2019-03-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag förstår verkligen inte eran inställning till myndigheter. Ni tycks se på myndighetsutövning och insyn i denna som något "staten" ibland kan låta oss i pöbeln få ta del av, om de känner för det och har en bra dag. Som om medborgarna som myndigheterna faktiskt finns till för, är några dumma småfåglar som ska vara tacksamma om myndigheter behagar kasta åt oss några smulor.

Det är ju folket, medborgarna, som är alla myndigheters uppdragsgivare och lönebetalare. De finns till för oss, hela deras existensberättigande är att de skall arbeta för folket i staten de verkar i.

Det tycks mig som att ni ser det som att dessa myndigheter är och skall vara despoter, som har noll skyldigheter gentemot medborgarna. En sådan syn på det demokratiska samhället skiljer sig från min och många andras.

Ja - vad var det egentligen som hindrade polisen från att ge oss en kort beskrivning av hur datorer och mobiltelefoner kunde styrka att föräldrarna var eniga, och att beslutet om mord var gemensamt? Beträffande de skrivna dokumenten gavs ju sådana förklaringar: man talade om att namnunderskrifterna kommit till efter att texten skrivits, att namnteckningar hade jämförts och så vidare. Allt för att bevisningen skulle verka övertygande.

Vilka motsvarande beskrivningar hade kunnat göras gällande övrig bevisning som datorer och telefoner? Och varför gjorde man inga sådana förtydliganden?
Citera
2019-03-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men då skulle polisen haft belägg och bevis på två handgripliga mördare - och inte behövt sitta och analysera underskrifter, fingeravtryck på brev och om någon skrivit under ett tomt papper innan texten trycktes dit.
Då hade det varit enkelt - två föräldrar mördade handgripligen tillsammans sina barn.

Nu var det inte så enkelt. Nu visade forensiska analyser att bara en utfört barnamorden.
Då behöver man analysera annat. Det hade man aldrig behövt göra - eller räkna upp att man lagt krut på det - om det bevisligen funnits två aktörer som begått morden på barnen.

Exakt de uppgifter som polisen också presenterade på PT. Och som A C A bekräftade.
Det var inga nya uppgifter som hon uppgav i form av sifferantal: tre mordoffer och en handgriplig förövare vid morden på barnen.
Det var de fakta polisen också, med fler ord, uppgav på PT. Även H var strypmördad och att man behövde analysera andra saker för att komma fram till att ”allt talar” för att de gemensam beslutat, valt och planerat familjeutplåning,

Det här är sunt förnuft och självklar logik. Förstår man inte det då är det faktiskt bortkastat tid att diskutera mer här. Som Stenmark sa. ”Int’ lätt att förklara för nån som int begrip”

I den ena vågskålen ligger en mördad förälder och två barn brutalt mördade av antingen den ene eller andre föräldern.
Om O handgripligen mördat alla tre blir denna vågskål väldigt tung.

Därför vore det mycket intressant att få reda på vad som kan ligga i den andra vågskålen och vara så enormt tungt att det uppväger alla forensiska fynd och dessutom uppväger det faktum att det historiskt sett under liknande omständigheter alltid är mannen i familjen som ligger bakom mord på kvinnan och barnen varefter mannen tagit sitt liv. En ensam manlig familjefar som tappat det.

Solen skiner, det är vår och fredag, snart sommartid. Jag tänker i möjligaste mån rikta mitt intresse åt levande, tredimensionella medmänniskor framöver och göra så gott jag kan för att förbättra deras tillvaro och min egen. Fallet och tråden har varit gripande, men det är dags att släppa greppet nu - i vart fall greppet tråden haft.

Synd - har uppskattar Dina inlägg.
Citera
2019-03-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är nog rätt rimligt att båda föräldrarna, som uppges bestämt sig för detta sedan tidig höst, funderat över och kanske läst på om statistik vid familicid.
Varför annars detta knastertorrt rubricerade förklarings/avskedsbrev för att visa bådas skuld?

Minst en person, kanske två, hade helt uppenbart ett behov av att beskriva denna familjeutplåning som två föräldrars verk. Korrekt eller inkorrekt. Det behovet kommer dels av hur det vanligen brukar se ut - och naturligtvis antagligen mest av att det är mycket troligt att det bara finns en handgriplig stryp- och kvävningsmördare i familjen.

Ett förehavande som verkligen inte vem som helst är kapabel till.
Att det skulle finns två tidigare ostraffade handgripliga stryp-mördare i denna lilla familj är rätt osannolikt.

Det var definitivt väldigt viktigt med eftermälet för den som dog sist och la fram/ lät ligga framme alla tre dokumenten på bordet och den framställda pekdatorn.
Och det var/är antagligen inte så viktigt för polisen eller anhöriga att gräva mer för att ev slå hål på de presenterade uppgifterna. Kanske framtiden kommer utvisa något annat.

Oavsett hur många gärningspersoner det fanns i villan - stackars flickor som levde i denna mycket, mycket sjuka miljö. Må ni bli ihågkomna och bevarade i minnet åtminstone hos några.
Den här långa tråden borde tillägnas er.
RIP Agnes och Moa. De absolut säkert verkliga hårt ansatta offren i Bjärred.

Ja... det är det sorgliga..... att det blev såhär inne i huset. Och att de levde som fångar .... fångar i sin kropp, fångade av föräldrarnas absurda och konstruerade omsorg... i en pseudovärld... utan intressen pga " att de va för sjuka".... vadå - om man har en sjukdom - ska man ligga ner å tyna bort? Är inte det 1700-tal?
Jag fattar inte hur Hanna förändrats- hjärntvättad?
Citera
2019-03-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja... det är det sorgliga..... att det blev såhär inne i huset. Och att de levde som fångar .... fångar i sin kropp, fångade av föräldrarnas absurda och konstruerade omsorg... i en pseudovärld... utan intressen pga " att de va för sjuka".... vadå - om man har en sjukdom - ska man ligga ner å tyna bort? Är inte det 1700-tal?
Jag fattar inte hur Hanna förändrats- hjärntvättad?

För den som oroar sig väldigt mycket eller är stressad, H oro, O stressad, och sover utan djupsömn med ständiga uppvaknanden, kan världen bli märklig, främmande och skrämmande. Tror inte att någon av föräldrarna var deprimerad, däremot kan de ha haft grava sömnproblem. Det går till och med att bli psykotisk av för lite sömn, förmågan att hålla ordning på vem man är eller varför man lever försvinner.

Så, jag tror att både O och H, av olika anledningar, hade så störd sömn att de inte längre fungerade. Med tanke på att döttrarna kanske inte hade någon normal dygnsrytm, så förstärktes detta.

Tror inte ett ögonblick på depression, däremot så dålig sömn att föräldrarna inte längre funkade. Det är den snälla tolkningen, den tuffare är att O och H hade något att dölja. Men jag lutar åt extrem sömnbrist. Att de klarade av att mörda är däremot unikt, men då var de så rädda och psykotiska att inget längre var bättre än att dö.

Oron står för dem själva, men den göds av ME-organisationer och företrädare som kanske faktiskt är deprimerade.

Vad som utlöst barnens diagnoser är en annan historia.
Citera
2019-03-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är dock övertygad om att de flesta inte sitter som några få i denna tråd och suktar efter FUP, gnäller över att det är för lite material och för mycket maskat.

Jag tror de flesta nämligen vet att den här pressträffen var något utöver det ovanliga; att det är mer information given än vad som annars sker och att polis överhuvudtaget inte behöver redovisa vid nedlagd Fu/döda gärningspersoner.

Har man problem med detta då ska man aktivt arbeta för att förändra aktuell lagstiftning och som minsta åtgärd överklaga till Kammarrätten (tick, tack, tick, tack..).

Det är dock enbart en juridisk fråga och inte specifikt för Bjärred då det är extremt ovanligt med ett FUP öht och nu enbart utlämnat i form av redan given information av polismyndighet.
Polisen har inte ens talat om vem som har mördat vem, och normalt sett delger dom ännu mindre menar du? Kan inte påminna mig om att jag någonsin har hört Polisen säga "vi vet vem som är mördare men tänker inte tala om det"
Citera
2019-03-23, 00:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Som medborgare måste man vara uppmärksam så man inte blir blåst på upplysningar man har rätt att få. Våra demokratiska fri- och rättigheter måste försvaras varenda dag - annars tar mörka krafter över - och ingen jävel fattar då hur det gick till... Demokratin har folket kämpat för, men den är ingen självklarhet att den ska vara för evigt om vi inte vårdar den, försvarar den.

Bara en sån sak som att vilja ha mer upplysningar om de svinaktiga morden i Bjärred har mörkats för mycket och skapar bara nya frågor. Vi behöver inte veta alla detaljer, men vi behöver veta mer för att förstå. Inte minst för vårdande myndigheter att ta till sig fakta och kanske förhoppningsvis förhindra att liknande dåd hindras att äga rum i framtiden.

Om vi inte ansåg detta så hade väl förmodligen denna fb-tråd inte fortsatt.
Mycket väl uttryckt av dig och Malin.Nilsson!

Journalister med det rätta engagemanget får ta vid nu och gräva vidare. Finns säkert många som också kommer att överklaga delar av fup:et.
Förklaringsbrevet ska ha avslutats med ort och datum tillsammans med namnteckningar; vad är egentligen vitsen med att skriva ut både B*ärred och L*nd i ett avskedsbrev, kan man fråga sig.
Citera
2019-03-23, 00:53
Medlem
Intressant program på 11:an nu. Deadly Sins. Ett par där mannen är beroende av att hustrun är att beroende av honom, för att kontrollera henne. Mannen förstärker hustruns oro och skapar ett vrak av paranoia. Jag antar att det slutar med ond bråd död. En vuxen son betraktar utförslöpan. Om barnen varit äldre i Bjärred hade de kanske haft större chanser att överleva om äktenskapet var en cirkus av beroende och kontroll.

Faktum är nog att kontroll är signifikant för åtminstone O. Han var ju med överallt, förhandlade med skola, vård, berättade på sitt jobb hur hemskt han hade det, bredde på i skolan. Målade upp en skev bild av hustrun kanske. Sen när han knäckt henne, blev han själv knäckt. Ett riktigt sjukt äktenskap. ME passade bra att skylla på eller blev ett resultat av äktenskapet det med, med knäckta barn. Det utnyttjas av ME-lobbyn... tror att det kan vara en bild av det hela som inte heller ligger för långt från sanningen...

S*san P*lk (u, o) mördade maken efter besked om att han skulle få vårdnaden om barnen och huset (vet inte om det var sant, han försökte förstärka hennes galenskap, tillsammans med en terapeut!). Lurade sonen att se sin döde far. En expert i programmet säger att förhållanden som bygger på känslomässig girighet kan gå snett... alltså, det är nog vad som hände i Bjärred ändå, med tanke på den "fruktansvärda" sjukdomen som barnen bar på, och att de var "tvungna" att avsluta barnens och sina egnas liv. Trots att de ändå hade allt. Under hösten planterade O att "det värsta kunde hända"...
Senast redigerad av rappytt 2019-03-23 kl. 01:03.
Citera
2019-03-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mycket väl uttryckt av dig och Malin.Nilsson!

Journalister med det rätta engagemanget får ta vid nu och gräva vidare. Finns säkert många som också kommer att överklaga delar av fup:et.
Förklaringsbrevet ska ha avslutats med ort och datum tillsammans med namnteckningar; vad är egentligen vitsen med att skriva ut både B*ärred och L*nd i ett avskedsbrev, kan man fråga sig.

Bjärred är en del av Lunds kommun? En kontrollerad och "noggrann" man författar kanske ort och datum så. Hängslen och livrem. Strypt och kvävd. Diagnosticerad och hemmahållen. En dotter först, sedan nästa. Lite korkad var han också. Normalt skriver man "Bjärred" bara eller den plats man befinner sig på. Han fattade inte det, på samma sätt som han inte förstod sig på livet. Han kontrollerade sin familj in i döden och platsen var viktig. Rätt ska vara rätt. Tyckte det där egenkära svinet. Undrar om folk har ändrat uppfattning om O nu, eller om kollegorna fortfarande tycker att det var synd om mannen som överrumplade sina barn samt hustru (troligen) och ströp dem?
Citera
2019-03-23, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min teori är att de trodde att den stora mängd lugnande/sömnmedel skulle vara tillräckligt att dö av.

Ok! ”Din” teori? Det där är en trådsanning!

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fel ordval av mig men tyvärr så kan det bli fel när man inte är så insatt i juridikens fantastiska värld gällande mord, dråp mm

Jag tror O fick lova H att hjälpa henne om hennes försök skulle misslyckas. Hon hade verkligen inte velat vakna upp till 2 döda barn och en död man.
Baserad på samma trådsanning! Förstår inte hur ni kan köpa en löjligt osannolik trådsanning men andra får hugg direkt när de kommer med sina teorier. Och du är alltid först för att imponera på de som bevakar tråden.

Förstå! Det är OMÖJLIGT! att veta om Hanna fick ”hjälp” av den snälle Oscar, om man inte stod som åskådare och glodde genom fönstret! alt. att Oscar la till några rader i förklaringsbrevet efter morden -”Det sket sig för Hanna, tabletterna tog inte död på henne och eftersom hon ville så gärna dö så fick jag hjälpa henne” ny rad -”och för att hon bad snällt”
Citera
2019-03-23, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Polisen har inte ens talat om vem som har mördat vem, och normalt sett delger dom ännu mindre menar du? Kan inte påminna mig om att jag någonsin har hört Polisen säga "vi vet vem som är mördare men tänker inte tala om det"
Det kommer du aldrig att höra heller. Däremot kan du få läsa att fallet är polisiärt uppklarat och att den misstänkte förövaren är avliden. Poliser talar aldrig om vem som mördat vem, dom gör en utredning tillsammans med åklagaren som sedan presenterar den i en rättegång. Det är rätten som utdömmer straff och vad gärningen ska bedömas som.

Det finns många polisiärt uppklarade fall där polisen vet vem som är skyldig men aldrig talar om det. Det kan bero på att åklagaren gör bedömningen att bevisningen inte är tillräcklig, eller som i det här fallet att ingen misstänkt kan ställas inför rätta. Dessa utredningar blir normalt inte heller offentliga eftersom dom aldrig utgör underlag för en rättegång.

På grund av ett stort allmänintresse så har man gjort ett undantag i detta fall och i stora drag talat om vilken slutsats man har kommit fram till. Det är ett undantag för normalt sett saknas ett allmänintresse. Det är viktigt att inte blanda ihop begreppet ”allmänintresse” med ”nyfikenhet”.

Allmänintresset handlar om att människor på ett bredare plan bör informeras, inte att varje individs nyfikenhet måste tillfredsställas.
Citera
2019-03-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Läste artikeln. Tack. Där var ju åtminstone någon man kunde ta på. Ekonomiska problem. I Bjärredfallet finns inget - förutom barnens sjukdom. Barn måste få bli sjuka utan att deras garantansvariga ska ta livet av dom. Kan man tycka.

Det fetade - jag har läst att O och ett barn sågs under mellandagarna. Moa? Men inte den 5 januari. Var har du läst det? Så vitt jag vet var den sista gången de sågs den 3/1 när Hanssons skrev under testamentet. Och sen ett sms mellan makarna på kvällen den 5 januari.

Det står senast sedd den 5 jan i Agnes och Oskars dödsbevis. Moas och Hannas saknar senast sedd datum. Inte ens senast sedd den 3 jan står för Hanna.
Citera
2019-03-23, 07:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Ok! ”Din” teori? Det där är en trådsanning!

Baserad på samma trådsanning! Förstår inte hur ni kan köpa en löjligt osannolik trådsanning men andra får hugg direkt när de kommer med sina teorier. Och du är alltid först för att imponera på de som bevakar tråden.

Förstå! Det är OMÖJLIGT! att veta om Hanna fick ”hjälp” av den snälle Oscar, om man inte stod som åskådare och glodde genom fönstret! alt. att Oscar la till några rader i förklaringsbrevet efter morden -”Det sket sig för Hanna, tabletterna tog inte död på henne och eftersom hon ville så gärna dö så fick jag hjälpa henne” ny rad -”och för att hon bad snällt”

Du är snabb att fördöma vad andra skriver. Vilken är din teori?
Eller anser du att din funktion här i tråden är att dyka upp som gubben ur lådan för att kritisera andra utan att själv bidra med något av överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in