Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
----Jag gissar att familjen Nüjen har en auktoriserad revisor och även advokat med ekonomisk rådgivning för skatteminimering. -----
Jo, men så är det ju. Det är helt offentliga uppgifter om vem som är revisor i aktiebolag. Varje bolag i Nüjenklanen har men inte alla. Men revisorskravet är inte stenhårt:
Citat:
Revisorsplikt. Privata aktiebolag kan ange i bolagsordningen att bolaget inte ska ha revisor. Nybildade bolag kan ha bestämmelsen från början, medan övriga kan ändra bolagsordningen i början av sitt nästa räkenskapsår. Även om man har den nya bestämmelsen i bolagsordningen kan bolagsstämman ändå välja revisor och måste välja revisor om bolaget under de två senast räkenskapsåren har uppfyllt minst två av dessa förutsättningar:
mer är tre anställda
summa nettotillgångar över 1,5 mkr
omsättning över 3 mkr
Det som oftast åberopas är omsättningen som ska vara mindre än 3 MSEK.
Kollar man upp bolagen i klanen så ser man att vissa har revisor, andra inte. Men man ser också i samlingen av släktföretag att det råkar finnas ett redovisningsföretag där. Dra era egna slutsatser.
Alltså, enligt
god revisionssed så erbjuder ingen auktoriserad revisor någon form av konsultverksamhet vad avser exempelvis undandragande av skatt. Däremot kan en redovisningskonsult komma med "goda råd".
Sen att detta inte nu fungerar precis såsom jag beskrivit det hör bara till det allmänna förfallet i ett land där tidigare "tjänstemannaansvaret" var det viktiga och som nu försvunnit och som bara några få stofiler som jag och exempelvis medianox upprörs över.
Men för eller senare ryker dom. En skatterevision och dom är rökta.
Sen förstår jag, men inte alla, att denna långa tråd har fått sin näring av närboende som sett en kändisfamilj från 08 på ett upprörande sätt fått fördelar vid av kommunen sanktionerade köp av fastigheter som dels istället kunnat användas som samlingsplats för lokal verksamhet ( Gazeliigården) eller en tomt på över 90 hektar, tidigare ägd av militären som gick för en penning långt under det marknadsmässiga. Som också kunde ha använts och förvaltats på ett annat sätt av Region Gotland.
Om jag själv hade bott i Tingstäde, bevare mig väl, men jag hade blivit helt jävla tokig på dessa typer som tror dom kan göra vad som helst. Och komma undan med det.