2019-04-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Styrkt med annan digital media.
Det finns för övrigt en maskat mening till gällande avskedsbrevet för analys av dess äkthet alt. deras delade ansvar.
Det finns ett usb och med tanke på godkännande av testamente så verkar båda sidor släkten inte opponera sig gentemot vad som framkommit via Fu.
För övrigt finns en brottsplatsundersökning och det finns spårsäkring vid obduktion:
det som berör gärningsförlopp, vem som dödat vem presenteras inte.

Så kontentan blir att eftersom anhöriga inte överhuvudtaget opponerar sig så finns det garanterat tillräckligt med bevisning på deras skuld - innan PT och vid PT.

Det finns INGET som säger att det finns ett USB, vad har du fått det ifrån???
Citera
2019-04-09, 23:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det härrör efter vad jag kan förstå från vad en av polismännen berättade i tidningen "Svensk Polis": "När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett usb-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka."
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Senast redigerad av letsdoit 2019-04-09 kl. 23:53.
Citera
2019-04-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl snarare du som framstår som ett stort skämt med tanke på att du fortsätter i samma hjulspår ang Fup du inte har rätt till insyn i vid nedlagd Fu.

Ja. Fortsatt har man förväntat sig en FUP, trots att polisen direkt 19/1 2018 meddelade att den mordutredningen man påbörjat ALDRIG skulle leda till en offentlig FUP då detta skett inom familjen, samtliga avlidna.

Hela utredningen sker därför under förundersökningssekretess. Normalt leder det till en nedlagd Fu. Vilket är den enda som förmedlas officiellt.

Att flera fortfarande pratar om FUP är förvånande.
Citera
2019-04-09, 23:53
Medlem
Lonnrots avatar
Är det här rätt återgivet?:
”inte att han inte planerade för framtiden. Han var fullständigt adekvat; precis - precis som vanligt /…/ Det går inte att föreställa sig nåt värre; jag kan inte tänka mig nånting värre. Och en sån lugn och stillsam person: vänlig, korrekt, noggrann, omsorgsfull, kärleksfull… kan göra nåt sånt här; det går liksom inte att ta till sig.”

Jag kan inte minnas den utförligheten. Skrämmande i sanning i så fall.

Tar curlingföräldern till en helt ny nivå. Jag får parafrasera (citerar egentligen...) mig själv... — ”körkarlsförälder”.

Kanske inte riktigt samma avsättningsmöjlighet för det uttrycket...

Ja fi faen.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Chefen berättar i ett bandat avsnitt i AB om sitt sista samtal med O, endast tre dagar före julafton (c:a 14 dgr före dådet):
Man kan ha trott att sjukdomen skulle förvärras om man väntade med att sätta in relevanta åtgärder; främst hemundervisning. – Här kan man ha jämfört med A:s sjukdomsutveckling.Påfrestningarna att inte veta riktigt vad som fattades M, men samtidigt misstänka det värsta, måste ha gett utslag även betr. den psykiska jämvikten. – Vilken förälder kan ha känt harmoni, eller glatt sig åt en ev. professorsutnämning under sådana förhållanden? – Hade en professorstitel kunnat bytas mot två friska barn, hade inte många föräldrar tvekat i sitt val.PT: Ingen av föräldrarna ansåg att barnen skulle komma att få leva fullvärdiga liv – vilket även skulle återverka menligt på deras egna liv: ”…ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”.

Det sades på PT att föräldrarna som skäl för sitt beslut angett att döttrarna fått var sin ME-diagnos: ”Anledningen till att de har gjort detta, beskriver de i sitt brev, det är att barnen; båda döttrarna, har under de senaste åren fått var sin diagnos på sjukdomen ME.” - Detta avsnitt var dock maskat i förklaringsbrevet: Det som presenteras är en abrupt avhuggen mening; s. 12 (367).
Citera
2019-04-09, 23:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. Fortsatt har man förväntat sig en FUP, trots att polisen direkt 19/1 2018 meddelade att den mordutredningen man påbörjat ALDRIG skulle leda till en offentlig FUP då detta skett inom familjen, samtliga avlidna.

Hela utredningen sker därför under förundersökningssekretess. Normalt leder det till en nedlagd Fu. Vilket är den enda som förmedlas officiellt.

Det är ett grovt understatement... :-)
Citera
2019-04-10, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det här rätt återgivet?:
”inte att han inte planerade för framtiden. Han var fullständigt adekvat; precis - precis som vanligt /…/ Det går inte att föreställa sig nåt värre; jag kan inte tänka mig nånting värre. Och en sån lugn och stillsam person: vänlig, korrekt, noggrann, omsorgsfull, kärleksfull… kan göra nåt sånt här; det går liksom inte att ta till sig.”

Jag kan inte minnas den utförligheten. Skrämmande i sanning i så fall.
Ja, det är rätt återgivet, dvs O planerade för framtiden; precis som vanligt.
Citera
2019-04-10, 00:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det är rätt återgivet, dvs O planerade för framtiden; precis som vanligt.

Jag tänkte fr.a. på hur chefen uppfattade honom (och inte heller märkte ngn skillnad, trots att man måste anta att allt redan var bestämt).

Det finns ju för all del potentiella felkällor i det där, men det frapperar hur pass god bild av O som chefen återger. Det hade inte behövts.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-10 kl. 00:12.
Citera
2019-04-10, 00:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tänkte fr.a. på hur chefen uppfattade honom (och inte heller märkte ngn skillnad, trots att man måste anta att allt redan var bestämt).
Chefen ger ett mycket seriöst och vederhäftigt intryck; har inte märkt något ovanligt under en dryg timmes samtal och diskussioner med O; samtal som också tidigare ägt rum i syfte att summera och utvärdera arbetet samt dra upp riktlinjerna för kommande kurser, aktiviteter mm.

Om man antar att allt redan var bestämt, är väl detta om möjligt än svårare att - som chefen också säger: "...ta till sig".

Om man antar att det var bestämt endast på ett känslomässigt inre plan, dvs tankar har funnits men ännu ej nått ytan: kanske något lättare att begripa att det kan ha funnits en utlösande faktor som fått flera inre, hårt spända, känslosträngar att brista.
Citera
2019-04-10, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:

Det finns ju för all del potentiella felkällor i det där, men det frapperar hur pass god bild av O som chefen återger. Det hade inte behövts.
"lugn och stillsam person: vänlig, korrekt, noggrann, omsorgsfull, kärleksfull"

Det är väl iofs som den andra kollegan beskrev honom:

"Du var godhet rakt igenom."
"Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent."

Samtidigt den där bekymmersamma bilden då med sorgsen blick om hemsituation, smärta.

Ur den artikel som diskuteras:
"– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger. "
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 00:29.
Citera
2019-04-10, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, att de gjort ett ovanligt undantag tycks inte gå in.
Citat:
Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.
Citera
2019-04-10, 00:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ser du redan fått svar via letsdoit vart källan är och i inledningen av FUP finns följande info:

"De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats ut vid polismyndighetens presskonferens och i tidsskriften "Svensk polis" och är således att betrakta som offentliggorda."

Usb-minne maskades i FUP, antagligen för det att maskades samsynkat med pressträffen och där förmedlades inte informationen.

Om det råkade komma med mer än vad som var tänkt i polisens artikel vete tusan. Men usb är det som sagt.
Citera
2019-04-10, 00:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Chefen ger ett mycket seriöst och vederhäftigt intryck; har inte märkt något ovanligt under en dryg timmes samtal och diskussioner med O; samtal som också tidigare ägt rum i syfte att summera och utvärdera arbetet samt dra upp riktlinjerna för kommande kurser, aktiviteter mm.

Om man antar att allt redan var bestämt, är väl detta om möjligt än svårare att - som chefen också säger: "...ta till sig".

Om man antar att det var bestämt endast på ett känslomässigt inre plan, dvs tankar har funnits men ännu ej nått ytan: kanske något lättare att begripa att det kan ha funnits en utlösande faktor som fått flera inre, hårt spända, känslosträngar att brista.

Jag skulle snarare gissa motsatsen... Den här killen har inga spända känslosträngar just av det skälet att han planerar strukturerat (och omvänt). Jag får mer känslan att detta kan vara en tydlig svag punkt: han inser tidigt att han omöjligen kan klämma in sig själv (och familjen) i planeringen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in