2019-04-04, 15:13
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Mer positiv press för Oscar Properties Är det ett försök att få in pengar för byggrätten eller är det någon som på allvar tror att de tänker börja bygga? Först evakuerad från sin nya lyxlägenhet i 21 veckor för att sedan få bo på en byggarbetsplats i närmare två år? Kul....

Källa: https://www.svd.se/oscar-properties-vill-stamma-forening-pa-80-miljoner

Det här citatet är ju underbart:
Citat:
Att Oscar Properties tycker att det är en lämplig affärsmetod att hota sina kunder med mångmiljonskadestånd och sedan tro sig kunna fortsätta sälja lägenheter som om inget har hänt kan möjligen säga en del om tillståndet i företaget, säger Anders Flinck på Fylgia som är föreningens ombud.

Tips från coachen: Släpp det här OP, om ni inte vill släpa ert varumärke i dyngan helt.
2019-04-04, 15:33
Avslutad
Bonava
Kristinebergs Slottspark, Kungsholmen, osålda bostäder

Antal osålda BR:
januari 2018: 155
augusti 2018: 154
december 2018: 153
januari 2019: 153
april 2019: 153

https://www.bonava.se/bostad

"Inflyttning: preliminärt från hösten 2019"

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/kungsholmen/kristineberg/kristinebergs-slottspark

=>
Jag frågar mig igen: Borde inte denna typen av projekt omvandlas till hyresrätter?
Jag svarar igen: Jo, men man bör först låta regeringen införa marknadshyror på nyproduktion.
Men jag tillägger: Problemet är bara att Jonas Sjöstedt lovat fälla regeringen om de gör detta.

=>
Så vad gör Bonava med detta megaprojekt där inget säljs...???
2019-04-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
På samma tema finns det en hel del uppgifter (hörsägen ) att det är riktigt dålig stämning även i norra tornet (innovationen). Tydligen är Oscars representanter inte så tillmötesgående när boende vill ha fel/skador i sina lägenheter åtgärdade. Inte så konstigt kanske, Oscar är enligt min killgissning i KK innan året är slut.

Tänkte säga att det bara är att kolla på OP's facebooksida så ser man flera inlägg med upprörda köpare i Nora tornen. Däremot upptäckte jag nu att de tagit bort möjligheten att skriva inlägg/se gamla inlägg... Men kan bekräfta, har sett flertalet upprörda inlägg från köpare i det huset.
2019-04-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bonava

Antal osålda BR:

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/kungsholmen/kristineberg/kristinebergs-slottspark

=>
Jag frågar mig igen: Borde inte denna typen av projekt omvandlas till hyresrätter?
Jag svarar igen: Jo, men man bör först låta regeringen införa marknadshyror på nyproduktion.
Men jag tillägger: Problemet är bara att Jonas Sjöstedt lovat fälla regeringen om de gör detta.

=>

Och jag som tycker det är lite småsegt att bo granne med en motorväg, jösses...

Vidare samma härliga öppna planlösning med kombinerat vardagsrum och kök i många av lägenheterna. Kommer aldrig förstå hur folk kan tänka sig att sitta i ett vardagsrum där oset från både fisk och bacon ligger kvar efter middagen...
2019-04-04, 16:29
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Bonava

Antal osålda BR:

=>

=>

Men är det verkligen där skon klämmer om det nu ändå är typ marknadshyror med ”presumtionshyra” på nyproduktion? Och skulle man ens fylla lägenheterna till uthyrning, om man samtidigt ställer krav på årsinkomst på 3-4ggr årshyran etc?
2019-04-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Tänkte säga att det bara är att kolla på OP's facebooksida så ser man flera inlägg med upprörda köpare i Nora tornen. Däremot upptäckte jag nu att de tagit bort möjligheten att skriva inlägg/se gamla inlägg... Men kan bekräfta, har sett flertalet upprörda inlägg från köpare i det huset.
Gick att läsa för 10 sekunder sedan, så verkar ha varit något tillfälligt?
2019-04-04, 18:35
Medlem
Citat:
Tittade just på Riksdagsdebatten:

Kristdemokraternas Larry Söder:
Det måste bli lättare att låna, det är alldeles för svårt för unga att köpa bostad. Amorteringskravet är för hårt.

Miljöpartiets Per Bolund:
Amorteringskravet är bra och Sverige har mildare krav än övriga länder där det faktiskt är normalt att amortera av sina lån på 10,20,30 år.

Kristdemokraternas Larry Söder:
Jo men jag tycker ändå att ni ska se över lagstiftningen igen så att det kan bli lättare att låna, det finns ju ingen efterfrågan annars.

=>
Vad är HÖGER och vad är VÄNSTER i politiken idag?

På vilket sätt skulle situationen förbättras av att det blir lättare att låna? Det skapar ju inte fler bostäder.
2019-04-04, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
På vilket sätt skulle situationen förbättras av att det blir lättare att låna? Det skapar ju inte fler bostäder.
Precis, det enda som händer är att priserna drivs upp. Men vissa (politiker) är för "dumma" för att förstå det, och andra (bostadsutvecklare) är "sluga nog" att förstå det.
2019-04-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Men är det verkligen där skon klämmer om det nu ändå är typ marknadshyror med ”presumtionshyra” på nyproduktion? Och skulle man ens fylla lägenheterna till uthyrning, om man samtidigt ställer krav på årsinkomst på 3-4ggr årshyran etc?

Ja de skulle fylla dem. Har inte varit några problem att hyra ut ettor för 10k och 5or för 20k+ i Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. De brukar krävas 3x årshyran i bruttolön.
2019-04-04, 21:03
Medlem
Finns det någon lista på spökhusföreningar? Är det någon som har något hemligt excel-ark?
2019-04-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Gick att läsa för 10 sekunder sedan, så verkar ha varit något tillfälligt?

Vad var det folk skrev mer exakt?
Det där bolaget kommer konka utan tvekan. Blir inte så kul för lånetorskarna..
2019-04-04, 21:33
Medlem
Följer N tornen noga pga har familj där. Visst är det en del stök relaterat till nybygge o en del grejer som behöver rättas till. Det mest allvarliga är dålig ljudisolering (men det kanske försvinner iom att hissarna justeras?) o brister gällande golvvärme. Å andra sidan är köparna en grupp som förväntar sig premium (givetvis!!!) så de är på tårna- med all rätta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in