2019-03-31, 20:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
A..men inte har väl dom närmast anhöriga accepterat utredningens resultat. Vart har du fått det ifrån ?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är såna frågor jag också ställer mig.

I vissa länder i världen måste man ha anhöriga för att klara av fängelsevistelser, någon som skickar eller kommer med mat, pengar, förnödenhetsartiklar. Detsamma gäller vid flera av de sjukhus jag varit på utomlands - anhöriga tvättar, matar, pysslar om.
Utan anhöriga får man helt enkelt lida mycket mer.

Vi har det inte så i Sverige, anhöriga är inte ”nödvändiga” på samma sätt här. Naturligvis måste det också gälla polisutredningar. Man kan inte förutsätta att någon död person som pekas ut som skyldig - måste vara skyldig för att anhöriga annars skulle protesterat.

Det är ett skeft resonemang. Det finns faktiskt anhöriga som inte tyckte om sin släkting, som kanske till och med avskydde vederbörande. Det kan också vara så att åldriga eller trötta anhöriga helt enkelt har bestämt sig för att begrava denna obehagliga händelse långt bak i medvetandet och aldrig mer nämna det hela.

Det var ju precis det som till exempelvis hände nuvarande kungen och hans systrar när deras far omkom i en flygolycka - ingen i släkten, varken deras mor eller farfar nämnde någonsin händelsen eller den döde prinsen igen. Totalt tystnad.

Man bearbetar och går vidare på olika sätt. Det måste respekteras. Men därför kan man inte utgå från att anhöriga är helt överens med polisen.
Citera
2019-03-31, 20:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad svamlar du?

Så här ser det ut rent juridiskt, Drama Queen, och inte nåt du kan göra åt även om du viftar både med luktsalt och en solfjäder samtidigt så den ser ut som vingslag på en kollibri.
Du kan tyvärr inte sia om hur det skulle tolkas av rätten.
Även om du upprepar mord, Bjärredsstryparen och Strypmördad för effekternas skull...

Någon ”aktiv dödshjälps dom” för att en karl stryper ihjäl sin friska 49-åriga hustru en fredag/lördags natt i Skåne kan du titta i stjärnorna efter.
En sådan dom existerar överhuvudtaget inte.
Man kan i Sverige dömas för mord, dråp eller vållande till död när man har medverkat till någons död - inget annat.

Det är alla gånger mord. Om det finns särskilda omständigheter som gör det förmildrande att denne karl inte ringde psykjouren för vårdintyg om hans i övrigt friska hustru hade dödslängtan, kan han kanske dömas till endast dråp med efterföljande antal år i fängelse och inte möjlighet att ärva sitt offer.
Vållande kan man enbart dömas för om man inte hade avsikt att döda.
Citera
2019-03-31, 20:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I vissa länder i världen måste man ha anhöriga för att klara av fängelsevistelser, någon som skickar eller kommer med mat, pengar, förnödenhetsartiklar. Detsamma gäller vid flera av de sjukhus jag varit på utomlands - anhöriga tvättar, matar, pysslar om.
Utan anhöriga får man helt enkelt lida mycket mer.

Vi har det inte så i Sverige, anhöriga är inte ”nödvändiga” på samma sätt här. Naturligvis måste det också gälla polisutredningar. Man kan inte förutsätta att någon död person som pekas ut som skyldig - måste vara skyldig för att anhöriga annars skulle protesterat.

Det är ett skeft resonemang. Det finns faktiskt anhöriga som inte tyckte om sin släkting, som kanske till och med avskydde vederbörande. Det kan också vara så att åldriga eller trötta anhöriga helt enkelt har bestämt sig för att begrava denna obehagliga händelse långt bak i medvetandet och aldrig mer nämna det hela.

Det var ju precis det som till exempelvis hände nuvarande kungen och hans systrar när deras far omkom i en flygolycka - ingen i släkten, varken deras mor eller farfar nämnde någonsin händelsen eller den döde prinsen igen. Totalt tystnad.

Man bearbetar och går vidare på olika sätt. Det måste respekteras. Men därför kan man inte utgå från att anhöriga är helt överens med polisen.
Mmmm. Väldigt skevt.

Analogier har du aldrig klarat av men detta var då långsökt resonemang som du själv säger.

De har godkänt pressträffen.
Du har det som ett kall att fria Hanna, du låtsas det handlar om barnen. Självklart är det inte av godo för barnen att fria en av deras mördare.
Sen låtsas du att den nog finns nån anhörig som protesterar. För att du ska självrättfärdiga ditt eget misslyckande.
Genomskinligt, pinsamt och oetiskt.

Du hade fel. Hanna var skyldig också.
Citera
2019-03-31, 20:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Någon ”aktiv dödshjälps dom” för att en karl stryper ihjäl sin friska 49-åriga hustru en fredag/lördags natt i Skåne kan du titta i stjärnorna efter.
En sådan dom existerar överhuvudtaget inte.
Man kan i Sverige dömas för mord, dråp eller vållande till död när man har medverkat till någons död - inget annat.

Det är alla gånger mord. Om det finns särskilda omständigheter som gör det förmildrande att denne karl inte ringde psykjouren för vårdintyg om hans i övrigt friska hustru hade dödslängtan, kan han kanske dömas till endast dråp med efterföljande antal år i fängelse och inte möjlighet att ärva sitt offer.
Vållande kan man enbart dömas för om man inte hade avsikt att döda.
Vem fan pratar om aktiv dödshjälpsdom?
Helt blåst..
Jag behöver inte dina förskolelektioner för övrigt. Lågvatten a la wikpedia.
Jag har redan citerat in BrB och en Åk. Skrivit om praxis.

Vi vet att du vill fria Hanna och dyngar ner Oskar - men du kan väl iaf framstå som lite juridiskt intelligent med tanke på ditt repetitiva svammel?

Det är rätten som bedömer och inte narcissister på fb.
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 20:28.
Citera
2019-03-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Polisen vet kanske.
Har du pratat med något av dessa 50-tal vittnen? Hs vänner? Så att du vet?
Hela bjärredfallet är märkligt mörklagt. Kan inte påminna mig något annat fall som detta.

Driver du med oss i tråden, eller? Det har förklarats sida upp och sida ner hur det fungerar när en förundersökning läggs ner och gärningspersonen/-personerna är döda. Hänvisats till lagar och getts exempel på andra fall. Du kan väl ta och ge oss ett exempel, förutom skolattacken i Trollhättan, där förundersökningsmaterialet blivit offentlig efter nedläggning pga död GM, tack på förhand.
Citera
2019-03-31, 21:24
Medlem
Citat:
Testamentet är daterat 3/1 2018. Men det finns ett dödsbevis på H som inte uppger att hon varit vid liv detta datum eller setts av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Jag antar att du skrev fel då du skrev att det fanns ett dödsbevis som visar att H inte var vid liv den 3e (?) Menar du att det skulle finnas ett dödsintyg som säger att hon var död vid det tillfället? Tvivlar på det.

Citat:
Och hur var det med H, levde hon den 3e eller ej? Fick inget svar på vad du menade.

Jag föreslår att tagmaster läser inläggen lite noggrannare.
Citera
2019-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

Solglittret skrev att det fanns ett dödsbevis som inte uppger...

Sedan citerade jag fel och skrev då det som Solglittret förmodligen menade.

Men frågan kvarstår, finns det ett dödsbevis (heter det ens så) som visar att H var död den 3e? Att ingen har sett henne är inte samma sak.
Citera
2019-03-31, 21:45
Medlem
Eftersom jag fortfarande tror att Oskar hade narcissistisk personlighetsstörning letade jag på google.

Hittade detta forum där offer för dessa, både manliga och kvinnliga, berättar om sina upplevelser/lidanden.
Livet i villan i Bjärred kan ha varit ett rent he*vete för både H och döttrarna.

Apropå det påstådda brevet där H skulle ha bett sin släkt om ursäkt:

"Om han manipulerat dig till att ta avstånd från vissa släktingar och vänner så skriv till dem. Inte hela historien men be om ursäkt. Du kan inte kräva att bli förlåten men du kan i alla fall erkänna att du varit i en narcissists/sociopats/psykopats (eller vad han nu är) grepp och inte varit vid dina sinnens fulla bruk. Sedan är det upp till vännen eller släktingen om vill ha kontakt med dig."

Där finns även berättelser om hur barn upplever dessa personer.

"Men för något halvår sedan kände jag att jag kom till vägs ände med mannen. Det kom sig av att mina egna barn som jag hade med mig in i förhållandet, tog upp med mig hur jobbigt de fann situationen hemma. Att de kände sig ständigt övervakade av mannen, att han letade fel på dem, att de tyckte det var obehagligt med honom. Eftersom jag insåg att de har helt rätt, att jag egentligen visste det själv men på något vis har trott att han/vi skulle kunna jobba oss igenom vår (dvs hans) problematik,så har jag fortsatt att hoppas. Jag ställde honom inför ultimatum. Ändra dig eller flytta var mitt budskap. Han blev skitförbannad. Jag vägrade gå in i diskussion om vad det handlade (och gjorde alltså intuitivt helt rätt genom att inte diskutera känslor) utan bara upprepade kravet. Efter några dagar bönade och bad mannen om en ny chans. Efter fyra veckor av ett helt normalt äktenskap tänkte jag att det faktiskt hade blivit en insikt hos honom, så att jag började tro på att det kanske fanns en chans. Men efter ytterligare två veckor började han gradvis svänga tillbaka till sitt vanliga oförutsägbara beteende. Efter några veckor fick han återigen beskedet av mig att jag ville separera och att det denna gång inte fanns någon förhandlingsvilja."

H kanske hade också konfronterat Oskar för sista gången - resultatet känner vi till.

Där finns berättelser om hur kvinnliga medarbetare snärjs av personer med denna störning.
Kanske någon av dessa som har lovordat Oskar? "Ängeln i Lund" m.m.

Helt ofattbart för mig som aldrig - tack och lov - råkat för missfoster som dessa narcissister.

Men nyttig läsning för att förstå offrens situation/lidande.

http://www.terapisnack.com/forum/narcissism-psykopati-antisocialt-betendee-mytomani/29040-gar-det-att-leva-med-en-person-med-narcissistisk-personlighetsstorning
Citera
2019-03-31, 21:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Solglittret skrev att det fanns ett dödsbevis som inte uppger...

Sedan citerade jag fel och skrev då det som Solglittret förmodligen menade.

Men frågan kvarstår, finns det ett dödsbevis (heter det ens så) som visar att H var död den 3e? Att ingen har sett henne är inte samma sak.
Nej. Något sånt finns inte. Och om rättsläkaren har uppgift när hon avled så är det inte offentligt.
Citera
2019-03-31, 21:46
Medlem
Senast sedd för Hanna? Finns det inte nåt datum?
Citera
2019-03-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

Tror Solglittret leker med ord i förvillande syfte. Antar att hen menar intyget där senast sedd ej var ifyllt (samma gällde väl Moa vid något tillfälle?).

Nu har ju Hansson sett och bevittnat Hanna skriva under testamentet 3/1 2018. Hanssons har givetvis förhörts och intyget detta.
Senast redigerad av Remark 2019-03-31 kl. 21:52.
Citera
2019-03-31, 21:52
Medlem
Finns det några som helst indikationer på att H var olycklig i sitt äktenskap med O? Att hon ville skiljas? Har någon ens fått ett pm där det antytts?

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Eftersom jag fortfarande tror att Oskar hade narcissistisk personlighetsstörning letade jag på google.

Hittade detta forum där offer för dessa, både manliga och kvinnliga, berättar om sina upplevelser/lidanden.
Livet i villan i Bjärred kan ha varit ett rent he*vete för både H och döttrarna.

Apropå det påstådda brevet där H skulle ha bett sin släkt om ursäkt:

"Om han manipulerat dig till att ta avstånd från vissa släktingar och vänner så skriv till dem. Inte hela historien men be om ursäkt. Du kan inte kräva att bli förlåten men du kan i alla fall erkänna att du varit i en narcissists/sociopats/psykopats (eller vad han nu är) grepp och inte varit vid dina sinnens fulla bruk. Sedan är det upp till vännen eller släktingen om vill ha kontakt med dig."

Där finns även berättelser om hur barn upplever dessa personer.

"Men för något halvår sedan kände jag att jag kom till vägs ände med mannen. Det kom sig av att mina egna barn som jag hade med mig in i förhållandet, tog upp med mig hur jobbigt de fann situationen hemma. Att de kände sig ständigt övervakade av mannen, att han letade fel på dem, att de tyckte det var obehagligt med honom. Eftersom jag insåg att de har helt rätt, att jag egentligen visste det själv men på något vis har trott att han/vi skulle kunna jobba oss igenom vår (dvs hans) problematik,så har jag fortsatt att hoppas. Jag ställde honom inför ultimatum. Ändra dig eller flytta var mitt budskap. Han blev skitförbannad. Jag vägrade gå in i diskussion om vad det handlade (och gjorde alltså intuitivt helt rätt genom att inte diskutera känslor) utan bara upprepade kravet. Efter några dagar bönade och bad mannen om en ny chans. Efter fyra veckor av ett helt normalt äktenskap tänkte jag att det faktiskt hade blivit en insikt hos honom, så att jag började tro på att det kanske fanns en chans. Men efter ytterligare två veckor började han gradvis svänga tillbaka till sitt vanliga oförutsägbara beteende. Efter några veckor fick han återigen beskedet av mig att jag ville separera och att det denna gång inte fanns någon förhandlingsvilja."

H kanske hade också konfronterat Oskar för sista gången - resultatet känner vi till.

Där finns berättelser om hur kvinnliga medarbetare snärjs av personer med denna störning.
Kanske någon av dessa som har lovordat Oskar? "Ängeln i Lund" m.m.

Helt ofattbart för mig som aldrig - tack och lov - råkat för missfoster som dessa narcissister.

Men nyttig läsning för att förstå offrens situation/lidande.

http://www.terapisnack.com/forum/narcissism-psykopati-antisocialt-betendee-mytomani/29040-gar-det-att-leva-med-en-person-med-narcissistisk-personlighetsstorning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in