Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
(min fetning)
Tror du att media och myndigheter blev förnärmade av att bli förbigångna och att det är därför dom surar och inte lagt två strån i kors för att utreda saken?
Nja, det faktum att Katerina Janouch från början själv så att säga "ägde" nyheten och publicerade en "nyhetsartikel" dagen efter avslöjandet i sitt magasin ger utan tvekan en psykologisk effekt på omvärlden (det psykologer med fackspråk ibland kallar "kognitiv bias"). Precis som en anmälan av Hannes Müller "smittas" av anmälarens egen sociala och politiska status i samhället. Det är givetvis inte någon journalist som blir förnärmad av att Katerina Janouch är först med en nyhet, som dessutom kan betecknas som uppseendeväckande, men intresset hos etablerade media att gå i hennes fotspår och "utreda saken" får nog beroende på hennes politiska hemvist betecknas som minimal. Inte heller Uppdrag gransknings-redaktionen lade ju två strån i kors för att hjälpa Janne Josefsson att avsluta sin karriär som undersökande och djupgrävande journalist på ett litet mer hedervärt sätt. Och hur har Katerina Janouch själv förvaltat sitt sprängstoff? Inte på något sätt alls, vad jag vet. Det blev bara en liten artikel i Katerina Magasin med mest frågor och antydningar. Däremot har deltagarna och skribenterna i den här tråden gjort ett mycket hedervärt utredningsarbete, som jag tycker alla som har bidragit med de fakta jag och min son sedan bearbetat och på sätt och vis även förädlat, skall vara stolta över. Även Hannes har väl på sitt sätt bidragit med ett och annat , även om han verkligen förtjänar epitetet motvallskärring.