Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, den artikeln är outstanding som "intervju". Det är väl ingen i vårt avlånga Sverige som tror att Nüjens är islamister och terrorister! De är skattesmitare och deras deklarationer bör nagelfaras av skattemyndigheterna. Betalningarna till terroristen Akilov är den detalj i polisutredningen mot honom som råkade avslöja familjen Nüjens "personliga" sätt att hantera sin ekonom och sin redovisning.

Den här SvD-"intervjun" ser jag mest som ett offentligt inlägg i Nüjens kommunikation med Skatteverket. Skatteverket bryr sig inte alls om terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm, utan reviderar Nüjens affärsliv och då särskilt det på Gotland. Jag tror inte att Skatteverket bryr sig om Uppdrag granskning och Özz Nüjens skandalösa agerande under den intervjun.

Skatteverket har hållit på ett tag med skatteutredningen och för dem som följer svenska regelverk verkar det som om alla regler om kommunikation mellan myndigheten och de skattskyldig nu nått vägs ände och myndigheten ska fatta beslut.

Advokatsamfundet har utrett Debbie Nüjens ledamotskap i Advokatsamfundet. Av det har vi i allmänheten lärt oss att det finns advokater och så finns det advokater. Det var inte en enig samfundsstyrelse som beslutade att hon skulle frias från anklagelserna. Men skatteärendet är alltså inte inte avgjort ännu. Ska bli mycket intressant att se resultaten av både hennes, makens och Özz skatteärende.

Varifrån har du fått uppgiften att Skatteverket hållit på att utreda Nujens skattebrott? Och varifrån har du fått uppgiften att disciplinnämnden inte var enig i sitt beslut att fria Debbie Nujen?
Citera
2018-12-01, 15:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Intervjun i sig kan man naturligtvis bortse ifrån. Lögner från munnen på en lömsk och sverigefientlig orm, ingenting annat. Skattesmitare, hycklare och terroristfinansiär.

Det som kanske är intressant är att svensk gammelmedia och dess värdelösa s.k "journalister" nu för evigt visat att de är det svenska folkets fiende. Att de stödjer svartarbete, terroristfinansiering och skattesmitning. Om det görs av "de rätta" vill säga. Alltså det nya folket, som ska ta över Sverige och utrota dess ursprungsbefolkning.

Alla som idag inte insett att våra "journalister" är fiender till vårt egna folk är tyvärr djupt naiva.
Jag hittade inte namnet på intervjuaren. Det måste bara en kompis till Özz
Citera
2018-12-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Varifrån har du fått uppgiften att Skatteverket hållit på att utreda Nujens skattebrott? Och varifrån har du fått uppgiften att disciplinnämnden inte var enig i sitt beslut att fria Debbie Nujen?

Svar på andra frågan först: Media.

Din första fråga: Det var väl i mars 2018 som skatteproblematiken för Nüjens familjeföretag tog sin början och fick fart. Så finns alla stegen där från den första förfrågan och normal byråkratisk handläggningstid. Det bör tidmässigt ligga på beslutsnivå. De inblandade bör ha fått besked nu.

Vad det gäller skattebrott så vet jag inte om Skatteverket anmält någon till Ekobrottsmyndigheten eller om man nöjt sig med korrigeringar + skattetillägg + någon avgift kallad straffskatt eller liknande. Så möjligen kan man väl misstänka skattebrott om man har hittat mer än de där utbetalningarna till Akilov vid en vanlig skatterevision.

Vi får väl anta att i vart fall advokaten har sådan god ordning på sin bokföring både i advokatfirman och i familjeföretaget. Özz Nüjens pladder i intervjuartikeln är inget som skatterevisorer bryr sig om. Det spelar ingen roll vilka historiska hjältar och personer i familjens bakgrund som finns. Ingen kan äga en fastighet helt eller delvis och inte ha en aning om något. Özz är väl inte försedd med förmyndare som sköter hans ekonomi, menar jag.
Citera
2018-12-01, 16:02
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smorboll
När Janne Josefsson dyker upp med sitt crew för att intervjua Özz Nûjen är ett annat kamerateam redan på plats. Ljus är riggat. Det visade sig att det inte bara var SVT som skulle banda intervjun, utan även Özz Nûjen själv. När de båda teamens kameror rullar utsätter han den fruktade skjutjärnsreportern för samma typ av intervjumetoder som denne anklagats för att använda. Özz Nûjen avbryter honom. Han ifrågasätter Janne Josefssons lämplighet och kompetens. Kallar honom pinsam. Avkräver honom svar på förolämpande frågor. Janne Josefsson verkar allt mer trängd. Den oklippta intervju som komikern publicerar i sociala medier är en studie i just dålig stämning. Den rutinerade reportern uppvisar samma slags minspel som många av hans tidigare intervjuoffer gjort i hans egna program. Det osäkra och förvirrade leende som uppstår när den mänskliga hjärnan letar förklaringar och flyktvägar på samma gång. Özz Nûjen går på som en kamphund i sin ljusblå lammullströja. Han är en kille som vuxit upp i betongen. En som fått använda sin kvickhet, sin spontanitet och rappa tunga för att ta sig fram. En komiker van att improvisera och leverera dräpande kommentarer från scenen. Det är verbal misshandel. Många flinade nog skadeglatt åt hur Janne Josefsson fick smaka på sin egen medicin.

Det är en av de sjukaste tolkningar av en händelse jag någonsin läst om jag bortser från religiösa dito. Jag blir lite lessen på Berge.
Senast redigerad av Dofterna 2018-12-01 kl. 16:30.
Citera
2018-12-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Svar på andra frågan först: Media.

Din första fråga: Det var väl i mars 2018 som skatteproblematiken för Nüjens familjeföretag tog sin början och fick fart. Så finns alla stegen där från den första förfrågan och normal byråkratisk handläggningstid. Det bör tidmässigt ligga på beslutsnivå. De inblandade bör ha fått besked nu.

Vad det gäller skattebrott så vet jag inte om Skatteverket anmält någon till Ekobrottsmyndigheten eller om man nöjt sig med korrigeringar + skattetillägg + någon avgift kallad straffskatt eller liknande. Så möjligen kan man väl misstänka skattebrott om man har hittat mer än de där utbetalningarna till Akilov vid en vanlig skatterevision.

Vi får väl anta att i vart fall advokaten har sådan god ordning på sin bokföring både i advokatfirman och i familjeföretaget. Özz Nüjens pladder i intervjuartikeln är inget som skatterevisorer bryr sig om. Det spelar ingen roll vilka historiska hjältar och personer i familjens bakgrund som finns. Ingen kan äga en fastighet helt eller delvis och inte ha en aning om något. Özz är väl inte försedd med förmyndare som sköter hans ekonomi, menar jag.

Tack för ditt svar. Av detta framgår att du inte vet om Skatteverket har utrett eller håller på att utreda Nujens affärer. Du utgår från att det här ärendet är "normalt" men det är det inte. Jag tror inte att Özz Nujen låtit sig intervjuas i Svd har något alls att göra med Skatteverket - däremot med vad som dryftats i den här tråden de senaste veckorna. Hela veckan har anmälan - daterad den 30 november - legat ute här. Det är klart att Nujens och deras rådgivare försöker sig på just skademinimering. SvD-intervjun är en köpt kändisintervju gjord i någon slags tro att den skall främja honom. Men det lär bli tvärtom när politikerna och tjänstemännen på Gotland som läst dagens SvD sätter lunchen i halsen då de läser min sons anmälan och mina bilagor till denna. För övrigt hävdar min son som ju själv är medlem i samfundet att disciplinnämnden var rörande enig i sitt beslut att "fria" Debbie Nujen helt och hållet. Vi få se om de snart ångrar sig. En artikel i samfundets egen medlemstidning kommer allt närmare.
Senast redigerad av medianox 2018-12-01 kl. 17:08.
Citera
2018-12-01, 16:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
När Janne Josefsson dyker upp med sitt crew för att intervjua Özz Nûjen är ett annat kamerateam redan på plats. Ljus är riggat. Det visade sig att det inte bara var SVT som skulle banda intervjun, utan även Özz Nûjen själv. När de båda teamens kameror rullar utsätter han den fruktade skjutjärnsreportern för samma typ av intervjumetoder som denne anklagats för att använda. Özz Nûjen avbryter honom. Han ifrågasätter Janne Josefssons lämplighet och kompetens. Kallar honom pinsam. Avkräver honom svar på förolämpande frågor. Janne Josefsson verkar allt mer trängd. Den oklippta intervju som komikern publicerar i sociala medier är en studie i just dålig stämning. Den rutinerade reportern uppvisar samma slags minspel som många av hans tidigare intervjuoffer gjort i hans egna program. Det osäkra och förvirrade leende som uppstår när den mänskliga hjärnan letar förklaringar och flyktvägar på samma gång. Özz Nûjen går på som en kamphund i sin ljusblå lammullströja. Han är en kille som vuxit upp i betongen. En som fått använda sin kvickhet, sin spontanitet och rappa tunga för att ta sig fram. En komiker van att improvisera och leverera dräpande kommentarer från scenen. Det är verbal misshandel. Många flinade nog skadeglatt åt hur Janne Josefsson fick smaka på sin egen medicin.

In your dreams. Det var väl kurdens familj och några som "suger av Özz", bildligt talat som uppfattade det så, om ens det. Resten såg nog intervjun som en invandrargalning som vevade för fullt för att JJ inte skulle få chans att ställa en enda fråga. Skulle JJ fått ställa sina frågor och sedan följdfrågor beroende på vad Özz svarar så klarnar bilden för tittarna. Det ville Özz till varje pris undvika. Därför avbröt han JJ och försökte provocera honom med oförskämdheter och förtal.

Tror du det var för att Özz gjorde en sådan förträfflig intervju lite senare tiggde om att få en chans till hos JJ? Det var nog när han läst alla kommentarer och framför allt sett att MSM inte backade upp honom som han insåg att han står i grisskit upp över huvudet.

Han kan utnyttja sina kontakter i media att få låtsas som inget hänt, men ute bland folket gissar jag att han är lika körd som lilla råttan Soran.
Citera
2018-12-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det är en av de sjukaste tolkningar av en händelse jag någonsin läst om jag bortser från religiösa dito. Jag blir lite lessen på Berge.

Visst är det så. Berge hamnade i något slags oförklarligt lyckorus efter att ha sett Özz Nujens haveri som han la upp på Youtube, och Berge utbrast enligt artikeln i SvD:

Citat:
"Ouch!", skrev jag själv när jag delade klippet på Facebook. "

Frånsett Loan Sundman som som var lika entusiasisk, var det närmast tyst inom diagnosvänstern efter Nujens försök att svartmåla Josefsson för att dölja Nujen-klanens finansieringen av Akilovs terrordåd. Tippar att de flesta trots allt kände någon slags skuldkänslor efter att ha bevittnat Özz Nujen, en av de egna som passerade alla gränser.
Citera
2018-12-01, 17:19
Medlem
carambolls avatar
Citat:

Nu blev jag riktigt illamående.
Citera
2018-12-01, 17:26
Medlem
zurfarns avatar
Eftersom annonsen på HomeAway ang. Furbjärs 1:25 togs bort i nästan samma sekund som jag lade upp länken här, så har jag för ordningens skull kopierat den plus fotona.

https://minfil.com/e4D63bm6b3/Furbj_rs_1_25_Tingst_de_pdf

https://minfil.com/gfD234m5ba/Fotoalbum_Furbj_rs_1_25_Tingst_de_pdf

Man kan ju se det som en slags service till Byggnadsnämnden.
Citera
2018-12-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Eftersom annonsen på HomeAway ang. Furbjärs 1:25 togs bort i nästan samma sekund som jag lade upp länken här, så har jag för ordningens skull kopierat den plus fotona.

https://minfil.com/e4D63bm6b3/Furbj_rs_1_25_Tingst_de_pdf

https://minfil.com/gfD234m5ba/Fotoalbum_Furbj_rs_1_25_Tingst_de_pdf

Man kan ju se det som en slags service till Byggnadsnämnden.

Bra gjort, surfarn! Från och med måndag kommer fler gotlänningar än vanligt att titta in på FB då och då för att få reda på hur ärendet utvecklas. Vi ligger i framkant, kamrater!
Citera
2018-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Tack för ditt svar. Av detta framgår att du inte vet om Skatteverket har utrett eller håller på att utreda Nujens affärer. Du utgår från att det här ärendet är "normalt" men det är det inte. Jag tror inte att Özz Nujen låtit sig intervjuas i Svd har något alls att göra med Skatteverket - däremot med vad som dryftats i den här tråden de senaste veckorna. Hela veckan har anmälan - daterad den 30 november - legat ute här. Det är klart att Nujens och deras rådgivare försöker sig på just skademinimering. SvD-intervjun är en köpt kändisintervju gjord i någon slags tro att den skall främja honom. Men det lär bli tvärtom när politikerna och tjänstemännen på Gotland som läst dagens SvD sätter lunchen i halsen då de läser min sons anmälan och mina bilagor till denna. För övrigt hävdar min son som ju själv är medlem i samfundet att disciplinnämnden var rörande enig i sitt beslut att "fria" Debbie Nujen helt och hållet. Vi få se om de snart ångrar sig. En artikel i samfundets egen medlemstidning kommer allt närmare.

Ja, är det så att samfundets nämnd var "rörande enig" så har Ramberg svarat på annan information till media som frågat om just den detaljen.

Det är bra att du förstår vad jag skriver. Det underlättar om vi är förberedda när Skatteverket är färdiga med sin byråkratiska rutin i det här enskilda fallet. Säkert är att det inte är första fallet där Skatteverkets tjänstemän på avdelningen för företagsrevision och de följer "normala rutiner" för dokumentation och kommunicering av fallen. Nüjens är "normala" jämfört med andra företagare och inkomsttagare och specialbehandlas inte för att Özz är "kändis". Jag tror inte att SvD behövt köpa intervjun utan Özz har säkert ställt upp gratis. Bara för att om möjligt minimera skadan han och hans medföretagare ser det som när bokföringen reviderats och upptaxeringen gjorts och beloppen fastställts.

Någon anmälan om skattebrott har såvitt känt är inte lämnats in, men det blir en offentlig handling direkt den lämnats i utlådan från Skatteverket.
Citera
2018-12-01, 18:20
Medlem
123....s avatar
Jag orkar inte läsa igenom alla dessa sidor, men undrar om "Svågern" uttalat sig i ärendet eller Özz själv fått information från "Svågern" som han vidareförmedlat?

Jag menar det här är en ytterst allvarlig sak som det borde ligga "The Nujens" intresse att redovisa förhållandena runt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in