2019-03-23, 03:16
Medlem
https://www.80scasualclassics.co.uk/shorts-c15/ellesse-sampieri-sports-shorts-sky-blue-p5113

https://www.ebay.co.uk/itm/SKY-BLUE-SOCCER-FOOTBALL-SHORTS-1980S-VINTAGE-ADIDAS-SIZE-ADULT-XL-/392057386833

Lite saftigt att begära GBP 18.......
Citera
2019-03-23, 10:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
https://www.80scasualclassics.co.uk/shorts-c15/ellesse-sampieri-sports-shorts-sky-blue-p5113

https://www.ebay.co.uk/itm/SKY-BLUE-SOCCER-FOOTBALL-SHORTS-1980S-VINTAGE-ADIDAS-SIZE-ADULT-XL-/392057386833

Lite saftigt att begära GBP 18.......

Tycker inte några av dessa är så anmärkningsvärda att det ens ska noteras. Jag tycker snarare att det luktar skumt om det fokuseras så starkt på hur Bosse var klädd att de till och med ska beskriva en specificerad färgkombination.

Jag tror att han haft något liknande Adidas-shortsen du länkar till. Mycket populära på 70- och 80-talet. Det var ju sådana som nästa alla fotbollslag spelade i när det begav sig.

Försöket att misstänkliggöra Bosse via klädseln luktar komplott så att det stinker.
Citera
2019-03-23, 11:53
Medlem
Jag gjorde misstaget att lyssna på SR P1 i bilen igår (jag bor tusentals kilometer från Sverige, men ej i USA). Det var nyheter och först upp var ett fall där ett svin dömdes för 100 våldtäkter på en flicka sedan 9 års ålder. Det var tydligen fram och tillbaka i hovrätten och HD angående 9, 11 eller 12 års fängelse. Till slut fick han 12.

https://24kristianstad.se/domdes-for-100-grova-valdtakter-mot-barn-far-sankt-straff_5f47e3f5

Det är ett skandalöst lågt straff. I vanliga fall får man max 10 år i Sverige för att våldta ett barn!

I Florida är det en capital crime. M a o man döms till döden eller livstid utan möjlighet för villkorlig frisläppning (finns det ett smidigare ord eller fras på svenska?).

Men det ser ut som att praxis i Florida är att det blir plea bargain för våldtäkter på barn som ger minimistraffet för det Bo anklagas för, som är 30 år när det gäller barn under 12. Det är så att barnet slipper vittna.

Men 100 våldtäkter.... Då undrar jag om det inte skulle bli en rättegång och svinet aldrig ser dagsljus igen.
Citera
2019-03-23, 12:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag gjorde misstaget att lyssna på SR P1 i bilen igår (jag bor tusentals kilometer från Sverige, men ej i USA). Det var nyheter och först upp var ett fall där ett svin dömdes för 100 våldtäkter på en flicka sedan 9 års ålder. Det var tydligen fram och tillbaka i hovrätten och HD angående 9, 11 eller 12 års fängelse. Till slut fick han 12.

https://24kristianstad.se/domdes-for-100-grova-valdtakter-mot-barn-far-sankt-straff_5f47e3f5

Det är ett skandalöst lågt straff. I vanliga fall får man max 10 år i Sverige för att våldta ett barn!

I Florida är det en capital crime. M a o man döms till döden eller livstid utan möjlighet för villkorlig frisläppning (finns det ett smidigare ord eller fras på svenska?).

Men det ser ut som att praxis i Florida är att det blir plea bargain för våldtäkter på barn som ger minimistraffet för det Bo anklagas för, som är 30 år när det gäller barn under 12. Det är så att barnet slipper vittna.

Men 100 våldtäkter.... Då undrar jag om det inte skulle bli en rättegång och svinet aldrig ser dagsljus igen.

Capital crime på svenska kallas lagens strängaste straff, alltså brott som leder till den yttersta påföljden på straffskalan. Egentligen är detta capital punishment eftersom capital crime i ett internationell perspektiv betyder brott mot mänskligheten [och dess grundläggande principer].

En faktor som flödar över världen är att vidga definitionen för våldtäkt så att den omfattar allt från den klassiska beteckningen till mycket mildare former. Jag tycker inte att det är bra och lagarna i speciellt Florida visar att man förlorat förmågan att skilja på enstaka och upprepat samt lindrigt och allvarligt. Det ges ett så högt straff för enstaka lindriga förseelser att det egentligen inte spelar någon roll att göra värre saker.

Om man ser det Bosse anmäls för i ljuset mot det du skriver här så kan jag bara säga att den som anser att Bosses påstådda handling motiverar fängelsestraff, den har förlorat sig själv i omdöme. Precis så är det med jurisdiktionen i USA. Den har tappat bort sig i straffskalan.
Citera
2019-03-23, 12:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Korrekt, det vore enklare att skjuta upp pre trial conference skriftligen. Efter onsdagen var han tvungen att dyka upp och begära uppskov muntligt.

(Till Bosses ära kan vi leka kalenderbitare medan det inte finns några nyheter att diskutera)

Man får skilja på att skjuta upp ett "calendar call", och att skjuta på starten av själva rättegången.

Det normala verkar vara att man alltid håller ett calendar call som planerat. Under det mötet talar parterna om huruvida de är redo att börja rättegången. Är de inte det så tas samma diskussion vid nästa calendar call (20 maj för Bosse). Om de är redo så påbörjas rättegången ganska omgående.

Vill man inte ens hålla ett calendar call så måste advokaten skriftligen begära detta senast några dagar före.

Eller har jag missförstått proceduren?

Citat:
Annars är pre trial conference optimalt för att framföra en plea bargain. Men själva syftet är att planera rättegången. Jag tänkte att advokaten skulle försöka med att argumentera att probable cause saknas, men det skulle aldrig gå om man tänker sig de ljusblå speedos.

En plea bargain tar man väl så fort man är överens?

Bosses advokat kan begära att åtalet läggs ned. Kallas "motion to dismiss". Men enligt proceduren du länkade till behandlas inte sånt under ett calendar call. Det måste tas i en separat "hearing".
Citera
2019-03-23, 13:10
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Capital crime på svenska kallas lagens strängaste straff, alltså brott som leder till den yttersta påföljden på straffskalan. Egentligen är detta capital punishment eftersom capital crime i ett internationell perspektiv betyder brott mot mänskligheten [och dess grundläggande principer].

I USA betyder "capital crime" på svenska "brott som kan ge dödsstraff". "Capital punishment" betyder "dödsstraff".

Här kommer "capital" från latinets "huvud", dvs huvudet kan åka av om man har otur. Det har inget med pengar att göra som man kan tro. Tex som svensken trodde som fick frågan om det finns några "capital crimes" i Sverige, varpå han svarade "shoplifting" (snatteri).

Citat:
En faktor som flödar över världen är att vidga definitionen för våldtäkt så att den omfattar allt från den klassiska beteckningen till mycket mildare former.

Jag håller med om att det är kasst att man i Sverige börjat kalla allt möjligt för "våldtäkt".

Det hade varit bättre att vara fortsatt restriktiv med vad som betecknas våldtäkt, och istället anpassa definitionen och straffen för "sexuellt ofredande", osv.

Däremot tycker vi nog olika om hur sexuellt ofredande ska bestraffas. Visst, kanske inte 51 månader i Bosses fall om han fälls för allt han är anklagad för, men jag tycker definitivt fängelse är rimligt.

Citat:
Jag tycker inte att det är bra och lagarna i speciellt Florida visar att man förlorat förmågan att skilja på enstaka och upprepat samt lindrigt och allvarligt. Det ges ett så högt straff för enstaka lindriga förseelser att det egentligen inte spelar någon roll att göra värre saker.

Är inte säker på exakt vad du menar, men jag tycker det är överlag bättre som i USA där straffen staplas på varandra. I Sverige däremot har vi folk som döms till väldigt låga straff efter att ha begått mängder med brott. Man läser ofta om yrkeskriminella som totalt har dömts för hundratals halv-grova brott, men ändå får gå fria.

Sen får man ha nån slags balans så man inte kan få livstids fängelse för att ha klottrat tusen gånger.
Citera
2019-03-23, 14:34
Medlem
Ja, Florida verkar speciellt i och med att calendar call egentligen bara handlar om timing av rättegång. Det är annorlunda i andra delstater där man kan göra motions, osv. Det är mera ett forum för förhandling och taktiska drag i andra delstater.

Om de hade lyckats nå fram till en plea bargain typ veckan före, då hade calendar call den 18e säkerligen varit första möjlighet att presentera plea bargain till domstolen.

My colleagues from out of state meant well, but in Florida the calendar call has a specific purpose, that being assinging specufic days and times for trial. When notice is submitted to the court that the case is ready to be tried the judge will accumulate about 10 to 15 to 20 cases that will be set to be heard within a specific time frame. It could be one week, two weeks, three weeks, etc. Cases not reached during that docket are. rolled over to the next...

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
(Till Bosses ära kan vi leka kalenderbitare medan det inte finns några nyheter att diskutera)

Man får skilja på att skjuta upp ett "calendar call", och att skjuta på starten av själva rättegången.

Det normala verkar vara att man alltid håller ett calendar call som planerat. Under det mötet talar parterna om huruvida de är redo att börja rättegången. Är de inte det så tas samma diskussion vid nästa calendar call (20 maj för Bosse). Om de är redo så påbörjas rättegången ganska omgående.

Vill man inte ens hålla ett calendar call så måste advokaten skriftligen begära detta senast några dagar före.

Eller har jag missförstått proceduren?

En plea bargain tar man väl så fort man är överens?

Bosses advokat kan begära att åtalet läggs ned. Kallas "motion to dismiss". Men enligt proceduren du länkade till behandlas inte sånt under ett calendar call. Det måste tas i en separat "hearing".
Citera
2019-03-23, 14:49
Medlem
I Florida är våldtäkt solklart per definition. Det heter Sexual Battery och definieras som..... a person has non-consensual oral, anal, or vaginal contact with another person using their sexual organ or an object.

Dessutom Aggravated Sexual Battery om det görs under hot, osv. With a Deadly Weapon (vuxen mot vuxen) är en Life Felony, dvs upp till livstids fängelse med lägsta straff 10.5 års fängelse. Jämför med att det är högsta straffet för att våldta ett barn i Sverige!

En Capital Felony är minst livstid utan parole och som värst......

Citat:

En faktor som flödar över världen är att vidga definitionen för våldtäkt så att den omfattar allt från den klassiska beteckningen till mycket mildare former. Jag tycker inte att det är bra och lagarna i speciellt Florida visar att man förlorat förmågan att skilja på enstaka och upprepat samt lindrigt och allvarligt. Det ges ett så högt straff för enstaka lindriga förseelser att det egentligen inte spelar någon roll att göra värre saker.

Om man ser det Bosse anmäls för i ljuset mot det du skriver här så kan jag bara säga att den som anser att Bosses påstådda handling motiverar fängelsestraff, den har förlorat sig själv i omdöme. Precis så är det med jurisdiktionen i USA. Den har tappat bort sig i straffskalan.
Citera
2019-03-23, 15:09
Medlem
Jag har tänkt på en annan sak i samband med de ljusblå shortsen. Expressen pratade troligen med Gonzalez som uppgav fakta som strider mot polisrapporten. I Expressen lekte Gonzalez detektiv och återvände till platsen och fotograferade Bosses bil, osv.

I rapporten hade Gonzalez klagat till Coral Springs polisen den 3e jan i efterhand. Sedan den 4e hände incidenten i Margate där de äldre pojkarna ringde polisen. Margate poliserna pratade med Bosse och varnade honom. De tog hans namn och adress (Motel 6 i Coral Springs). Därefter kontaktade de Coral Springs polisen och informerade dem om denna skumma Schweizare i kort korta kortbyxor som bodde i deras jurisdiction. (Ok, det står inget om kortbyxor i polisrapporten.) Då fick Coral Springs polisen adressen och fattade att det var gubben som Gonzalez hade klagat om, och de åkte dit för att prata med honom. Men de haffade honom först ett par dagar senare. Först kontaktades State Attorney och sedan måste de ordna en arrest warrant där probable cause måste etableras. (Ni ser hur polisen inte bara kan haffa någon som de råkar misstänka, som de kan i Sverige.)

Bosse hade faktiskt en möjlighet att fly. Dey tog minst 48 timmar från förhöret, som han kunde ha nekat, fram till tidpunkten han var anhållen. Det kanske gick ganska trögt för polisen eftersom det hände över en helg.

Ni kan se hur viktig Margate incidenten var..... 1) Annars hade Coral Springs snuten möjligen aldrig hittat Bosse, 2) det skapade probable cause,
Senast redigerad av flashflr 2019-03-23 kl. 15:21.
Citera
2019-03-23, 16:41
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Bosse hade faktiskt en möjlighet att fly. Dey tog minst 48 timmar från förhöret, som han kunde ha nekat, fram till tidpunkten han var anhållen. Det kanske gick ganska trögt för polisen eftersom det hände över en helg.

Ni kan se hur viktig Margate incidenten var..... 1) Annars hade Coral Springs snuten möjligen aldrig hittat Bosse, 2) det skapade probable cause,

Ja, vi har varit inne på det tidigare i tråden (länk).

Men framförallt var väl polisen snabbare och mer aktiv än i Sverige? Här finns det ju exempel på hur det går veckor/månader/år innan polisen tar tag i anmälan.

Utan den andra incidenten där polisen gratis fick tag i Bosses namn och adress så tror jag man hade spanat rätt mycket efter honom i parkerna? Man kan gissa att TV också hade gått på högvarv med varningar och fantombilder till allmänheten.

Det hjälper ju också bevisfrågan som du skriver. I dagsläget har väl farbror Bosse följande saker mot sig:

1) Pojkens vittnesmål ("efterhängset grovt tafsande")
2) Tonåringarnas vittnesmål ("försök till magtafsande")
3) Polismannens vittnesmål ("Bosse ändrade sin story")
4) Bebisblå short-shorts (talar för sig självt: Res ipsa loquitur)

Finns det nåt mer?
Citera
2019-03-23, 17:15
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
han får aldrig fängelse.

Jag menade att han de facto sitter fången just nu även om det formellt inte är fängelse utan "husarrest".
Citera
2019-03-23, 17:24
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

På svenska säger man villkorlig frigivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in