Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-04, 19:18
  #3829
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det har ju röstats något vansinnigt senaste året. Någon som ens har koll på hur många gånger? Vore kul att få en siffra på spektaklet.
Bara idag har the lords haft 12 divisions. Två per amendment. Totalt har the divisions i lords idag tagit nästan tre timmar.

Och de har inte ens börjat debattera Cooper Bill.

Division igen. Jag tror att det är sjunde och sista amendment i lords idag.
Citera
2019-04-04, 19:32
  #3830
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bara idag har the lords haft 12 divisions. Två per amendment. Totalt har the divisions i lords idag tagit nästan tre timmar.

Och de har inte ens börjat debattera Cooper Bill.

Division igen. Jag tror att det är sjunde och sista amendment i lords idag.

Verkar som om det är dags för 'the Common People' att ta makten ifrån alla dessa Lords and Ladies, vars kvalifikationer som politiker mer verkar handla om blodsband och titlar snarare än om kompetens.
Citera
2019-04-04, 19:58
  #3831
Medlem
Madagascars avatar
Det verkar som filibustringen har lyckats. Om jag förstått det rätt så kommer Lords återuppta behandlingen av Cooper bill på måndag.

Edit:
Hmm... Nej de fortsätter om 20 min. Oklart.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-04-04 kl. 20:02.
Citera
2019-04-04, 21:02
  #3832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det verkar som filibustringen har lyckats. Om jag förstått det rätt så kommer Lords återuppta behandlingen av Cooper bill på måndag.

Edit:
Hmm... Nej de fortsätter om 20 min. Oklart.


Samtidigt droppar det in i Underhusets tak, vilket orsakade ett avbrott sent i eftermiddags. Fattades bara det - även själva byggnaden krånglar...

(Nej, det verkar inte vara från Överhuset vattnet kommer)

https://www.theguardian.com/politics...hrough-ceiling
Citera
2019-04-04, 21:07
  #3833
Medlem
Guardian diskuterar olika längder på en möjlig förlängning, Vid det längsta alternativet - 21 månader, till nyåret 2021 - inleder man med denna underbara kommentar:

Citat:
This is the 21-month extension that some in Brussels have pushed as a way to ensure that the current crop of British politicians has plenty of time to disappear.



https://www.theguardian.com/politics...ension-options
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-04-04 kl. 21:12.
Citera
2019-04-04, 21:51
  #3834
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Guardian diskuterar olika längder på en möjlig förlängning, Vid det längsta alternativet - 21 månader, till nyåret 2021 - inleder man med denna underbara kommentar:





https://www.theguardian.com/politics...ension-options

Det börjar så sakteligen bli bättre även med en hård Brexit än denna fars, som bara sänker landets förtroende och gör företagen tokiga, med rätta. Jag tror diverse långa förlängningar vore det värsta alternativet, därför att det inte skulle finnas någon planeringssäkerhet längre - är de med om ett halvår/ett år/två år, eller har de gått ur, eller velar de fortfarande..
Man visar att man har ytterst få politiker som vill ta något ansvar och det gör landet till en oberäknelig samarbetspartner i kommande avtalsförhandlingar.

Jag vet inte om det finns något exempel på ett land som lyckats sänka sig och sitt anseende så här, helt i onödan! Bara den här processen i sig har kostat landet svindlande summor då resurser slösats bort på detta som hade kunnat läggas på annat. Suck.
Citera
2019-04-04, 23:55
  #3835
Medlem
Christopher.s avatar
Trumvirvel, gör en folkomröstning om hur utträdet ska gå till. Som det ser ut nu verkar Storbritannien vara en lame duck.
__________________
Senast redigerad av Christopher. 2019-04-05 kl. 00:00.
Citera
2019-04-05, 03:58
  #3836
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det börjar så sakteligen bli bättre även med en hård Brexit än denna fars, som bara sänker landets förtroende och gör företagen tokiga, med rätta. Jag tror diverse långa förlängningar vore det värsta alternativet, därför att det inte skulle finnas någon planeringssäkerhet längre - är de med om ett halvår/ett år/två år, eller har de gått ur, eller velar de fortfarande..
Man visar att man har ytterst få politiker som vill ta något ansvar och det gör landet till en oberäknelig samarbetspartner i kommande avtalsförhandlingar.

Jag vet inte om det finns något exempel på ett land som lyckats sänka sig och sitt anseende så här, helt i onödan! Bara den här processen i sig har kostat landet svindlande summor då resurser slösats bort på detta som hade kunnat läggas på annat. Suck.

1. Svensk regeringsbildning 2018 (... 2019)
2. Muellerutredningen, planerad kupp mot USA:s president
3. Sanktioner etc. mot Iran, Venezuela som inte har effekt
4. Skripal-fallet
5. Svensk massinvandring och extremfeminism

Samma orsak till samtliga händelser (#3 mer komplicerad), inklusive britternas EU-trams: Politikerna lyder "NWO" och inte folket.

Brittiska politikers hantering av Brexit visar tydligt att de inte vill genomföra vad folket bestämt och vad som skulle göra dem populära hos folket. Därför måste de ta till trams och förhalning. En seriös Brexit skulle dessutom kunna återvinna lite grand av förtroendet för politiker hos folket. Men denna möjlighet kastar politikerna överbord. Folkets uppfattning har mycket ringa betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Trumvirvel, gör en folkomröstning om hur utträdet ska gå till. Som det ser ut nu verkar Storbritannien vara en lame duck.
Visst. Det var ju en enkel lösning senast man provade ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-04-05 kl. 04:50.
Citera
2019-04-05, 08:28
  #3837
Medlem
Och mitt i alltsammans flaggas det nu för att Mr. Assange kan kliva in i mixen. Ecadors ambassad verkar inställda på att porta honom. Londons diplomater och polis kan alltså under de mest kritiska veckorna i landet i mannaminne komma att tvingas lägga krut på att hantera den snåriga frågan om "Mr. Lasagne" - kan det bli bättre?
Citera
2019-04-05, 10:24
  #3838
Medlem
May kommer att be om förlängning till 30 juni enligt Guardian, men Donald Tusk har redan förutskickat att han kommer att uppmana EU:s förhandlare och regeringschefer att sikta på en förlängning med ett helt år - kanske med en "flexible end", dvs en regel att om britterna och EU är färdiga med de avtal och den lagstiftning som behövs, vid godtycklig tidpunkt under det kommande året, så kan man helt enkelt fälla ner bommen (i mera färgrika ordalag refereras det till detta som "giljotinen" ) och aktivera UK:s utträde ur EU.

Det låter som ett bra förslag, man får verkligen hoppas att May (och övriga EU-regeringar) inte ser det som omöjligt. Naturligtvis ökar Tusks förslag chansen för en andra omröstning i UK eftersom den nu inte skulle elimineras av tidspressen.

https://www.theguardian.com/politics...tension-for-uk
Citera
2019-04-05, 10:27
  #3839
Medlem
Ola Schuberts avatar
Storbritannien kommer att begära förlängning, och ev. medverkan i EU valet. Tusk är inne på en ett årig flexibel förlängning, som kan kortas om det brittiska parlamentet kan ratificera ett avtal innan dess. Vad statscheferna i EU tycker, återstår att se. Det räcker ju med att t.ex Frankrike ställer sig på tvären för att GB skall åka ut den 15/4
Citera
2019-04-05, 10:36
  #3840
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Storbritannien kommer att begära förlängning, och ev. medverkan i EU valet. Tusk är inne på en ett årig flexibel förlängning, som kan kortas om det brittiska parlamentet kan ratificera ett avtal innan dess. Vad statscheferna i EU tycker, återstår att se. Det räcker ju med att t.ex Frankrike ställer sig på tvären för att GB skall åka ut den 15/4
I brevet skriver hon att om en deal godkänns av parlamentet innan 23e maj så vill hon ställa in valet till EU-parlamentet (som är den 23e maj). Dvs de ska dra igång val-kampanjer etc och sedan om det blir som hon vill så ställer man in valet... Det låter bisarrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback