2019-04-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi vet att ingen anade att detta skulle hända, om ens hälften av fantasierna i tråden skulle ha någon som helst sanningshalt så skulle omgivningen ha slagit larm. Dom enda personer som påstår sig ha sett något ovanligt är pianofröken och en kompis, kompis till en vars respektive tyckte att det var något ovanligt med Oskar så här i efterhand. Resten är ogrundade spekulationer och beskyllningar förklädda med ett frågetecken efteråt.

Finns ingen som tror att en förälder tänker mörda sin familj.

Däremot så hade Oskar en kollega som fått förhandsinformation; ”Det som inte fick hända hände”.

En chef som ringde polisen. Ovanligt. Jag kan inte tänka mig att jag hade gjort det för någon anställd annat än om han gett mig förhandsinformation.

Någon kollega mindes sorgen i hans ögon.

Rektorerna hade sett kris.

Missan såg också att Oskar mådde dåligt.

Men som sagt, finns ju ingen som tror att en familj skulle dö. Typisk familicide.
Citera
2019-04-05, 20:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Om man försöker tänka sig in i hur Agnes och Moa såg på sin tillvaro i slutet av sina liv, så tror jag nog att de upplevde sig som isolerade? Att nästan enbart umgås med lärare, i det egna hemmet, tror jag känns som "isolering" för barn i den åldern.
Det känns garanterat inskränkt att drabbas av ME, pga ansträngningsutlöst utmattning dra ner på bl.a dans, försöka gå halvtid i skolan men inte orka.
Mycket svårt när det är barn som verkligen vill leka, ha fritidsaktiviteter.

Var de isolerade eller hade de ett kontaktnät i mån av vad de orkade med - likt andra ME-sjuka barn?
Umgicks de bara med lärarna?
På söndagarna kom T*ve, Agnes vän, och de hade även hade kontakt via insta. Det kanske kom nån mer? I mån av ork menar jag.

Erinrar mig att Moa beskrevs ha en vän; hennes mormor nämnde det i media:
Citat:
"– Mitt barnbarn var vän med den yngre dottern, de gick i samma klass. Hon gick inte så mycket i höstas i skolan eftersom de hade hemundervisning. Men det här fanns inte på kartan. Hela Bjärred är i chock. Det är otroligt tragiskt, säger Ulla Andersson, 69."

För övrigt tjoade ju barnen vid bassängen i somras och det finns en anledning att det inte är så mycket fakta kanske? Vissa väljer detta av respekt när avlidna barn är inblandade:

– Vi vill inte säga något. Vi vill skydda barnen."
Senast redigerad av develi 2019-04-05 kl. 20:11.
Citera
2019-04-05, 20:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaha!
Det var nog bland det sjukaste jag läst. Snacka om att ha förutfattade åsikter och försöka trycka in dem i en slips. Inlägg efter inlägg och det bästa av allt:
det är blodigt allvar. Och kokar ner i absolut ingenting av värde.

Analys av en bild från september:
- nära anhörigs död, vit slips. På sin sista föreläsning. Oskar är en man med sinne för symbolik.
- det finns en randig också.
- Nej, den är blå.
- Nej, den är vit. Oskar är helt rubbad.
- Kan du jämföra med hudfärgen?
- vad sägs om en svagt isande gråblå nyans..?
- det var nog inget slipsbyte.
En inte helt otippad reaktion.

Den sista föreläsningen - avskedsföreläsningen - kan ha betytt mycket för honom. Det innefattar även klädvalet för dagen.

Slipsen ska därför inte ryckas ur sitt sammanhang.
Citera
2019-04-05, 20:22
Medlem
Citat:
Det känns garanterat inskränkt att drabbas av ME, pga ansträngningsutlöst utmattning dra ner på bl.a dans, försöka gå halvtid i skolan men inte orka.

Var de isolerade eller hade de ett kontaktnät i mån av vad de orkade med - likt andra ME-sjuka barn?
På söndagarna kom T*ve, Agnes vän, och de hade även hade kontakt via insta. Det kanske kom nån mer? I mån av ork menar jag.

För övrigt tjoade ju barnen vid bassängen i somras och det finns en anledning att det inte är så mycket fakta kanske? Vissa väljer detta av respekt när avlidna barn är inblandade:

Så vad är det då för hemligheter man vill skydda barnen från? Det är väl snarare föräldrarna man vill skydda.
Citera
2019-04-05, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En inte helt otippad reaktion.

Den sista föreläsningen - avskedsföreläsningen - kan ha betytt mycket för honom. Det innefattar även klädvalet för dagen.

Slipsen ska därför inte ryckas ur sitt sammanhang.
Vad vet du om det är det sista? Letsdoit hade grävt fram det sista vederbörande hittade inspelat.

Ni är som två tummar i samma röv så jag inte förvånad över att du tar parti för den sjuka slipsdiskussionen. Själv skrattade jag rätt ut åt de galna analyserna, hade missat detta.
Så nåt positivt fick jag ut iaf.
Citera
2019-04-05, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så vad är det då för hemligheter man vill skydda barnen från? Det är väl snarare föräldrarna man vill skydda.
Jag satt och väntade på att just du skulle komma med den tolkningen.

Det är nämligen en moralisk aspekt som jag förstår är helt obegriplig och givetvis blev mörka hemligheter.

Detta är dock inte ovanligt förekommande när det handlar om avlidna barn; man vill inte exploatera barnen överhuvudtaget så att de ska ältas på flashback eller andra media.
Citera
2019-04-05, 21:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Mind? Man får akta sig för vem man är kompis med på Facebook. De kan ju ha ett jobb eller nåt.

Den här kvinnan som Hanna var vän med är i samma ålder, jurist, bor i Stockholm och är bl.a. ordförande i Mind men mera känd som rektorn för Ronna-skolan i Södertälje eller han som gjort ett könsbyte. Svårt att säga varför de var vänner på Facebook.
Den kvinnan, verksamhetschef på Mind- förebygger psykisk ohälsa med bl.a självmordslinjen är psykosyntesterapeut;
Nåt alternativmedicinskt för själen samt har terapi coaching i Göteborg.
Efter juriststudier bytte hon till terapeut:
Citat:
En utbildning som gav mig tillfälle att möta andra människor som brottas med sina tankar, sitt känsloliv, sin kropp, sina gamla kriser och sin oro för framtiden.
Här beskriver hon sin egen existentiella livsångest bl.a:
Citera
2019-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Den kvinnan, verksamhetschef på Mind- förebygger psykisk ohälsa med bl.a självmordslinjen är psykosyntesterapeut;
Nåt alternativmedicinskt för själen samt har terapi coaching i Göteborg.
Efter juriststudier bytte hon till terapeut:

Här beskriver hon sin egen existentiella livsångest bl.a:

Nej, du pratar om fel person.
Citera
2019-04-05, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, du pratar om fel person.
Nope. Detta är kvinnan bakom Mind och hennes namn och fb finns bak i tråden då Hannas connection till självmordslinjen diskuteras.
Citat:
Efter att ha studerat juridik och socialt arbete samt spelat fotboll större delen av min vakna tid, började jag arbeta inom området för Life Science.
Senast redigerad av develi 2019-04-05 kl. 21:26.
Citera
2019-04-05, 21:25
Bannlyst
Citat:
Inte speciellt svårt. Oskar såg livet framför sig när han hade flickorna bakom lås och bom. Ja, lite dåligt samvete kanske han hade för han fixade ju en äldre tjej som kom som barnvakt ibland.

Bilen? Tråkig men lågt förmånsvärde och han tänkte ladda den gratis på jobbet. Han tänkte mycket på kulorna. EU-moppen tänkte han bara ha när det var strömavbrott...

Hanna? När skolorna flaggade om nerdragningar så började Hanna tjafsa om att hon tyckte att flickorna skulle få gå i skolan. Hon höll med dem och de ville tillbaka. De längtade. Det var outhärdligt för Oskar att se hur glada alla plötsligt var. Hanna trodde hon hade lyckats övertala Oskar redan i november. Hon tog i alla fall ledigt första veckan för att finnas tillhands nära skolan. Hon tog parti gör barnen och blev ärkefiende med Oskar.

Så, nu vet du.

Tack! Du är tydlig med att du bara gissar ut i luften. Respekt för din hederlighet!
Citera
2019-04-05, 21:27
Medlem
Citat:
Nope. Detta är kvinnan bakom Mind och hennes namn och fb finns bak i tråden då Hannas connection till självmordslinjen diskuteras.

Nope. Du har fel.

Hanna var vän med ordföranden i Mind, och ingen annan.

En kvinna i samma ålder som Hanna. Jurist. Läste samtidigt med Oskar i Uppsala. En kvinna som föddes som man och bytte kön samtidigt med studierna i Uppsala. Duktig rektor. Framsynt inom skolfrågor.
Citera
2019-04-05, 21:31
Medlem
Citat:

Nu får du ge dig. Agnes hade barnvakt varje söndag, T*ve kom inte dit av något annat skäl. Hon var avtalad barnvakt och säkerligen fick hon en slant för besväret. Att hon tyckte om Agnes är en bieffekt av arrangemanget.

Om du måste förvanska fakta för att må bra är det bättre om du sköter din medicinering. Bipolaritet är inte att leka med. Jag tänker att du har det och att du är inne i ett maniskt skov. Ta det lugnt så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in