression faller samman som handen i handsken med det som skett.
Och nej. Det låter inte ett dugg troligt med en akut insättande psykos med tanke på testamente och brev som tydliggör deras önskan att stendö och döda sina barn.
Av vilken anledning hotar du mig när det kommer till att föräldrarna beskrivs deprimerade?
Det finns säkert fler men med annan benämning.
Läs: "Avstängningar och bannlysningar: feedback" gällande postaren S*ehlitz. Handlar om trovärdighet.
Finns ingenting i historien som talar emot att O har haft en depression, tvärtom. Vilket framgick i mitt tidigare inlägg.
Utifrån beskrivningarna av H och hennes arbetsförmåga; finns det något av substans som talar för att hon med skulle ha lidit av en depression?
Är det rätt att utgå ifrån att H var djupt deprimerad?
Ditt jallande gällande depression borde bytas ut mot repression. Det är nog vad det hela handlat om. Jag lyfter upp en postares tidiga reflektioner till allmän beskådan igen - dom är tidiga i tråden, men alltjämt klockrena. #364
Nu har jag tillbringat mer än en timma på att scanna igenom nätet efter de där vanliga sakerna som man alltid kikar på. Sociala medier, yrkeskontakter, släktingar, intressen, politik, sport, övriga föreningsengagemang och så vidare. Den enda genomgående känslan det här paret ger är att de har varit öronbedövande tråkiga.
Oskar har varit fullt upptagen med sina siffror och tabeller. Han har gjort en del avtryck på nätet men det handlar enbart om yrkesmässiga sådana. Småföretagande, jobbet, några intervjuer i tidningar och lite publicerat material som efterlämnats. Han har även skrivit några böcker, antingen själv eller som medförfattare. Det handlar om synnerligen tradiga luntor som gissningsvis av prislappen att döma används som utbildningsmaterial.
Makan Hanna har däremot inte satt några större avtryck alls på nätet. En tom Facebook med ett femtiotal vänner, det är allt. Hon verkar ha uppskattat djur och natur, något hon delade med sin svägerska Lisa som också verkar vara en person som uppskattar djur och natur och klassisk musik. Lisa är journalist och figurerar lite här och där på nätet.
Man kan väl förmoda att Oskar, som är Lisas bror, även han fick med sig ett intresse för klassisk musik och svampskogen hemifrån eftersom det brukar vara så. Tänk fältbiologerna, scoutrörelsen, nånting sånt... Bildade intressen för att bryta av den stora passionen för siffror och matematik som säkert har legat till grund för att Oskar skulle satsa hela sitt liv på något så gränslöst själadödande som skatter och momser.
Kikar man på diverse släktingar och vänner till paret Henkow/Brenton så handlar det uteslutande om välutbildade "svala" människor som är måna om hur de framstår offentligt. Det är inga fyllebilder, tatueringar, hårdrocksband eller idrottslag med i miljöerna runt dem. Tvärtom. Välsminkade bilder på människor som är sådär "svala" och behärskade som övre medelklassen ofta är utåt.
Döttrarna verkar heller inte figurera på sociala medier. Inga konton på Facebook eller Instagram. Jag hittade en kommentar från ena dottern Moa på Clara Henrys Youtubekanal. Där skriver Moa, postad för nio månader sedan:
"Jag pratar med mig själv, med en bil och med ett träd! Är jag galen? Jag pratar med många olika saker!"
Moa verkar även ha spelat spelet Sims på PC eftersom hon kommenterat en kanal som har gjort en video om detta.
Jag gissar att Moa är den yngre av flickorna. Hon har även beteckningen ALF 5 efter sitt namn på Youtube, vilket jag tolkar som en klassbeteckning för exempelvis en femteklass i Lomma kommun. Det skulle passa åldersmässigt. Jag får nämligen för mig att de här barnen inte är uppfostrade med att skaffa sig anonyma trollkonton på nätet utan istället figurera klart och tydligt under eget namn. Därför är jag benägen att tro att de inte har tillåtits ha några Facebook- eller Instagramkonton än. Hade sådana funnits hade de säkert varit under flickornas egna namn. Avsaknaden av sociala medier är märklig. Det är väl närmast regel för flickor i den åldern att ha Facebooks med 500 "vänner"?
Det är i stort sett allt jag har hittat på en timmas tid. De här människorna verkar inte ha varit särskilt aktiva på nätet. Jag får uppfattningen att flickorna är "hårt hållna" och väluppfostrade och att föräldrarna som sagt är öronbedövande tråkiga individer vars stela hem hålls lika fläckfritt som deras släktingars och vänners lika stela hem. Man tillhör den bildade liberala medelklassen/övre medelklassen. Man har pengar, man har ett anseende på orten och man har hela sin existens förankrad i sina yrken som ofta är också är den stora passionen i livet. I allt övrigt är man tillknäppta, håller skenet uppe oavsett vad som händer och tar alla former av konflikter bakom lyckta dörrar så att inte bekantskapskretsen får veta något. En otrohet, sparken från jobbet eller en offentlig skampåle i form av avslöjade sexuella avvikelser eller forskningsfusk drabbar inte sådana människor på samma sätt som det skulle drabbat ett patrask som jag själv. Jag skulle borstat av mig och ryckt på axlarna eftersom jag inte är något och inte har något. För en sådan som Oskar så utraderar det hela hans existens. Skammen, vanäran, "vad andra ska säga", tankarna på omgivningens blickar när de ser honom komma på den lokala matbutiken...
Jag tror att det här i grund och botten handlar om en skitsak som kanske är pinsam men inget mer än så, men som har fått enorma konsekvenser på grund av att den hände någon som har bundit upp hela sitt liv på en sinnebild av hur de ska framstå inför andra. Det är väl även därför de båda döttrarna har strukit med; den mördande förälderns inbillning om att det är "bättre" för flickorna att slippa leva med "skammen" av en havererad familj som slutade i tragedi. Därför har även flickorna tagits med i graven.