2019-03-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Ja precis som du skriver. De flesta storbanker har liknande upplägg där det alltså tar betalt för ett kort och möjligheten att betala räkningar medan det mesta andra är gratis.

Tex, vad gäller SEB så kostar deras "paket" 420 kr/år och allt som ingår är gratis förutom betalservice (120 kr) och bankkort (300 kr).

Verkar dock som att Swedbank tar ur 10 kr/överföring i andra banker om man inte har deras paket eller internetbetalning.

Eftersom allt färre använder kontanter är det oftast bättre att strunta i bankernas kort och istället ha ett bra kreditkort för köp och sen tex Revolut/PFC för uttag (tror max 2000 kr/mån är gratis).

Jo idag har jag enbart Swedbanks "Internetbetalningar" som kostar 175 kr/år. Det blir dock dyrt om de tar 10 kr per banköverföring, även om man ofta kan ersätta detta med en Swish-betalning så går det inte vid alla tillfällen.
Citera
2019-03-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JFalkens
Nu blir jag nyfiken. Varför tycker du det? Jag själv och de jag har pratat med har ju tyckt att den är suverän
Som jag skrev i Ebbel-tråden:
Provade precis men tyvärr fanns inte Everydaycard med så jämförelsen fungerade inte för mig. Provade med att välja Nordea, vilka är de bakom kortet, men det fungerade inte heller. Stod bara att jag gjort 0 transaktioner och så rekommenderade de SAS EB Mastercard.

Så antingen är de sponsrade av vissa kort (SAS EB Mastercard..) och då föreslår kort som inte alls är det bästa för dig. Alternativt så är deras "algo" helt felprogrammerad.
Citera
2019-03-24, 13:06
Medlem
MrBabyBoys avatar
Jag har Forex kreditkort, tycker det är bra att det ingår reseförsäkring osv. Vad tycker ni om det kortet? Ris och ros.
Citera
2019-03-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Jag har Forex kreditkort, tycker det är bra att det ingår reseförsäkring osv. Vad tycker ni om det kortet? Ris och ros.
Senaste gången jag kollade hade det årsavgift och ingen bonus för att kompensera det. Den enda fördelen är avgiftsfri valutaväxling och kontantuttag, men idag finns några fria alternativ just för det (liksom Revolut och PFC).
Jag ska hellre använda everydaycard med försäkringar: självrisk på hyrbil utomlands, rån vid bankomat, överfall utomlands, försenad resa osv. Och en tusenlapp per år tillbaka om man spenderar 80-120k om året.
Citera
2019-03-24, 15:41
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Senaste gången jag kollade hade det årsavgift och ingen bonus för att kompensera det. Den enda fördelen är avgiftsfri valutaväxling och kontantuttag, men idag finns några fria alternativ just för det (liksom Revolut och PFC).
Jag ska hellre använda everydaycard med försäkringar: självrisk på hyrbil utomlands, rån vid bankomat, överfall utomlands, försenad resa osv. Och en tusenlapp per år tillbaka om man spenderar 80-120k om året.

Okej, tack. Jag har även Nordeas kreditkort, vad tycker du om det?
Citera
2019-03-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Okej, tack. Jag har även Nordeas kreditkort, vad tycker du om det?
Forex är bättre för att det har fritt valutaväxling
Wrapp och betalo kan vara en fördel men annars är everydaycard ändå bättre trots att det också är från Nordea.
P.s. Vill du ha högsta bonusar just nu är Komplett det bästa alternativet, se diskussionen övan
Citera
2019-03-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jo idag har jag enbart Swedbanks "Internetbetalningar" som kostar 175 kr/år. Det blir dock dyrt om de tar 10 kr per banköverföring, även om man ofta kan ersätta detta med en Swish-betalning så går det inte vid alla tillfällen.
Skandia kostar inget att ha om du vill ha lönekonto, internetbetalning, överföringar.
Sen kan du ha varfritt betalkort i annan bank.
Citera
2019-03-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Skandia kostar inget att ha om du vill ha lönekonto, internetbetalning, överföringar.
Sen kan du ha varfritt betalkort i annan bank.
Tack för tipset. Dock är ett krav från min sida att banken ska erbjuda direktinsättning via Trustly till Avanza. Detta gör enbart Swedbank, Nordea, SEB, Danske Bank och vissa Sparbanker.
Citera
2019-03-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Tack för tipset. Dock är ett krav från min sida att banken ska erbjuda direktinsättning via Trustly till Avanza. Detta gör enbart Swedbank, Nordea, SEB, Danske Bank och vissa Sparbanker.

Det fungerar att föra över pengar med Trustly på vardagar med Handelsbanken. Handelsbanken tar än så länge inga avgifter för att göra betalningar eller för att skaffa sig Bankid.
Citera
2019-03-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Det fungerar att föra över pengar med Trustly på vardagar med Handelsbanken. Handelsbanken tar än så länge inga avgifter för att göra betalningar eller för att skaffa sig Bankid.

Ah okej. Tack för tipset!
Citera
2019-03-30, 16:58
Medlem
zerokei64s avatar
Många har säkert hört nyheten men såg inget i tråden om nya Apple Card:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.716564/apple-card

Oklart om det någonsin kommer till Sverige men med noll avgifter och cashback på 2% så hoppas man ju. Dessutom inga avgifter i utländks vakuta osv. Iofs en nackdel att man förmodligen behöver skaffa en iphone då? Men Google kanske kontrar med ett Google card till alla oss med android...?
Citera
2019-04-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Där är precis varför jag är tveksam om att avsluta everydaycard, trots att det inte kommer att behövas inom 1-2 år nu. Orsaken är komplett, men i Kompletts villkor står det redan nu och de kan förändra villkoren eller sälja bort kundbas när som helst de vill. Deras plan är tydlig om man läser det.

"7.1 Komplett Bank kan när som helst ändra gällande medlemsvillkor,
bl.a. när det gäller framtida intjänande av bonuspoäng och
utnyttjande av dem.
7.2. Komplett Bank kan med en månads varsel ändra gällande
medlemsvillkor för utnyttjande av intjänade bonuspoäng.
7.3. Komplett Bank kan med en månads varsel annullera programmet.
7.4. Komplett Bank äger rätt att överföra sina rättigheter och
förpliktelser gentemot medlemmarna till annat rättssubjekt (bolag),
t.ex. i samband med en omläggning av programmet eller en
bolagsmässig omorganisering.
"
Har skaffat Kompletts kort nyligen, går ifrån att ha haft ett Mastercard från min bank i många år , med avgift och ingen bonus, det har skaft i mitt ekonomiska sinne.
Nu får man ju hoppas att man hinner nyttja det nya kortet innan dom ändrar villkoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in