2018-05-02, 13:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Hej! Ska hyra en bil nu när jag åker iväg på semester om drygt en månad. Jag har endast ett vanligt debit kort från Nordea, läste igenom villkoren och inser nu att Sixt (biluthyraren) kräver att man har ett kreditkort utställt i sitt namn när man hämtar bilen också. Behöver alltså skaffa ett kreditkort med drygt 3000 i kredit (motsvarar hyresbeloppet på bilen). Jag är student och har därför endast en inkomst från arbete på drygt 50 tusen, resten är csn-bidrag (har inget lån). Alltså ingen fast inkomst, endast pengar på helgarbete. Ansökte precis hos okq8 om ett visa kreditkort med 3k kredit, men behöver alternativ ifall jag blir nekad. Kollade på ferratum men de debiterar typ 300kr i månaden, och har säkert några sketchy villkor för uppsägning - alltså typ en sista utväg.

Har inga lån eller betalningsanmärkningar och så vidare. Drygt 20k på kontot och liknande summa i aktier och fonder.

Edit: Har sett Norweigan, men de kräver att man är 23 år eller över. Är inte det. Eventuellt Supreme Card eller ett American Express Green?

Har ni några andra tips?

Mvh

American Express är bra, de har tre nivåer där den lägsta nivån är helt gratis. Amex tycker jag även är bra att ha, ger poäng i längden som du kan använda till lite smått och gott.
Citera
2018-05-02, 13:27
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
American Express är bra, de har tre nivåer där den lägsta nivån är helt gratis. Amex tycker jag även är bra att ha, ger poäng i längden som du kan använda till lite smått och gott.

Tack för svaret och även ditt PM! Tror dock tyvärr inte att jag uppfyller kraven för AmEx nu när jag har läst lite om det..
Citera
2018-05-03, 00:10
Medlem
Pr3sts avatar
Kreditkort med bonus

Finns det nått vettigt kreditkort där jag i förhand kan sätta in pengarna och slippa utnyttja kredit. Vi handlar mycket på Ica men jag kan inte läsa mig till annat än att man måste spara hos dem för att få dubbel bonus.

Jag vill sätta in pengar som sen används för inköpen och sen ta del av bonus. Vad ska jag välja?

Vill endast i nödfall nyttja krediten.

Finns det andra kort som är mer fördelaktiga?
Citera
2018-05-03, 01:12
Avstängd
XX-Ambars avatar
Personligen använder jag Norwegian, jag sätter in pengar så att jag aldrig åker på några avgifter. 100 kronor leder till 1 poäng. Poängen används sedan för att köpa flygresor.
Citera
2018-05-03, 04:04
Medlem
Gurglarens avatar
Använder Remember more, 40k kredit och köper i princip allt där...mat, resor osv. 1% får man tillbaka + bra reseförsäkringar. Pengarna dras några dagar efter lönen så fungerar perfekt. Men sätta in pengar kostar, så använder kredit.

Norwegian som tipsades om ovan fungerar med, då får man pengarna i resor istället. Fördel att det inte är någon årsavgift har jag för mig (300 spänn med Remember), nackdel att man inte kan ha fler kort till sambo t ex, därför det gick bort för mig. Dessutom tar jag hellre pengarna i ren bonus istället för resor.
Citera
2018-05-03, 04:28
Medlem
kraftfoders avatar
OKQ8 VISA kan man sätta in upp till 50.000 på och få 0,5% ränta. På allt man handlar för, får man 0,3% cashback i checkar man kan få ut i kontanter på macken. Kortet har inga avgifter. (Jo, om man vill ha pappersfaktura och inte e-faktura, men vem vill ha pappersfakturor idag?)

Edit: Rättelse: Tar man ut kontanter i bankomat kostar det dock en avgift.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-03 kl. 04:32.
Citera
2018-05-03, 07:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Finns det nått vettigt kreditkort där jag i förhand kan sätta in pengarna och slippa utnyttja kredit. Vi handlar mycket på Ica men jag kan inte läsa mig till annat än att man måste spara hos dem för att få dubbel bonus.

Jag vill sätta in pengar som sen används för inköpen och sen ta del av bonus. Vad ska jag välja?

Vill endast i nödfall nyttja krediten.

Finns det andra kort som är mer fördelaktiga?

Kolla på Shell eller Preem Mastercard.
Citera
2018-05-03, 07:18
Medlem
Bucketshops avatar
Kanske inte direkt svar på din fråga men kan du inte sätta upp autogiro för de flesta kreditkort? På så sätt använder du kredit men kommer automatiskt betala hela beloppet en gång i månaden (eller hur ofta du nu sätter upp det) och kan att vara helt säker på att du glömmer att betala i tid.
Citera
2018-05-03, 13:44
Medlem
En till anledning för Norwegian är att man kan ta ut pengar i andra länder utan att betala 40kr extra varje gång
Citera
2018-05-03, 14:17
Medlem
Pr3sts avatar
Vi har varken shell eller preem i byhålan. Så det lutar åt icakortet. Men vet nån om man kan sätta in pengar där som dras när man betalar? Det går ju även sätta in upp till 8000 cash direkt i kassan vilket är bra då jag ligger på en del kontanter som behöver komma in i systemet lite snyggt
Citera
2018-05-04, 14:10
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Använder Remember more, 40k kredit och köper i princip allt där...mat, resor osv. 1% får man tillbaka + bra reseförsäkringar. Pengarna dras några dagar efter lönen så fungerar perfekt. Men sätta in pengar kostar, så använder kredit.
Vad menar du att det kosstar att sätt in pengar, men du sätter in de i förväg efter lönen och använder sen? Fattar inte.
Jag kör oxå Remember more, kostar inte att sätta in
Citera
2018-05-04, 14:16
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Vad menar du att det kosstar att sätt in pengar, men du sätter in de i förväg efter lönen och använder sen? Fattar inte.
Jag kör oxå Remember more, kostar inte att sätta in

Den jag svarade ville sätta in pengar i förväg istället för att använda kredit. Vilket man inte gör nej...:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in