Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Om man märker att barnen och/eller hela familjen isolerar sig så kan man fråga sig varför och kanske fråga föräldrarna om anledningen.
Ja, jag håller med dig. Definitivt var flickornas (eventuella) isolering något som jag tror att lärarna funderade över!
Jag gissar att lärarna även kan ha grubblat över om flickorna verkligen fick alla sina behov tillgodosedda: barn behöver ju inte bara mat, kläder och skolundervisning. Blev barnen sedda av sina föräldrar? Med alla sina (dvs barnens) generella och specifika behov? Fick barnen sina behov av social stimulans tillgodosedda, så lång det var möjligt? Fick barnen hjälp med att bearbeta den speciella (sjukdoms-)situation som de hamnat i, och att förstå den? Var föräldrarna tillgängliga för sina barn?
Ja, det är ju svårt för oss att föra hypotetiska diskussioner. Det är svårt att resonera generellt i ett sådant specifikt fall. Men vi kan ju inte annat än diskutera generellt, eftersom vi inte har ”fakta”.
Det är absolut föräldrarnas ”fel” att tragedin inträffade. Det var inte skolans, sjukvårdens eller någon annans fel. Men, med den tragiska utveckling som blev, så faller det sig nog naturligt att skolpersonalen frågar sig ”kunde vi ha sett – kunde vi ha förstått – kunde vi ha reagerat”, osv. Även om ingen vet om en orosanmälan hade hjälpt.
Jag tror också att det var fina, väluppfostrade och duktiga flickor, att de inte var på något sätt vanvårdade.
Åter igen: svårt att ge svar specifikt i Bjärredsfallet. Men rent generellt: ett tränat öga – som sitter på en erfaren person – hade kanske kunnat satt igång diskussioner…
Vad skulle skolpersonalen i så fall kunnat se, kunnat ana, kunnat resonera sig fram till, kunnat...
Det är väl sällan en enda isolerad företeelse som ger upphov till orosanmälingar. Det är snarare helhetsbilden av barnets situation, och flera olika omständigheter sammantaget. Kanske skulle jag själv (om jag hade undervisat barnen i hemmet) tänkt ”hur har de här barnen det egentligen? Hur påverkas deras möjligheter till mognad och utveckling med tanke på den extremt annorlunda livssituationen? Hur upplever barnen sin situation? Vem lyssnar på dem?"
Det handlar alltid om barnens utevcklingsmöjligheter i fysiskt, psykiskt och socialt avseende.
Socialtjänsten arbetar (och utreder) utifrån ett material som heter BBIC = barnets behov i centrum (det användes i alla fall tidigare, möjligen har det nu kanske kommit nyare material?). Det går att googla fram mycket information om BBIC. Det är ett omfattande kartläggningsmaterial där alla aspekter på förutsättningarna för en tillfredställande barndom och uppväxt finns med. Med utgångspunkt i detta material blir frågorna man kan ställa sig om Bjärreds- flickorna betydligt djupare och mer omfattande än ”det var snälla, fina och duktiga flickor.” BBIC har ett helt batteri av frågeställningar.
Och förresten: fina flickor som man inte har problem med – de kan ju vara överanpassade och
för duktiga…ganska ofta finns det anledning att se upp med just ”duktiga flickor.”
Så ja, jag håller med dig: - att en familj isolerar sig kan ibland ge anledning till oro, och om den isoleringen sker i kombination med svår sjukdom för två barn i känsliga åldrar...