2019-03-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Precis. Det mycket jag inte förstår med den här utredningen, hur kan man nöja sig med en utredning på 100 sidor av 3 strypmord, varav 2 av offren är barn? Andra mordutredningar har 3000 sidor.
Jag förstår inte heller den här tråden, alla mordtrådar jag har läst har man varit engagerade och ivriga att finna sanningen och gräva vidare, och där flashdetektiverna brukar bidra. Var är de nu? Istället har vi en grupp som ihärdigt försöker glorifiera en trippelmördare genom att smutskasta ett av hans offer.
Dom enda som försöker glorifiera en mördare är dom som försöker göra henne till ett mordoffer i stället. Hon valde att dö liksom den andra mördaren.
Citera
2019-03-27, 18:31
Medlem
Citat:
Precis. Det mycket jag inte förstår med den här utredningen, hur kan man nöja sig med en utredning på 100 sidor av 3 strypmord, varav 2 av offren är barn? Andra mordutredningar har 3000 sidor.
Jag förstår inte heller den här tråden, alla mordtrådar jag har läst har man varit engagerade och ivriga att finna sanningen och gräva vidare, och där flashdetektiverna brukar bidra. Var är de nu? Istället har vi en grupp som ihärdigt försöker glorifiera en trippelmördare genom att smutskasta ett av hans offer.

Inte mycket som är rätt i det jag fetat. Vi VET att utredningen är på minst 367 sidor och det är 2 som är strypta och en som dött av kvävning. Du kan jämföra med trippelmorden i Västra Frölunda, den FUPen är på 520 sidor (och då ingår alla förhör av gärningsmannen).
Citera
2019-03-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dom enda som försöker glorifiera en mördare är dom som försöker göra henne till ett mordoffer i stället. Hon valde att dö liksom den andra mördaren.

Just det där sista kommer vi aldrig att veta. Och inte därför att polisen inte berättar för oss, men därför att de enda två personer som vet är döda. Kanske hon vill inte dö ändå - trots allt. Det är kanske så att man tycker att någon som har planerad att döda sina barn förtjänar att dö. Men det finns inte dödstraff i det här landet. Man kunde tro att den som verkligen vill dö, klara att ordna det själv. Vad kommer det där att få hjälp egentligen ifrån? Det är någons föreställning att så måste det vara. Jag undrar om den hypotesen någon gång har använts där en person hittats strypt.

Jag tänker på den kvinnan i Canada som var med i planering av familiciden, men ändå ringde till SOS-larmet när hon höll på att förblöda - även om resten av familjen var död. Hon fick livslångt, visst. Men hon valde det framför döden.
Citera
2019-03-27, 18:50
Medlem
Citat:
Var i polisutredningen står det att morden skedde av barmhärtighet? Har du läst andra polisutredningar där man uttalar någons lidande och hur brukar man göra det? Polisen har 100% av utredningen och har talat om vilka som är misstänkta, varför tror du att du skulle komma fram till någon annan slutsats än dom som är experter inom området?
Jag lider inte av storhetsvansnne. Jag personligen kan inte få fram svaren. Däremot förlitar jag mig på dom som kan.
Polisen talade om ”hårt ansatta föräldrar” Barnen nämdes inte. Bara deras sjukdomar.
Jag skrev inte att polisen sa barmhärtighetsmord men kontentan av det dom sa blir det. Genom att säga hårt ansatta föräldrar och genom att hänvisa till sjukdomar som då på något sätt skulle göra det legitimt.
Citera
2019-03-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Avskeds slash förklaringsbrev" lät som en överskrift på själva brevet - eftersom den formuleringen vid PT återkom ett flertal gånger, som om det vore ett ordagrant citat. - Kanske fanns också ett kuvert till brevet, eller en sida på vilken det endast stått skrivet "Avskeds/Förklaringsbrev"? - På PT omnämndes brevet också "I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som...". - Av de få formuleringar i brevet som är kända framstår brevet mer som ett (bort)förklaringsbrev. - Frågan är dock: Vad är det egentligen som förklaras?

Instämmer i din fråga i slutet av din text: "vad är det egentligen som förklaras?"

Ja - vad??
Citera
2019-03-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag lider inte av storhetsvansnne. Jag personligen kan inte få fram svaren. Däremot förlitar jag mig på dom som kan.
Polisen talade om ”hårt ansatta föräldrar” Barnen nämdes inte. Bara deras sjukdomar.
Jag skrev inte att polisen sa barmhärtighetsmord men kontentan av det dom sa blir det. Genom att säga hårt ansatta föräldrar och genom att hänvisa till sjukdomar som då på något sätt skulle göra det legitimt.

Jag tror att vi är många som uppfattar beskrivningen "hårt ansatta föräldrar" som anstötligt. Det leder tankarna till en vädjan om förståelse eller ursäkt för föräldrarna. När man har det så svårt så...

Hur hårt ansatta var då inte barnen? Förmodligen förskräckligt mycket mer ansatta än föräldrarna.
Citera
2019-03-27, 19:23
Medlem
Citat:
Det är din tolkning och din personliga kontenta som du redovisar. Du förlitar dig på ”dom” som kan få fram svaren men inte på polisen? Du tror mer på några anonyma skribenter på flashback än poliser som står upp personligen för sina uttalanden och slutsatser......
Citera
2019-03-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Just det där sista kommer vi aldrig att veta. Och inte därför att polisen inte berättar för oss, men därför att de enda två personer som vet är döda. Kanske hon vill inte dö ändå - trots allt. Det är kanske så att man tycker att någon som har planerad att döda sina barn förtjänar att dö. Men det finns inte dödstraff i det här landet. Man kunde tro att den som verkligen vill dö, klara att ordna det själv. Vad kommer det där att få hjälp egentligen ifrån? Det är någons föreställning att så måste det vara. Jag undrar om den hypotesen någon gång har använts där en person hittats strypt.

Jag tänker på den kvinnan i Canada som var med i planering av familiciden, men ändå ringde till SOS-larmet när hon höll på att förblöda - även om resten av familjen var död. Hon fick livslångt, visst. Men hon valde det framför döden.
Jag har markerat bumerangen i ditt inlägg, den som gäller din föreställning. Det gemensamma gärningsmannaskapet är resultatet av en polisutredning. Vad bygger din föreställning på? Bara dina egna fördomar och känslor.
Citera
2019-03-27, 20:34
Medlem
Citat:
Det är din tolkning och din personliga kontenta som du redovisar. Du förlitar dig på ”dom” som kan få fram svaren men inte på polisen? Du tror mer på några anonyma skribenter på flashback än poliser som står upp personligen för sina uttalanden och slutsatser......
Nu menade jag inte anonyma skribenter på fb utan grävande journalister.
Citera
2019-03-27, 20:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nu vet jag inte varifrån du får dina uppgifter, men en paginering i de få sidor vi fått är sid 367. Så det är absolut minsta antalet. Jag kan tro att den ligger på ca 400-500 sidor. Här gällde det att motbevisa det som var synbart uppenbart. Men trots att man utförde denna undersökningen som en mordutredning, vilken som helst, så kom man till konklusionen att det var som det såg ut att vara. Dvs två mördare inom familjen.

Varifrån du fått att "andra mordutredningar har 3000 sidor" stämmer också mycket dåligt. Ett spaningsmord kan ha 1000-2000 sidor. Ett mord där gärningsmannen är känd blir det mindre. I Tovamålet blev det, om jag minns rätt, 800 sidor. Men jag kan minnas fel. Där fanns ett tilläggsprotokoll också.

Sen beror det på vad som skett osv. Det är väldigt olika. Du vet inte vad du talar om.
Citera
2019-03-27, 20:53
Medlem
Citat:
Nu menade jag inte anonyma skribenter på fb utan grävande journalister.
Dom verkar inte gräva särskilt djupt när dom inte har hittat en enda anhörig som protesterar mot polisens utredning eller slutsatser. Polisens utredning bygger till stor del på förhör, det finns mig veterligt ingenting som hindrar journalister från att göra samma sak. Men det verkar faktiskt inte finnas särskilt mycket intresse....
Citera
2019-03-27, 20:59
Medlem
Citat:
Dom verkar inte gräva särskilt djupt när dom inte har hittat en enda anhörig som protesterar mot polisens utredning eller slutsatser. Polisens utredning bygger till stor del på förhör, det finns mig veterligt ingenting som hindrar journalister från att göra samma sak. Men det verkar faktiskt inte finnas särskilt mycket intresse....

Intresse finns det garanterat. Men journalisterna vill alldeles säkert gräva i och kontrollera de uppgifter de kanske lyckas få fram, innan de skriver något om bjärredfallet.

Bra, för allt annat skulle vara usel journalistik.

Men jag är säker på att vi kommer få läsa om fallet inom en inte alltför lång framtid.

Barnen får inte bara försvinna ut i ett stort Ingenting. De har levt 11 resp.14 år och förtjänar upprättelse och att deras röst blir hörd, varfifrån den än kommer. Är övertygad om att flera har pratat med barnen. Kompisar och släkt. Eller nån utifrån, typ en "hjälpare" av nåt slag = skolkurator eller kanske rent av en psykolog? Kanske även skolan kan lätta på förlåten?
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-27 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in