2019-03-26, 21:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Om man besuttit de mest grundläggande insikterna om religion och vetenskap,
Så hade man insett att Vetenskapen är en av Religionens frukter.

Logiken (och hela filosofin som sådan) är sprungen ur Religion, och Akademien var/är ett tempel.

Du är tramsig, obildad och ovetandes. Troende rätt och slätt.
Din ateism är en religiös övertygelse, att du inte vill erkänna det är en annan sak -som kan diskuteras i en annan tråd.
Det är just den formen som religionen dväljer i och självbilden av att vara helig, som utgjort de substanslösa religiösa föreställningarna till bromsklossar och utgjord direkt hinder vad gäller utvecklingspotential.

Och så sluta att ideligen lägga värderingar på skribenters inlägg, du kan hålla ditt mindervärdeskomplex utanför diskussionsrutorna, som jag anser är det totalt irrelevant och framstår som tics eller slöng av tourettes syndrom alt. projiceringsbehov.

Tips : Diskutera sakfrågorna ,chit-chat med för mycket krimskrams och junk bortmannövrerar fokus på sakfråga och kan iofs vara en taktik för att dölja ens sämre insikter om ämnen : vilket är förståeligt när det kommer till ödestro....

... men i värdighetens namn, kan man då hellre säga "suck.. nää.. tyvärr har jag inga belägg jag har däremot min inre tro och det är det enda jag har.."

.. inte många som kommer dithän, men det finns några stycken på forumet ändå, som har en betydligt mer gentil attityd / de är mogna! mogna ämnet, mogna diskussionen och behöver inte lorta ner dem som inte tycker-känner-och tror-samma.
Citera
2019-03-26, 22:00
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Om man besuttit de mest grundläggande insikterna om religion och vetenskap,
Så hade man insett att Vetenskapen är en av Religionens frukter.

Logiken (och hela filosofin som sådan) är sprungen ur Religion, och Akademien var/är ett tempel.

Du är tramsig, obildad och ovetandes. Troende rätt och slätt.
Din ateism är en religiös övertygelse, att du inte vill erkänna det är en annan sak -som kan diskuteras i en annan tråd.
Det finns ingen korrelation mellan religion och vetenskap så klart den ena bygger på vidskepelse och den andra så klart på fakta.
Citera
2019-03-26, 22:20
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det är just den formen som religionen dväljer i och självbilden av att vara helig, som utgjort de substanslösa religiösa föreställningarna till bromsklossar och utgjord direkt hinder vad gäller utvecklingspotential.

Och så sluta att ideligen lägga värderingar på skribenters inlägg, du kan hålla ditt mindervärdeskomplex utanför diskussionsrutorna, som jag anser är det totalt irrelevant och framstår som tics eller slöng av tourettes syndrom alt. projiceringsbehov.

Tips : Diskutera sakfrågorna ,chit-chat med för mycket krimskrams och junk bortmannövrerar fokus på sakfråga och kan iofs vara en taktik för att dölja ens sämre insikter om ämnen : vilket är förståeligt när det kommer till ödestro....

... men i värdighetens namn, kan man då hellre säga "suck.. nää.. tyvärr har jag inga belägg jag har däremot min inre tro och det är det enda jag har.."

.. inte många som kommer dithän, men det finns några stycken på forumet ändå, som har en betydligt mer gentil attityd / de är mogna! mogna ämnet, mogna diskussionen och behöver inte lorta ner dem som inte tycker-känner-och tror-samma.
För mig är detta ett så fundamentalt axiom att jag inte ens tänker att jag behöver påtala det.
Men då man talar med personer som Tror att dem är vetande, då är det kanske nödvändigt?
Folk som Tror att de Vet, de skrattar jag gott åt vare sig jag påtalar/kommenterar det eller inte.
Det kan ju tyckas ärligare att tala vad man tänker, istället för att försöka framstå som mer fisförnäm och bättre vetandes..
Vill du vara ärlig eller vill du framstå som bättre vetandes? Är du rädd för att ha fel, varför?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-26 kl. 22:23.
Citera
2019-03-26, 22:22
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det finns ingen korrelation mellan religion och vetenskap så klart den ena bygger på vidskepelse och den andra så klart på fakta.
Du behöver inte skryta med din okunskap.
Hur gammal är vetenskapen tror du? Är det du själv som uppfunnit den?

Visst behöver någon nödvändigtvis Tro på något för att kunna "bevisa" det och sedan anse sig Veta?
Hur gamla akademier har du besökt? Inser du inte att ALLA akademier fram tills relativt nyligen Alla varit religiöst knutna?
Varför tror du?

Veritas vos Liberabit
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-26 kl. 22:37.
Citera
2019-03-26, 22:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
För mig är detta ett så fundamentalt axiom att jag inte ens tänker att jag behöver påtala det.
Men då man talar med personer som Tror att dem är vetande, då är det kanske nödvändigt?
Folk som Tror att de Vet, de skrattar jag gott åt vare sig jag påtalar/kommenterar det eller inte.
Det kan ju tyckas ärligare att tala vad man tänker, istället för att försöka framstå som mer fisförnäm och bättre vetandes..
Vill du vara ärlig eller vill du framstå som bättre vetandes? Är du rädd för att ha fel, varför?
Tänk då på att du kanske uppfattar det så.
När Jehovas vittnen vill sprida sin tro men inte lyckas på den på kroken.. då är det svavelosande snack bakom ryggen...

Lite samma tendens här, ganska genomgående i tråden, vilket är synd.

Det hade kunnat vara ett mer moget samspråk, men istället smutskastande ömsom offerkofte-retorik ömsom omogna attacker baserat på helt värdelös analysförmåga eller avsaknad av respekt för frågan : påvisa var när och hur gud är närvarande alt. bevis på att det var guds försorg att x och y hände och att det ena är så och det andra är si.. på vilket sätt har "en gud" med den berömda försorgen arrangerat det så?

Det ses inga belägg, därav frågan som aldrig kommer att blekna eller försvinna - eftersom det är i allra högsta grad lämpligt och relevant att låta denna fråga kunna ha sin högsta prioritet i deverse sammanhang, och lämpar sig helt ypperligt på ett forum - när det är sådant tigande i det s.k rätta livet.. för där är de religiösa kallhamrade och kan hur lätt och ledigt som helst helt sonika ställa gud helt åt sidan.. för att ändå hämta in "guden" i kalkylerna , när det kommer till bidrag, donationer , skatt och allt sådant som ju skulle vara så imaterielistiskt.. det är ihåliga ord från början till slut.

Man kan säga också, makt. De fagra orden är metalliska och syftar nästan enbart till egenvinning, mest stackarna som söker sig så fördärvade att de tror på svärtan i klokboken och tappat förmågan till kritiskt tänkande med källgranskining.

Man tror så hårt och man tror så blint.

Alal tror inte blint, ateister tror definitivt inte blint och är inte särskilt benägna att ens sympati-tro litegrand, ja ok visst kan man följa med till kyrka eller annat vad de nu må vara, men att på riktigt upplåta ens tankar och känslor åt en berättelse?

När det finns tusen åter tusentals böcker med rejält saftigare innehåll att ägna sig åt - varför banna den fria viljan egentligen? Vad driver dig.. så fanatiskt?
Citera
2019-03-26, 22:39
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Du behöver inte skryta med din okunskap.
Hur gammal är vetenskapen tror du? Är det du själv som uppfunnit den?

Visst behöver någon nödvändigtvis Tro på något för att kunna "bevisa" det och sedan anse sig Veta?
Hur gamla akademier har du besökt? Inser du inte att ALLA akademier fram tills relativt nyligen Alla varit religiöst knutna?
Varför tror du?

Veritas vos Liberabit
Du kan lägga ned direkt ovetenskap är dagens kunskap i dag är de som är upplysta vetenskapare.
Ditt tugg är gammal vidskepelse enbart.
Du vågar bara inte möta vetenskapen vågar du möta verkligheten ok pm till mig var som helst.
Citera
2019-03-26, 22:45
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tänk då på att du kanske uppfattar det så.
När Jehovas vittnen vill sprida sin tro men inte lyckas på den på kroken.. då är det svavelosande snack bakom ryggen...

Lite samma tendens här, ganska genomgående i tråden, vilket är synd.

Det hade kunnat vara ett mer moget samspråk, men istället smutskastande ömsom offerkofte-retorik ömsom omogna attacker baserat på helt värdelös analysförmåga eller avsaknad av respekt för frågan : påvisa var när och hur gud är närvarande alt. bevis på att det var guds försorg att x och y hände och att det ena är så och det andra är si.. på vilket sätt har "en gud" med den berömda försorgen arrangerat det så?

Det ses inga belägg, därav frågan som aldrig kommer att blekna eller försvinna - eftersom det är i allra högsta grad lämpligt och relevant att låta denna fråga kunna ha sin högsta prioritet i deverse sammanhang, och lämpar sig helt ypperligt på ett forum - när det är sådant tigande i det s.k rätta livet.. för där är de religiösa kallhamrade och kan hur lätt och ledigt som helst helt sonika ställa gud helt åt sidan.. för att ändå hämta in "guden" i kalkylerna , när det kommer till bidrag, donationer , skatt och allt sådant som ju skulle vara så imaterielistiskt.. det är ihåliga ord från början till slut.

Man kan säga också, makt. De fagra orden är metalliska och syftar nästan enbart till egenvinning, mest stackarna som söker sig så fördärvade att de tror på svärtan i klokboken och tappat förmågan till kritiskt tänkande med källgranskining.

Man tror så hårt och man tror så blint.

Alal tror inte blint, ateister tror definitivt inte blint och är inte särskilt benägna att ens sympati-tro litegrand, ja ok visst kan man följa med till kyrka eller annat vad de nu må vara, men att på riktigt upplåta ens tankar och känslor åt en berättelse?

När det finns tusen åter tusentals böcker med rejält saftigare innehåll att ägna sig åt - varför banna den fria viljan egentligen? Vad driver dig.. så fanatiskt?
Jag behöver väl inte ta ansvar för annat än mig själv? Varför skall jag svara för Jehovas vittnen (som jag tycker är galna)?

Som jag ser det är "Gud" adekvat med "Sanningen".
Att andra har galna uppfattningar är väl inget jag behöver svara för?

Vetenskapen är mitt favoritverktyg. Jag har älskat den alldeles för mycket och ämnar inte släppa taget om den -tvärt om.
Vad Du Vet och Tror dig veta, det är din sak. Vad Jag Vet och Tror mig veta, det är Min sak. Vi diskuterar ju därför.

I Jante, där läser man på ett speciellt sätt. I Sverige så har vi anmanat den filosofin långt innan den vart uppfunnen.
Som Svensk så har jag anpassats, men arbetar ständigt för att sluta bete mig som en jävla skitstövel. Hur går det själv?
Vad Tror du?
Citera
2019-03-26, 22:48
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Du kan lägga ned direkt ovetenskap är dagens kunskap i dag är de som är upplysta vetenskapare.
Ditt tugg är gammal vidskepelse enbart.
Du vågar bara inte möta vetenskapen vågar du möta verkligheten ok pm till mig var som helst.
Fortsatta antaganden hittade i analen.. Tråkigt.
Jag kan ännu inte skicka PM, just nu var det skönt. Läs gärna tråden.
Citera
2019-03-26, 23:01
Avslutad
Ingenting är större än gud det är beviset på att gud existerar. Skulle det finnas något som var större så skulle gud inte existera men eftersom det inte gör det så existerar gud. Guds beviset.
Citera
2019-03-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorcris
Ingenting är större än gud det är beviset på att gud existerar. Skulle det finnas något som var större så skulle gud inte existera men eftersom det inte gör det så existerar gud. Guds beviset.
Lika dumt som detta:

Det är möjligt att Gud existerar.
Om det är möjligt att Gud existerar, existerar Gud i en möjlig värld.
Om Gud existerar i en möjlig värld existerar han i varje möjlig värld.
Om Gud existerar i varje möjlig värld existerar han i den faktiska världen.
Om Gud existerar i den faktiska världen existerar han.
Därför existerar Gud.
Citera
2019-03-27, 00:03
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Lika dumt som detta:

Det är möjligt att Gud existerar.
Om det är möjligt att Gud existerar, existerar Gud i en möjlig värld.
Om Gud existerar i en möjlig värld existerar han i varje möjlig värld.
Om Gud existerar i varje möjlig värld existerar han i den faktiska världen.
Om Gud existerar i den faktiska världen existerar han.
Därför existerar Gud.
Kiss, du har inte förstått vad som menas.

Inget kan besitta Sanningen, ingenting är större än Sanningen. Dvs. Allt som är, är mindre delar av Sanningen.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-27 kl. 00:05.
Citera
2019-03-27, 00:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag behöver väl inte ta ansvar för annat än mig själv? Varför skall jag svara för Jehovas vittnen (som jag tycker är galna)?

Som jag ser det är "Gud" adekvat med "Sanningen".
Att andra har galna uppfattningar är väl inget jag behöver svara för?

Vetenskapen är mitt favoritverktyg. Jag har älskat den alldeles för mycket och ämnar inte släppa taget om den -tvärt om.
Vad Du Vet och Tror dig veta, det är din sak. Vad Jag Vet och Tror mig veta, det är Min sak. Vi diskuterar ju därför.

I Jante, där läser man på ett speciellt sätt. I Sverige så har vi anmanat den filosofin långt innan den vart uppfunnen.
Som Svensk så har jag anpassats, men arbetar ständigt för att sluta bete mig som en jävla skitstövel. Hur går det själv?
Vad Tror du?
Precis. Utan vetenskaplig aktivitet vore mänskligheten utraderad. Det handlar om sunda instinkter och att agera rätt, att ansamla kunskaper erfarenheter och färdigheter, inte att strula bort allt och sedan gråta i regn och motvind.

Gäller att gråta ut och inse var man är - när man förstått var man är, växer man till några grader och förmår aldrig mer regrediera till det infantilt tänkta som göder de infantila emotionerna som förtränger sinnenas amordningsförmåga.

Människan befinner sig i evolutionärt föränderligt tillstånd, det kan ibland skära sig vid möten mellan djupt förlorade "själar på irrfärd som nappat för hårt och lever enkom utifrån lydighet" och mellan dem som torkat tårarna, börjat jobba.. börjat istället forska och inte be.. och det har varit enormt, enormt fruktbart.. för logiskt tänkande kräver ständig aktivitet.. med tiden bär det frukt, att då sitta och peka på dem som med blod svett och tårar, nått fram till åtminstonde någponting på denna jord.. betyder inte att de tycker sig veta allt - isf skulle ju deras liv stagnera.. vad mer skulle finnas av lust att upptäcka mer?

Att kalla efter gud och upptäcka att man själv lever av någon anledning, är gott nog att resa sig upp från bedjandetillståndet i väntan på manna - förstå då händer det någonting, av VÄRDE.

Gud är ett ord. Fanns exposé som hette "gud har 99 namn" .. det är namn.. allt namnat av människa till människa.. och sedan värdemätning människor emellan.. men, utkomsten då?

vad får du för bönerna? får du Gud? det är ju det som säges, jag ber för att nå gud.. men bara den bedjande själv tycker sig ha fått kontakten... men jag kan ibland kalla det för den perfekta egoförlängande klängigheten.. vada i jag mig och migsjälv.. man får lov. Det är okey att föränga sitt ego.. för det är så himla härligt... att förhärliga sig, och sedan börja försvara sig/missionera.........

halleluja.. gråta och få känslan att det är vi med gud, medan det är me myself and I (egot som ges en kick, frälsningen.. man vill ha kicken och söker den, dem som fått kickarna alltså och det är faktiskt otroligt populärt!! frigör en hel del hormoner faktiskt, så tbx till det simpelt sinnliga till syvende och sist, tillbaka i den suktande kroppen som vill KÄNNA, trots alla fagra ord om den abstrakt förhöjda insiktsnivån (inte alls.. du är ett djur med djurisk längtan att optimera din existens.. den lilla hjärnan kan spegla och skapa illusioner, och precis som masken inte kan vad råttan kan, så kan inte hunden vad människan kan, och över människan ?? ingen? ja nåt!! får det ju vara!!! han ska heta Gud, han ska kunna det och det...

.. och så .. och så..

ska skrivas ner där och där i kilometer milsvida längder och bulletiner över hela jorden.....

finns guden/gudarna för det? man skärskådade det redan i forntiden, ok nu är detta inte tråden om ateism, men du har bevisbördan som det varit i alla tider och fortsatt kommer att vara.

Jag tror inte på en gud, eller på flera gudar.. jag ägnar mig ungefär noll/0 minuter åt att ens försöka fundera om han/guden .. talar till mig, vill mig något ... jag här enbart livets melodi och anser att det är stort nog att fylla restan av mitt liv, medan den som säger mig att jag "bör beakta gud" , ganska genast ber den som anmanar sådant, att framlägga bevis.. börja redovisa för var när och hur denne gud elelr dessa gudar, nu är så närvarande här, att du... tycker dig veta.. men inte jag och många med mig, aldrig sett spår av övernaturlig makthavare att konkret ha ansvarat för allt det som påstås.

Bevisen.. en tråd som växer och växer men fyllt av fagra ord... som människor hävt ur sig vad gäller "Han är sann" och dito hallelujanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in