Korrekt, det vore enklare att skjuta upp pre trial conference skriftligen. Efter onsdagen var han tvungen att dyka upp och begära uppskov muntligt.
Domaren kan neka att det uppskjuts men det vore mycket ovanligt.
Annars är pre trial conference optimalt för att framföra en plea bargain. Men själva syftet är att planera rättegången. Jag tänkte att advokaten skulle försöka med att argumentera att probable cause saknas, men det skulle aldrig gå om man tänker sig de ljusblå speedos.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Det var detta jag inte förstod. Det är väl inte så hårddraget, precis som du går in på lite mer nedanför?
Nu lyckades jag ladda sidan. Av nån anledning funkar det inte från PC, bara från surfplattan.
Jag läser proceduren som att jury selection
kan påbörjas omedelbart efter mötet, inte att den
ska påbörjas:
"The only matters that will be addressed at calendar call is trial readiness."
"If Trial is set at Calendar Call, then the Court expects that the parties will be ready to begin jury selection [...]"
Ansökan om uppskov/continuance "senast onsdagen före calendar call" gäller väl huruvida man vill skjuta på calendar call-mötet, dvs inte skjuta på rättegångsstarten?
"All written requests for continuance must be filed and provided to the Court, with an attached order, on or before the Wednesday prior to the calendar call. [...] If a written continuance is denied, the parties must appear at Calendar Call."
Som jag läser det måste farbror Bosses advokat gå med på att starta rättegången när calendar call-mötet hålls? Det räcker väl med att han då muntligen säger "vi är inte redo" för att den inte ska starta?
Enligt händelseloggen (
https://www.browardclerk.org/Web2/) verkar det väl vara precis vad som hände denna gången (03/18/2019: "
Granting Def Motion For Continuance" - "
Verbal")?
Givetvis lär ju domaren till slut spika datumet vare sig försvarsadvokaten vill eller inte. Men en eller två uppskjutningar lär väl inte vara ovanligt?