2019-04-06, 01:13
Medlem
Tänk om det är så att inget av barnen kunde få några betyg... bara utlåtanden. Tänk om det är så att O anmält frånvaro för barnen riktigt ofta under hösten, att lärarna knappt varit där? Något gjorde att skolan måste ut och väldigt snabbt riskeliminera. Det kan vara så att skolan knappt haft kontakt med barnen under hösten. Allt mörkas. Det enda som är solklart är att skolan misskötte sin uppgift då det är nytt regelverk i Bjärred.

Hemmet kan ha varit mer eller mindre stängt under hösten, med undantag för besöken av barnvakten på söndagarna. Om hon ens var där senare tid. Ingen vill väl redogöra för att de inte förstod alla avbokningar... som jag tror förekom flitigt på slutet. Det orsakade antagligen slitningar i hemmet för alla inblandade och under julhelgerna orkade inte O mer.

Vilka bevis har polisen för att det O säger stämmer om planen? Mörkat...

Eftersom båda barnen blev mördade försvinner även den sista möjligheten till att det var synd om O, inget barn begick självmord. Ett av de grymmaste morden i modern tid i Sverige mörkas ned så att det inte går att förstå hur vårt samhällsnät som är så avancerat missade denna familj helt. Det är obegripligt.

Att lärare besökte hemmet var en plan, men att de faktiskt var där under hösten, det är en trådsanning. Finns inget som bekräftar det.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-06 kl. 01:16.
Citera
2019-04-06, 01:21
Medlem
krabbpytts avatar
Jag tänker att utplåningen av familjen kan ha varit planerad till viss del, men med ovisst slutdatum. Kanske kände O att han ville låta H slippa alla förberedelser med allt vad det innebar. Inte behöva sitta och titta sina barn i ögonen vid middagsbordet och veta att det här är sista gången de äter. Inte stoppa om dem och säga godnatt samtidigt som man räknar minuterna de har kvar att leva. Slippa höra barnens sista andetag fyllda av dödsångest och panik. Jag tror inte att H visste att hon skulle dö den dagen. Jag tror att O fick feeling och kände sig barmhärtig.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag någonstans hoppas att det är O som är ensam gärningsman. Att två föräldrar "gemensamt och i samförstånd" planerar för och avrättar sina barn är en så genomvidrig handling som blir svår att ta in för mig. Om O hade spårat och dödat alla i affekt hade det förstås fortfarande varit fruktansvärt, men då hade det åtminstone bara handlat om en avskyvärd människa. Men att två föräldrar gör så här? Hur kan en sådan planering pågå i ett halvår utan att någon tar sitt förnuft till fånga och säger stopp? Så utstuderat, grymt och kallt, vilket jävla svek mot vad som borde vara det finaste man har. Man tappar ju fan tron på mänskligheten.

Det är helt enkelt för hemskt för att vara sant, och det är nog därför jag hänger här och hoppas på att något i utredningen ska visa sig vara fel. Och lite för att jag älskar konspirationsteorier mer än livet självt då.

(Jag är för övrigt inte lika bra på att uttrycka mig som många andra här i tråden, så jag hoppas att poängen gick fram och att ingen tror att jag värderar olika mord i förhållande till antal gärningsmän osv.)
Citera
2019-04-06, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Jag tänker att utplåningen av familjen kan ha varit planerad till viss del, men med ovisst slutdatum. Kanske kände O att han ville låta H slippa alla förberedelser med allt vad det innebar. Inte behöva sitta och titta sina barn i ögonen vid middagsbordet och veta att det här är sista gången de äter. Inte stoppa om dem och säga godnatt samtidigt som man räknar minuterna de har kvar att leva. Slippa höra barnens sista andetag fyllda av dödsångest och panik. Jag tror inte att H visste att hon skulle dö den dagen. Jag tror att O fick feeling och kände sig barmhärtig.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag någonstans hoppas att det är O som är ensam gärningsman. Att två föräldrar "gemensamt och i samförstånd" planerar för och avrättar sina barn är en så genomvidrig handling som blir svår att ta in för mig. Om O hade spårat och dödat alla i affekt hade det förstås fortfarande varit fruktansvärt, men då hade det åtminstone bara handlat om en avskyvärd människa. Men att två föräldrar gör så här? Hur kan en sådan planering pågå i ett halvår utan att någon tar sitt förnuft till fånga och säger stopp? Så utstuderat, grymt och kallt, vilket jävla svek mot vad som borde vara det finaste man har. Man tappar ju fan tron på mänskligheten.

Det är helt enkelt för hemskt för att vara sant, och det är nog därför jag hänger här och hoppas på att något i utredningen ska visa sig vara fel. Och lite för att jag älskar konspirationsteorier mer än livet självt då.

(Jag är för övrigt inte lika bra på att uttrycka mig som många andra här i tråden, så jag hoppas att poängen gick fram och att ingen tror att jag värderar olika mord i förhållande till antal gärningsmän osv.)

Håller med dig - eftersom polisen inte beskrivit någonting om hur de kunnat bevisa sanningshalten i avskedsbrev med mera, framstår hela händelsen som osannolik. Polisen har redogjort för de bevismaterial som fanns på ett bord i huset. Det innebär att det är en mördares (eller två) ord vi har att lita på som bevis.

Polisen har kontrollerat de mobiltelefoner och datorer "som de kommit in i." Kan det röra sig om den pekdator (och vad det nu var, en mobiltelefon?) som låg framlagda på bordet tillsammans med förklaringsbrevet? Var det dessa som man "kom in i?"

Men, det kanske är precis så som det skrivits i tråden tidigare: på grund av hög arbetsbelastning, och eftersom det inte fanns någon överlevande som skulle ställas inför rätta, så valde polisen att tro på mördarnas ord och redovisa dem. Varför slösa resurser på ett fall som detta, när det finns så mycket annat att ta itu med där ute i samhället?

Och egentligen är det kanske meningslöst att gräva i vissa delar av händelsen. Vi kommer ändå aldrig att få veta sanningen - den finns möjligen under all den svarta färgen i FUPen eller så fanns den endast i föräldrarnas huvuden. Den går inte att kontrollera. Det man däremot kan kontrollera är ju familjens kontakter med sjukvård och skola.
Citera
2019-04-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med dig - eftersom polisen inte beskrivit någonting om hur de kunnat bevisa sanningshalten i avskedsbrev med mera, framstår hela händelsen som osannolik. Polisen har redogjort för de bevismaterial som fanns på ett bord i huset. Det innebär att det är en mördares (eller två) ord vi har att lita på som bevis.

Polisen har kontrollerat de mobiltelefoner och datorer "som de kommit in i." Kan det röra sig om den pekdator (och vad det nu var, en mobiltelefon?) som låg framlagda på bordet tillsammans med förklaringsbrevet? Var det dessa som man "kom in i?"

Men, det kanske är precis så som det skrivits i tråden tidigare: på grund av hög arbetsbelastning, och eftersom det inte fanns någon överlevande som skulle ställas inför rätta, så valde polisen att tro på mördarnas ord och redovisa dem. Varför slösa resurser på ett fall som detta, när det finns så mycket annat att ta itu med där ute i samhället?

Och egentligen är det kanske meningslöst att gräva i vissa delar av händelsen. Vi kommer ändå aldrig att få veta sanningen - den finns möjligen under all den svarta färgen i FUPen eller så fanns den endast i föräldrarnas huvuden. Den går inte att kontrollera. Det man däremot kan kontrollera är ju familjens kontakter med sjukvård och skola.

Polisen bevis för samtycke är att det är äkta namnteckningar på utskrifterna, ditsatta efter det att sidan printades ut. Man förväntar sig helt enkelt att den som inte var sist kvar i huset, Hanna, fick läsa igenom allt i lugn och ro.

De hänvisar även till andra källor, men om det vet vi inget. Jag tror faktiskt att de bara har de där utskrifterna och namnunderteckningarna att gå på, sen är det stopp. De gör ett antagande utifrån att Hanna skrev på.

Även om hon var en noggrann jurist kan hon i julstressen ha skrivit under på något som hon inte läste igenom ordentligt i tron att allt var ok. Hon litade fullt ut på O kan jag tänka mig. Han kan ha gjort ett första utkast, bett henne godkänna och gjort en utskrift på bättre, beständigt papper. Det pappret läste hon inte igenom lika noga. Möjligheterna är oändliga...

Tycker att det måste vara obehagligt att bevittna ett testamente generellt om det dyker upp i december/januari när de flesta har fullt upp med annat. Det borde finnas bättre sätt att bevittna testamenten i den digitala tidåldern än att behöva traska iväg till bekanta. Underskrifterna blev ju som ett brännmärke för det ovetande paret.

Om det är utelämnandet av barnen i testamentet som är det slutgiltiga beviset för "planering/överenskommelse" är det också tunt, med tanke på att O säkert kunnat smussla med olika utskrifter i ett kuvert. Hanna kan ha skrivit på senare, utan att notera vad Hsons skrev på. Att tro att två papper har så avgörande betydelse när O kunde lura alla om sina planer, det håller helt enkelt inte.

Nu dömer inte polisen, de redovisar bara. De kanske inte måste pröva allt jättehårt. Ändå har de satt upp ett antal mörkade hypoteser. Då tycker man att de borde gått på djupet med allt, men inget redovisas öppet. Det är dunkelt...
Senast redigerad av rappytt 2019-04-06 kl. 03:09.
Citera
2019-04-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nu förstår jag. Du kan inte läsa en text och förstå innehållet. Det förenklar betydligt när jag insåg det precis. Jag försvarar ju inte mamman. Jag sätter upp en fråga, en hypotes. Ett hypotetiskt resonemang är inte försvar, Armstark. Ok? Ta med dig detta till "skolans värld" där du så stolt befinner dig.

Det fruktansvärda är att varken lärare eller elever kan det de förväntas kunna numera. Läsförståelse är så viktigt att vara utrustad med, det är en baskunskap. Utan det kan man nästan inte delta på Flashback, det blir klurigt och konstigt för alla att bemöta någon som inte förstår sammanhang i en text.

Citat:
Tänk om det är så att inget av barnen kunde få några betyg... bara utlåtanden. Tänk om det är så att O anmält frånvaro för barnen riktigt ofta under hösten, att lärarna knappt varit där? Något gjorde att skolan måste ut och väldigt snabbt riskeliminera. Det kan vara så att skolan knappt haft kontakt med barnen under hösten. Allt mörkas. Det enda som är solklart är att skolan misskötte sin uppgift då det är nytt regelverk i Bjärred.

Hemmet kan ha varit mer eller mindre stängt under hösten, med undantag för besöken av barnvakten på söndagarna. Om hon ens var där senare tid. Ingen vill väl redogöra för att de inte förstod alla avbokningar... som jag tror förekom flitigt på slutet. Det orsakade antagligen slitningar i hemmet för alla inblandade och under julhelgerna orkade inte O mer.

Vilka bevis har polisen för att det O säger stämmer om planen? Mörkat...

Eftersom båda barnen blev mördade försvinner även den sista möjligheten till att det var synd om O, inget barn begick självmord. Ett av de grymmaste morden i modern tid i Sverige mörkas ned så att det inte går att förstå hur vårt samhällsnät som är så avancerat missade denna familj helt. Det är obegripligt.

Att lärare besökte hemmet var en plan, men att de faktiskt var där under hösten, det är en trådsanning. Finns inget som bekräftar det.

Citat:
Polisen bevis för samtycke är att det är äkta namnteckningar på utskrifterna, ditsatta efter det att sidan printades ut. Man förväntar sig helt enkelt att den som inte var sist kvar i huset, Hanna, fick läsa igenom allt i lugn och ro.

De hänvisar även till andra källor, men om det vet vi inget. Jag tror faktiskt att de bara har de där utskrifterna och namnunderteckningarna att gå på, sen är det stopp. De gör ett antagande utifrån att Hanna skrev på.

Även om hon var en noggrann jurist kan hon i julstressen ha skrivit under på något som hon inte läste igenom ordentligt i tron att allt var ok. Hon litade fullt ut på O kan jag tänka mig. Han kan ha gjort ett första utkast, bett henne godkänna och gjort en utskrift på bättre, beständigt papper. Det pappret läste hon inte igenom lika noga. Möjligheterna är oändliga...

Tycker att det måste vara obehagligt att bevittna ett testamente generellt om det dyker upp i december/januari när de flesta har fullt upp med annat. Det borde finnas bättre sätt att bevittna testamenten i den digitala tidåldern än att behöva traska iväg till bekanta. Underskrifterna blev ju som ett brännmärke för det ovetande paret.

Om det är utelämnandet av barnen i testamentet som är det slutgiltiga beviset för "planering/överenskommelse" är det också tunt, med tanke på att O säkert kunnat smussla med olika utskrifter i ett kuvert. Hanna kan ha skrivit på senare, utan att notera vad Hsons skrev på. Att tro att två papper har så avgörande betydelse när O kunde lura alla om sina planer, det håller helt enkelt inte.

Nu dömer inte polisen, de redovisar bara. De kanske inte måste pröva allt jättehårt. Ändå har de satt upp ett antal mörkade hypoteser. Då tycker man att de borde gått på djupet med allt, men inget redovisas öppet. Det är dunkelt...

Det är lite komiskt att se hur tydligt du försvarar mamman samtidigt som du hävdar motsatsen. Varje O är som en lysande fyr över din lögn.

Men det mest komiska är nog när du slår fast att den särskilda undervisningen i hemmet är en trådsanning.

Du är en riktig skojare.
Citera
2019-04-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
H var vän med AJ, bl.a. ordförande och verksamhetsansvarig för Mind i Gbg. - Började läsa juridik i Gbg ett år före H.

Kanske inte spelar roll men låter naturligtvis troligt eftersom hon bor i Göteborg. Det var bara det att den i tråden som hade hunnit läsa Hannas Facebook kallade vännen för ”ordförande i Mind” och AJ benämns bara som lokalt ”verksamhetsansvarig” på Minds hemsida. Hanna reste till en väninna i Stockholm. Enligt Missan... Hanna hade kompisar någonstans.
Citera
2019-04-06, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Inte speciellt svårt. Oskar såg livet framför sig när han hade flickorna bakom lås och bom. Ja, lite dåligt samvete kanske han hade för han fixade ju en äldre tjej som kom som barnvakt ibland.

Bilen? Tråkig men lågt förmånsvärde och han tänkte ladda den gratis på jobbet. Han tänkte mycket på kulorna. EU-moppen tänkte han bara ha när det var strömavbrott...

Hanna? När skolorna flaggade om nerdragningar så började Hanna tjafsa om att hon tyckte att flickorna skulle få gå i skolan. Hon höll med dem och de ville tillbaka. De längtade. Det var outhärdligt för Oskar att se hur glada alla plötsligt var. Hanna trodde hon hade lyckats övertala Oskar redan i november. Hon tog i alla fall ledigt första veckan för att finnas tillhands nära skolan. Hon tog parti gör barnen och blev ärkefiende med Oskar.

Så, nu vet du.

Tack det låter lika djuplodande och med samma analytiska dissonans som barnens bibel.
Citera
2019-04-06, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Finns en Einstein o Armstark som hävdat detta. Förstår att det känns jobbigt för dig. Använd sökfunktionen. Sen var visst rektor ense med dem också.

Moa fick sin diagnos i augusti-september. Bekräftelsen på att det var ME. Då såg Oskar möjligheten att satsa på karriären och ansökte direkt om befordran till professor.

Du verkar dåligt påläst alternativt saknar du grundläggande matematisk förmåga. Det tar 3 månader att få en preliminär diagnos på ME och sex månader att få en slutgiltlig.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-06 kl. 10:28.
Citera
2019-04-06, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo. Tyvärr vet vi inte vad de såg. Lärarna kanske är belagda med tystnadsplikt?

Har svårt att tänka mig att man som lärare i hemundervisning enbart pratar om själva skolarbetet och ingenting annat. Vad jag har förstått så jobbade väl föräldrarna på dagarna, förutom i vissa perioder då de vabbade eller arbetade halvtid (Hanna?) och barnen var ensamma med lärarna. Då kan man tänka sig att lärarna också frågade barnen hur de mådde.

Det vet vi ju inte heller. Egentligen vet vi nästan ingenting.

Kommunen gjorde en utredning för att undersöka om man gjort något fel eller inte. Denna presenterades förra våren i mars. Man hade inte hittat några försummelser eller felaktigheter. Eftersom några kommuner i Sverige redan hade infört automatisk anmälan för skolfrånvaro över en viss procent, infördes detta även i Lomma, inte för att man ansåg att man försummat några tecken. Alla andra konspirationer om detta är spridande av lögner och trådsanningar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn7j91/kommunen-skarper-rutinerna-efter-morden-i-bjarred
Citera
2019-04-06, 10:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att erfarna lärare (eller erfarna personer, rent generellt) kan göra en helhetsbedömning av ett barns situation. Man kan vara mycket återhållsam med ord och åsikter i sin anmälan – den som sedan ska utreda barnet hör av sig till anmälaren och inhämtar mer information.

Bara en (kanske OT) kommentar: De som utifrån en myndighetsroll bussar socialtjänsten på familjen med en orosanmälning riskerar att få en mycket ansträngd rellation därefter. I det här fallet handlar det om skolan, rektor och de lärare som gjorde vad de kunde för att de sjuka barnen skulle få undervisning. Hade då rektor eller berörda lärare gjort en orosanmälan på grunden "det här är en ovanlig lösning" och socialtjänsten kommit till familjen och stoppat hemundervisningen (eller skilt barnen från föräldrarna eller något annat ingripande) hade ju förtroendet mellan skola och vårdnadshavare rasat helt.

Här måste man fundera: Om en enstaka (mycket enstaka), närmast makaber och sensationell, händelse inträffat, skall man då skapa generella regelverk som är mycket ingripande för att fånga upp nästa sådan incident?
Citera
2019-04-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Du verkar dåligt påläst alternativt saknar grundläggande matematisk förmpåga. Det tar 3 månader att få en preliminär diagnos och sex månader att få en slutgiltlig.

Fattar du? Rektor hade intyget som krävdes innan Moa fick hemundervisning. Föräldrarna var i mitten av juni säkra på att Moa fått ME så intyget borde kommit senast mitten av september. 17 september ansökte Oskar om professuren och såg hoppfullt på framtiden.
Citera
2019-04-06, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ja, det behöver inte vara Mind som är kopplingen. De kan ju ha känt varandra av helt andra skäl. Kanske O upplevde att han var kvinna egentligen... ju mer polisen mörkar, desto mer ökar ju chanserna till spekulationer som kanske träffar rätt.

O var klädd i någon typ av... klänning? när han hittades...

Att barnen blev trötta (?) och sedan mördades har bara kopplingar till hur någon, eller båda, föräldrarna mådde är ju känslan av detta. Om det varit "ME" hade O kunnat skriva många debattinlägg i olika medier, kämpat juridiskt för bättre behandling, gjort sig känd för mer än en momsskrift... han kunde ha lagt ut en informationstext om ME-vården eller diagnoserna på sin hemsida.

Ok, så Oskar var transsexuell och började klä sig i klänning. Var det före eller efter han startade det pedofila nätverket med Agnes och Moas skånska läkare och knullade sina döttrar på nätterna? Och vid närmare eftertanke, fanns det inte ett lite bögigt rosa färgstick i den vita slipsen...?

Nej Rappytt, det är inte polisens fel att du väljer att liderligt fantisera fritt om barnamord. Det är bara du själv som har ansvar för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in