2019-04-04, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Religion är en mentalsjukdom på samma sätt som människans medvetandegrad är detta.

Falsk analogi.
Citera
2019-04-04, 12:32
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
En anledning till att religioner existerar är för att man tror att det finns en skapare bakom människan, är det så konstigt med tanke på hur vi skiljer oss åt från djuren?

Vi skiljer oss knappt från djuren överhuvudtaget... Detta är i sig en religiös fantasi, om än en ganska förståelig missuppfattning till skillnad från den där tron på magiska rymdtrollkarlar, som bara är pinsamt.

Ge vilken större apa som helst pytte-lite högre intellekt (och kanske lite annorlunda tungmuskler), så att de i högre grad kan göra och sammankoppla läten/ljud med koncept och på så vis bilda ett primitivt språk, ett språk som gör att de har helt andra möjligheter att överföra och bevara kunskap mellan varandra och över generationerna, och ge dem sedan ~30'000+ års kulturell utveckling och viola - ytterligare ett apsläkte av humanoid karaktär på planeten.

Placera ett mycket ungt barn med en empatisk apa i djungeln som tar hand om denne och som hålls avskilt från övriga människor och i princip ingenting av det du uppfattar skiljer människan från djuren kommer att observeras i denna persons beteende när barnet vuxit upp.
Citera
2019-04-04, 12:42
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk analogi.
Nej Bogomil, det är Sant. Du är Strawman. Byggde du denna av rädsla eller av smärta kanske?

Var det liknelsen vid schimpanser du inte gillade?
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-04 kl. 12:47.
Citera
2019-04-04, 13:34
Medlem
Att vara hämningslös, ond eller dåraktig är en mentalsjukdom och till skada för andra medmänniskor.

Kristendomen lär ut goda värderingar, till skillnad från andra trosinriktningar ( även sådana som ex. indiska trosuppfattningar att alla liv är lika och då även djur och insekter = döda ej ex. farliga pestråttor eller malariamyggor som dödar människor ) och ateister ( som lex. åter sina tonårsdöttrar knulla främmande pojkar i föräldrahemmet med förälder hemma samtidigt ).
Citera
2019-04-04, 13:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Att vara hämningslös, ond eller dåraktig är en mentalsjukdom och till skada för andra medmänniskor.

Kristendomen lär ut goda värderingar, till skillnad från andra trosinriktningar ( även sådana som ex. indiska trosuppfattningar att alla liv är lika och då även djur och insekter = döda ej ex. farliga pestråttor eller malariamyggor som dödar människor ) och ateister ( som lex. åter sina tonårsdöttrar knulla främmande pojkar i föräldrahemmet med förälder hemma samtidigt ).
Of all religions, the Christian should of course inspire the most tolerance, but until now Christians have been the most intolerant of all men. - Voltaire
Citera
2019-04-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Of all religions, the Christian should of course inspire the most tolerance, but until now Christians have been the most intolerant of all men. - Voltaire

Att en människa är kristen likställer ej ens personliga handlingar med bibeln, för i bibeln finns det inga uppmaningar till synd eller våld i NT.

Därför ex. under den spanska inkvisitionen, så hänvisade man aldrig till någon bibeltext, utan varje handling var ett personligt beslut.
Citera
2019-04-04, 18:37
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Att en människa är kristen likställer ej ens personliga handlingar med bibeln, för i bibeln finns det inga uppmaningar till synd eller våld i NT.

Därför ex. under den spanska inkvisitionen, så hänvisade man aldrig till någon bibeltext, utan varje handling var ett personligt beslut.

Då var det kristna budskapet inte särskilt effektivt ur den synvinkeln.
Citera
2019-04-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Då var det kristna budskapet inte särskilt effektivt ur den synvinkeln.

Kristna värderingar garanterar inte människor fria från synd. Lag och brott går hand i hand med människan. Ingen kan vara perfekt som Jesus Kristus och följa i hans fotspår. Ex. skulle jag själv aldrig kunna följa budskapen om att älska dina fiender eller vändia andra kinden till. Jag är ingen pacifist och skulle vid minsta chans avliva en tilltänkt fiende, för att skydda mig själv.

Vuxna människor tar själva ansvar för sina handlingar, dock ska man försöka inställa i barn att försöka respektera andra människor och inte som ex. inom Islam att hata och förakta andra människor, för att de inte är muslimer.
Citera
2019-04-05, 16:03
Medlem
Citat:
Kristna värderingar garanterar inte människor fria från synd. Lag och brott går hand i hand med människan. Ingen kan vara perfekt som Jesus Kristus och följa i hans fotspår. Ex. skulle jag själv aldrig kunna följa budskapen om att älska dina fiender eller vändia andra kinden till. Jag är ingen pacifist och skulle vid minsta chans avliva en tilltänkt fiende, för att skydda mig själv.

Vuxna människor tar själva ansvar för sina handlingar, dock ska man försöka inställa i barn att försöka respektera andra människor och inte som ex. inom Islam att hata och förakta andra människor, för att de inte är muslimer.
Det förekommer också inom kristendomen, att ogilla de som inte är kristna. Oftast inom samma församling/tolkning. Det finns kristna som anser att jag ska plågas i en evighet.
Citera
2019-04-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det förekommer också inom kristendomen, att ogilla de som inte är kristna. Oftast inom samma församling/tolkning. Det finns kristna som anser att jag ska plågas i en evighet.

Det finns inga sådana påbud, då bibeln är utav nåd.

Du nämner enskilda människors egna åsikter och handlingar, vilket ej kan kopplas till kärleksfulle Jesus.

Skulle man på Domedagen bli dömd till evig död, det finns inget bokstavligt "Helvete", så är orsaken att man är för ond eller illojal mot Gud för att benådas.
Citera
2019-04-05, 18:24
Medlem
Citat:
Det finns inga sådana påbud, då bibeln är utav nåd.

Du nämner enskilda människors egna åsikter och handlingar, vilket ej kan kopplas till kärleksfulle Jesus.

Skulle man på Domedagen bli dömd till evig död, det finns inget bokstavligt "Helvete", så är orsaken att man är för ond eller illojal mot Gud för att benådas.
Jag pratade om kristendomen, inte bibeln.
Kristna tror på en massa saker som andra kristna säger inte står i bibeln.
Citera
2019-04-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag pratade om kristendomen, inte bibeln.
Kristna tror på en massa saker som andra kristna säger inte står i bibeln.

Det stämmer, för att människor är okunniga.

Ex. ska du ej tro på kristna som påstår att Jesus är detsamma som Gud, ( det enda Jesus är, är att vara Guds högra hand med fullmakt över jorden genom sitt självoffer för människors synder ), eller att Jesus var en Jude, för inget av detta bekräftas genom Guds nedtecknade ord i bibeln ( människor dikterade Guds ord genom den heliga anden så bibeln är ej människans egna verk ) ...utan det motsatta.

Ex. uppger Jesus att hans Kungarike är ICKE av denna värld och både Jesus och Gud, Jahve, hänvisar till varandra flera gånger i bibeln = två olika individer.
Senast redigerad av FakYuToo 2019-04-05 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in