2019-03-21, 16:32
Medlem
Blev fel förut, inte bonus, rabatter får man med willys plus
Citera
2019-03-21, 20:04
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Man kan registrera sitt betalkort hos willys så får man automatiskt bonus

Kan man göra det någon mer stans?

Hemköp också, men samma ägare så inte konstigt..
Citera
2019-03-22, 04:02
Medlem
FanMorrans avatar
Hallå! Letar också efter något trevligt kreditkort, aldrig använt det innan. Har just nu ett vanligt Mastercard-bankkort från Handelsbanken. Vad tror ni passar bäst? 1 person.

Reser rätt så sällan med flyg, 3-4ggr om året och då brukar det bli SAS då jag har ungdomsrabatt.
Reser varje månad med SJ då jag pendlar.

Handlar mat för ca 1500:- i månaden, lär bli ICA i framtiden rent matmässigt.
Har sneglat på både Re:Member Flex och Kompletts kort. Båda verkar vara trevliga, men då jag förmodligen inte behöver en reseförsäkring så låter väl Komplett bäst?
Citera
2019-03-22, 08:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Hallå! Letar också efter något trevligt kreditkort, aldrig använt det innan. Har just nu ett vanligt Mastercard-bankkort från Handelsbanken. Vad tror ni passar bäst? 1 person.

Reser rätt så sällan med flyg, 3-4ggr om året och då brukar det bli SAS då jag har ungdomsrabatt.
Reser varje månad med SJ då jag pendlar.

Handlar mat för ca 1500:- i månaden, lär bli ICA i framtiden rent matmässigt.
Har sneglat på både Re:Member Flex och Kompletts kort. Båda verkar vara trevliga, men då jag förmodligen inte behöver en reseförsäkring så låter väl Komplett bäst?

American Express har 3 nivåer, där den lägsta nivån är gratis. Det kan vara trevligt om du vill samla EuroBonuspoäng på dina flygresor. Ger riktigt bra poäng vid köp av SAS-resor. Men Amex accepteras inte överallt så där har du en nackdel.

SJ har ett eget kort också, jag är inte superpåläst på det men läste om det för något år sedan eller så. Jag kommer ihåg att det faktiskt var ett helt OK kort, speciellt om man reste med SJ mycket.

Matkorten tycker jag är lite "meh", brukar i slutändan ge 0,5% pengar i return i form av rabatter.

Kompletts kort är riktigt bra, gratis och ger 2% return (2% på internetköp, 1% på butiksköp) vilket är det högsta just nu men nackdelen är att du får bonusen i form av köp på kompletts hemsida. Det finns också en gräns du kan tjäna på komplett, som är bekränsat till 500 kr/mån och 2000 kr/år i bonus. 1p=1kr.
Citera
2019-03-22, 08:56
Medlem
foxxis avatar
Matkorten har verkligen gjort sitt. Finns inget bra längre och Coop MC var det sista som var bra (bäst) innan Entercard köpte upp Coops kundregister och gjorde om till sin variant. Jag har bara nu ett medlemskort hos Ica och Coop så jag får in grundpoängen.

Ett SAS amex-kort som du drar där Amex går, ett kort från Komplett för alla andra köp där Amex inte fungerar och sedan ett Revolut för köp i utländsk valuta (inget valutapåslag) som du tankar på från Komplett-kortet så har du den bästa kombinationen - om du flyger med SAS dvs. Både Komplett och Revolut har ingen årsavgift.

Men bäst bonus får du från Amex-kortet så använd det som huvudsyfte i de kortterminaler som tar Amex (man får testa sig fram butik till butik).
Citera
2019-03-22, 09:27
Medlem
Floridasidans avatar
För utlandsanvändning:
Har tidigare kört på Coop Mer (avslutade allt hos Coop efter att ha upplevt deras kundservice och nu är kortet dessutom värdelöst), Santander Mitt Kort (för inköp (kortet ges inte ut längre)) och Norwegian (för kontantuttag, ingen ränta men valutapåslag).

Nu har jag lagt om helt. Skaffade SAS Trawel Wallet för ett tag sen, först var det en besvikelse med deras dåliga växlingskurser. Men sen dök det upp en diskussion om Curve som funkar som en mellanhand, man kopplar sina kort och slipper avgifter (inom vissa gränser beroende på kortvariant).
Tyvärr sprack planen att koppla Amex till Curve då Amex hoppade av samarbetet.

På senaste resan körde jag istället på Curve med koppling till Travel Wallet (debiterat i SEK så det inte blir någon växlingsförlust hos T.W). Flyg hotell betalat med Amex SAS för att ha försäkring där hyrbilar med Amex Platinum för den försäkringen där. Allt annat plus de hotell som inte tog Amex, med Curve.
Inga avgifter alls (uttag/valutapåslag) för varken betalningar eller kontantuttgag samtidigt som det ramlar in EBB-poäng både från T.W (eller vilket kort man väljer att koppla) och Amex (flyg hotell, vanliga Amex-poäng för hyrbilar).

Hemma:
Tar aldrig ut kontanter så det enda som kan vara intressant är eventuell bonus/återbäring.
Kör på Amex SAS Premium där det går. Här väljer man ju det som man själv värderar, själv vill jag just nu ha SAS EBB, Alternativet där Amex inte funkar är åter Curve/Travel Wallet. Norwegian tror jag kommer kursa och efter flera usla flygningar har vi slutat flyga med dem så att samla poäng där känns meningslöst. Sen drar man ju ICA medlemskort och liknande för lite parallell poängintjäning.
Senast redigerad av Floridasidan 2019-03-22 kl. 09:36.
Citera
2019-03-22, 10:46
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Matkorten har verkligen gjort sitt. Finns inget bra längre och Coop MC var det sista som var bra (bäst) innan Entercard köpte upp Coops kundregister och gjorde om till sin variant. Jag har bara nu ett medlemskort hos Ica och Coop så jag får in grundpoängen.

Ett SAS amex-kort som du drar där Amex går, ett kort från Komplett för alla andra köp där Amex inte fungerar och sedan ett Revolut för köp i utländsk valuta (inget valutapåslag) som du tankar på från Komplett-kortet så har du den bästa kombinationen - om du flyger med SAS dvs. Både Komplett och Revolut har ingen årsavgift.

Men bäst bonus får du från Amex-kortet så använd det som huvudsyfte i de kortterminaler som tar Amex (man får testa sig fram butik till butik).

Så SAS och Komplett låter som att det hade varit fullt dugligt för min del! Ska ta och ansöka

Man tar väl första SAS kortet som är gratis? Även om den saknar reseförsäkringen
Senast redigerad av FanMorran 2019-03-22 kl. 10:49. Anledning: Glömde skriva klart
Citera
2019-03-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
American Express har 3 nivåer, där den lägsta nivån är gratis. Det kan vara trevligt om du vill samla EuroBonuspoäng på dina flygresor. Ger riktigt bra poäng vid köp av SAS-resor. Men Amex accepteras inte överallt så där har du en nackdel.

SJ har ett eget kort också, jag är inte superpåläst på det men läste om det för något år sedan eller så. Jag kommer ihåg att det faktiskt var ett helt OK kort, speciellt om man reste med SJ mycket.

Matkorten tycker jag är lite "meh", brukar i slutändan ge 0,5% pengar i return i form av rabatter.

Kompletts kort är riktigt bra, gratis och ger 2% return (2% på internetköp, 1% på butiksköp) vilket är det högsta just nu men nackdelen är att du får bonusen i form av köp på kompletts hemsida. Det finns också en gräns du kan tjäna på komplett, som är bekränsat till 500 kr/mån och 2000 kr/år i bonus. 1p=1kr.

Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Så SAS och Komplett låter som att det hade varit fullt dugligt för min del! Ska ta och ansöka

Man tar väl första SAS kortet som är gratis? Även om den saknar reseförsäkringen
Vill bara upplysa om att Kompletts kort i nuläget ger bonus som man drar av på fakturan. Funktionen att köpa på kompletts hemsida fungerar inte.
Vad som händer i framtiden är ju oklart med så bra bonus givetvis.
Citera
2019-03-22, 12:59
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Vill bara upplysa om att Kompletts kort i nuläget ger bonus som man drar av på fakturan. Funktionen att köpa på kompletts hemsida fungerar inte.
Vad som händer i framtiden är ju oklart med så bra bonus givetvis.

Jag tror Kompletts kort med bonus på 2000kr/år är lite för bra att vara sant. Man lockar in kunderna med detta och sedan stänger ner möjligheten och tvingar en att enbart göra avdrag i Kompletts butik.
Men vi får se, tidigare Coops mastercard var det bästa på marknaden enligt mig och det var bra i flera år. Sedan sålde Coop hela sitt kundregister till Entercard för en bra peng.
Citera
2019-03-22, 13:57
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Jag tror Kompletts kort med bonus på 2000kr/år är lite för bra att vara sant. Man lockar in kunderna med detta och sedan stänger ner möjligheten och tvingar en att enbart göra avdrag i Kompletts butik.
Men vi får se, tidigare Coops mastercard var det bästa på marknaden enligt mig och det var bra i flera år. Sedan sålde Coop hela sitt kundregister till Entercard för en bra peng.

Måste hålla med...

Tyvärr är det så med många kort (och annat). De går ut hårt sen går det inte ihop och de försämrar villkoren eller slopar kortet helt. Vill man ha så förmånliga kort som möjligt blir man tvungen att ständigt hålla koll och byta kort.

Santander hade kortet med sparränta, absolut bäst då, det försvann. Sen hade de Mitt Kort, bra men med ränta på uttag, nu ger de inte ut det längre. Även Amex kommer ständigt med nya försämringar, speciellt på olika förmåner som dras in. Coop var bäst, de skiter i det blå skåpet, måste förlora oerhört många kunder på detta o.s.v. o.s.v.

Upplägget känns ju bekant från banker, försäkringsbolag mm. alltid bra när man ska bli kund sen när kunden är i nätet så försämras villkoren och priserna höjs
Citera
2019-03-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Måste hålla med...

Tyvärr är det så med många kort (och annat). De går ut hårt sen går det inte ihop och de försämrar villkoren eller slopar kortet helt. Vill man ha så förmånliga kort som möjligt blir man tvungen att ständigt hålla koll och byta kort.

Santander hade kortet med sparränta, absolut bäst då, det försvann. Sen hade de Mitt Kort, bra men med ränta på uttag, nu ger de inte ut det längre. Även Amex kommer ständigt med nya försämringar, speciellt på olika förmåner som dras in. Coop var bäst, de skiter i det blå skåpet, måste förlora oerhört många kunder på detta o.s.v. o.s.v.

Upplägget känns ju bekant från banker, försäkringsbolag mm. alltid bra när man ska bli kund sen när kunden är i nätet så försämras villkoren och priserna höjs
Där är precis varför jag är tveksam om att avsluta everydaycard, trots att det inte kommer att behövas inom 1-2 år nu. Orsaken är komplett, men i Kompletts villkor står det redan nu och de kan förändra villkoren eller sälja bort kundbas när som helst de vill. Deras plan är tydlig om man läser det.

"7.1 Komplett Bank kan när som helst ändra gällande medlemsvillkor,
bl.a. när det gäller framtida intjänande av bonuspoäng och
utnyttjande av dem.
7.2. Komplett Bank kan med en månads varsel ändra gällande
medlemsvillkor för utnyttjande av intjänade bonuspoäng.
7.3. Komplett Bank kan med en månads varsel annullera programmet.
7.4. Komplett Bank äger rätt att överföra sina rättigheter och
förpliktelser gentemot medlemmarna till annat rättssubjekt (bolag),
t.ex. i samband med en omläggning av programmet eller en
bolagsmässig omorganisering.
"
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-03-22 kl. 15:12.
Citera
2019-03-22, 14:58
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Du kan, om du vill jobba lite, testa de olika korten gratis, du kan fiska åt dig alla förmåner och ha Elite gratis i 3 månader, Premium 3 månder och om du vill sen ta Classic som är gratis. Du kan få värvningsbonus varje gång dessutom. Bara att jämföra här www.americanexpress.se/bjudin/jorgegAUMw?XLINK=MYCP och se vilket som passar dig bäst i längden vad gäller bonus, förmåner, försäkringar o.s.v. i förhållande till årsavgiften. Självklart kan du ju testa även de andra korten, Blue Cashback, Gold, Platinum gratis 3 månader var.... Vill du sen köra på SAS MC istället så kan du avsluta allt hos Amex och testa vidare

Hur lätt är sånt att avsluta?

Får man verkligen behålla allt? Varför tar inte alla ut 5 kort och sen stänger ner dem direkt?

Måste man använda ett kort 3 månader och sen nästa eller tar man isåfall allihopa? Jag vill egentligen bara ha Classic så jag inte vill betala årsavgift, men man får ju hela flyg gratis om man ansöker om allihopa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in