Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Frågan är hur vi vill ha vår dystopi serverad. För det går inte att stoppa progressionen mot det termodynamiskt döda tillståndet som väntar när mänskligheten uttömt alla jordens naturresurser. Inga utopier och andra villfarelser med solpaneler, vindsnurror och elbilar kommer göra någon som helst skillnad.
Min ståndpunkt är enkel. Infrastruktur som långsamt eroderar vållar ingen misär. Till skillnad från konsumismen från överbefolkning och massinvandring och det ackompanjerande hyckleriet från myndighetsvänstern och etablissemanget.
Ja, hur vill du ha din dystopi serverad?
Fan, vi har nästan exakt samma syn på saken. Trots att den här fasen som leder fram till katastrofen inte pågått speciellt länge är det alldeles, alldeles för många som
verkligen tjänar på att de allra flesta av oss hjälps åt att skyffla in mer kol för glatta livet. Det saknas rationella visioner för att komma åt roten till det onda. Lägre välfärdsnivå, färre människor och liten eller ingen konsumtion är enda chansen, som jag ser det, och vem fa-an är beredd att göra de uppoffringar som allvaret kräver? Ingen vill börja med någonting alls. Att det är så beror säkert på det allmänna bruset. Vad ska man tro på? Det går inte att skaffa sig någon överblick.
Ska jag försöka vara realistisk här tror jag snarast på en total nedmontering av staten och ett samhälle byggt på hänsynslös konkurrens, vilket säkert också sabbar miljön men åtminstone leder till snabb utslagning.
Detta är den mest logiska konsekvens jag kan tänka mig just nu. Fas två. Tillräckligt dystopiskt? Inte?