Citat:
Ursprungligen postat av
tagmaster
Jag måste svara på det här...
Assisterat självmord kanske inte är en juridisk beteckning men jag är övertygad om att du förstod vitsen med att jag använde det uttrycket.
Jag har som sagt inte följt tråden och du verkar i ditt inlägg ha vissa poänger. Men hur kommer det sig att både H och O ändrade sitt testamente dagarna innan och att döttrarna inte alls nämndes? Det talar ju emot både att dådet var impulsivt och att H inte var inblandad i planeringen.
Ja det där är en av frågorna som diskuterats och nagelfarits i tråden.
Både O och H var jurister, mycket kompetenta och erfarna sådana.
Trots det har testamentet direkt kopierats av en förlaga på nätet - inklusive grammatiskt fel.
De har således inte, trots sin kunskap och utbildning, själva författat sitt slutgiltiga testamente.
Därtill är testamentet initialt feldaterat på årtal, något som sedan strukits över och rättats till.
Det innehåller fel födelsedagsdatum på arvingen Os syster och har ingen datering för vittnens namnunderskrifter. Inte heller står där som ofta förkommande att man ”härmed den ...bevittnar NNs underskrift av sitt testamente”.
H’s namnteckning på testamentet är därtill avklippt i övre delen, något som antagligen beror på att hon skrev under när det låg ett täckpapper över testamentstexten.
Testamentet fördelar huset och ev övrigt lösöre och tillgångar mellan H’s bror och Os syster, men gynnar i övrigt Os anhöriga, dvs hans syster då hon får hela hans företag samt en kollega till O som får avkastningen från en bok O skrivit.
Testamentet är daterat 3/1 2018. Men det finns ett dödsbevis på H som
inte uppger att hon varit vid liv detta datum eller setts av någon. För O finns ett dödsbevis där det står att han senast sågs vid liv 5/1 2018.
Då frågar man sig om H överhuvudtaget sågs skriva under detta testamentspapper?
Gällande att be någon döda en själv - är detta alltid betecknat som ett brott. Utreds som
mord och kan i vissa fall av domstolen bedömas som innehållande förmildrande omständigheter som gör att förövaren endast döms för
dråp.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKLll5/vadjade-till-sin-dotter-jag-vill-do-doda-mig