2019-04-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Det stämmer, för att människor är okunniga.

Ex. ska du ej tro på kristna som påstår att Jesus är detsamma som Gud, ( det enda Jesus är, är att vara Guds högra hand med fullmakt över jorden genom sitt självoffer för människors synder ), eller att Jesus var en Jude, för inget av detta bekräftas genom Guds nedtecknade ord i bibeln ( människor dikterade Guds ord genom den heliga anden så bibeln är ej människans egna verk ) ...utan det motsatta.

Ex. uppger Jesus att hans Kungarike är ICKE av denna värld och både Jesus och Gud, Jahve, hänvisar till varandra flera gånger i bibeln = två olika individer.
Sådant får troende tjafsa om själva.
Citera
2019-04-07, 09:48
Medlem
proconsuls avatar
Nej, inte samma sak. En mentalsjukdom har alltid, såvitt jag vet, en kemisk komponent. En obalans i hjärnkemin som oftast går att åtgärda med behandling. Så även om det verkar sinnessjukt att tro på något så uppenbart galet som en personlig och allvetande gud så är det ingen sjukdom. I de flesta fall skulle jag säga att det är en förvirrad önskedröm.
Citera
2019-04-08, 16:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Nästan allt människor tror på är lögn.

William J Casey, CIA director:
"We'll know our disinformation program is complete when everything the US public believes is false."

Vad militära underrättelsetjänster strävar efter har Satan sedan länge lyckats med för sin del.

Jesus sa: Satan är lögnens fader och världens furste. I mig finns ingenting som hör till Satan.

De som inte lyssnar till Jesus måste hålla till godo med lögner och förstår nästan ingenting rätt. Evangelierna är ett unikt erbjudande som ingen har råd att avstå ifrån.

Mental sjukdom är ett tillstånd av vanmakt som aldrig kan komma över dem som har förtroende för Gud.
Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'.Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.»
Matt 11:28
Citera
2019-04-08, 18:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

"We'll know our disinformation program is complete when everything the US public believes is false."

Vad militära underrättelsetjänster strävar efter har Satan sedan länge lyckats med för sin del.

Jesus sa: Satan är lögnens fader och världens furste. I mig finns ingenting som hör till Satan.

De som inte lyssnar till Jesus måste hålla till godo med lögner och förstår nästan ingenting rätt. Evangelierna är ett unikt erbjudande som ingen har råd att avstå ifrån.

Mental sjukdom är ett tillstånd av vanmakt som aldrig kan komma över dem som har förtroende för Gud.
Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'.Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.»
'

Naturligtvis finns det även religiösa människor med psykiska sjukdomar. En tro på en gud är inget skydd mot obalanser i hjärnkemin.
Citera
2019-04-08, 18:08
Medlem
Citat:

Varför spelar det någon roll vad just Jesus sa?
Citera
2019-04-08, 18:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
'

Naturligtvis finns det även religiösa människor med psykiska sjukdomar. En tro på en gud är inget skydd mot obalanser i hjärnkemin.
Nej, att "tro på en gud" är ganska diffust och många religiösa blir just mentalsjuka p.g.a. religiösa spekulationer och grubblerier.

Att ha förtroende för Jesus och hans far i himlen och budskapet är vad det handlar om.
Citera
2019-04-08, 18:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför spelar det någon roll vad just Jesus sa?
Därför att han är sanningen. Och han som hjälper den som tar tag i den frälsarkrans han kastar ut.
Citera
2019-04-08, 18:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, att "tro på en gud" är ganska diffust och många religiösa blir just mentalsjuka p.g.a. religiösa spekulationer och grubblerier.

Att ha förtroende för Jesus och hans far i himlen och budskapet är vad det handlar om.

Skit samma vilken gud. Även de som tror på jesus får psykiska sjukdomar.
Citera
2019-04-08, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Skit samma vilken gud. Även de som tror på jesus får psykiska sjukdomar.
Det är skillnad på att ha förtroende för Jesus och budskapet, och att se sig själv som utvald bland förtappade och som inte behöver bry sig om budskapet därför att Jesus offrades på ett kors. Att inbilla sig att man är utvald kan nog jämföras med ett tillstånd av mani och fallet kan bli tungt.
Citera
2019-04-08, 21:58
Medlem
Citat:
Det är skillnad på att ha förtroende för Jesus och budskapet, och att se sig själv som utvald bland förtappade och som inte behöver bry sig om budskapet därför att Jesus offrades på ett kors. Att inbilla sig att man är utvald kan nog jämföras med ett tillstånd av mani och fallet kan bli tungt.
Jesus kanske tillhörde den skaran? Han ansåg sig kanske vara utvald?
Citera
2019-04-08, 22:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ingen har pratat om att inbilla sig att man är utvald. Vad jag säger är att även kristna människor kan ha psykiska sjukdomar, psykoser, neuroser schizofreni, etc, att tro på gud ger inget automatiskt skydd (som du verkat tro?).
Citera
2019-04-08, 22:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jesus kanske tillhörde den skaran? Han ansåg sig kanske vara utvald?
Ja, men han kände Gud och levde efter budskapet och var utan synd. Och lät sig korsfästas för att människor skulle kunna tro på hans budskap, när han gick till sin far i himlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in