2019-09-04, 15:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Jag rent ut sagt skiter i folkomröstningen 2016. Det spelar ingen roll vad det brittiska folket sagt. Brexitförespråkarna stänger ner parlamentet för att få sin vilja igenom. De har valt en antidemokratisk väg. Nu skiter jag i demokrati. Brexit ska stoppas, för UKs bästa.

Tack för ditt klargörande ang. demokrati, du ska åtminstone ha cred för din ärlighet om den.

Den påminner mer om Putin och Lukasjenko än Boris J , men cred ska du ha!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du bara fortsättert ditt skitprat, såg du ens på inslaget där omröstningen utannonserades, och kan nån med IQ över 50 missa vad Cameron säger?

Man kan kritisera Cameron för vad han gjorde, men gjort är gjort, och Boris har därmed rätt.
Så är det men du kan ju fortsätta gagga i 2 år till, vem bryr sig?
Förlåt, men vi andra tänker tydligen ett eller flera steg längre än dig.

Cameron i all ära, men det var inte han som stod bakom brexit-kampanjen och vad som där lovades. Det är den kampanjens löften som låg till grund för vad folk röstade på. Där var man extremt tydlig med att om man röstar för en brexit så är det med ett avtal med EU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Jag kollade upp Ernst and Youngs rapport om UK.
https://www.ey.com/uk/en/issues/business-environment/financial-markets-and-economy/item---forecast-headlines-and-projections

Despite a promising start to the year, business investment is expected to contract 1.6% in 2019 as prolonged Brexit uncertainty and a challenging global economy impact companies’ willingness to invest and commit to major new projects, according to EY ITEM Club’s Summer Forecast.

GDP growth projections maintained at 1.3% for 2019 and 1.5% for 2020

Du hävdar att den tillväxten är mycket bättre än USAs? Så Trumps tillväxt är alltså mycket lägre än 1,6% för 2019 då???

Jag refererade till deras årliga lista för "investment trends". Det du refererar till är prognoser som vi inte vet om de kommer att stämma medan jag refererar till hur verkligheten sett ut för Storbritannien sedan omröstningen. Jag har inte hävdat något om tillväxten i USA. Och åter du refererar till prognoser som vi vet sällan stämmer medan jag förhåller mig till fakta för det som varit fram till nu.
Citera
2019-09-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tack för ditt klargörande ang. demokrati, du ska åtminstone ha cred för din syn på den.

Den påminner mer om Putin och Lukasjenko än Boris J , men cred ska du ha!

Alltså alla som inte röstade för vad majoritet ville ha är alltså Putin? Alltså är alla SDs väljare som Putin då de inte röstade rätt. Hycklare!
Citera
2019-09-04, 15:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Förlåt, men vi andra tänker tydligen ett eller flera steg längre än dig.

Cameron i all ära, men det var inte han som stod bakom brexit-kampanjen och vad som där lovades. Det är den kampanjens löften som låg till grund för vad folk röstade på. Där var man extremt tydlig med att om man röstar för en brexit så är det med ett avtal med EU.

Vilka vi? du och Google och Microsoft?

Du tror du tänker, men påminner mer om Annie Lööf, ser någorlunda ok ut i text , men invärtes är det mest gröt...

Cameron utlyste omröstningen, han statuerade premisserna, det går inte att missförstå vad han sa.
Propagandan i omröstningen var väl skruvad åt båda håll, du kan helt enkelt inte acceptera att en sida vann...
problem med demokrati, inget annat.
Citera
2019-09-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Du hycklar. Du försöker stoppa kritik mot Brexitomröstningen genom att hyckla om demokrati men samtidigt kritiserar du andra saker som folk har valt in. Du är en stor hycklare.

Så nu tänker vi fortsätta att kritisera folkomröstningen om Brexit och även själva Brexit. Och du kan inte stoppa oss hycklare!

Demokrati är ju något som omfattar utveckling i sin politiska syn och på det politiska skeendet. Politiker kan inte hålla fast vid något de anser är skadligt för samhället bara för att en folkomröstning gjordes för tre år sedan. Demokrati är något föränderligt och icket något statiskt.

Förutom att de som röstade för brexit var övertygade om att de skulle få ett bra avtal. Och utifrån det är det demokratiskt att de politiker som ser att något bra avtal inte finns agerar som de anser är rätt.

Man kan inte stoppa tiden och hålla fast vid exakt allt som sades för tre år sedan. Då är man helt tappad.
Citera
2019-09-04, 16:03
Medlem
De som röstade ja till Brexit gjorde det med förutsättningen att man skulle ha ett avtal med EU. Utan avtal skulle de flesta ha röstat nej såklart. Men för sådana som Boris Johnson och Nigel Farage var ju texten om avtal bara något som man la till för att få fler röster. Så här i efterhand så försöker de låtsas som att de villkoren inte existerade.

Man kan verkligen undra hur långt detta kan gå. Skulle det kunna bli inbördeskrig i UK om vi leker med tanken att UK skulle stanna i EU?
Citera
2019-09-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De som röstade ja till Brexit gjorde det med förutsättningen att man skulle ha ett avtal med EU. Utan avtal skulle de flesta ha röstat nej såklart. Men för sådana som Boris Johnson och Nigel Farage var ju texten om avtal bara något som man la till för att få fler röster. Så här i efterhand så försöker de låtsas som att de villkoren inte existerade.

Man kan verkligen undra hur långt detta kan gå. Skulle det kunna bli inbördeskrig i UK om vi leker med tanken att UK skulle stanna i EU?

Det är kamikaze över Boris och Nigel. Svårt att förstå hur de tänker att ett avtalslöst Brexit kan bli bra. De vill att UK ska hålla för näsan och hoppa rakt ut över stupet.
Citera
2019-09-04, 16:12
Medlem
Citat:
Jag har sett dig skriva liknande saker, men aldrig någonsin att du kunnat backa upp dem.

Haha,

Det var en märklig omskrivning på att du är oförmögen att ta till dig fakta samtidigt som du okristiskt tror på allt som du hoppas ska vara sant.

Några exempel på vad som inträffat sedan Brexit-omröstningen förutom de jag tidigare nämnt:

Lägsta arbetslösheten på 45 år.

800 000 nya arbetstillfällen medan "prognoser" som du föredrar istället för fakta påstod att minst 500 000 arbetstillfällen omedelbart skulle försvinna vid ett röstande för EU-utträde.

Högsta löneökningarna på 11 år.

GDP har ökar varje kvartal i motsats till "prognoser" som påstod att GDP skulle sjunka med 5% omedelbart vid röstande för utträde.

Förstår varför du föredrar "prognoser" framför fakta.

Lite svårt att "backa upp" något när du är faktaresistent och lever i total förnekelse.

Citera
2019-09-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Har du läst samtliga Ja-röstande britters tankar eller hur kom du annars fram till detta anmärkningsvärda påstående?
Citera
2019-09-04, 16:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag såg i powerpointslidens till en sån där "coach" får tie år sen eller så en åtgärdslista när det uppstått en konflikt (usch o fy!) Punkt 1 löd: "Ta reda på vem som orsakat konflikten!"

Du kanske känner den couchen? Du som menar att det bara är ena sidans fel. Du menar att Cameron VILLE lämna EU. Det tror jag inte alls. Jag konstaterar faktum att EU är inkompetent och aldrig kan klara av att förhandla om någonting överhuvudtaget. Därför blir det en hard Brexit, jag VET det. Jag talar om för dig att det blir så. Vilka krumelurer vägen dit beskriver vet jag däremot inte. Men EU Sovjet-kollapsar nu, det vet jag.

Om det nu är viktigt för dig, så tror jag inte ett dugg på att Cameron ville ha en brexit. Han ville få tyst på brexitfolket i sitt parti. Men bl.a. en viss clown åkte sedan landet runt i en viss buss och lurade skiten av folk.

Är det något EU kan så är det att förhandla fram handelsavtal och medlemsavtal. Det har de hållit på med i decennier. Det unika med brexit är förstås att förhandlingen gått åt andra hållet för första gången- att skiljas åt- inte att knyta ihop länder. Utan det avtal som nu har förhandlats fram kommer miljontals människor- inte minst i Storbritannien- att påverkas i stort och smått. Svårt att överblicka. Att kasta avtalet över bord är ansvarslöst.

Jag kan upprepa det jag skrivit flera gånger: jag tycker att det är synd att Storbritannien lämnar men sedan folkomröstningen har jag varit för det och accepterat detta faktum sedan länge. Vad som sker och har skett i London det senaste halvåret är däremot en kombination av en grekisk tragedi och absurd teater.
Citera
2019-09-04, 16:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Riksdagen är kanske effektivare ibland, å andra sidan håller svenska politiker *aldrig* lika laddade, välformulerade, roliga och (faktiskt) intelligenta tal som brittiska, franska eller amerikanska politiker ibland kan hålla. De här länderna/kulturerna betonar det talade ordets och språkets kraft på ett sätt som "vi" inte gör i Sverige - det börjar redan i skolan.

Nästan ingen svensk politiker i modern tid har någonsin behövt rädda sin karriär eller en debatt genom ett lysande tal, svensk politik är mycket mer kommittéstyrd och tja, grått formalistisk.

Det stämmer.
Men att var en bra retoriker har också sitt pris: många föredrog den sävlige Fälldin före den vasse Palme. Och för Palme slutade det ju illa. Jag tror Palme hade levt idag om han hade snackat som Fälldin.
Senast redigerad av farbror Sven 2019-09-04 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in