2019-04-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteLagom
Arbetslös, uttråkad och var tredje dag alkoholist gör att jag kan rekommendera: J.P Wisers whisky från Kanada, en riktigt "smoooth taster" till ett fantastiskt pris. Nackdelen är så klart plastflaskan. Men 125 kr för kvarting modellen, tillsammans med tre glasflasköl: Eriksberg 50 cl, gör att jag håller fortet i min inomhus grotta till ett resonabelt pris. Gick på drygt tvåhundringen jämt med groggvirket: 1.5 liters cocacolan, gör att känslan är gungande i förstaklass.

Tobaksvalet till är: Grov portion snus (vit) och Marlboro Gold cigaretter.

Fs

Efter som listtrådar förbjudes behövs en liten utläggning för varför "lonedrinker" dricker som hen gör.

Dela med er!!

Fantastisk tråd. Jag föredrar faktiskt att ha min fylla för mig själv. Lite halv-alkad och gömmer mig gärna från mänskliga vänner och familj 2-3 gånger veckan i min lilla musikstudio med mina andra vänner.

Jag kan inte ha mer alkohol hemma än det jag ska dricka för kvällen ...vill inte bli för berusad. Jag måste dock komma i stämning för att njuta av alkoholen. Så jag drar 2 st 7.2or rakt upp å ner och inväntar den varma bubblande känslan innan det goa kommer fram.

Ibland en kvarting gin med tonic-vatten.
...ibland en flaska rött. Och ibland några öl.

Till detta stödköper jag 3 folköl så jag har något att dricka utan att bli så full att jag kommer bli bakfull.

Så som du så blir det oftast någon 125kr flaska sprit + slödricka ca 20 kronor.
2*7.2 öl 25 kronor.
3 folköl 40.

Väljer jag sprit så blir det över 200 men annars strax under.
Snusar normalt portion men under rus så är det lössnus av sorten Grov som gäller. Ibland någon cigg men inget måste.
Innan jag lägger mig dricker jag 1 liter röd mjölk och tar 3-4 tabletter vätskeersättning.
Senast redigerad av LoFiMojo 2019-04-04 kl. 07:53.
Citera
2019-04-04, 07:53
Medlem
oyegies avatar
Ett bra tag sen jag hade en skön hemmafylla, då med öl tillsammans med nån sprit tex whisky,vodka,jäger,snaps osv,älskar när man sjunker ner fotöljen och vardagsrummet börja snurra,sen gäller det att sluta innan det spårar ur.
Nu för tiden tar man det lite lugnare,blir oftast en eller två öl beroende på styrka och vad man orkar men nån karussellfylla blir det inte,slutar oftast att man börjar känna sig lite kass istället för skön.
Citera
2019-04-04, 07:54
Medlem
Jag avstår starksprit mest för att jag blir så skitfull till slut.

Däremot en box vin om dagen tycker jag är ok. Brukar späda ut de med 1.5 liter ramlösa m valfri smak. Det blir 4.5 liter vätska. Kan klämma i ngn citron också. Då snittdricker jag 2 liter innan efter-lunch-däckningen och resten senare.

Obligatorisk med en lång promenad, sen lunch sen sova middag.

Gärna ngra dolkontin 10 som man munsar då o då samt cannabis.

Ser till att ha underhållning; tvspel, filmer, samt pysslande; städning, hemmaknåpande.

Självklart ska det ätas också, kör mkt plockmat typ oliver, kex, lite gruyere, manchego, parma skinka, salami, ngt surbröd som finns,

Men inget avancerat matlagande.
Senast redigerad av Barbagrej 2019-04-04 kl. 08:41.
Citera
2019-04-04, 07:58
Medlem
Fortran77s avatar
All sprit man blir utåtriktad och aktiv av går bort, typ gin-tonic och dylikt.
Nej, vin är det som gäller. När allt trivialt är överstökat, det är lugnt och skönt hemma och klockan är runt 5 på eftermiddagen då öppnas en flaska bra vitt, en chablis eller en riktigt bra sancerre. Där tar man ca en halv flaska kanske med något litet tilltugg typ rökt lax. Sen är det dags att hetta upp stekpannan och lägga på en fin entrecote eller en oxfile, vilken äts tillsammans med färdigblandad sallad typ Provencal (man vill ju inte hålla på och rådda med potatis och sånt). Nu är det viktigt att man tidigare har dekanterat en riktigt bra St Emilion gärna en Figeac, eller för all del någon trevlig Pomerol som Vieux-Château-Certan. Efter middagen tar man med sig vinet och sätter sig framför tv:n. Där får dagsformen avgöra men kanske blir det andra världskriget i färg. Knäckfrågan är vad man ska dricka när vinet är slut. Det har hänt att det blir en whiskey och det kan vara rätt men risken är att man blir för berusad. Man är ju i fin form och vill bli kvar där, inte börja se dubbelt... Vad gäller whiskey har jag helt gått ifrån de mer rökiga varianterna och vill nu ha en speyside typ Macallan, whiskeys roll-royce.
Erfarenheten visar att man inte mår bra av mer vin och kanske är man inte sugen på whiskey. Har man ngn slags efterrätt hemma så kan det vara gott med lite portvin, här behöver man inte böga till det alltför djävligt med kvaliteten dock full som man är...
Ja, that's it!
Citera
2019-04-04, 08:16
Medlem
Nu när våren kommit finns ett underbart sätt att koppla av en heldag, själv eller i tyst sällskap.

En kylbox (riktig amerikansk cooler som håller kylan, full med is), fylld med krossad is från fiskbilen, varvad med diverse goda öl (fritt val), sen en flaska bitter, jäger, gammeldansk eller vad du nu föredrar.
Ner till ån/kanalen/sjön eller ett vattendrag halvnära staden.
Ta en brassestol och goa kläder, fiskespö med bottenmete och slå dig ned.
Börja tidigt, drick 1-2 öl i timmen från morgonen och framåt, varva med en shot sprit.
Njut av dagen, napp eller ej, glo på omgivningen, sug i dig solen etc.

Ta med en sketen soundbox eller mobilhögtalare, ladda med J.J. Cale.

Tag med några feta smörgåsar, typ lax/räkröra, köttbullar, rostbiff etc.
Ta dig hem med taxi när solen går ned. Sov i ett dygn.
Senast redigerad av Woodsmoke 2019-04-04 kl. 08:20.
Citera
2019-04-04, 08:31
Medlem
Darth-Stefans avatar
Min bästa ensamfylla är med två flaskor vin som får mig till ganska rätt promillenivå och sen några öl för att underhålla eller toppa med. Rött vin för det mesta men varma sommardagar skiftar jag gärna till vitt och dricker med isbitar i (finns inget rätt eller fel - det ska vara gott).

Vinflaska #1 avnjutes antingen genom att läsa intressanta artiklar på Internet eller ännu hellre med en bra bok i min favoritfåtölj. Efter ungefär en vinare är det dags att lägga ner boken dock för jag börjar bli lite väl dimmig för att fokusera på bara text.

Vinflaska #2 inmundigas vid datorn. Lättare artiklar, Youtube och liknande är att föredra här. Alltid snöar man in på nått. Sist kollade jag igenom alla ABBA musikvideos jag kunde hitta på Youtube och hade en riktigt skön disco-kväll.

Kvällen avslutas i soffan med Netflix eller nån DVD. Det bästa är någon längre film eller nån TV-serie som man sett innan och vet man gillar. Det kan bli för svårt att hänga med i handlingen på något helt nytt. Själv är serier som Rome eller GoT eller liknande det mysigaste.

Som vissa skrivit så är käk viktigt. Jag brukar käka någon macka bara i början på kvällen för att inte dricka på helt tom mage. Sen ser jag ofta till att ha något förberett till senare på kvällen. Brukar äta då jag flyttar till TV-soffan. En bra grej är att förbereda varma mackor som man bara kan grilla på i mackjärnet. Eller sådana spearribs de har i grillen på ICA, bara skära upp dem innan och sen micra i 2 minuter och sitta i soffan med en kall öl, full, och gnaga i sig ett halvt kilo kryddat kött.

Min nikotin till är precis som så många andras snus. Två dosor portion behövs för att vara säker på att inte den tar slut. Någon slags "stark portion" är min favorit.

Om jag tänker på det innan start och kommer ihåg det senare på natten så är en jävligt bra grej när jag har ett stort (70 cl) glas i kylen med vatten och två Resorb. Om man har sinnesnärvaro nog att avsluta med detta så botar man stor del av bakfyllan.
Citera
2019-04-04, 08:39
Bannlyst
ensamfylla, finsk/svensk nationalsport. Settuppen är viktig, inga som helst ungar eller oväntade besök får störa. Viktigt med skön morgonrock och foppatofflor så man kan fara runt och tassa i huset mjukt och fint.

Alltid på en lördag, Börjar vid 15, två Elk-7.2 or lyssnande till ekots lördagsintervju på SR-play, i bakgrunden skall TV4´s hockeyeftermiddag rulla.. alltid lagandes Thai Pad Gai. Även nåt dyrt glas rödvin inmundigas för att bygga upp det hela.

Bastu och Yaccuci vid 17:30, då blir det en ganska radikal övergång till sprit/juice diet och inga mer doku´s på radion, vid denna tidpunkt blir det uteslutande Metallica så även grannen får höra lite.... sen rullar det på fram till 23 tiden med både lite lättkalori Bright, varvat med elk 7.2or i jämnt tempo.

Sen avrundar vi hela projektet vid 23, då med lite lättdos indica och sova i 12h, alt kika på lite WW2 dokumentärer käkandes thai och kolsyrat vatten.

Inte ofta man får dessa chanser, men när läget kommer skall man ej banga, skapar livskvalite. Fimpa gärna mobilen/wifi helt och hållet under sluttampen av projektet, allt skall hållas så analogt och 90-tals mässigt det bara går.

Musiken skall komma från en Yamaha Tower som då gick loss på 45 tuss, ju mer vi närmar oss 23 tiden så skall musikvalet styras mot amerikansk progg/symfonirock från åren 1973-77.

Framför allt Fleetwood Mac, men även Don Henley´s hårt kritiserade soloprojekt brukar funka fint.
Senast redigerad av victortich 2019-04-04 kl. 09:17.
Citera
2019-04-04, 09:08
Medlem
Turbotraktors avatar
Jag har personligen inga problem att tala öppet om ensamfyllan som inträffar då och då i mitt liv.

Ingredienser:

Glenfiddich 12yo single malt ( hyfsat billig och hyfsat god ).

5-6 starköl av valfri sort, kör oftast tjeckisk öl själv.

Snus.

Chips eller nötter till ölen.

FPS-spel på datorn då man får hybris när man är berusad och gör saker i spelet man aldrig ens tänker på att göra annars, skitkul 😀
Senast redigerad av Turbotraktor 2019-04-04 kl. 09:08. Anledning: Yes
Citera
2019-04-04, 09:11
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om jag fattat rätt handlar det här om ensamfylla och att man är hemma

Har ni passerat stadiet där man blir pigg och kreativ av alkohol och gått in i den mer nersupna alkoholist fasen där ni dricker er avtrubbade eller hur gör ni för att tygla er ner fyllan börjar ge sig till känna när ni sitter där ensamma, får ni inte lust att försöka få ut lite mer av fyllan, får ni inga infall att dra ut i natten, börja ringa folk etc?

Jag har gjort något försök men i takt med att fyllan sätter in fylls jag av idéer på galna upptåg samtidigt som känslan av oövervinnerlighet sätter in och tankar om morgondagen helt upphör att existera brukar det nästan alltid skena i väg och sluta helt annorlunda än den planerade "hemmakvällen"

Jag har personligen aldrig blivit pigg av alkohol. Ända sedan man lagligt kunde gå på krogen blev jag alltid trött och seg när jag drack och så har det hållit i sig många år efter. Har på avstånd försökt betrakta andra medsupares fyllor och där är det som du säger. De blir pigga, vill göra knasiga upptåg, dansa och "ha ännu roligare". Jag blir helt tvärtom. Introvert, tycker andra blir ointressanta och bara pratar om ytliga saker, trött, däst och allmänt tråkig (för andra då). Det är just därför en ensamfylla passar så pass mycket bättre för mig än att umgås och anstränga mig för att spela socialare än vad jag i stunden är.
Hemma kan man kontemplera med sina egna tankar. Läsa lite på flashback. Se på lite YT-klipp. Någon film kan jag sällan följa i tillståndet jag till slut hamnar i då jag inte begriper något av handlingen längre.

Sen efter några timmars vinhinkande och något gott att äta så sveper jag en Resorb och en Omeprazol så sover man gott sen.
Citera
2019-04-04, 10:36
Medlem
Scallions avatar
Ah ensamfyllan, den bästa! Jag har en liten umgängeskrets och de få jag träffar blir inte mer än några gånger per år så vill jag ta en berusning så får det oftast bli i ensamhet (inte mig emot).

Jag brukar dricka över två dagar. Börjar på fredagen vid 16-17. Medan man har smaksinnet i behåll brukar detta vara ett bra tillfälle att öppna två öl och jämföra dem. Kan vara två trappister, två APA eller annan riktig öl. Någon sup vodka eller whiskey kan slinka ner också vid detta tillfälle om jag har det hemma. Sen blir det dags för maten, ofta slänger jag ihop ett pizzakit eller lagar tacos eller något annat som är typisk fredagsmat. Gillar att fixa i köket under den salongsberusning jag då fått upp.
Efter maten (har oftast blivit någon öl till den) så fortsätter jag att dricka i lagom takt. Nu har jag ofta gått över till blaskigare öl, men ändå skaplig sådan (typ DAB). Kan öka takten i drickandet lite längre fram men sen avtar hastigheten naturligt ju mer berusad jag blir. Till slut lägger jag mig, brukar vara 00-01 typ.

Vaknar bakiskåt på morgonen. Tar upp datorn i sängen och ägnar mig åt självbefläckelse i flera timmar medan någon öl slinker ner under tiden. Framåt 10-11 går jag upp och äter frukost, tar promenad, duschar, fixar något hemma, innan det är dags att fortsätta dricka min öl. Någon nämnde TV4:s Hockeylördag, detta ska vara på även för mig och är en fast punkt i detta drickande. Sen fortsätter lördagskvällen på samma sätt som fredagskvällen. Har jag någon alkohol kvar på söndagen används den till att bota eventuell bakfylla.

Dessa helger kan man givetvis inte ha särskilt ofta. Föredrar öl, lättare att hålla kontroll på sin berusning då.
Citera
2019-04-04, 10:53
Avslutad
Man skall aldrig förakta några härliga Elk Brew!
Citera
2019-04-04, 10:57
Medlem
-Andreas-s avatar
Lonesome Loonie fylla;
* 1st enliter flaska Zaranoff Wodka för €4.99
* En reklam kaffekopp med avbruten handtag.
* Denna låten på repetition i bakgrunden
'Chicago - If You Leave Me Now'
https://youtu.be/cYTmfieE8jI
* Inga kalsonger, använd revor av gratis tidningspapper i bäddsoffan som skydd.

Vid ev spik i humör o jävla anamma,
Brucan Fylla;
* En flaska Negrita rom.
* En flaska Coca-Cola.
* En lime frukt.
* Kuk piller.
* Denna låten på repetition i bakgrunden
'Bruce Springsteen - Dancing in the dark'
https://youtu.be/129kuDCQtHs
* Högst två dagar gamla kalsonger, planer på att dra ut o göra krogen, 50/50 chans att antingen lyckas eller stupa i golvet o gå över till tidigare nämnda variant av fylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in