Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
I denna rättegång finns det ingen sådan grund, om AZ har träffat mig en gång och i rätten påstår att jag hade hand om teknik, vad fan baseras det på då? Såg han det? Har jag sagt det till honom?
Ingen vet! För det är ingen som frågat honom.
Om man åtminstånde visste hur uppgiften kommit till någon, så som du uppger i ditt exempel, så är det mycket mer trovärdigt. Men att bara fluffa på fungerar ju inte. Det måste ju framgå om det är något man sagt i en anonym chatt, om det är ett telefonsamtal där det är sannolikt att man vet vem man talar med osv.
LKG pågår ju att ”OG har tagit hand om utrustningen”, trots att detta motbevisas så går ju rätten på hans uppgifter.. då är det inte så smart att säga ”det visade sig vara OG” eftersom det faktiskt inte är visat.
Jag har sagt att jag varit delaktig men aldrig någonsin påstått att jag gjort allt. Detta är dessutom bekräftat av utredningen.
Av rent intresse undrar jag vad du menar med att det är motbevisat att du tagit hand om utrustningen? Du stod som köpare(?) på ett stort antal telefoner, det fanns ditt DNA på flertalet telefoner, man har tagit bilder på när du lämnar telefoner, det har till din mejl mottagits listor på adresserna dit telefonerna ska skickas och du ska ha byggt telefongrejerna som var med under provdagen(?). Jag undrar bara om jag missar något här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fraktaz
Ur försvararnas synvinkel är det naturligtvis bäst om alla vet så lite som möjligt. Problemet blir dock ibland att en av flera huvudmän lockas att försöka vara åklagaren och domstolen till lags, vilket resulterar i att verkligheten blir förvrängd och alla åker dit.
Ett vittne får inte säga mer än man verkligen vet. Om alla tilltalade i detta mål hade anammat den principen hade de mer sannolikt friats.
Tur var det att alla tre satt häktade så att de inte kunde snacka ihop sig. Nu är tyvärr risken stor att alla tre kommer ha samma historia i tingsrätten och skylla på någon som inte finns med i utredningen.
Ja och nej. Ett påstående från försvarets sida som har verklighetsförankring måste vederläggas av åklagaren, annars ska det gälla. Att vara helt tyst kan såklart fungera om man inte kan yttra ett ord utan att visa på sin egen skuld. Det finns såklart många fördelar med att berätta hur saker har gått till, speciellt i de fall där ÅK har trubbel med att motbevisa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fraktaz
Om de inte visste vem LKG var då, så vet de iallafall det nu...
Det vore konstigt om inte VG och OG samråder. De är ändå bröder. Om LKG då inte hänger på så blir det två mot en. Därför vore det mest logiskt att de alla tre går ihop.
Men som sagt hoppas jag på att det inte händer, för då skulle de antagligen slippa undan allihop.
Skulle vara intressant att veta hur de skulle kontakta varandra i ett såhär känsligt skede. Du som verkar påläst på "prisoners dilemma" lär veta att den bästa strategin i det fallet är att ingen snackar, men att det praktiska strategin ur individens synpunkt alltid kommer vara att berätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slarvpelle
Har inte L gått ut med att han berättar sanningen och även erkänner några av åtalspunkterna? Det skulle vara ett hårt slag mot hans trovärdighet om han ändrar sig och berättar en ny sanning. Han kan inte gör så mycket med sitt vittnesmål.
Jag har fått intrycket av att L och hans försvarsadvokat var ganska nöjda med domen förutom straffet på över tre års fängelse. Jag har för mig att Leif Silbersky blev överraskad av det hårda straffet. Leif och Lucas vill gärna driva tesen att Lucas ägnade sig åt en verksamhet som inte var kriminell.
Samtliga försvarare förutom VGs driver tesen att verksamheten inte var kriminalliserad. Att VGs försvar inte gör det har som de flesta jag pratat med i rätten tolkats som att ekobrotten är värre och man går på linjen att det var kriminellt och därför ej kan finnas något bokförings eller skattebrott. Det i sig är en intressant linje. Dock är det också intressant att se vad som skulle hända om HR/TR bedömer att det ej funnits något uppsåt, och VG har erkännt. LKG har erkänt faktiska omständigheter, men han bestrider ansvar. Då lär du ha tolkat det fel, Silbersky var inte särskiljt nöjd med domen och säger att man tolkat bevisningen helt felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
Och jag tror det var du som sa att alla skulle berätta allt för att man uppenbart vet allt. Men hur kommer det sig då att varken jag, VG, LG eller AZ kände till tjejerna som påstås transporterat flera miljoner? Tjejerna bekräftar ju detta.
LKG påstår väl i tingsrätten att VG är salmosalar, men det kan väl lika gärna vara AZ? LKG drar slutsatsen eftersom någon skulle trappa ned på sin inblandning, varför kan inte det lika gärna vara AZ? Han har ju t.o.m sagt att han inte ville vara med längre. Med sådan stor osäkerhet kan man lika gärna strunta i att nämna namn, de som sitter i domstolen har egna hjärnor att tänka med och för LKG spelar det ingen roll om det var VG eller AZ som LKG påstår sig fått kontakt med från första början.
Du kan väl knappast påstå att det är enbart på LKGs vittnesmål som tyder på att VG använt aliaset Salmosalar. Det fanns väl både bilder och dokument på hans dator med aliaset (som han såklart fått från någon annan?) och det skapades konton med aliaset ungefär i samband med att VG talat om att börja med fukset (det kanske är ett sammanträffande?). Var det inte någon som kallat VG för Salmosalar med, och mejlat med den adressen? Vad det kallas är indicier, och de är likväl bevisning som måste värderas. Ingen kan vara säker på någonting, men det krävs inte att det finns en 100% sanning. Det krävs att det är ställt utom rimligt tvivel.
For the record, det finns ingen som påstår att tjejerna ska ha fraktat flera miljoner, det finns ingen som "bekräftar detta". Du som gillar att påpeka när saker bara är antaganden och lösa påståenden får vara lite mer konsekvent där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slarvpelle
Jag kollade i domen och Victor är en av dom få som erkänner brott, medhjälp osann försäkran och några penningtvättsbrott.
Och det är ju dumt att förneka det när han blev tagen med så mycket bevis och vittnesmål mot sig.
Det är ingen som förnekar inblandning i HPH vad jag kunnat se, alla blev tagna med byxorna nere.
En stark teori bakom anledningen till VGs försvarslinje skrev jag om ovan.