2019-03-22, 10:09
  #1765
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Nu blir det intressant att se Merapis svar på de här frågorna.

Abortförespråkare hanterar i regel dessa frågor som så, att det inte handlar om barn - när barnets rättigheter kommer in i bilden är alltid litet oklart. Männens del i det hela reducerars litet bekvämt till befruktningsögonblicket och betalningsansvaret. I övrigt är allt enbart en fråga om "kvinnans rätt till sin kropp". Jag påstår att förhållandena är litet mer moraliskt komplicerade än så.
Citera
2019-03-22, 17:25
  #1766
Medlem
[quote=Strix m/94|67099892]
Citat:
Nog tyckte jag att deras framtidsförutsägelser om hur havsnivåerna bedöms stiga de närmaste decennierna hade klara likheter med en prognos - dvs man försöker med olika modeller säga något om framtiden.

I andra änden av spektrat, så finns de de som påstår att det ändå är sms kört - vi kan inte längre hindra nivåhöjningarna. Då blir det förstås litet dumt att hålla på med självspäkning i onödan.
https://feber.se/vetenskap/art/246436/havsnivhjning_gr_ej_lngre_att_/

Nu var de tinte framtidsutsägelser som var på min agenda utan att bevisa för dig att ja! havsnivåerna HAR stigit därför antog jag att du skulle leta efter den infon på sidan istället för att leta upp något helt annat som vi inte direkt diskuterade.

men visst jag kan citera för dig:

"Havet stiger snabbare

FN:s klimatpanel, IPCC, konstaterade 2013 i sin femte utvärderingsrapport AR5 att vart och ett av de tre senaste decennierna har varit varmare vid jordytan än samtliga tidigare årtionden sedan 1850. Samtidigt har haven värmts upp och temperaturen i de översta 75 metrarna har blivit 0,11 grader varmare per årtionde under perioden 1971 till 2010. Temperaturen i haven har ökat även på större djup under samma tidsperiod.

Analyser av vattenståndsmätningar visar att hastigheten för den globala havsnivåhöjningen var 1,7 mm/år mellan 1901 och 2010, vilket innebär att nivån stigit med ungefär 20 centimeter under denna period. De 30 senaste åren har dock hastigheten ökat till 3,2 mm/år. Störst bidrag till denna förändring har den termiska expansionen haft, vilken kan förklara ungefär hälften av höjningen. Ett annat stort tillskott har kommit från glaciärer på land. Smältning av de stora landisarna på Grönland och framförallt Antarktis väntas bli allt viktigare faktorer i framtiden."


jag upprepar:

De 30 senaste åren har dock hastigheten ökat till 3,2 mm/år.

Allright?

havsnivån HAR stigit REDAN och den kommer enligt alla prognoser stiga mer i framtiden.


Citat:
Tvärtom så påstår jag att det skall vara brottsligt att inte ta sitt föräldraansvar, vari givetvis också ingår att sörja för sitt barns väl och ve i såväl materiell som andlig mening. Föräldraansvaret tar sig litet olika uttryck beroende på barnets ålder och i vilket sammanhang det befinner sig.

Aldrig i debatt med mig, vilket var frågan. Att du startat en tråd 2009 i detta ämne när jag inte fanns på detta forum överhuvudtaget ändrar inte detta.

Så? Du ska alltså inte bara tvinga en outbildad och arbetslös 19 årig kivnna att föda ett oönskat barn hon varken vill eller kan ta hand om, du ska även utöver att frånta detta oönskade barn fött av en luspank mor med en farsa som dragit sin kos sitt barnbidrag....även sätta morsan i fängelse, för att hon inte klarar exakt det hon redan från början sa hon itne skulle klara?

I see.

Citat:
Värdigt och värdigt. Att långt in i graviditeten förgifta fostret för att det inte skall sprattla under aborten tycks mig sällsynt ovärdigt.

Alldeles bortsett från andra moraliska aspekter, så påstår jag att det finns påfallande mycket att göra just kring det eventuellt värdiga i sammanhanget.


Om du nu ser någon human värdighet i att tvångsföda ett gravt skadat barn som max kan leva i kanske nån vecka under vedervärdiga förhållanden så visst....jag kan det inte.

För 20 gången nu....denna idé om att döda ett foster i sent stadie rör endast den mycket liten andel foster som aborteras i just sent stadie, och dessa aborteras i absolut majoritet ( se tidigare sstatsitsk i ämnet) pga fosterskador.
men visst...du vill att dessa ska aborteras sent så plågsamt som möjligt...för det tycker du är "värdigt".






Citat:
Apropå tjatigt...

Det jag i den senare delen av denna diskussion anfört, är huruvida liberaler håller på att driva fram möjligheter att begå abort bortom vecka 21-22 när det i princip är möjligt att rädda för tidigt födda barn. De tidigare förhållandena har vi väl tidigare rett ut hur olika vi tycker om.

Men här finns ett problem - skall det vara möjligt att abortera ett barn som hade kunnat överleva utanför mamman? Vems kropp och liv är det då vem som har rätt till?

Liberaler håller inte på att driva fram detta.....det finns överhuvudtaget inte som ett liberalt lagförslag, annat än i din förvirrade fågelskalle.

Vidare. OM man nu skulle vilja lobba för en förändrad abortlagstiftning så att kivnnor ska ha fri aborträtt upp till vecka 44 ( dvs till födseln) så, överlever då foster efter låt säga vecka 22 så finns där ju inget som hindrar att dessa......just överlever.

DETTA är vad hon i ditt radioprogram pratar om, att det principiellt går att prata om och respektera BÅDE mammans rätt och fostrets rätt parallellt efter denna tid.

Som sagt lyssna på det igen.
Citera
2019-03-22, 19:37
  #1767
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Nu var de tinte framtidsutsägelser som var på min agenda utan att bevisa för dig att ja! havsnivåerna HAR stigit därför antog jag att du skulle leta efter den infon på sidan istället för att leta upp något helt annat som vi inte direkt diskuterade.

men visst jag kan citera för dig:

"Havet stiger snabbare

FN:s klimatpanel, IPCC, konstaterade 2013 i sin femte utvärderingsrapport AR5 att vart och ett av de tre senaste decennierna har varit varmare vid jordytan än samtliga tidigare årtionden sedan 1850. Samtidigt har haven värmts upp och temperaturen i de översta 75 metrarna har blivit 0,11 grader varmare per årtionde under perioden 1971 till 2010. Temperaturen i haven har ökat även på större djup under samma tidsperiod.

Analyser av vattenståndsmätningar visar att hastigheten för den globala havsnivåhöjningen var 1,7 mm/år mellan 1901 och 2010, vilket innebär att nivån stigit med ungefär 20 centimeter under denna period. De 30 senaste åren har dock hastigheten ökat till 3,2 mm/år. Störst bidrag till denna förändring har den termiska expansionen haft, vilken kan förklara ungefär hälften av höjningen. Ett annat stort tillskott har kommit från glaciärer på land. Smältning av de stora landisarna på Grönland och framförallt Antarktis väntas bli allt viktigare faktorer i framtiden."


jag upprepar:

De 30 senaste åren har dock hastigheten ökat till 3,2 mm/år.

Allright?

havsnivån HAR stigit REDAN och den kommer enligt alla prognoser stiga mer i framtiden.

Det är väl just IPCC:s modeller som ifrågasätts i den av mig tidigare länkade debattartikeln.
https://www.svt.se/opinion/i-tider-av-klimatlarm-hall-fast-vid-vetenskapen

Som jag förstår debatten så är havsnivåökningen betydligt mindre än vad som förutsågs för ett 30-tal år sedan och att extrapolera på denna för framtiden enligt existerande klimatmodeller förefaller osäkert - som bäst. I all klimatdebatt är det klokt att ställa sig följande frågor:

1) Händer det?
2) Vet vi om det är orsakat av människan?
3) Kan vi göra något åt det eller är det redan för sent?

Citat:
Aldrig i debatt med mig, vilket var frågan. Att du startat en tråd 2009 i detta ämne när jag inte fanns på detta forum överhuvudtaget ändrar inte detta.

Nå, nu vet Du och nu har jag länkat ett flertal gånger.

Citat:
Så? Du ska alltså inte bara tvinga en outbildad och arbetslös 19 årig kivnna att föda ett oönskat barn hon varken vill eller kan ta hand om, du ska även utöver att frånta detta oönskade barn fött av en luspank mor med en farsa som dragit sin kos sitt barnbidrag....även sätta morsan i fängelse, för att hon inte klarar exakt det hon redan från början sa hon itne skulle klara?

I see.

SÅå Du tycker det är bättre att en högutbildad 35-årig kvinna i ett kvalificerat yrke dras ur samhällsekonomin för att föda ett barn som vilken kvinna som helst kan föda? Va? Va?

Nu för Du ett kvällstidningsresonemang. Jag har givetvis ingen aning om utbildningsnivån på kvinnor som vill begå abort, men att bli mamma vid 19 år tycks mig vara en utmärkt ålder framför allt fysiskt, givet att hon har ordnat så att hon har en fast relation till en pålitlig man vid sin sida.

Vi har fö i princip inga outbildade 19-åriga svenskor. De har minst 9 års grundskola och ofta även 3-årigt gymnasium. De kan förstås ha valt en usel gymnasieutbildning, men det sammanhänger inte riktigt med abortfrågan.

Citat:
Om du nu ser någon human värdighet i att tvångsföda ett gravt skadat barn som max kan leva i kanske nån vecka under vedervärdiga förhållanden så visst....jag kan det inte.

Som Du vet så gör jag undantag för bl a medicinska orsaker. För 20:e gången, eller så.

Citat:
För 20 gången nu....denna idé om att döda ett foster i sent stadie rör endast den mycket liten andel foster som aborteras i just sent stadie, och dessa aborteras i absolut majoritet ( se tidigare sstatsitsk i ämnet) pga fosterskador.
men visst...du vill att dessa ska aborteras sent så plågsamt som möjligt...för det tycker du är "värdigt".

Just nu är det så, men jag diskuterar vad som kan hända framöver, om liberaler kommer att framtvinga utökade aborttider, vad som kommer hända om kvinnor upptäcker möjligheten framöver. För 20:e gången...

Citat:
Liberaler håller inte på att driva fram detta.....det finns överhuvudtaget inte som ett liberalt lagförslag, annat än i din förvirrade fågelskalle.

Vidare. OM man nu skulle vilja lobba för en förändrad abortlagstiftning så att kivnnor ska ha fri aborträtt upp till vecka 44 ( dvs till födseln) så, överlever då foster efter låt säga vecka 22 så finns där ju inget som hindrar att dessa......just överlever.

DETTA är vad hon i ditt radioprogram pratar om, att det principiellt går att prata om och respektera BÅDE mammans rätt och fostrets rätt parallellt efter denna tid.

Som sagt lyssna på det igen.

Och, som jag anfört, det bör man inte lita på, ty den liberala metoden är att gå fram försiktigt och sondera terrängen medan man steg för steg bereder marken för nästa samhällsskadliga åtgärd. Vi har sett det i så många frågor, inte minst på familjepolitikens område.
Citera
2019-03-24, 07:50
  #1768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är väl just IPCC:s modeller som ifrågasätts i den av mig tidigare länkade debattartikeln.
https://www.svt.se/opinion/i-tider-av-klimatlarm-hall-fast-vid-vetenskapen

Som jag förstår debatten så är havsnivåökningen betydligt mindre än vad som förutsågs för ett 30-tal år sedan och att extrapolera på denna för framtiden enligt existerande klimatmodeller förefaller osäkert - som bäst. I all klimatdebatt är det klokt att ställa sig följande frågor:

1) Händer det?
2) Vet vi om det är orsakat av människan?
3) Kan vi göra något åt det eller är det redan för sent?


1) Händer det?

Ja
2) Vet vi om det är orsakat av människan?

Ja
3) Kan vi göra något åt det eller är det redan för sent?

Mycket möjligt är det för sent, för där existerar för många uvar.



Citat:
SÅå Du tycker det är bättre att en högutbildad 35-årig kvinna i ett kvalificerat yrke dras ur samhällsekonomin för att föda ett barn som vilken kvinna som helst kan föda? Va? Va?

Vad är det du försöker säga här?

Citat:
Nu för Du ett kvällstidningsresonemang. Jag har givetvis ingen aning om utbildningsnivån på kvinnor som vill begå abort, men att bli mamma vid 19 år tycks mig vara en utmärkt ålder framför allt fysiskt, givet att hon har ordnat så att hon har en fast relation till en pålitlig man vid sin sida.

Vi har fö i princip inga outbildade 19-åriga svenskor. De har minst 9 års grundskola och ofta även 3-årigt gymnasium. De kan förstås ha valt en usel gymnasieutbildning, men det sammanhänger inte riktigt med abortfrågan.

Förvara kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar och liv = "kvällstidningsresonemang enligt uven.
Fantastiskt.

Vidare....mitt svar til dig handlade om att klargöra för dig bilden av alla dina "förslags" vidrighet.
För som sagt inte bara ska du förbjuda kvinnor möjligheten att skippa undan oönskade graviditeter, du ska även strraffa dem och deras barn via ekonomi, göra det extra jävligt...
SEN! ska du även spärra in henne i fängelse, när hon pga allt detta inte klarar föräldrarollen.

Sånt underbart samhälle, vi skulle få.

Vilken anstalt hade du tänkt sätta barnet i nu när morsan sitter i fängelse?



Citat:
Som Du vet så gör jag undantag för bl a medicinska orsaker. För 20:e gången, eller så.

Det är som redan visat för dig nästan enbart dessa detta gäller.

Citat:
Just nu är det så, men jag diskuterar vad som kan hända framöver, om liberaler kommer att framtvinga utökade aborttider, vad som kommer hända om kvinnor upptäcker möjligheten framöver. För 20:e gången...

Hur ska de "framtvinga" detta menar du? Liberalerna, som för övrigt inte alls har denna fråga på sin agenda ens, kommer förmodligen trilla ut riksdagen vid nästa val.

Citat:
Och, som jag anfört, det bör man inte lita på, ty den liberala metoden är att gå fram försiktigt och sondera terrängen medan man steg för steg bereder marken för nästa samhällsskadliga åtgärd. Vi har sett det i så många frågor, inte minst på familjepolitikens område.

Nej det vi sett är samhällsbefrämjande åtgärder till skillnad från när dina åsikter rådde, då vi hade ett vedervärdigt orättvist samhälle på massa punkter.
Citera
2019-03-24, 10:51
  #1769
Medlem
Jorden blir kallare och varmare utan människors påverkan. Under Medeltiden var klimatet varmare och man kunde till och med ha vingårdar på brittiska öarna och kolonisera Island och Grönland och odla spannmål där. Efter Medeltiden blev klimatet kallare och vi gick in i vad som kallas för Lilla istiden. Lilla istiden varade fram till mitten av 1800-talet och sedan dess har temperaturen börjat öka igen. Går vi längre tillbaka i tiden så kan exempelvis nämnas att det var djungel på Antarktis under dinosauriernas tid. Tiotals miljoner år innan det fanns människor på jorden.

Människan släpper ut koldioxid vilket leder till en grönare planet. Växtligheten på jorden ökar (då växter livnär sig just på koldioxid) och ökenområdena på jorden minskar (i motsats till Miljöpartiets felaktiga påstående att ökenområdena på jorden breder ut sig). Växtligheten ökar inte överallt, exempelvis Brasilien där man skövlar regnskog. Men globalt sett ökar den.
__________________
Senast redigerad av Riverrun 2019-03-24 kl. 11:02.
Citera
2019-03-24, 13:52
  #1770
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1) Händer det?

Ja
2) Vet vi om det är orsakat av människan?

Ja
3) Kan vi göra något åt det eller är det redan för sent?

Mycket möjligt är det för sent, för där existerar för många uvar.

Så, om det är korrekt som Du hävdar - vad skall vi dra för slutsatser? Det blir rimligen helt meningslöst att försöka skapa ett fossilfritt Sverige om det ändå är för sent. Bättre då att få samhället att fungera väl under den tid vi har kvar. Det kanske bara är några generationer?

Citat:
Vad är det du försöker säga här?

Att Ditt scenario med den outbildade 19-åringen både var orimligt och dåligt.

Citat:
Förvara kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar och liv = "kvällstidningsresonemang enligt uven.
Fantastiskt.

Vidare....mitt svar til dig handlade om att klargöra för dig bilden av alla dina "förslags" vidrighet.
För som sagt inte bara ska du förbjuda kvinnor möjligheten att skippa undan oönskade graviditeter, du ska även strraffa dem och deras barn via ekonomi, göra det extra jävligt...
SEN! ska du även spärra in henne i fängelse, när hon pga allt detta inte klarar föräldrarollen.

Sånt underbart samhälle, vi skulle få.

Vilken anstalt hade du tänkt sätta barnet i nu när morsan sitter i fängelse?

Det beror på barnets ålder och övriga sammanhang. Så har man alltid gjort - bedömt från fall till fall.

Jag vill förstås inte hindra någon kvinna att förhindra att graviditet uppkommer - det är att bestämma över sin egen kropp. Det är när någon annans kropp, som kvinnan placerat i sin egen, kommer in i bilden som det blir komplicerat.

Citat:
Det är som redan visat för dig nästan enbart dessa detta gäller.

Nu, ja. Det är framtiden jag diskuterar.

Citat:
Hur ska de "framtvinga" detta menar du? Liberalerna, som för övrigt inte alls har denna fråga på sin agenda ens, kommer förmodligen trilla ut riksdagen vid nästa val.

Av bl a detta skäl hoppas jag innerligt att de åker ut. Men de kommer att söka plantera uppfattning med hjälp av massmedia, inte minst DN. Så brukar de göra.

Citat:
Nej det vi sett är samhällsbefrämjande åtgärder till skillnad från när dina åsikter rådde, då vi hade ett vedervärdigt orättvist samhälle på massa punkter.

Säg det till alla 100 000-tals liv som släckts på tvivelaktiga grunder. Hur många miljoner som därav aldrig blir födda kommer vi inte att fö reda på, men att det kommer att ha mycket långsiktiga demografiska effekter för Sverige är uppenbart.
Citera
2019-03-24, 14:33
  #1771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så, om det är korrekt som Du hävdar - vad skall vi dra för slutsatser? Det blir rimligen helt meningslöst att försöka skapa ett fossilfritt Sverige om det ändå är för sent. Bättre då att få samhället att fungera väl under den tid vi har kvar. Det kanske bara är några generationer?

Är nu alltså inte vad lilla JAG hävdar utan en majoritet av världens samlade expertis.
Och några av dem säger det är försent redan nu, medan andra säger vi har ca 10 år på oss, och ytterligare några andra att vi har lite längre tid än så.

men klart! eftersom detta är så osäkert och det dessutom är så svinigt jobbigt att behöva ändra sitt levnadssätt för att tnågra barnbarnbarn ska få leva.. så well då låter vi väl planeten går under....who cares!

Men Uven! självklart under denna tid så ska vi passa på tvinga så många kvinnor som möjligt att föda så många som möjligt...så, så många som möjligt får genomlida kollapsen, eller hur?
Blir ju extra skojigt då.



Citat:
Att Ditt scenario med den outbildade 19-åringen både var orimligt och dåligt.

Vad är orimligt?
Att 19-åringar har sex? och blir oönskat gravida? Och idag gör abort?
Eller att 19-åringar av idag rätt sällan har fast arbete, egen bostad eller säkrad tryggad inkomst?
Blir det bättre för dig om jag hade skrivit 20-21-22-23-24-25-åringar?


Citat:
Det beror på barnets ålder och övriga sammanhang. Så har man alltid gjort - bedömt från fall till fall.

Aha....men barnanstalt för helt oskyldiga ungar, utöver indraget barnbidrag ska det vara minsann!
kan vi inte utsätta dessa födda barn för lite offentlig piskning också? jag menar, när du ändå håller på?
Du kan ju ge dem stryk så fort de kommer ut?
Om de alla bär på ett piskrappsärr i ansiktet så blir det ju lättare sen hålla isär de "fina" barnen mot de "ofina". Jag menar så du får det lättare i ditt STRAFF samhälle.

Citat:
Jag vill förstås inte hindra någon kvinna att förhindra att graviditet uppkommer - det är att bestämma över sin egen kropp. Det är när någon annans kropp, som kvinnan placerat i sin egen, kommer in i bilden som det blir komplicerat.

Nej att bestämma över sin kropp är just detta.....bestämma över SIN KROPP! där ingår både att säga nej eller ja till sex, samt säga nej eller ja till graviditet samt övriga ingrepp i din kropp.

Kvinnor placerar inget foster i sin kropp, inte heller är det att betrakta som en "kropp" ett ex 9 veckors foster på ca 2 cm. Att vara en "kropp" med rättigheter kräver betydligt mer än så.
Citat:
Nu, ja. Det är framtiden jag diskuterar.

Vilken mer "framtid" utan minsta antydan till att infinna sig...tycker du det ska vara värt att diskutera?
KD planering införa diktatur?
Eller kanske F! planer på att förbjuda män rösträtten?

Citat:
Av bl a detta skäl hoppas jag innerligt att de åker ut. Men de kommer att söka plantera uppfattning med hjälp av massmedia, inte minst DN. Så brukar de göra.

Verkligen?


Citat:
Säg det till alla 100 000-tals liv som släckts på tvivelaktiga grunder. Hur många miljoner som därav aldrig blir födda kommer vi inte att fö reda på, men att det kommer att ha mycket långsiktiga demografiska effekter för Sverige är uppenbart.

Vet du det är väldigt svårt prata till din idévärld av fullt utvecklade och kännande, tänkande liv.....ca 3000000 00000000 miljarder blir det väl vid det här laget som svävar där nånstans i nått ingemansland.

Som sagt ska man syssla med detta ljusblå fluff till tänkande..

så betänk bara allt detta liv som inte fick lov bli pga 1 och 2: a världskriget...stackars satar vad de måste gråta blod nånstans....eller alla dessa trilljoner trilljoners som inte idag existerar för att några urmödrar under 199 000 år bak i tiden dog i tusental av lunginflammation eller sabeltandade tigrar i div grottor.....hon hade kunnat få x barn som kunnat få xx barn som kunnat få xxx barn som kunnat få xxxxxxx barn barns barn barn barn barn......

Ahhh!!! det är för jävligt!


För att slippa allt detta lidande Uven så tips! Håll dig till sinnesvärlden.


( för de som nu inte vet vad idévärld och sinnesvärld står för ...så googla Platon.)


'
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-03-24 kl. 14:59.
Citera
2019-03-24, 16:36
  #1772
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är nu alltså inte vad lilla JAG hävdar utan en majoritet av världens samlade expertis.
Och några av dem säger det är försent redan nu, medan andra säger vi har ca 10 år på oss, och ytterligare några andra att vi har lite längre tid än så.

men klart! eftersom detta är så osäkert och det dessutom är så svinigt jobbigt att behöva ändra sitt levnadssätt för att tnågra barnbarnbarn ska få leva.. så well då låter vi väl planeten går under....who cares!

Men Uven! självklart under denna tid så ska vi passa på tvinga så många kvinnor som möjligt att föda så många som möjligt...så, så många som möjligt får genomlida kollapsen, eller hur?
Blir ju extra skojigt då.

Du tror alltså på ett kollapsscenario? Intressant. Är det verkligen plausibelt och är det rimligt som utgångspunkt för att fritt ta död på ofött liv? Behöver inte istället Sverige fler som kan hjälpa till om det nu blir en kollaps? Behöver vi inte stabila kärnfamiljer med stark ömsesidighet?

Citat:
Vad är orimligt?
Att 19-åringar har sex? och blir oönskat gravida? Och idag gör abort?
Eller att 19-åringar av idag rätt sällan har fast arbete, egen bostad eller säkrad tryggad inkomst?
Blir det bättre för dig om jag hade skrivit 20-21-22-23-24-25-åringar?

Det orimliga är att sådana, faktiskt småsaker, skall vara ursäkt för urskiljningslösa aborter. Många 19-åringar arbetar fö idag och fast arbete är det många som numera inte får förrän närmare 40.

Citat:
Aha....men barnanstalt för helt oskyldiga ungar, utöver indraget barnbidrag ska det vara minsann!
kan vi inte utsätta dessa födda barn för lite offentlig piskning också? jag menar, när du ändå håller på?
Du kan ju ge dem stryk så fort de kommer ut?
Om de alla bär på ett piskrappsärr i ansiktet så blir det ju lättare sen hålla isär de "fina" barnen mot de "ofina". Jag menar så du får det lättare i ditt STRAFF samhälle.

Åh, om Du kunde sluta med hysteriska utbrott så kanske vi kommer någonstans i debatten.

Citat:
Nej att bestämma över sin kropp är just detta.....bestämma över SIN KROPP! där ingår både att säga nej eller ja till sex, samt säga nej eller ja till graviditet samt övriga ingrepp i din kropp.

Kvinnor placerar inget foster i sin kropp, inte heller är det att betrakta som en "kropp" ett ex 9 veckors foster på ca 2 cm. Att vara en "kropp" med rättigheter kräver betydligt mer än så.

Det är ett bekvämlighetsargument, som jag visat många gånger.

Citat:
Vilken mer "framtid" utan minsta antydan till att infinna sig...tycker du det ska vara värt att diskutera?
KD planering införa diktatur?
Eller kanske F! planer på att förbjuda män rösträtten?

KD är alldeles för snälla och Fi är borta som kraft. Mer relevant är att diskutera hur S+MP m fl avser inskränka mot åsiktsmotståndare för att bevara sin egen maktställning. Särskilt S börjar bli desperata.

Citat:
Verkligen?

Verkligen.

Citat:
Vet du det är väldigt svårt prata till din idévärld av fullt utvecklade och kännande, tänkande liv.....ca 3000000 00000000 miljarder blir det väl vid det här laget som svävar där nånstans i nått ingemansland.

Som sagt ska man syssla med detta ljusblå fluff till tänkande..

så betänk bara allt detta liv som inte fick lov bli pga 1 och 2: a världskriget...stackars satar vad de måste gråta blod nånstans....eller alla dessa trilljoner trilljoners som inte idag existerar för att några urmödrar under 199 000 år bak i tiden dog i tusental av lunginflammation eller sabeltandade tigrar i div grottor.....hon hade kunnat få x barn som kunnat få xx barn som kunnat få xxx barn som kunnat få xxxxxxx barn barns barn barn barn barn......

Ahhh!!! det är för jävligt!


För att slippa allt detta lidande Uven så tips! Håll dig till sinnesvärlden.


( för de som nu inte vet vad idévärld och sinnesvärld står för ...så googla Platon.)


'

Jag hade trott mörkblå...

Demografi är till stor del matematik. Vi har ett stort antal demografiska nedgångsperioder, även i vårt land över tid. Dessa får ofta långtidsverkan och det kommer vår tids också att få. Kanske fatal verkan.
Citera
2019-03-24, 17:25
  #1773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du tror alltså på ett kollapsscenario? Intressant. Är det verkligen plausibelt och är det rimligt som utgångspunkt för att fritt ta död på ofött liv? Behöver inte istället Sverige fler som kan hjälpa till om det nu blir en kollaps? Behöver vi inte stabila kärnfamiljer med stark ömsesidighet?

Om vi inte gör något så kollaps - garanterat.
Om vi gör något så kanske kollaps på vissa plan/ platser.

Jag tycker mer DU ska förklara för dig själv och alla andra som läser detta, hur DU och din sort tänk sig scenariet med totalt abortförbud världen över och vad detta ofrånkomligen leder till i form av explosion av världens befolkning samt! vad denna explosion ofrånkomligen leder till....och hur DU kan försvara detta.

Vad skulle em kärnfamilj hjälpa mot ex vattenbrist, outhärdligt klimat, väderkaos, matbrist pga klimatändringar? Ska "familjen" käka på mormor, eller vad hade du tänkt dig?


Citat:
Det orimliga är att sådana, faktiskt småsaker, skall vara ursäkt för urskiljningslösa aborter. Många 19-åringar arbetar fö idag och fast arbete är det många som numera inte får förrän närmare 40.

"sådana, faktiskt småsaker" som att kunna försörja sig eller INTE vilja ha barn?


Citat:
Åh, om Du kunde sluta med hysteriska utbrott så kanske vi kommer någonstans i debatten.

Vi kommer ingenstans i denna debatt för du väjer hela tiden för mina frågeställningar och byter tråd.


Citat:
Det är ett bekvämlighetsargument, som jag visat många gånger.

"bekvämlighet" som att: kunna försörja sig eller INTE vilja ha barn?


Citat:
KD är alldeles för snälla och Fi är borta som kraft. Mer relevant är att diskutera hur S+MP m fl avser inskränka mot åsiktsmotståndare för att bevara sin egen maktställning. Särskilt S börjar bli desperata.

Nu byter du tråd igen.

Citat:
Jag hade trott mörkblå...

Demografi är till stor del matematik. Vi har ett stort antal demografiska nedgångsperioder, även i vårt land över tid. Dessa får ofta långtidsverkan och det kommer vår tids också att få. Kanske fatal verkan.

Nej demografiskt har mänskligheten bara ökat och ökat...de senaste låt säga 500 åren. Vi minskade möjligen sist pga pesten ex. men i det stora hela har vi ökat hela tiden.
Och "fatalt" värt namnet här uven, är mänsklighetens chans att överleva, för att inte tala om livet på Tellus överhuvudtaget, inte just en mycket liten mänsklig gengrupp uppe i norr som pratar svenska, det är i den stora bilden vi nu diskuterar helt ointressant.

Sen bytte du ämne igen.

Att tänka på "liv" som en potentiell existens och att denna "potentiella existens" är värt att offra allt för, ex. nu verkligt levande liv som ex kivnnors rätt att bestämma över sina kroppar, eller hela mänsklighetens förmåga kunna överleva är "ljusblått fluff" som du bör ha sans nog att kunna undvika.

Man aborterar idag inte barn, eller något som ens är i närheten av att kunna tänka, maqn aborterar ett förstadium till en människa som ännu ej är människa.
Antingen får vi alla sluta ha sex, annat än för att reproducera oss, eller också accepterar vi kvinnors rätt till abort, bara välja.
Citera
2019-03-24, 18:43
  #1774
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om vi inte gör något så kollaps - garanterat.
Om vi gör något så kanske kollaps på vissa plan/ platser.

Jag tycker mer DU ska förklara för dig själv och alla andra som läser detta, hur DU och din sort tänk sig scenariet med totalt abortförbud världen över och vad detta ofrånkomligen leder till i form av explosion av världens befolkning samt! vad denna explosion ofrånkomligen leder till....och hur DU kan försvara detta.

Vad skulle em kärnfamilj hjälpa mot ex vattenbrist, outhärdligt klimat, väderkaos, matbrist pga klimatändringar? Ska "familjen" käka på mormor, eller vad hade du tänkt dig?

När samhällen kollapsar, eller nationell sammanhållning eroderas, då är det familj, släkt och klan som är vår gemensamma trygghet. För oss svenskar, som lämnade ättesamhället bakom oss för århundraden sedan och tar nationell sammanhållning och tillit för självklar (en stund till) är detta inte självklart och vi har idag, de flesta av oss, väldigt liten beredskap för att återgå till den sortens gemenskaper. Men, det är nog dags att börja återknyta bekantskapen med äldre tiders trygghetslösningar.

Citat:
"sådana, faktiskt småsaker" som att kunna försörja sig eller INTE vilja ha barn?

Ja, jämfört t ex med att ta livet av fostret så är det en småsak. 19-åringar i Sverige har ett sådant socialt trygghetssystem omkring sig att även om det blir en smula obekvämt, så är påfrestningen helt klar hanterbar. Vi pratar Sverige 2019 - inte England 1786.

Citat:
Vi kommer ingenstans i denna debatt för du väjer hela tiden för mina frågeställningar och byter tråd.

Jag försöker så gott det går att svara, trots Din utbrott.

Citat:
"bekvämlighet" som att: kunna försörja sig eller INTE vilja ha barn?

Jag vill, som Du vet, inte tvinga någon att skaffa barn. Man kan avstå från relationer, eller använda allehanda preventivmetoder. Man kan till och med sterilisera sig, om det är helt avgörande.

Citat:
Nu byter du tråd igen.

Möjligen spår, men jag är kvar i tråden.

Citat:
Nej demografiskt har mänskligheten bara ökat och ökat...de senaste låt säga 500 åren. Vi minskade möjligen sist pga pesten ex. men i det stora hela har vi ökat hela tiden.
Och "fatalt" värt namnet här uven, är mänsklighetens chans att överleva, för att inte tala om livet på Tellus överhuvudtaget, inte just en mycket liten mänsklig gengrupp uppe i norr som pratar svenska, det är i den stora bilden vi nu diskuterar helt ointressant.

Sen bytte du ämne igen.

Jag är inte så intresserad av mänskligheten i största allmänhet - jag är intresserad av Sverige och svenska folket. Svenskar blir en allt mindre andel av Sveriges befolkning och det finns inga svenska fördelar i detta. Inga. Om mänskligheten överlever, men inte svenska folket - då tro jag inte att jag ser någon poäng i överlevnandet.

Citat:
Att tänka på "liv" som en potentiell existens och att denna "potentiella existens" är värt att offra allt för, ex. nu verkligt levande liv som ex kivnnors rätt att bestämma över sina kroppar, eller hela mänsklighetens förmåga kunna överleva är "ljusblått fluff" som du bör ha sans nog att kunna undvika.

Man aborterar idag inte barn, eller något som ens är i närheten av att kunna tänka, maqn aborterar ett förstadium till en människa som ännu ej är människa.
Antingen får vi alla sluta ha sex, annat än för att reproducera oss, eller också accepterar vi kvinnors rätt till abort, bara välja.

Nej, det finns helt säkert fler valbara alternativ än så än mer så i framtiden. Och, så var det förstås den liberala önskan om framtidens abortlagstiftning som jag oroade mig för. Apropå att byta spår...
Citera
2019-03-25, 10:37
  #1775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
När samhällen kollapsar, eller nationell sammanhållning eroderas, då är det familj, släkt och klan som är vår gemensamma trygghet. För oss svenskar, som lämnade ättesamhället bakom oss för århundraden sedan och tar nationell sammanhållning och tillit för självklar (en stund till) är detta inte självklart och vi har idag, de flesta av oss, väldigt liten beredskap för att återgå till den sortens gemenskaper. Men, det är nog dags att börja återknyta bekantskapen med äldre tiders trygghetslösningar.

Nu svarade du inte på frågan igen, så jag kör den en gång till:
"Jag tycker mer DU ska förklara för dig själv och alla andra som läser detta, hur DU och din sort tänk sig scenariet med totalt abortförbud världen över och vad detta ofrånkomligen leder till i form av explosion av världens befolkning samt! vad denna explosion ofrånkomligen leder till....och hur DU kan försvara detta."

För vi pratar inte kollaps av nån samhällsstruktur, ( den "kollapsen" hart vi redan åsett och nej...det var ingen "kollaps" värt namnet, vi klarar oss rätt bra utan tvångsmässiga äktenskap, tom bättre om du frågar mig, för fan så mycket bättre skyddas av 10 miljoner svenskars resurser än av endast 2 st) Vi pratar kollaps i klimat, vattenförsörjning, matfördelning etc etc. Pga av saker som klimatförändringar, överbefolkning etc. En helt annan sort, som människan i alla tider stött på och "löst" via att flytta på sig, eller dö ut.
Idag är dock detta oerhört svårt eftersom ja du vet: nationalism och varenda område är upptaget, så folk druknar istället.

Ingen kärnfamilj i världen kan lösa dessa frågor. Så vänligen svara nu på frågan.


Citat:
Ja, jämfört t ex med att ta livet av fostret så är det en småsak. 19-åringar i Sverige har ett sådant socialt trygghetssystem omkring sig att även om det blir en smula obekvämt, så är påfrestningen helt klar hanterbar. Vi pratar Sverige 2019 - inte England 1786.

1786 i England och en ogift 19- åring hade fått hela sitt liv förstört, för att inte tala om hur förstört "bastarders" liv var under denna tid, och det är detta scenario du längtar så hett efter. Tvång, Social skam, uppdelning av "fint" folk och "fult" och STRAFF! m.m.
2019 i Sverige och ja, även då så får 19 åringar rätt mycket av sitt liv förstört om de inte får adekvat hjälp av samhället ( som du för övrigt vill dra in för just dessa barn som STRAFF) och en partner ex. DÅ var kvinnan beroende av sin "heder" för att kunna gifta sig, och därmed få en försörjning.
Idag är 19-åringar beroende av att skaffa sig en utbildning.

Citat:
Jag försöker så gott det går att svara, trots Din utbrott.
Varför inte bara svara för dig? utbrott eller inte.

1) Vi har överbefolkning i världen, HUR exakt löser vi denna via att förbjuda kvinnor möjligheten till abort?
2) Vad ska vi göra av detta överskott av barn just i Sverige, som ingen vill ha/ ta hand om ? Börja återbygga dessa barnhem som vi äntligen lyckats stänga efter århundranden av vidriga förhållanden?
Vilken ursäkt ska staten dra till med denna gång?
3) Hur ska vi försörja dessa barn med resurser som överallt börjar sina, just pga överbefolkning samt det hotande klimatförändringarna, snart kan inga åkrar i USA eller kornbodarna i Ukraina längre massproducera mat. Vad gör vi då tycker du? Låter barnen svälta ihjäl som man idag tvingas göra i stora delar av världen?


Citat:
Jag vill, som Du vet, inte tvinga någon att skaffa barn. Man kan avstå från relationer, eller använda allehanda preventivmetoder. Man kan till och med sterilisera sig, om det är helt avgörande.

Det vill du visst, eftersom du mycket väl att nej inget preventivmedel är 100% säkert, detta har vi tjatat om nu 1000 gånger. Varje preventivmedel kommer med x% garanterat utfall av just graviditet.....

Fråga nr

4) Hur exakt ska du få människor att avstå från sex? Det har inte fungerat i något som helst samhälle, det funkar inte ens i de samhällen där det rått/ råder dödstraff för att ha sex förre äktenskapet.
Så? Vilket STRAFF ska du dra till med? Bränning på bål? Vilken grymhet kan du komma på som överträffar döden? hmm?

Citat:
Jag är inte så intresserad av mänskligheten i största allmänhet - jag är intresserad av Sverige och svenska folket. Svenskar blir en allt mindre andel av Sveriges befolkning och det finns inga svenska fördelar i detta. Inga. Om mänskligheten överlever, men inte svenska folket - då tro jag inte att jag ser någon poäng i överlevnandet.

Du tror att "svenskheten" kan överleva utan resten av mänskligheten?
Och verkligen? Du känner inget för arten människa....om den inte är just "svensk"
Wow! säger jag bara.
Denne sötnos https://image.shutterstock.com/z/stock-photo-portrait-of-real-happy-african-black-child-smiling-509908468.jpg Är inte värt ett skit, han går att döda som just tänkande , kännana BARN utan problem i miljoner, eller ge ett liv av svält etc. inget du bryr dig om?
Och att det på något sätt längre skulle vara värt vara just "svensk" efter att alla dina vidriga förslag infördes av TVÅNG, STRAFF och Social SKAM?
Jag tror en överväldigande majoritet av alla svenskar idag, speciellt kvinnor! hade flytt detta landet OM dina förslag blev aktuella.

Sverige har inte en chans utan resten av mänskligheten,
vi har heller inte speciellt stor chans om resten av mänskligheten faller ner i nån form av kollaps, hur mycket vapen vi än har.

Citat:
Nej, det finns helt säkert fler valbara alternativ än så än mer så i framtiden. Och, så var det förstås den liberala önskan om framtidens abortlagstiftning som jag oroade mig för. Apropå att byta spår...

Som inte är aktuellt, ens i den länk du samlade tråden kring.
Jag lovar den dagen den idén skulle komma upp så kommer jag protestera.
När vi har fri aborträtt fram till vecka 18 så duger detta fint för att reglera detta för de flesta, är endast några fåtal % som sen behöver ytterligare hjälp. Och dessa domineras av medicinska skäl, ex allvarliga fosterskador.
Sprutan man pratar om är att göra dt så humant som möjligt för dessa fåtal fall...
men visst! du är gravt upprörd över att man vill göra det så smärtfritt som möjligt för ett chanslöst foster, du ser heller att man tvingas föda detta, sen åse hur det sen inte klarar sig.
Mycket viktigt för uvar.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-03-25 kl. 10:39.
Citera
2019-03-25, 12:18
  #1776
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu svarade du inte på frågan igen, så jag kör den en gång till:
"Jag tycker mer DU ska förklara för dig själv och alla andra som läser detta, hur DU och din sort tänk sig scenariet med totalt abortförbud världen över och vad detta ofrånkomligen leder till i form av explosion av världens befolkning samt! vad denna explosion ofrånkomligen leder till....och hur DU kan försvara detta."

För vi pratar inte kollaps av nån samhällsstruktur, ( den "kollapsen" hart vi redan åsett och nej...det var ingen "kollaps" värt namnet, vi klarar oss rätt bra utan tvångsmässiga äktenskap, tom bättre om du frågar mig, för fan så mycket bättre skyddas av 10 miljoner svenskars resurser än av endast 2 st) Vi pratar kollaps i klimat, vattenförsörjning, matfördelning etc etc. Pga av saker som klimatförändringar, överbefolkning etc. En helt annan sort, som människan i alla tider stött på och "löst" via att flytta på sig, eller dö ut.
Idag är dock detta oerhört svårt eftersom ja du vet: nationalism och varenda område är upptaget, så folk druknar istället.

Ingen kärnfamilj i världen kan lösa dessa frågor. Så vänligen svara nu på frågan.

Förstod inte det som en fråga, utan mer som en reflektion.

Svaret är enkelt, och jag tror Du vet det: Jag känner ansvar för Sverige och hur man bedömer läget i andra länder är deras sak. Mer övergripande anser jag att vi i Sverige borde ägna oss mer åt våra egna problem och inte lägga oss i hela världen som vi inte har ansvar för.

De viktigaste kollapserna inträffade i huvudsak mellan 1965 och 1975.

Citat:
1786 i England och en ogift 19- åring hade fått hela sitt liv förstört, för att inte tala om hur förstört "bastarders" liv var under denna tid, och det är detta scenario du längtar så hett efter. Tvång, Social skam, uppdelning av "fint" folk och "fult" och STRAFF! m.m.
2019 i Sverige och ja, även då så får 19 åringar rätt mycket av sitt liv förstört om de inte får adekvat hjälp av samhället ( som du för övrigt vill dra in för just dessa barn som STRAFF) och en partner ex. DÅ var kvinnan beroende av sin "heder" för att kunna gifta sig, och därmed få en försörjning.
Idag är 19-åringar beroende av att skaffa sig en utbildning.

De hade kunnat göra karriär i örlogs- eller handelsflottan, visar viss erfarenhet.

Ingen vill ha det så idag, och det är inte så idag. Det var faktiskt inte ens så på 1960-talet, vet jag efter samtal med de som var med på den tiden och hamnade i just sådana situationer. En mig tämligen närstående. Idag är det i historisk jämförelse närmast behändigt.

Citat:
Varför inte bara svara för dig? utbrott eller inte.

1) Vi har överbefolkning i världen, HUR exakt löser vi denna via att förbjuda kvinnor möjligheten till abort?
2) Vad ska vi göra av detta överskott av barn just i Sverige, som ingen vill ha/ ta hand om ? Börja återbygga dessa barnhem som vi äntligen lyckats stänga efter århundranden av vidriga förhållanden?
Vilken ursäkt ska staten dra till med denna gång?
3) Hur ska vi försörja dessa barn med resurser som överallt börjar sina, just pga överbefolkning samt det hotande klimatförändringarna, snart kan inga åkrar i USA eller kornbodarna i Ukraina längre massproducera mat. Vad gör vi då tycker du? Låter barnen svälta ihjäl som man idag tvingas göra i stora delar av världen?

1) Vi har inte överbefolkning av svenskar i Sverige. Svenskar reproducerar sig inte numera.
2) Behöver man en ursäkt för att befordra friska barns födelse? Det torde räcka med att framhålla ansvaret för nästa generations barn - ett ansvar man inte kan bära genom att ta livet av de där barnen innan de fötts.
3) Vi har aldrig i världen producerat så mycket livsmedel som i vår tid. Det finns bara i Sverige betydande möjligheter att öka självförsörjningsgraden av bl a livsmedel, kanske också av drivmedel om man tänker i termer av rapsdiesel och terpentin.

Citat:
Det vill du visst, eftersom du mycket väl att nej inget preventivmedel är 100% säkert, detta har vi tjatat om nu 1000 gånger. Varje preventivmedel kommer med x% garanterat utfall av just graviditet.....

Fråga nr

4) Hur exakt ska du få människor att avstå från sex? Det har inte fungerat i något som helst samhälle, det funkar inte ens i de samhällen där det rått/ råder dödstraff för att ha sex förre äktenskapet.
Så? Vilket STRAFF ska du dra till med? Bränning på bål? Vilken grymhet kan du komma på som överträffar döden? hmm?

Det tycks som att internet - spel, sociala medier osv - har påverkat fr a unga människors sexliv och sänkt sexfrekvensen, på samma sätt som det sänkt alkoholkonsumtionen, men forskningen är vad jag förstår inte entydig ännu. Cornflakes, kanske?

Jo, med ett mer moraliskt budskap tror jag det är fullt möjligt. Idag uppmanas nästa ungdomar att börja med sex tidigt och hålla på mycket. Det är historiskt sett helt unikt för de senaste ca 50 åren i ett historiskt perspektiv. Här finns nog mycket att göra. Hade vi haft exempelvis 1800-talets sexbeteende i kombination med dagens preventivmetoder så hade vi nog inte haft många slentrianaborter om året.

Citat:
Du tror att "svenskheten" kan överleva utan resten av mänskligheten?
Och verkligen? Du känner inget för arten människa....om den inte är just "svensk"
Wow! säger jag bara.
Denne sötnos https://image.shutterstock.com/z/stock-photo-portrait-of-real-happy-african-black-child-smiling-509908468.jpg Är inte värt ett skit, han går att döda som just tänkande , kännana BARN utan problem i miljoner, eller ge ett liv av svält etc. inget du bryr dig om?
Och att det på något sätt längre skulle vara värt vara just "svensk" efter att alla dina vidriga förslag infördes av TVÅNG, STRAFF och Social SKAM?
Jag tror en överväldigande majoritet av alla svenskar idag, speciellt kvinnor! hade flytt detta landet OM dina förslag blev aktuella.

Sverige har inte en chans utan resten av mänskligheten,
vi har heller inte speciellt stor chans om resten av mänskligheten faller ner i nån form av kollaps, hur mycket vapen vi än har.

Såklart att resten av mänskligheten har ett stort objektivt värde, men av det följer inte att just mitt engagemang ligger något globalt mänsklighetsomhändertagande. Jag avgränsar mitt engagemang till Sverige. Sedan rätt många år har Sverige en påfallande hög grad av emmigration. Den ligger på nivåer som i procent av befolkningen inte är så långt ifrån emmigrationen till Amerika för drygt hundra år sedan. Det problemet diskuteras allt för litet. Ungefär hälften är kvinnor. Det Du beskriver händer alltså idag, utan att min politik är i närheten av verklighet. Tänk om min politik skulle få fler att stanna istället?

Citat:
Som inte är aktuellt, ens i den länk du samlade tråden kring.
Jag lovar den dagen den idén skulle komma upp så kommer jag protestera.
När vi har fri aborträtt fram till vecka 18 så duger detta fint för att reglera detta för de flesta, är endast några fåtal % som sen behöver ytterligare hjälp. Och dessa domineras av medicinska skäl, ex allvarliga fosterskador.
Sprutan man pratar om är att göra dt så humant som möjligt för dessa fåtal fall...
men visst! du är gravt upprörd över att man vill göra det så smärtfritt som möjligt för ett chanslöst foster, du ser heller att man tvingas föda detta, sen åse hur det sen inte klarar sig.
Mycket viktigt för uvar.

Jag vill att barnet skall få födas friskt, särskilt om det samtidigt skulle gå att rädda ett för tidigt fött barn vid samma tidpunkt. Mina alterntiv står mellan liv och död - Dina alternativ står mellan dör och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in