2019-02-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hur många av er litar på svenska barnläkare som jobbar på ett Universitetssjukhus?
Det gör jag och om man är någorlunda vettig så borde alla göra det.Tydligen kan me inte utvecklas snabbt och dessutom krävs det olika uteslutningsundersökningar som måste göras för att konstatera me och dom tar tid. Så hur gick det till då? Hur kunde Moa vara glad och pigg och intresserad av allt möjligt i april-början maj blev en tjej som inom några månader fick diagnosen me.
Där kommer det. Det gjorde hon inte. Moa avskydde att Agnes var hemma. Hon tyckte det förhindrade henne av att resa med familjen. Trots alla möjliga påhopp av me anhängare här är det min ståndpunkt . Dom som hoppar på mig har inte träffat nån i den familjen. Dom vet inget om denna familj. Har aldrig pratat med nån av dom. Dom spekulerar över alla familjemedlemmar som om dom kände dom. Dom vet inte hur Moa såg ut. Vad hade hon för kläder på sig som visade vem hon var. Ni kan inte håna mig. Ni som försöker göra det. Det påminner mig om hysteriska hönor fast av olika kön.
Tillbaks till temat : hur blev det så ?

Som en barnläkare på SUS sa:
Me är inte en akutsjukdom. Dessutom om barnen hojtade i poolen under sommarlovet enligt grannen så är det lite konstigt att samma Moa skulle inte kunna lyfta en arm i augusti. Läraren som knackade på dörren då familjen låg döda i huset trodde att familjen var bortrest. Om lärarna hade sett 2 jättesjuka el sjuka barn före jullovet skulle dom kunna tänka så som den läraren gjorde när hen knackade på dörren i familjens hus i Bjärred?
Hon tänkte
att familjen som vilken familj som helst var bortrest under lovet för läraren hade inte sett två jättesjuka barn före jullovet så hon hade ingen anledning att vara misstänksam .Dom barn som lärarna såg före lovet var säkert barn som var påverkade av att leva ett liv utan frihet. Låga.
Så lärarna var inte bekymrade. Vem var bekymrad däremot ? Oskars chef. Det var han som larmade polisen. Så gissa nu 8 ggr. Vem var sjuk? Barnen el Oskar?

Kan du utveckla detta. Vad sa Moa till dig, varför och när?
Citera
2019-02-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Verkar som om jag fick till det; #43121. Är det ”trollning” är det olustigt, är det inte trollning är det dystert.

"Våld, hat, bitterhet, ondska" skriver nicket om. Jo, man undrar över ordvalet helt klart, ska det kopplas med morden finns det ju en del som stämmer kring det vi talat om. Utebliven befordran kanske.
Citera
2019-02-23, 00:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Lösenord till vad?

Polisen uppgav digitala fynd i datorer och telefoner ”som man hade kommit in i” talade för en gemensam planering.
Makar kan ofta varandras lösenord, vem som skriver på tangenterna går inte att säkerställa bara för att någon är inloggad under ett visst namn.
Citera
2019-02-23, 00:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Men Hanna kan väl lika gärna ha varit på en rutinkoll? Då går man till onkologen. Inget konstigt alls!

Tack så mycket rappytt, det var precis det jag undrade!

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja.
Om man hittar något på mammografin diskuteras det ofta på en sk multidisiplinär konferens med onkologer, kirurger, plastikkirurger, patologer och röntgenläkare. Finns inte tillgång till allt detta, brukar bröstintresserad kirurg göra punktiion eller ta bort förändringen. Är den helt normal kopplas aldrig onkologen in. Är den en cancer beslutar kirurgen om vidare operation, inte onkologen.

Detta är en form av handläggning, ser olika ut mellan sjukhus och landsting.
Dock finns inte onkologkliniker på alla sjukhus. Däremot nästan alltid kirurgkliniker, även på mindre sjukhus.
Onkologresurser är bristvara. Det gör att man initialt hamnar hos andra specialiteter och först när onkologegisk expertkunskap behövs, hos onkologen. En bröstcancer strålas inte före operation som ex ändtarmscancer, utan endast efter. Därför behöver tumören först diagnostiseras med callprov och därefter tas bort kirurgiskt. Patienten handläggs därför på kirurgkliniken tills hon är färdigoperad.

Men på vissa orter finns särskilda bröstmottagningar som handlägger hela proceduren.

Jag vet inte hur onkologkliniken på LU fungerar. Att just de skulle följa upp fynd på mammografin hos tidigare friska patienter kan naturligtvis vara möjligt, även om det ör ovanligt. Att H skulle hamnat där trots att hon aldrig varit cancersjuk och inte Helle nu hade ett recidiv låter lite märkligt.

Tekniskt sett tror jag att hon hade varit på bröst- och melanommottagningen så hon kan ju likagärna ha haft misstänkt hudcancer som bröstcancer.
Citera
2019-02-23, 00:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag har sen tidigare en helt egen teori. Långt bortom ME och cancerrecidiv. Det för dagen troligaste är; att O våldfört sig på barnen - sexuellt.
En skam - om det kom fram, som i konsekvensens namn, resulterade i tre mord och ett fegt självmord.

Det verkar finnas bäring för resonemanget - lika mycket som för nåt annat.....

Infallsvinklarna är få - utgångarna färre - om ens några.
Citera
2019-02-23, 00:58
Medlem
De som kallas till mammografi utöver rutin får ett brev från onkologen. Där görs en uppföljande röntgen, med bättre maskiner. Allt för att säkerställa att man INTE har något skit i brösten. Behöver inte alls ha med något annat att göra, mer än rutinundersökning. Det ser otäckt ut med brev från onkologen dock, det tror jag alla som får sådana utskick tycker. Men det är fortfarande inte bara sjuka som kallas, utan även helt friska.

Citat:
Nja.
Om man hittar något på mammografin diskuteras det ofta på en sk multidisiplinär konferens med onkologer, kirurger, plastikkirurger, patologer och röntgenläkare. Finns inte tillgång till allt detta, brukar bröstintresserad kirurg göra punktiion eller ta bort förändringen. Är den helt normal kopplas aldrig onkologen in. Är den en cancer beslutar kirurgen om vidare operation, inte onkologen.

Detta är en form av handläggning, ser olika ut mellan sjukhus och landsting.
Dock finns inte onkologkliniker på alla sjukhus. Däremot nästan alltid kirurgkliniker, även på mindre sjukhus.
Onkologresurser är bristvara. Det gör att man initialt hamnar hos andra specialiteter och först när onkologisk expertkunskap behövs, hos onkologen. En bröstcancer strålas inte före operation som ex ändtarmscancer, utan endast efter. Därför behöver tumören först diagnostiseras med callprov och därefter tas bort kirurgiskt. Patienten handläggs därför på kirurgkliniken tills hon är färdigoperad.

Men på vissa orter finns särskilda bröstmottagningar som handlägger hela proceduren.

Jag vet inte hur onkologkliniken på LU fungerar. Att just de skulle följa upp fynd på mammografin hos tidigare friska patienter kan naturligtvis vara möjligt, även om det ör ovanligt. Att H skulle hamnat där trots att hon aldrig varit cancersjuk och inte Helle nu hade ett recidiv låter lite märkligt.
Citera
2019-02-23, 01:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Tekniskt sett tror jag att hon hade varit på bröst- och melanommottagningen så hon kan ju likagärna ha haft misstänkt hudcancer som bröstcancer.

Ja var hon på denna mottagning har hon sannolikt träffar en kirurg. Möjligen en hudläkare.
Men inte en okolog om hon inte kom för uppföljning av tidigare diagnostiserad cancer.
Citera
2019-02-23, 01:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Rutinkontroll av märken och hudförändringar i hennes ålder är väl allt annat än anmärkningsvärt. Anmärkningsvärt är möjl att hon går om hon planerat sui.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-23 kl. 01:06.
Citera
2019-02-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ja var hon på denna mottagning har hon sannolikt träffar en kirurg. Möjligen en hudläkare.
Men inte en okolog om hon inte kom för uppföljning av tidigare diagnostiserad cancer.

Nej, var hon där har hon sannolikt träffat först en röntgensjuksköterska och därefter en onkolog som tittat på bilderna för att säkerställa att det inte rör sig om cancer. Det är så det går till om man kallas på förstärkt rutinkontroll, eller bara kontroll.

Hon har antagligen också fått vänta på denna förstärkta undersökning, vilket i sig är en stor stress och orsakar (döds)ångest hos fullt friska. Det är för många lagom oroliga som att ha ett laddat vapen mot huvudet varje dag tills det är överstökat.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-23 kl. 01:07.
Citera
2019-02-23, 01:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
De som kallas till mammografi utöver rutin får ett brev från onkologen. Där görs en uppföljande röntgen, med bättre maskiner. Allt för att säkerställa att man INTE har något skit i brösten. Behöver inte alls ha med något annat att göra, mer än rutinundersökning. Det ser otäckt ut med brev från onkologen dock, det tror jag alla som får sådana utskick tycker. Men det är fortfarande inte bara sjuka som kallas, utan även helt friska.

Inte i mitt landsting. Där sköts mammografin via röntgenklinik, ytterliggare undersökningar görs via röntgen och eventuella fynd man måste ta prov på handläggs av kirurg. Onkologen är inte inkopplad vid diagnosticering och utredning. Endast efter operation.

Men som sagt det är olika organiserat vid olika sjukhus och i olika landsting.
Dock nog inte så kul att få brev från onkologen på posten utan att man är förberedd.....
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-23 kl. 01:16.
Citera
2019-02-23, 01:08
Medlem
Citat:
Inte i mitt landsting. Där sköts mammografin via röntgenklinik, ytterliggare undersökningar gör via röntgen och eventuella fynd man måste ta prov på handläggs av kirurg. Onkologen är inte inkopplad vid diagnosticering och utredning. Endast efter operation.

Men som sagt det är olika organiserat vid olika sjukhus och i olika landsting.
Dock nog inte så kul att få brev från onkologen på posten utan att man är förberedd.....

Fynd är det tredje steget, alla berörs inte av det. De flesta får gå hem efter steg två, fler bilder.

Enligt Vårdfokus, för de som inte vet hur en rutinundersökning kan påverka:
"Mammografiundersökningen är också förenad med oro hos kvinnan. En färsk undersökning visar till exempel att av dem som efter sin vanliga mammografi blev kallade till en kompletterande undersökning, fick många långsiktiga problem med ångest, nedstämdhet och dålig sömn — även om det var falskt larm."
Senast redigerad av rappytt 2019-02-23 kl. 01:14.
Citera
2019-02-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har sen tidigare en helt egen teori. Långt bortom ME och cancerrecidiv. Det för dagen troligaste är; att O våldfört sig på barnen - sexuellt.
En skam - om det kom fram, som i konsekvensens namn, resulterade i tre mord och ett fegt självmord.

Det verkar finnas bäring för resonemanget - lika mycket som för nåt annat.....

Infallsvinklarna är få - utgångarna färre - om ens några.
Det har dryftats förr och jag säger precis som innan - det är inte alls omöjligt. Konstigt det inte har kommit fram ännu bara i så fall men det gäller för allt annat med som inte heller kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in