Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Miljö- och byggnämnden har i möte i veckan beslutat om byggsanktionsavgift på 1,4 milj för en camping som byggt några stugor utan bygglov och startbesked. Ärendet påbörjades i höstas.

Kan kanske ses som en jämförelse till det pågående ärende som diskuteras i denna tråd...

https://helagotland.se/ekonomi/camping-kan-straffas-med-miljonbelopp-15538824.aspx

(För övrigt är Mamoste ännu kvar i Villa Zetterling, han kanske låtsas bo där permanent nu?).

Fortfarande mantalsskriven på Värmdö. Så det är förmodligen på låtsas. Hur länge är acceptabelt innan man måste mantalsskriva sig där man bor permanent?
Citera
2019-05-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Fortfarande mantalsskriven på Värmdö. Så det är förmodligen på låtsas. Hur länge är acceptabelt innan man måste mantalsskriva sig där man bor permanent?

Vet inte hur Mamoste Nujen har det med arbetsplats, familj för frun bor han väl inte ihop med?

Citat:
Man ska vara folkbokförd på adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Har du flera bostäder kan det räknas som dubbel bosättning, förutsatt att du bor i var och en av bostäderna minst en sjundedel av tiden. Då avgör Skatteverket var du ska vara folkbokförd och bedömningen görs utifrån din livssituation. Till exempel var du har din familj, din arbetsplats och så vidare.

Det bostad som nu Mamoste Nujen vistas i var det ett hus som var ute för uthyrning förut? Är det kanske det fortfarande?
Vad är frågan med det här att Mamoste är där nu? Kanske han bara gillar att fiska eller något?
Citera
2019-05-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Väl talat.

Özz verkar ha en flytande ekonomisk gräns mellan Özz privat och Özz företag. Om SKV inte rätar ut frågetecknen så är det egendomligt. Svågern RD verkar agera målvakt, vilket är klart suspekt när han är VD på något företag kopplat till Telia!! Hur Debbie som är advokat kan slira så på det juridiska privat är häpnadsväckande med tanke på att hon till stor del förefaller livnära sig på skattemedel. Jag återkommer ännu en gång att det borde väcka frågor hos myndigheterna att Debbie arbetar med asylsökande OCH anlitar dem svart för att utföra arbete på hennes privata sommarbostad. Att en av dessa svartarbetande asylsökande skulle komma att bli en av Sveriges värsta terrorister är sprängstoff.

Vad ska vanliga svenska skattebetalare tro? Att myndigheterna väljer att titta bort när en invandrarfamilj som tjänar flera miljoner om året på skattebetalarnas pengar, utnyttjar utsatta asylsökande och illegala samt med svarta pengar finansierar en terrorist. Det håller inte i längden att välja att inte utreda och informera allmänheten om hur det ligger till. Rambergs "utredning" var ingen utredning utan en skademinimering. Den väcker snarare ännu mer frågor.

Jag gissar att familjen Nüjen har en auktoriserad revisor och även advokat med ekonomisk rådgivning för skatteminimering. Kanske någon som sköter bokföringen på revisionsfirman och som ordnar med de årliga rapporterna som krävs både privat, i de olika bolagen och även koncernredovisningen. Samt upplyser privatpersonerna och företagsägarna att de själva är personligen ansvariga för de felaktigheter av olagligt slag som kan avslöjas. I vart fall Debbie Nüjen har så pass med ekonomisk utbildning i både bokföring och skatterätt att hon är på gränsen att klara sådana detaljer åt sig själv, familjen och släkten. Hon är naturligtvis inte en oerfaren hemmafru vars make ensam sköter all ekonomi, ensam fattar alla beslut och håller i alla trådar. Det är alldeles för fantastiskt att läsa om hennes "privata sommarbostad" för att det ska vara trovärdigt ens till 0.5%. Men Advokatsamfundets generalsekreterare tycks tro på det svamlet.

Ja, Özz N. är väl ganska vänsterinriktad politiskt och bekämpar kapitalisterna i vår värld och vårt samhället. Men vad är detta för form av hushållning? Jag vill mena att det inte spelar någon roll om skattepliktiga inkomsttagare i Sverige har ursprung någon annanstans. Det är samma regler som gäller för alla. Men nog väcker det ont blod om en person, även kurdiska personer, i Sverige beklagar sig över skattereglerna och kapitalisters dåliga beteende om man själv rövar åt sig kapital på det här viset. Det väcker ont blod och det förstår varenda tjänsteman på Skatteverket.
Citera
2019-05-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Citat:
Jag gissar att familjen Nüjen har en auktoriserad revisor och även advokat med ekonomisk rådgivning för skatteminimering. Kanske någon som sköter bokföringen på revisionsfirman och som ordnar med de årliga rapporterna som krävs både privat, i de olika bolagen och även koncernredovisningen. Samt upplyser privatpersonerna och företagsägarna att de själva är personligen ansvariga för de felaktigheter av olagligt slag som kan avslöjas. I vart fall Debbie Nüjen har så pass med ekonomisk utbildning i både bokföring och skatterätt att hon är på gränsen att klara sådana detaljer åt sig själv, familjen och släkten. Hon är naturligtvis inte en oerfaren hemmafru vars make ensam sköter all ekonomi, ensam fattar alla beslut och håller i alla trådar. Det är alldeles för fantastiskt att läsa om hennes "privata sommarbostad" för att det ska vara trovärdigt ens till 0.5%. Men Advokatsamfundets generalsekreterare tycks tro på det svamlet.

Ja, Özz N. är väl ganska vänsterinriktad politiskt och bekämpar kapitalisterna i vår värld och vårt samhället. Men vad är detta för form av hushållning? Jag vill mena att det inte spelar någon roll om skattepliktiga inkomsttagare i Sverige har ursprung någon annanstans. Det är samma regler som gäller för alla. Men nog väcker det ont blod om en person, även kurdiska personer, i Sverige beklagar sig över skattereglerna och kapitalisters dåliga beteende om man själv rövar åt sig kapital på det här viset. Det väcker ont blod och det förstår varenda tjänsteman på Skatteverket.

Precis, ursprunget spelar inte någon roll, mer än om man ser till att det är en del som vill att han inte ska stå till svars för vad han gjort för det slår ihop med deras tankar om att invandrare är bra, bäst oavsett vad. Man får inte kritisera dem.

Jag tror att det är en del av problematiken här förutom att Özz Nujen är så kallad komiker. Folk är rädda att bli häcklade.

Myndighetspersoner bör kunna sköta sitt jobb oavsett detta. Så jag hoppas att de gör så vad gäller Miljö och Byggnämnden i Gotland.

Andra är förstås de som bör kolla vad Özz Nujen har för sig, då han "inte har insyn" och anser att han inte "har att göra med" vad som händer med hans bolags fastigheter. Att fastigheten byggs om utan bygglov, byggs om där Nujen "inte har någon insyn" var pengar till detta kommer ifrån och vem som bygger om är mer än märkligt. Kan det fortfarande finnas svartjobbare i farten där som får mer svarta pengar som kanske är terrorister? Vem vet? Inte Özz Nujen i alla fall. Han har ingen insyn och har inte ens med det att göra enligt egen uppgift i intervjun med Janne Josefsson och Uppdrag Granskning.
Citera
2019-05-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Precis, ursprunget spelar inte någon roll, mer än om man ser till att det är en del som vill att han inte ska stå till svars för vad han gjort för det slår ihop med deras tankar om att invandrare är bra, bäst oavsett vad. Man får inte kritisera dem.

Jag tror att det är en del av problematiken här förutom att Özz Nujen är så kallad komiker. Folk är rädda att bli häcklade.

Myndighetspersoner bör kunna sköta sitt jobb oavsett detta. Så jag hoppas att de gör så vad gäller Miljö och Byggnämnden i Gotland.

Andra är förstås de som bör kolla vad Özz Nujen har för sig, då han "inte har insyn" och anser att han inte "har att göra med" vad som händer med hans bolags fastigheter. Att fastigheten byggs om utan bygglov, byggs om där Nujen "inte har någon insyn" var pengar till detta kommer ifrån och vem som bygger om är mer än märkligt. Kan det fortfarande finnas svartjobbare i farten där som får mer svarta pengar som kanske är terrorister? Vem vet? Inte Özz Nujen i alla fall. Han har ingen insyn och har inte ens med det att göra enligt egen uppgift i intervjun med Janne Josefsson och Uppdrag Granskning.

Jag vet inte om skattenämnder finns kvar längre, men jag satt i en då de fanns. Föredragande tjänstemän var seriösa och inte rasistiska. (Däremot var det inte ovanligt att några nämndsledamöter hade synpunkter av rasistiskt slag.) De gjorde revisioner och kontrollerade deklarationer, gjorde besök i verksamheter och följde upp hur mycket mjöl det gick åt till varje pizza, mjölinköp och redovisning av försäljning. Jag minns en VVS-firma som körde med "dubbel dubbel italiensk bokföring" och lurade till sig stora bidrag för installationer av bergvärme. Mannen hade perfekt bokföring i kvadrat och blev avslöjad av en kund, som såg på fakturorna att något var fel. Så hudfärg och ursprung är inget SKV tar hänsyn till när de arbetar med sin uppgift att var och en ska betala sin skatt rättvist. Möjligen var man mer hjälpsam för nya invånare, men dit kan vi inte räkna Nüjens.

Alla i familjen Nüjen har självklart insyn i sin egen familjs ekonomi. Det är svårt att föreställa sig hur de internt planerar och genomför sina affärer som självklart kan vara både på individnivå och på företagsnivå. Man hjälper varandra inom familjen så klart, men vi har inte sambeskattning ens av gifta personer och har aldrig haft det för syskon.

Jag tror inte att folk är rädda att bli häcklade av Özz Nüjen. Nu tror jag det är han som är rädd.

Tack Enne för jämförelsen med beslutet om byggsanktionsavgift för saknat bygglov och starttillstånd.
Citera
2019-05-24, 19:47
Medlem
Citat:
Så hudfärg och ursprung är inget SKV tar hänsyn till när de arbetar med sin uppgift att var och en ska betala sin skatt rättvist. Möjligen var man mer hjälpsam för nya invånare, men dit kan vi inte räkna Nüjens.

I dag tror jag att myndighetspersoner blir hotade och rädda att utföra sina uppdrag korrekt.
Se bra på rättsväsendet.
Citera
2019-05-25, 00:29
Medlem
Citat:
----Jag gissar att familjen Nüjen har en auktoriserad revisor och även advokat med ekonomisk rådgivning för skatteminimering. -----

Jo, men så är det ju. Det är helt offentliga uppgifter om vem som är revisor i aktiebolag. Varje bolag i Nüjenklanen har men inte alla. Men revisorskravet är inte stenhårt:

Citat:
Revisorsplikt. Privata aktiebolag kan ange i bolagsordningen att bolaget inte ska ha revisor. Nybildade bolag kan ha bestämmelsen från början, medan övriga kan ändra bolagsordningen i början av sitt nästa räkenskapsår. Även om man har den nya bestämmelsen i bolagsordningen kan bolagsstämman ändå välja revisor och måste välja revisor om bolaget under de två senast räkenskapsåren har uppfyllt minst två av dessa förutsättningar:

mer är tre anställda
summa nettotillgångar över 1,5 mkr
omsättning över 3 mkr

Det som oftast åberopas är omsättningen som ska vara mindre än 3 MSEK.

Kollar man upp bolagen i klanen så ser man att vissa har revisor, andra inte. Men man ser också i samlingen av släktföretag att det råkar finnas ett redovisningsföretag där. Dra era egna slutsatser.

Alltså, enligt god revisionssed så erbjuder ingen auktoriserad revisor någon form av konsultverksamhet vad avser exempelvis undandragande av skatt. Däremot kan en redovisningskonsult komma med "goda råd".

Sen att detta inte nu fungerar precis såsom jag beskrivit det hör bara till det allmänna förfallet i ett land där tidigare "tjänstemannaansvaret" var det viktiga och som nu försvunnit och som bara några få stofiler som jag och exempelvis medianox upprörs över.

Men för eller senare ryker dom. En skatterevision och dom är rökta.

Sen förstår jag, men inte alla, att denna långa tråd har fått sin näring av närboende som sett en kändisfamilj från 08 på ett upprörande sätt fått fördelar vid av kommunen sanktionerade köp av fastigheter som dels istället kunnat användas som samlingsplats för lokal verksamhet ( Gazeliigården) eller en tomt på över 90 hektar, tidigare ägd av militären som gick för en penning långt under det marknadsmässiga. Som också kunde ha använts och förvaltats på ett annat sätt av Region Gotland.

Om jag själv hade bott i Tingstäde, bevare mig väl, men jag hade blivit helt jävla tokig på dessa typer som tror dom kan göra vad som helst. Och komma undan med det.
Citera
2019-05-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
....

...

Sen att detta inte nu fungerar precis såsom jag beskrivit det hör bara till det allmänna förfallet i ett land där tidigare "tjänstemannaansvaret" var det viktiga och som nu försvunnit och som bara några få stofiler som jag och exempelvis medianox upprörs över.

Men för eller senare ryker dom. En skatterevision och dom är rökta.

Sen förstår jag, men inte alla, att denna långa tråd har fått sin näring av närboende som sett en kändisfamilj från 08 på ett upprörande sätt fått fördelar vid av kommunen sanktionerade köp av fastigheter som dels istället kunnat användas som samlingsplats för lokal verksamhet ( Gazeliigården) eller en tomt på över 90 hektar, tidigare ägd av militären som gick för en penning långt under det marknadsmässiga. Som också kunde ha använts och förvaltats på ett annat sätt av Region Gotland.

Om jag själv hade bott i Tingstäde, bevare mig väl, men jag hade blivit helt jävla tokig på dessa typer som tror dom kan göra vad som helst. Och komma undan med det.

Jag är inte gotlänning och närboende på något vis. Ej heller är jag någon "stofil". Hela trådens startpunkt är de 85 tkr SEK som är en halv årsinkomst för många svenska pensionerade kvinnor idag. Och helt uppenbart är det "svart" utbetalt, vilket betyder att den här familjen har 85 tkr tillgängligt för "svart utbetalning". Till en (islamistisk) terrorist som vistas illegalt i Sverige. En av anledningarna till att engagemanget här är noteringen "för arbete på Gotland" i Akilovs kontoutdrag. Utbetalt från Nüjens, som självklart får sina bullar varma. Hade det rört sig om något annat landskap i landet så hade många upprörts om lokala politiker och tjänstemän hade gjort sådana här "investeringar" och sålt ut bygden på det här viset. Svensk lag gäller över hela landet och gäller alla. Även Nüjens och även på Gotland.

Özz Nüjen försöker nog rehabilitera sin skadeskjutna persons rykte. Så nu har vi sett honom i Malous morgonprogram och idag är han tydligen i extremt fattiga områden i Indien, som något slags ambassadör för Läkarmissionen och dess kamp mot barnarbete. Det tyder på att han har någon hum om vad som är rätt och fel. Det är fel att skicka pengar till islamistiska terrorister. Det är fel att roffa åt sig kapitaltillgångar och bygga svart. Det räcker inte att skicka över farsan att sommarbo i "sommarstugan" för att kunna lura Skatteverket. En ledamot i Svenska Advokatsamfundet är inte en vimsig liten hemmafru som inte har koll på mitt och ditt. Särskilt inte om just denna ledamot har migrationsproblem som sin specialitet!

Protokollen från inspektionerna den 16/5 2019 bör vara skrivna och justerade under veckan.
Citera
2019-05-25, 15:08
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Jag är inte gotlänning och närboende på något vis. Ej heller är jag någon "stofil". Hela trådens startpunkt är de 85 tkr SEK som är en halv årsinkomst för många svenska pensionerade kvinnor idag. Och helt uppenbart är det "svart" utbetalt, vilket betyder att den här familjen har 85 tkr tillgängligt för "svart utbetalning". Till en (islamistisk) terrorist som vistas illegalt i Sverige. En av anledningarna till att engagemanget här är noteringen "för arbete på Gotland" i Akilovs kontoutdrag. Utbetalt från Nüjens, som självklart får sina bullar varma. Hade det rört sig om något annat landskap i landet så hade många upprörts om lokala politiker och tjänstemän hade gjort sådana här "investeringar" och sålt ut bygden på det här viset. Svensk lag gäller över hela landet och gäller alla. Även Nüjens och även på Gotland.

Özz Nüjen försöker nog rehabilitera sin skadeskjutna persons rykte. Så nu har vi sett honom i Malous morgonprogram och idag är han tydligen i extremt fattiga områden i Indien, som något slags ambassadör för Läkarmissionen och dess kamp mot barnarbete. Det tyder på att han har någon hum om vad som är rätt och fel. Det är fel att skicka pengar till islamistiska terrorister. Det är fel att roffa åt sig kapitaltillgångar och bygga svart. Det räcker inte att skicka över farsan att sommarbo i "sommarstugan" för att kunna lura Skatteverket. En ledamot i Svenska Advokatsamfundet är inte en vimsig liten hemmafru som inte har koll på mitt och ditt. Särskilt inte om just denna ledamot har migrationsproblem som sin specialitet!

Protokollen från inspektionerna den 16/5 2019 bör vara skrivna och justerade under veckan.

När kan protokollen tänkas bli offentliga?
Citera
2019-05-25, 19:40
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala

När kan protokollen tänkas bli offentliga?
Det skrevs tidigare i ett numera raderat inlägg att det sannolikt skulle komma att dröja lite längre då det gäller flera olika byggnader - vilket troligen innebär först efter sommaren. Men jag hoppas så klart det blir snabbare!
Citera
2019-05-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Det skrevs tidigare i ett numera raderat inlägg att det sannolikt skulle komma att dröja lite längre då det gäller flera olika byggnader - vilket troligen innebär först efter sommaren. Men jag hoppas så klart det blir snabbare!

Det är inte 'lite längre' att skjuta upp att föra protokoll över inspektion av dessa fastigheter den 16 maj och justera först efter sommaren!! Efter sommaren är in i september och det är väl knappast något nytt man ska utföra! Max 14 dagar. Tjänstemännen är väl inga gröngölingar som ska träna utan ledning! De måste ha kommit väl förberedda och alla kallade och närvarande noteras. Numera görs detta normalt m.hj.a. dator.

Före maj månads utgång bör protokollen över dessa inspektioner vara skrivna, justerade och publika på kommunens anslagstavla. Det enda beslut man har behövt fatta är om när nästa möte ska hållas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6tesprotokoll
Citera
2019-05-25, 21:43
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Det är inte 'lite längre' att skjuta upp att föra protokoll över inspektion av dessa fastigheter den 16 maj och justera först efter sommaren!! Efter sommaren är in i september och det är väl knappast något nytt man ska utföra! Max 14 dagar. Tjänstemännen är väl inga gröngölingar som ska träna utan ledning! De måste ha kommit väl förberedda och alla kallade och närvarande noteras. Numera görs detta normalt m.hj.a. dator.

Före maj månads utgång bör protokollen över dessa inspektioner vara skrivna, justerade och publika på kommunens anslagstavla. Det enda beslut man har behövt fatta är om när nästa möte ska hållas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6tesprotokoll
Skribenten i fråga menade lite längre än vanligt emedan detta gäller flera byggnader. Men jag hoppas att du har rätt. Jag är trött på att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in