2019-03-23, 21:12
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
All djupfryst pommesfrites som säljs i vanliga affärer är gjorda för att värmas i ugnen, och redan indränkta i olja färdiga för uppvärmning.

Nu vill jag köpa en riktig fritös för att göra gourmetpommes hemma, hur gör ni andra använder ni djupfryst pommes indränkt i billig olja för ugnsbakning?

Eller skall man köpa vanlig potatis och hacka upp den i pommesbitar och skölja i vatten för att få bort den värsta stärkelsen och sedan fritera potatisen.

Enligt den där vetenskapliga brittiska kändiskocken som jag glömt namnet på bör man för att få den perfekta pommesen fritera två gånger.

Men för att klargöra så är min fråga finns det pommes att köpa i någon mataffär som är gjord för att friteras i riktig fritös hemma hos konsumenten?

Den tidigare tråden kring detta är undermålig och inte i tiden.

Tror helt klart att moderna fritöser gör utmärka pommes, frågan är vilken som är bäst?
Citera
2019-03-23, 21:20
Medlem
Heston Blumenthal har några sevärda klipp på tuben. Se och följ hans recept. Inte så värst komplicerat och väl värt ett försök...
Lycka till...😊
Citera
2019-03-23, 21:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
All djupfryst pommesfrites som säljs i vanliga affärer är gjorda för att värmas i ugnen, och redan indränkta i olja färdiga för uppvärmning.

Nu vill jag köpa en riktig fritös för att göra gourmetpommes hemma, hur gör ni andra använder ni djupfryst pommes indränkt i billig olja för ugnsbakning?

Eller skall man köpa vanlig potatis och hacka upp den i pommesbitar och skölja i vatten för att få bort den värsta stärkelsen och sedan fritera potatisen.

Enligt den där vetenskapliga brittiska kändiskocken som jag glömt namnet på bör man för att få den perfekta pommesen fritera två gånger.

Men för att klargöra så är min fråga finns det pommes att köpa i någon mataffär som är gjord för att friteras i riktig fritös hemma hos konsumenten?

Att fritera fryspommes i olja är skitbra. Fungerar utmärkt och är mycket enklare än att försöka få till bra hemmapommes. Ska du ha bra hemmagjorda pommes får du tänka på val av potatis, blötlägga dem i saltvatten 1 hr och sedan fritera dem minst 2 ggr med 45min-2hr väntan i kyl/frys emellan.

Jag har testat olika sätt och kommit fram till att det är ett fint sätt att slösa tid på. Numera köper jag fryst och friterar på några minuter istället.
Citera
2019-03-23, 21:32
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Heston Blumenthal har några sevärda klipp på tuben. Se och följ hans recept. Inte så värst komplicerat och väl värt ett försök...
Lycka till...😊

Ja det var han jag tänkte på, han är ju en ganska vetenskaplig gourmetkock, jag tycker FELIX kunde göra djupfrysta gourmetpommes för hemmakockars fritöser uten billig skitolja och bara avsköljd stärkelse och lagom tjocka för hemfritösen.

Tänk på det FELIX! Kunden har alltid rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att fritera fryspommes i olja är skitbra. Fungerar utmärkt och är mycket enklare än att försöka få till bra hemmapommes. Ska du ha bra hemmagjorda pommes får du tänka på val av potatis, blötlägga dem i saltvatten 1 hr och sedan fritera dem minst 2 ggr med 45min-2hr väntan i kyl/frys emellan.

Jag har testat olika sätt och kommit fram till att det är ett fint sätt att slösa tid på. Numera köper jag fryst och friterar på några minuter istället.

Vilket märke av djupfrysta tycker du fungerar bäst med hemmafritösen?
Citera
2019-03-23, 21:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Med tanke på att fritöser börjar bli så vanliga så är det förvånande att ingen av de stora börjat sälja färdigskuren pommes till fritös.
Citera
2019-03-23, 22:03
Medlem
Gör så här: Gå ner till din lokala Pizzeria, be dom att beställa från sin grossist och att du kan köpa 1-2 påsar av dom direkt.

Jag rekommenderar att du testar:

Lutosa 7mm eller 10mm, alla grossister har dom.

Annars Felix 7mm eller 10mm. Om du vill ha räfflade så heter dom Cris Cut.

Skulle tro att ett normalt pris för pizzerior osv är cirka 80kr innan moms för 10kg (4x2.5kg)
Citera
2019-03-23, 22:04
Medlem
köpefrittar eller gör själv av bakpotatis, låter dom skurna ligga i kallvatten en halvtimme, friterar 3ggr, låter dom kallna mellan, mums.
Citera
2019-03-23, 22:06
Medlem
Man kan fritera i en vanlig kastrull.
Se bara till att potatisen är torr för bästa resultat.
Först sköljer man stavarna och torkar dom sen friterar i lagom värme i ca 6 min.
Låter dom vila ett tag närmare en halvtimme och därefter höjer man tempen till max och friterar i ytterligare 6 min beroende på tjocklek.
Salt och blandpeppar och rör ihop, sen är det förtäring som gäller..
Prova detta och kom sen med rapport..
Citera
2019-03-23, 22:12
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det vore mig främmande att äta något så skadligt som pommes frites, men för er som är fast i självskadebeteendet är det väl lika bra att det smakar gott medan ni håller på. Och då kan jag avslöja att det inte kommer an på hårdvaran utan på råvarorna. Alla som har någorlunda inblick i det här vet att pommes frist smakar bäst och blir minst onyttiga om de friteras i talg, även om kunskapen inte riktigt verkar ha nått Sverige än.
Citera
2019-03-23, 23:19
Bannlyst
Citat:

Indränkt i olja?
Vad köper du för pommes egentligen?
Pommes du köper i butik är förfriterad och funkar fint att fritera i hemmafritös.
Självklart blir det bäst att göra dom själv, men den frysta du köper är helt serveringsbar hemma.
Citera
2019-03-23, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detendasvartafaret
Gör så här: Gå ner till din lokala Pizzeria, be dom att beställa från sin grossist och att du kan köpa 1-2 påsar av dom direkt.

Jag rekommenderar att du testar:

Lutosa 7mm eller 10mm, alla grossister har dom.

Annars Felix 7mm eller 10mm. Om du vill ha räfflade så heter dom Cris Cut.

Skulle tro att ett normalt pris för pizzerior osv är cirka 80kr innan moms för 10kg (4x2.5kg)

Du jävlas nu va?
Lutosa är den sämsta köpepommesen på marknaden, en sådan som ointresserade, dumsnåla pizzabagare och snikna kebabhak använder.
Om man ska göra sig omaket att be någon beställa pommes så är det väl bättre att satsa på en premiumproducent som Farm Frites eller Lamb & Weston?
Citera
2019-03-23, 23:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja det var han jag tänkte på, han är ju en ganska vetenskaplig gourmetkock, jag tycker FELIX kunde göra djupfrysta gourmetpommes för hemmakockars fritöser uten billig skitolja och bara avsköljd stärkelse och lagom tjocka för hemfritösen.

Tänk på det FELIX! Kunden har alltid rätt!

Vilket märke av djupfrysta tycker du fungerar bäst med hemmafritösen?

Sällan jag friterar potatis numera men LIDL hade tidigare någon variant av tjocka frysta pommes typ Jumbo som var skitbra. Ska man lyckas få det lika fint hemmagjort så kommer det kosta dig minst 4 timmars arbetstid.

Sen kan man alltid häda lite och återuppväcka Burger Kings gamla superkrispiga pommes som de doppat i potatismjöl innan den sista friteringen. Det blir en helt galen krispighet av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in