2016-08-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jag tror att överdrifterna har mer att göra med människans natur, i a f under påverkan av kriser och fattigdom än av religionen i sig. Kom t ex att tänka på när Darwin lade fram sin evolutionsteori. Denna förde naturligtvis mycket gott med sig, men det kom också att inverka negativt på människovärdet. På 20-talet kom rasbiologiska institutet i Sverige och på 30-talet var man igång med tvångssteriliseringarna av icke önskvärda individer. Det är ett exempel på hur man i god vetenskaplig anda byter ut den religiösa synen på den dåliga människan som "syndig" och i stället ser henne som "undermålig". Samma sak med Stalins terror mot religiösa i Sovjetunionen, i god marxistisk vetenskaplig anda skulle folkfienderna rensas ut. Jag tror att religionen fungerar som en buffert mot alltför materialistiskt och krasst tänkande, samtidigt som den själv tyvärr inte är immun mot människans benägenhet för överdrifter.
Japp, men att det finns andra dåliga synsätt är inte ett försvar. Och Darwins teori har ju fördelen att den troligtvis är sann. Den kan testas och bevisas. Däremot är det ingen att eftersträva att bygga ett samhälle efter.
Citera
2016-09-01, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Delar av vetenskapen försöker i praktiken bevisa att det är meningslöst att tro på en gud eller att ha en tro/hopp på något som inte är rationellt. Genom att stenhårt saluföra teorier som förklarar att vi kommer att dö ut, t ex genom att alla arter kommer att mutera till oigenkännlighet, eller genom att universum kommer att dra ihop sig mm så säger man ju i praktiken att vi är dömda till undergång. Mot detta finns olika religioner som faktiskt säger att det är meningsfullt att tro på framtiden (även om det skulle vara i något slags himmelrike).

Även om det kan verka "mentalsjukt" att tro, att det tillsynes är att svika förnuftet, så kan det ju faktiskt innebära att man inte ger upp, trots att en del skulle mena att det är att stoppa huvudet i sanden. Själv tror jag inte att det ena måste utesluta det andra, man kan tro både på vetenskapen och nån slags gud, men det förutsätter att man kritiskt granskar båda företeelserna.

Försök hålla dig till vad vetenskapen faktisk är och vad den säger.
Citera
2016-09-02, 12:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Lars H|58340992]
Citat:
Delar av vetenskapen försöker i praktiken bevisa att det är meningslöst att tro på en gud eller att ha en tro/hopp på något som inte är rationellt.
Om man istället för att generalisera "vetenskap och dess discipliner" detaljerar , då kan det underlätta diskussion så inte någon pötsligt får för sig ha "blivit ansatt" och kommer och utkräver ursäkt för att känna sig "påhoppad"

Vilka delar syftar du på? .. om du ev. kunde tala ur skägget och försöka komma på, alltså vilka delar.. du syftar på. ? Är det all sjukdomslära, eller enbart dem som står i beroende till varandra? isf vilka?

Religion för många, är ju traditioner.. och efter ceremonierna, ritualerna.. då fikar man ju eller festar.

Citat:
Genom att stenhårt saluföra teorier som förklarar att vi kommer att dö ut, t ex genom att alla arter kommer att mutera till oigenkännlighet, eller genom att universum kommer att dra ihop sig mm så säger man ju i praktiken att vi är dömda till undergång.
Ja det finns så klart vetenskap som hävdar det, varför man införde ju vaccinationer mot en del sjukdomar på bred front.
Citat:
Mot detta finns olika religioner som faktiskt säger att det är meningsfullt att tro på framtiden (även om det skulle vara i något slags himmelrike).
Att förstå relevansen av vissa vaccinationer, betyder inte därmed att man inte-tror-på-framtiden. Man får nog hålla isär tron-på-gud att ha relevans med framtidstro isf, att framtidstron i den religiösa uppfattningen, kan vara melankolisk depressiv eller starta ifrån en misstro där misstron kan vara så stark att det eg, är en slags förtäckt dödlängtan, där vetenskap isf stiger in som ett upplysningens ljus. M,ånga religiösa är väldigt introverta, för introverta och hämmade för att ses som sunt gudstroende och det är det där med allieneringen, om igen.. att tro.. sig vara i så stark förbindelse med gud att man särskiljer sig, kan. men är inte per se, tecken på att mentalt inte längre känna frändskap med levande liv inkl. främlingsrädsla eller annan rädsla för liv och leverne, sådant, men många "enbart gud, förstår...."

Vad sedan framfusiga och kränkande ideologier etablerat som gällande iaf under 1900-t, för att krossa de svagheter de osäkerheter och behov av tid.. som är så kännetecknande för intelligent liv, människor mest av allt, är isf en annan diskussion men samma men ur en annan synvinkel som gör gällande att gudstron, upptod naturligt och är en del av människan ungefär som armar och ben och annat, är en del av människans natur och den form vi har.
Men så finns ideologier, som vill-mer, vill-annat.. och vill banbrytande idéer och har ibland riktigt kufiska typer i ledarskikten.. där de kan se ner med "överintelligentia, och de kanske tänker att om de samlar sig, med sina skalor som skulle ange iq-frekvenser, och slå-påsarna-ihop... då skulle det nog gå att använda "innovation" också än här än där.. som det kan passa.

Men känslor har de flesta, enbart psykopater som saknar empati eller smak för *mjukare ämnen.

Citat:
Även om det kan verka "mentalsjukt" att tro, att det tillsynes är att svika förnuftet, så kan det ju faktiskt innebära att man inte ger upp, trots att en del skulle mena att det är att stoppa huvudet i sanden.
Traditioner brukar vara svårt att ge upp, det blir ju strukturer av det, som kan vara gynnsamt för samhörighet och ibland över gränserna och inte enbart i de intima sfärerna, kan ju ha som syfte att vara en mnsklig motkraft mot den ultrarationella industrialismen, som har noll fokus på annat än vinst och vinstsamlande.

Citat:
Själv tror jag inte att det ena måste utesluta det andra, man kan tro både på vetenskapen och nån slags gud, men det förutsätter att man kritiskt granskar båda företeelserna.
ÄR man bekväm och vet att ens religion är harmlös så behöver man knappast "kritiskt granska", finns ingen anledning att leka ingenjör över helt vanliga traditioner, som ligger i människans natur. Men seder som t.ex omskärelse elelr bortgifte, kan jag tycka vara seder av så gamla myter.. att myterna inte längre tjänar individen, som offras.

Ju mer rationellt ett samhjälle är, desto mer fjärmar det sig de ideal som inte inbringar en enda spänn.. åt den experimentella innovationslust som är det som ger fetast belöning, ära och prestige, vetenskapen vill givetvis "engagera" ! oc engagera många.. det är vetenskapens försvar.

Och vad är då vetenskapliga mkt nischade områden, jo de har etablerat ett försvar först! där de i lugn och ro.. ägnar sig åt någonting i väntan på att kunna lansera och helst hårdlanseras.. och helst med så liten insyn som det bara går, för då ökar chansen att kunna knipa ett nobelpris som bäst men finns många nästbäst och nästnästbäst grader till ändå hyfsad prestige som kan täcka resternade liv med tillgångar och makt framförallt, till en skön framtid, på enbart detaljer redan... som kan vara obetydliga, men införvecklas i ett vetenskapligt inbäddat "problem" som behöver "sin lösning" till grader som enbart "hard science" kan liksom "hantera" , och det kan floppa men kan också bara råka bli success.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-09-02 kl. 12:08.
Citera
2016-09-02, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att överdrifterna har mer att göra med människans natur, i a f under påverkan av kriser och fattigdom än av religionen i sig. Kom t ex att tänka på när Darwin lade fram sin evolutionsteori. Denna förde naturligtvis mycket gott med sig, men det kom också att inverka negativt på människovärdet. På 20-talet kom rasbiologiska institutet i Sverige och på 30-talet var man igång med tvångssteriliseringarna av icke önskvärda individer. Det är ett exempel på hur man i god vetenskaplig anda byter ut den religiösa synen på den dåliga människan som "syndig" och i stället ser henne som "undermålig". Samma sak med Stalins terror mot religiösa i Sovjetunionen, i god marxistisk vetenskaplig anda skulle folkfienderna rensas ut. Jag tror att religionen fungerar som en buffert mot alltför materialistiskt och krasst tänkande, samtidigt som den själv tyvärr inte är immun mot människans benägenhet för överdrifter.

Naturligvis skall teism/tro/religion inte generaliseras. Det finns (det jag definierar som) vettiga teister också.

Det är den pådyvlande teismen det är fel på och det är den som fungerar mentalt dysfunktionellt.
Citera
2016-10-02, 16:45
Medlem
HORJESUSs avatar
Börjar jag prata med barbapappa så anser folk mej antagligen mentalsjuk.
Om 100 miljoner börja prata med barbapappa så blir det en vedertagen religion.
Citera
2016-10-02, 17:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Fast om 100 milj börjar leka med barbarpappa så skulle det bli en sprakande kalasfest och tecknings och målarglädje tills man blev tossigt yr... mamma o pappa skulle bli glada och ingen präst i världen skulle väl mer än sjunga in i refrängerna.

Hur var det nu med pappa Allah uppe i det blå.. skulle han acceptera ett målarkalas? Varifrån var det nu man kände igen detta, två skulle ha lite roligt.. gjorde några kul teckninar, men bidde ju ingen glädjefest alls.. ... inga glada pappor där som tittade ut och skrattade med.. tvärtom.. från tecking i gladan ro, till sprängda ambassader...
Citera
2016-10-02, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ack ja. Dessa argumentum ad populum.
Citera
2016-10-02, 19:41
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Ligger en del i det, så det tål att upprepas.
Hoppas jag inte gav farbror hyperneuroakustiska diafragmakontravibrationer. så här
på en söndagskväll
Citera
2016-10-02, 20:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ligger en del i det, så det tål att upprepas.

Citat:
Hoppas jag inte gav farbror hyperneuroakustiska diafragmakontravibrationer. så här på en söndagskväll

Jag är inte bekant med diagnosen, så jag kan inte relatera till den.

Humor?
Citera
2016-11-16, 23:47
Medlem
Bogomils avatar
Det är intressant att notera, att den Politiska-Korrektheten (mera specifikt samordnandet av eller emot extremism) äntligen har börjat se ett samband mellan pådyvlande teism och mental dysfunktionalitet.

Att det sen förmodentligen blir upp-och-nervänt som PK-retoriken brukar bli (~ "Det är såååå synd om galningerna") är en annan sak. Nu har det åtminstone officiellt gått hål på bölden.
Citera
2016-11-17, 00:05
Medlem
Bahrams avatar
Citat:

Ok, vad är mental? Och hur kan den bli sjuk genom tro?
Kolla masken, finns mycket saker vi tror. Om religion e tro då måste oxå alla andra va sjuka, för vi tror på ett eller annat sätt.
Citera
2016-11-17, 00:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
vad är mental?

Enligt min tes om pådyvlande teism som en överlag mental dysfunktionalitet finns det tre subkategorier:

1/ Zombi'ism (som är ett intellektuellt handikapp, där pådyvlande teism antingen fördummar individen eller alternativt ett "naturligt" intellektuellt handikapp som gör individen till en zombie).

2/ Skol-medicinsk definierade mentalsjukdomer såsom neuroser, religions-psykoser eller nån typ av svår existentiell ångest.

3/ Och mera sällsynt: Sociopati.

PS. Det bör noteras, att ovanstående INTE imfattar det jag definierar som "vettig teism".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in