Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-04, 15:11
  #3817
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och vilket är då "bästa sätt"?
Det får regeringen och parlamentet avgöra. På tre år har två förslag kommit fram, vad jag vet.
1. Regeringens avtal
2. Inget avtal
Bara för parlamentet att välja och gå ur, nu.
Citera
2019-04-04, 15:18
  #3818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det får regeringen och parlamentet avgöra. På tre år har två förslag kommit fram, vad jag vet.
1. Regeringens avtal
2. Inget avtal
Bara för parlamentet att välja och gå ur, nu.

Just här tycker jag att du har rätt. Problemet är att en klar majoritet inte accepterar det.
Citera
2019-04-04, 15:21
  #3819
Medlem
Det är ju spännande att se om det ens går att lämna eu. Det tror jag inte.
Det är som ett virus. Man har inte råd.
Naturlag?
Citera
2019-04-04, 15:24
  #3820
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det får regeringen och parlamentet avgöra. På tre år har två förslag kommit fram, vad jag vet.
1. Regeringens avtal
2. Inget avtal
Bara för parlamentet att välja och gå ur, nu.

Det har ju framkommit en mängd andra förslag: Common Union, EFTA, Common market, Norge ++, Canada++, dra tillbaka artikel 50, avtalös brexit, May:s avtal, ny folkomröstning, nyval, är de jag kommer på.

Dock finns det bara ett avtal på bordet, May:s avtal.
Citera
2019-04-04, 15:27
  #3821
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är ju spännande att se om det ens går att lämna eu. Det tror jag inte.
Det är som ett virus. Man har inte råd.
Naturlag?

Du har just bevisat att EU medlemskapet innebär så många fördelar att de inte kan undvaras.
Citera
2019-04-04, 15:30
  #3822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi diskuterar inte andra, hypotetiska, orimliga, omröstningar. Britterna har röstat för att gå ur EU. Skall något förtroende finnas kvar för politikerna måste de följa det löfte de angivit.

Du är antingen korkad eller spelar dummare än du är. Det finns mängder med möjliga (och fullt tänkbara) folkomröstningar som snabbt hade kunnat ge klart "ja" till ett alternativ som låter lyxigt men som med en gnutta eftertanke och kritiskt sinnelag visar sig vara orimligt eller destruktivt. Politiker är (eller förväntas i alla fall vara) tränade att resonera sig fram till konsekvenserna på sikt av olika specifika beslut, hos flertalet av väljarna kan ingen förutsätta något sådant. De vet oftast bara på ett mycket ungefärligt sätt vad de gillar (i tanken) och vad de inte vill ha.


De brittiska Hard-Brexit-politikerna har helt enkelt fetischiserat ett utfall som är jämförbart med en ligamatch vunnen på straffsparkar. I just den här folkomröstningen, vill säga. När du vägrar att diskutera hur det skulle se ut vid en annan, tänkt folkomröstning - här i Svergie för tio år sedan, i en beslöktad fråga - och hur man borde förhålla sig till det enligt dina principer om "trohet mot folkvoiljan" så visar du helt enkelt att du inte är konsekvant. Och att "folkviljan" inte betyder något alls för dig om den inte råkar stämma överens med vad just du tycker i en viss fråga.
Citera
2019-04-04, 16:01
  #3823
Medlem
Det ser ut som om "the Cooper bill" (samma som vann med en rösts majoritet i Commons igår) kommer att gå igenom i Lords med en rejält större majoritet. I en första omröstning fick det en majoritet på 121 röster. Slutlig omröstning senare.
Citera
2019-04-04, 16:51
  #3824
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det har ju röstats något vansinnigt senaste året. Någon som ens har koll på hur många gånger? Vore kul att få en siffra på spektaklet.
Citera
2019-04-04, 16:58
  #3825
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det har ju röstats något vansinnigt senaste året. Någon som ens har koll på hur många gånger? Vore kul att få en siffra på spektaklet.

Tror vi lär få ett slutnummer när allt väl är över, resan är inte slut än...
Citera
2019-04-04, 17:08
  #3826
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är ju spännande att se om det ens går att lämna eu. Det tror jag inte.
Det är som ett virus. Man har inte råd.
Naturlag?

Det är ganska bevisat att det går att lämna EU, då det inte är EU som hindrar Storbritannien från att lämna unionen, problemet är att man inte kan stressa fram ett så pass stort beslut, det är lite som att säga upp hyreskontraktet och säga upp sig samtidigt utan några planer.

EU är ett så pass stort projekt att i många länder så är infrastrukturen baserad på hur EU funkar, speciellt när det kommer till import av varor osv.

Det tar tid att ställa om och bygga upp system som kan ersätta de nuvarande, tid som Storbritannien tyvärr inte har gett sig själva, hade Storbritannien gett sig själva tid innan de triggade artikel 50 så hade vi troligen redan haft hela brexit frågan blivit löst inom ett år efter att allt är fixat.
Citera
2019-04-04, 17:15
  #3827
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är ganska bevisat att det går att lämna EU, då det inte är EU som hindrar Storbritannien från att lämna unionen, problemet är att man inte kan stressa fram ett så pass stort beslut, det är lite som att säga upp hyreskontraktet och säga upp sig samtidigt utan några planer.

EU är ett så pass stort projekt att i många länder så är infrastrukturen baserad på hur EU funkar, speciellt när det kommer till import av varor osv.

Det tar tid att ställa om och bygga upp system som kan ersätta de nuvarande, tid som Storbritannien tyvärr inte har gett sig själva, hade Storbritannien gett sig själva tid innan de triggade artikel 50 så hade vi troligen redan haft hela brexit frågan blivit löst inom ett år efter att allt är fixat.

Visst: Ger GB fan i att begära förlängning av artikel 50 hela tiden så kan GB lämna EU utan ett avtal den 12/4. Och man hade kunnat lämna den 29/3.
Citera
2019-04-04, 17:24
  #3828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
England kanske blir lika välmående som Schweiz nu, Europas mest välmående land. Jag firar vinsten med en Dinkelspiel på köksbordet!! Ännu mer skall jag fira i november när dumsvensken blir varse att Donald Trump vinner med en landslide
Han förlorade på antal röster sist så det blir en lång väntan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback