2019-03-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Potatisbullar och raggmunk, båda serverade med stekt fläsk och lingon utblandad med vitkål.
Tomatsoppa med makaroner.
Leverrague med ris.
Köttfärssås (utblandad med rivna morötter) och spagetti.

I årskurs 1 fanns det en maträtt som serverades av en tant, från årskurs 2 och framåt infördes det självservering och då var det alltid två rätter att välja på.

Generellt tycker jag skolmaten har varit rätt okey när jag växte upp.
Fan just det. Jag känner igen alla rätterna. Tror nästan det vart lite order från högre upp om vad som skulle serveras. Född på sjuttitalet så...

Och i allmänhet ja, det var inget fel på skolmaten. Bättre än mycket skitmat på gatukök idag. Vet inte hur den är idag.
Citera
2019-03-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Blodkorv låter ju hemskt.
Det har vi 70-talister sluppit i Stockholmsområdet.
Levergrytan, fy vad läskigt det låter.

Hamburgare förunnades vi inte med i Stockholm heller på den tiden.
Jag avskyr blodkorv / blodmat nuförtiden. Har försökt, funkar inte. Speciellt inte med de jävla russinen.

Däremot älskar jag väl tillagad lever. Bästa dagens jag nånsin fått var halstrad hjortlever med kapris och knaperstekt smulat bacon över en potatisgnocchi med hoi-sin-inspirerad sås. Magiskt.

Levergrytan var av varierande kvalisort och knappast särskilt "bra tillagad" men man var ju hungrig unge. Ibland var den ok o rätt mör. Ibland senig o jävlig men som sagt, jag åt.
Citera
2019-03-21, 23:16
Medlem
Slints avatar
Lägger till ärtsoppa och pannkakor.
Citera
2019-03-21, 23:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Du min morsa skrev ner receptet när det begav sig och lagade det hemma på den tiden. Hon mms:ade det till mig förra veckan! Hade sparat lappen sedan typ 87.

Ryssröra med pitabröd någon? Det såg förjävligt ut men var så jävla gott. Nån sorts köttfärs med god krydda. Dåtidens tortillas typ.

Mandeltorsk gillade jag också starkt.

Citat:
Det kan väl inte gälla stockholmsområdet under 70-talet? Vi växte upp utan undantag på halvfabrikat som levererades från centralkök. Möjligtvis slutet av 80-talet då jag slutat grundskolan, att de börjat med det, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Utan att avslöja för mycket här men ja, alldeles säkert slutet på 80-talet.

Edit: Och Stockholmsområdet.

Jag minns inte det heller. Jag påstår absolut inte att du ljuger, bara att jag inte alls känner igen det. Kanske var det bara i er skola? Eller vi kanske är uppvuxna i olika kommuner och de hade olika menyer? Jag gick förvisso i gymnasiet på slutet av 80-talet, så det var kanske annorlunda mat där än i grundskolan?

Jag minns att de i min grundskola (sent 70-tal eller tidigt 80-tal?) serverade fransk löksoppa något år men sedan slutade med det eftersom inga barn åt det. Ingen aning om varför de inte slutade med lever eller pölsa, det åt ju inte många heller.
Citera
2019-03-21, 23:20
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Minns mandeltorsken (mandelfisken) - de dagarna blev det bara knäckebröd till lunch för mig.

Jag gillade, eller åt iallfall allt på den tiden tror jag. Jag minns nog inte en enda sak jag inte åt

Vad var det med mandeltorsken som va så vidrigt för dig?
Senast redigerad av MonkMan 2019-03-21 kl. 23:22.
Citera
2019-03-21, 23:24
Medlem
dialektikers avatar
Jag tror vi missat en rätt här i tråden. Fick vi inte sjömansbiff också? (Men annars har vi nämnt alla de rätter som det varierades med i stockholmsområdet på 70-talet. Under 9 år i grundskolan så fick man alltså leva på dessa 20 rätter endast )
Citera
2019-03-21, 23:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Minns mandeltorsken (mandelfisken) - de dagarna blev det bara knäckebröd till lunch för mig.
Just. Den hade jag glömt, eller mer troligt, förträngt... Så hemsk!

Edit: Det var söt, liksom Korv Stroganoff", och paneringen var en deg, inte det minsta knaprig. Sedan har jag svårt för nötter i mat, som Flygande Jacob. Jag är kanske kräsen, men äter det mesta bara det är väl tillagat.
Senast redigerad av constant 2019-03-21 kl. 23:34.
Citera
2019-03-21, 23:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Fast jag måste säga att vi klarade oss riktigt bra trots att vi är uppfödda på halvfabrikat, med några få 10-tal rätter som varierades vecka efter vecka, knäckebröd, morotsbitar, vatten eller juice.

Jag tittade på kostcirkeln "Maten och kroppen" på tv https://www.youtube.com/watch?v=JFsrfhC_hLU, och lärde mig att man skulle blanda de olika delarna vid helst varje måltid. Inga konstigheter. Inte undvika allehanda näringsämnen (folk undviker ju ALLT idag).
Mjölk gav starka ben.
6-8 brödskivor om dagen.
Så enkelt det var.
Ingen var sjuk. Det var ingen som var allergisk mot något i min klass.
Specialmat hörde jag aldrig talas om.

Varför var vi så friska?

Jag tror inte vi var friskare. Vi minns nog bara inte. Barnsjukdomar som idag är helt borta härjade t.ex. ibland.

Och visst var specialmat mycket ovanligt. Men det fanns tyvärr enstaka som behövde det även då, även om det var väldigt ovanligt. Både barnen och deras föräldrar är nog krångligare idag. Se t.ex. hur många som har alla möjliga bokstavssjukdomar idag. På 70- och 80-talen gick de bara under benämningen "skitungar". De äldre lärarna var födda på 20-talet och var ju inte direkt några som curlade barnen om man uttrycker det milt...
Citera
2019-03-21, 23:35
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Jag tror vi missat en rätt här i tråden. Fick vi inte sjömansbiff också? (Men annars har vi nämnt alla de rätter som det varierades med i stockholmsområdet på 70-talet. Under 9 år i grundskolan så fick man alltså leva på dessa 20 rätter endast )

Jodå, vi fick sjömansbiff i Stockholmsskolorna på 70-talet.

Men att ingen har räknat upp:

- Plommonjärpar.
Det var bland det äckligaste (näst strömming) som serverades med potatis och brunsås i skolorna på 70-talet.
(Än idag kan jag inte med när man "blandar frukter i maträtter"...)

- Mannagrynspudding med den superäckliga saftsåsen, hua…

- Knäckebrödsmackorna med Aromat, "nödkost" när det var strömming i skolan.

Sen det "stående inslaget av filmjölk och cornflakes vid skolavslutningen"...(Köken var tömda!)

Skolmaten var nog ännu värre på det ljuva 70-talet när jag gick i skolan...
Senast redigerad av hibernalhatt 2019-03-21 kl. 23:40.
Citera
2019-03-21, 23:36
Medlem
Smurfanerlites avatar
Kom på en till rätt som faktiskt var en av mina favoriter.
Tror den kallades "Nase Goreng" eller liknande.
Bestod av ris blandad med kött(eller kyckling?) strimmor, paprika, majs(eventuellt) kryddat med curry.

Någon som känner igen?
Citera
2019-03-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Från Sthlm-Tråden av @dialektiker

"Hur var det på era skolor?
I Stockholm stod veckans matsedel med för typ olika stadsdelar med i Dagens Nyheter varje vecka.

Den dag det var lever (så jävla äckligt) åt inte ett skolbarn någonting.
På vår skola bestod grönsakerna till maten endast av en skål uppskurna morotsbitar och vitkålsbitar.
Aldrig att vi hade typ sallad med isbergssallad till.

Maträtter man minns är:

Köttstroganoff
Blodpudding (alltid juice den dagen)
Lapskojs (var ju ganska gott)
Ravioli
Spagetti med köttfärssås (den var ju ganska god, skolans spagetti med köttfärssås)
Strömming (skitäcklig)
Chili Corn Carne
Ungspannkaka

Så många rätter mer än det var det inte?

Någon som kan plussa på maträtter ni minns?

Potatisen var alltid sönderkokt.

Tänk att man överlevde skolmaten på 70-talet i Stockholm."

Min grubdskoletid i Skåne var iofs ungefär mellan 90 och 00. Så inte riktigt vad TS frågade efter. Men den skolmaten jag fick var väldigt lik denna menyn. Hade iofs inte lapskojs eller strömming och blodpuddingen var att man kunde välja mellan blodkorv eller potatisbullar.

Hade aldrig problem med skolmaten och tyckte oftast det var väldigt gott. Förutom fiskbullar
Senast redigerad av Hockeytrunken 2019-03-21 kl. 23:39.
Citera
2019-03-21, 23:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Jag gillade, eller åt iallfall allt på den tiden tror jag. Jag minns nog inte en enda sak jag inte åt

Vad var det med mandeltorsken som va så vidrigt för dig?

Jag tror att även jag åt allt, med undantag för den där mandeltorsken.
Nu är det ju typ 45 år sedan men något med lukten av den där mandelpaneringen fick mig att inte vilja äta det, och dessutom var den ju inte längre varm när den skulle ätas.
Hade jag kunnat skrapa av ytan så hade det kanske fungerat, men vi hade en gammal "mattant" som gick runt och var vass mot de som inte åt allt på tallriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in