2019-03-27, 09:45
Medlem
Delokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarOskarius
Mot Malta spelar det mindre roll. Däremot mot Spanien vill jag se:

Olsen
Lustig - Lindelöf - Granqvist - Augustinsson/Olsson
Claesson - Johansson - Ekdal - Forsberg
Berg - Quaison
Det här kan jag ställa mig bakom. Ekdal - Johansson är vårt bästa innermittfält. Ekdal - Olsson tycker jag hittills blir lite för mycket tango. De behöver en stark bollvinnare bredvid sig för att kunna fungera.
Citera
2019-03-27, 09:46
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Kan få ha kvar Berg ett tag till. Idag på aftonblaskan.

Hmm... Janne tycker ju tydligen att han passar så
Är väl knappast särskilt kontroversiellt att man vill spela i landslaget så länge man har möjlighet. Bara att tacka och ta emot för oss landslagssupportrar då Marcus Berg var helt fenomenal i båda kvalmatcherna under den här samlingen.

Granqvist och Sebastian Larsson hade inte sina bästa matcher under gårdagen, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att de fortfarande befinner sig i försäsong med sina klubblag och inte är i 100%-igt matchtempo.
Citera
2019-03-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskarOskarius
Mot Malta spelar det mindre roll. Däremot mot Spanien vill jag se:

Olsen
Lustig - Lindelöf - Granqvist - Augustinsson/Olsson
Claesson - Johansson - Ekdal - Forsberg
Berg - Quaison

Ja, alternativt att Sebastian Larsson går in på Jakob Johansson plats, men annars tycker jag denna startelva är given.
Citera
2019-03-27, 10:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Innemittfältare:
A. Ekdal
K. Olsson
O. Hiljemark
J. Johansson (Jakob)
S. Tibbling
S. Thern
O. Lewicki
A. Fransson (Alexander)
S. Gustafson (Simon)

Är Ekdal skadad (igen), så ser jag nog helst Lewicki där. Grisa sönder med Olsson, men kan ändå slå en passning... (Till skillnad från Seb Larsson - herregud...)

-

Vill aldrig mer se Maja Lindelöf eller Red Bull-Forsberg i landslaget.

Håller med! Varför inte prova Lewicki bredvid Olsson? Olsson är en finurlig lirare men väger lite lätt. Det behövs någon på mitten som är intelligent, följsam och täcker ytor!

Ekdal verkar ungefär lika otursförföljd som Nordberg i "Den nakna pistolen"-filmerna. Den här gången såg det ut som om knäet blivit snittat av en skridsko. Trist, med mer kontinuitet hade det säkert blivit bra.

Rörlig som en Henke Larsson och resolut som en Martin Dahlin? Robin Quaison kan vara det mest oväntade genombrottet sedan Ljungberg mot England i slutet på 90-talet. Spännande!

Tycker, precis som flera andra, att Berg gör ett bra jobb. Han är rutinerad, lugn, gnuggar på, kan agera target och fördela. Skapa plats åt Quaisons och Claessons rusher och infall. Det är första gången på länge som man är lite exalterad över offensiven. Hoppas att känslan består.

Isak är, för tillfället, en trollgubbe att kasta in under de sista trettio. Det händer mycket kring honom, men han dräller en aning onödigt med bollen när laget flyttar upp, precis som Zlatan gjorde ibland.

Ja, plötsligt är det offensiven som är spännande, i ett landslag som brukade kunna ståta med 11 mittbackar i truppen. Det är omvända världen, när "Granen" -- som var guldbolls-lysande även förra året -- nu ser rödmosigt pensionsfärdig ut på den här nivån. Men formen kanske återvänder?

Helander stabil och trygg, men sattes ofta i knepiga lägen, utan något vidare understöd.

Ytterbackarna ett frågetecken. Hängde Augustinsson med i positionerna? Har åtminstone fina inlägg.

Förklaringen till den virriga defensiven är väl att så många ordinarie föll ifrån, men nog måste det finnas andra kandidater att plocka in. Granen, Seb Larsson, Lustig, m.fl. behöver fullgoda ersättare!
Senast redigerad av Dalulven 2019-03-27 kl. 10:20.
Citera
2019-03-27, 10:54
Medlem
BarryHeros avatar
Lyssna på det här:

Det verkar som om UEFA inte tänker ge Robin Quaison 2-2-målet från igår. Istället har de listat det som ett självmål:

Citat:
Nordtveit (Norway) scores an own goal.

It's all square! That goal had been coming for a while but there was a big hint of fortune about it. Claesson drove forward from the right and set up Quaison in the middle; the forward's shot took a major deflection off Nordtveit and left Jarstein with no chance.

https://www.uefa.com/european-qualifiers/season=2020/matches/round=2001086/match=2026062/index.html

Någon mer som tycker att detta är upprörande? Hur fan kan man få den touchen till ett självmål? Om Quaison siktar på mål och den går i mål ska det fanimig vara ett mål för Quaison. Trist att UEFA ska råna Robin Quaison på ett regelrätt mål. Vad vinner egentligen UEFA på att någon ska hängas ut som självmålare istället för att Quaison ska få det?
Senast redigerad av BarryHero 2019-03-27 kl. 11:06.
Citera
2019-03-27, 11:18
Medlem
Märkligt.
Citera
2019-03-27, 11:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Lyssna på det här:

Det verkar som om UEFA inte tänker ge Robin Quaison 2-2-målet från igår. Istället har de listat det som ett självmål:

Någon mer som tycker att detta är upprörande? Hur fan kan man få den touchen till ett självmål? Om Quaison siktar på mål och den går i mål ska det fanimig vara ett mål för Quaison. Trist att UEFA ska råna Robin Quaison på ett regelrätt mål. Vad vinner egentligen UEFA på att någon ska hängas ut som självmålare istället för att Quaison ska få det?
Det ska helt klart vara hans mål. Men finns det regler för hur det ska bedömas? Eller är det godtyckligt. Jag tycker det är en rätt viktig statistikgrej som inte bör tas för lätt på.
Citera
2019-03-27, 11:32
Medlem
Vad har hänt med Ekdal egentligen? Var ju hur bra som helst i Italien. Numera en medioker spelare som varken har koll på bollen eller var han ska passa den.
Citera
2019-03-27, 11:39
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det ska helt klart vara hans mål. Men finns det regler för hur det ska bedömas? Eller är det godtyckligt. Jag tycker det är en rätt viktig statistikgrej som inte bör tas för lätt på.
Vad jag har lärt mig så är det inget självmål så länge det ursprungliga skottet var på väg mot mål. Quaisons hade helt klart träffat målramen om det inte styrts, och borde räknas som Quaisons mål.

Jag håller med om att detta är viktig statistik. Det svenska fotbollförbundet borde lyfta denna fråga till UEFA för att försöka få det att - rättmätigt - räknas som Quaisons mål. Han borde stå på 5 mål på 8 landskamper, men p.g.a. UEFAs fadäs är det nu istället 4 mål på 8 landskamper som gäller.
Citera
2019-03-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Haha, kul. Jag tycker dock ändå att han ger ett väldigt klent intryck - fyra tacklingar som innermittfältare i en match som denna är inte mycket (begär inte att han ska vara en köttare men...). Jakob Johansson och Olsson skulle nog kunna vara ett bra innermittfältspar. Sen vet man inte hur mycket Ekdal hindrades av sina skadekänningar.
Vem jämför du med då, i en sådan här match? Vi hade ju dessutom 60% av bollinnehavet.
Citera
2019-03-27, 11:49
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vad har hänt med Ekdal egentligen? Var ju hur bra som helst i Italien. Numera en medioker spelare som varken har koll på bollen eller var han ska passa den.
Startspelare i laget som ligger 9a i serie a, ganska bra betyg har han fått.
Inte kunnat tränat ordentligt och att slänga in honom fast att han inte varit hundra föll inte väl ut.
Får se om det går att ha en sådan otursgubbe som startspelare i framtid, ev. att han själv känner att han inte gör sig själv eller laget rättvisa och slutar självmant.

Vad fan gör spelarna på 2-0, bedrövligt av Ekdal absolut men Ludde och Olsson?
Spelarna i mitten som helt skiter i att ta markering...
Citera
2019-03-27, 11:53
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vem jämför du med då, i en sådan här match? Vi hade ju dessutom 60% av bollinnehavet.

Skit i tacklingsstatistiken. Andemeningen är mer att Ekdal-Olsson inte föll väl ut, det blev ingen riktig balans på det hela, mellanmjölk helt enkelt. Jag tycker inte att matchbilden motsvaras av de 60%, speciellt inte i andra halvlek. Vi hade inte den kontrollen över bollen och matchen som ett sådant innermittfält är tänkt att ge.

JJ/Larsson-Ekdal/Olsson. Så ska det formeras i mitt tycke. Larsson ska nog inte spela kant något mer, han har inte det i sig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in