2019-03-27, 11:53
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vem jämför du med då, i en sådan här match? Vi hade ju dessutom 60% av bollinnehavet.
Henriksen, 14(9) dueller, 1(0) tacklingar.
Ole 9(4) dueller, 2(1) tacklingar.
Ekdal 11(5) dueller, 1(1) tacklingar.
Olsson 12(8) dueller, 4(4) tacklingar.
Citera
2019-03-27, 11:55
Medlem
BarryHeros avatar
Någon som har Twitter och kan kontakta lite journalister angående detta? Quaison ska helt klart ha detta mål som UEFA listar som ett självmål. Denna fråga måste lyftas till SvFF/UEFA.
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Lyssna på det här:

Det verkar som om UEFA inte tänker ge Robin Quaison 2-2-målet från igår. Istället har de listat det som ett självmål:

Någon mer som tycker att detta är upprörande? Hur fan kan man få den touchen till ett självmål? Om Quaison siktar på mål och den går i mål ska det fanimig vara ett mål för Quaison. Trist att UEFA ska råna Robin Quaison på ett regelrätt mål. Vad vinner egentligen UEFA på att någon ska hängas ut som självmålare istället för att Quaison ska få det?
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det ska helt klart vara hans mål. Men finns det regler för hur det ska bedömas? Eller är det godtyckligt. Jag tycker det är en rätt viktig statistikgrej som inte bör tas för lätt på.
Citat:
Vad jag har lärt mig så är det inget självmål så länge det ursprungliga skottet var på väg mot mål. Quaisons hade helt klart träffat målramen om det inte styrts, och borde räknas som Quaisons mål.

Jag håller med om att detta är viktig statistik. Det svenska fotbollförbundet borde lyfta denna fråga till UEFA för att försöka få det att - rättmätigt - räknas som Quaisons mål. Han borde stå på 5 mål på 8 landskamper, men p.g.a. UEFAs fadäs är det nu istället 4 mål på 8 landskamper som gäller.
Citera
2019-03-27, 13:08
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Någon som har Twitter och kan kontakta lite journalister angående detta? Quaison ska helt klart ha detta mål som UEFA listar som ett självmål. Denna fråga måste lyftas till SvFF/UEFA.

Det finns tydligen inga klara regler kring detta utan det är upp till domaren. Finns ingen fast regel om att bollen måste vara på mål t.ex.

Citat:
The Laws do not stipulate any rules or procedures for crediting goals to players, and indeed such records are not a compulsory part of the game. In 1997 FIFA issued detailed guidelines for crediting own goals, recognising the increasing commercial importance of statistics such as top scorer awards and fantasy football. The guidelines state that credit for scoring is decided by the referee, or match commissioner if present; and "[a] defender's intervention must be deliberate in order for an own goal to be registered against him".

Om det hade varit en omedveten styrning borde det så klart ha räknats som självmål, men i det här fallet gjorde ju norrmannen en tabbe och sträckte medvetet ut benet efter att skottet avfyrats. Det såg komiskt ut och det var väldigt uppenbart att målvakten hade räddat det lösa skottet annars. Därför lär inga överklaganden leda någonstans.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-03-27 kl. 13:33.
Citera
2019-03-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Henriksen, 14(9) dueller, 1(0) tacklingar.
Ole 9(4) dueller, 2(1) tacklingar.
Ekdal 11(5) dueller, 1(1) tacklingar.
Olsson 12(8) dueller, 4(4) tacklingar.
Det stämmer inte, minns tex att Olsson misslyckades med en glidtackning på Öddegard som resulterade i att Norge kom två mot en mot Krafth.
Citera
2019-03-27, 14:52
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Isak Pettersson före Linnér.. (inte för att någon av dem är förstemålvakt i landslaget) Nyman före Alexander Isak ? Fransson före Kristoffer Olsson? Kom igen... herregud......

Fråga; hur många smileys behöver man lägga till för att ville91 ska fatta att man inte är helt allvarlig?

Citera
2019-03-27, 14:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Det är ett väldigt tydligt självmål iom att backen sträcker ut benet, träffar bollen och ändrar riktning på skottet och ställer målvakten. I t.ex. Spanien och Italien hade det inte varit något snack om saken, de är stenhårda på att styrningar, även relativt små, ska räknas som självmål. Där går de nästan till överdrift, kan jag tycka.

Men bara för att media gärna vill haussa Robin Quaison - t.ex. Lasse Grankvist som ylade i högan sky om Quaisons "tre mål på två matcher" - så innebär det inte att han ska få tillgodoräkna sig självmål bara för att bättra på statistiken och göra storyn bättre.

Sedan vet jag inte om frågan är SÅ viktig att man ska skapa twitterdrev för att försöka påverka UEFA , åt någotdera hållet.
Citera
2019-03-27, 15:14
Medlem
Citat:
Koffe ska ej spela som den centrala mittfältsankaret. Helander är medioker....
Olsen-
Lustig, Milosevic,VNL,Augistinsson-Claesson,J.Johansson,Sadiku,K Olsson-
Isak, Quaison

Citat:
Isak Pettersson före Linnér.. (inte för att någon av dem är förstemålvakt i landslaget) Nyman före Alexander Isak ? Fransson före Kristoffer Olsson? Kom igen... herregud......

Tänk att först välja Milosevic före både Pontus Jansson och Filip Helander, samt Sadiku (menar du Loret, den kosovanska landslagsmannen?) före Ekdal, Hiljemark, Forsberg, Sema med flera och sen protestera att någon skämtsamt väljer Pettersson och Nyman...

- - -
Flera positiva saker den här samlingen:
* Quaison har verkligen tagit platsen i anfallet bredvid Berg.
* Isak har cementerat sig som tredjeval.
* Claesson är landslagets mest givna mittfältare.
* Granqvist och Seb Larsson ser sämre och sämre ut. Håller dom till EM?

Edit:
Ytterligare en positiv sak är att AIKare (och alla andra?) kanske förstår att Allsvenska toppspelare absolut håller för landslaget. Nu ska vi bara enas vilka som är de Allsvenska toppspelarna så vi kan ha en meningslös diskussion som aldrig kommer nå Janne.
Citera
2019-03-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Tänk att först välja Milosevic före både Pontus Jansson och Filip Helander, samt Sadiku (menar du Loret, den kosovanska landslagsmannen?) före Ekdal, Hiljemark, Forsberg, Sema med flera och sen protestera att någon skämtsamt väljer Pettersson och Nyman...

- - -
Flera positiva saker den här samlingen:
* Quaison har verkligen tagit platsen i anfallet bredvid Berg.
* Isak har cementerat sig som tredjeval.
* Claesson är landslagets mest givna mittfältare.
* Granqvist och Seb Larsson ser sämre och sämre ut. Håller dom till EM?

Edit:
Ytterligare en positiv sak är att AIKare (och alla andra?) kanske förstår att Allsvenska toppspelare absolut håller för landslaget. Nu ska vi bara enas vilka som är de Allsvenska toppspelarna så vi kan ha en meningslös diskussion som aldrig kommer nå Janne.

Jag håller med om att man blir lite fundersam kring Granen och Seb efter igår men det ska minnas att de inte är i säsong med. Gör en markant skillnad, speciellt för äldre spelare.

Med det sagt borde Jansson fasas in snarast och jag tycker Isak/Quaison borde startas och testas mot FÄrörarna/Malta.

Håller helt med om Claesson. Han är verkligen sanslöst bra för någon som inte spelar i en toppliga. Han hotar som fan framåt samtidigt som han gör otroligt mycket defensivt. Absurt bra.

Vad som gör mig grymt orolig är hur jävla tunnt det är bakom Augustinsson på vänstern med. Enorm tur att han är ett fysiskt exemplar som sällan är skadad.
Citera
2019-03-27, 15:25
Medlem
gato12s avatar
Vad hände med Oskar Wendt egentligen...?
Var ju inte så populär hos Hamren men nu är det ju nya tider.
Ordinarie i Bundesliga
Citera
2019-03-27, 15:27
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ordinarie i Bundesliga

Slutade i landslaget.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/nolln/oscar-wendt-slutar-i-landslaget
Citera
2019-03-27, 15:27
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ordinarie i Bundesliga
Wendt var med i Janne Anderssons VM-kvaltrupper under hösten 2016 men har för mig att Augustinsson gick före honom i startelvan. Wendt valde sedan att avsluta landslagskarriären i början av 2017.
Citera
2019-03-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Jag håller med om att man blir lite fundersam kring Granen och Seb efter igår men det ska minnas att de inte är i säsong med. Gör en markant skillnad, speciellt för äldre spelare.

Med det sagt borde Jansson fasas in snarast och jag tycker Isak/Quaison borde startas och testas mot FÄrörarna/Malta.

Håller helt med om Claesson. Han är verkligen sanslöst bra för någon som inte spelar i en toppliga. Han hotar som fan framåt samtidigt som han gör otroligt mycket defensivt. Absurt bra.

Vad som gör mig grymt orolig är hur jävla tunnt det är bakom Augustinsson på vänstern med. Enorm tur att han är ett fysiskt exemplar som sällan är skadad.

Jag är säkert lite färgad här. Men jag tycker att Granqvist är en otroligt överskattad försvarare. Jag tycker att han går bort sig på tok för ofta defensivt, och är ganska medioker med boll. Han haussades rejält efter VM eftersom han gjorde två straffmål, vilket ursäktade hans emellanåt klumpiga försvarsspel (där han räddades av någon annan). Jag ser gärna att Jansson tar över så fort som möjligt.

Seb Larsson är en ok spelare emellanåt. Varken bra eller dålig i mina ögon. Problemet är att vi har så många spelare som är bättre i dagsläget, enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in