2019-03-21, 22:59
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det kan väl inte gälla stockholmsområdet under 70-talet? Vi växte upp utan undantag på halvfabrikat som levererades från centralkök. Möjligtvis slutet av 80-talet då jag slutat grundskolan, att de börjat med det, eller?

Utan att avslöja för mycket här men ja, alldeles säkert slutet på 80-talet.

Edit: Och Stockholmsområdet.
Citera
2019-03-21, 22:59
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu gick jag inte i skolan där, men maten var nog ganska lika över hela landet.

Strömming, har jag inget minne av att det serverades.
Potatisbullar, fantastiskt gott.
Lever - helt okej.
Rotmos - hemskt!
Spaghetti med köttfärssås, vidrigt.

Och den där korv Stroganoff... Fattar inte att någon kunde tycka om den. Då blev det knäckisar med Knorr.

Den kan väl inte varit samma i hela Sverige?
Vi fick blodpudding en gång. Jag älskade det. Knorr ägde ju, haha. Jag kan inte äta vissa saker utan det fortfarande. Korvstroganoff är en så sak.
Citera
2019-03-21, 23:02
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Skolmat i Stockholm? Skulle det inte handla om Skåne?

Vafan är lapskojs? Låter vidrigt.
Strömming? Måste vara något stockholmsk att servera,nå, sill bjöds det aldrig på vad jag minns.

Blodpudding var ju gott, men Vafan juice!?! Jävla lyx, det fick vi aldrig.

Ravioli? Sådan på burk? Aldrig fått i skolan.

Lever!? Låter sjukt, det och lungmos stog aldrig på menyn.

Bolognese, ugnspannkaka gott.
Även vårrullar gott.
Någon gång i månaden serverades chokladpudding och inlagda mandariner.
Svartsoppa till Mårten vid enstaka år. Gott.
Pytt gott.

"lapskojs" är skinka, kokt tror jag, och lite saltad. Sen mals det ner med potatis. Så det blir en typ...gegga av rosa kött strimlor i (ofta i pulvermos) potatismos. Det är inte gott.
Citera
2019-03-21, 23:03
Medlem
Citat:
Hur var det på era skolor?
I Stockholm stod veckans matsedel med för typ olika stadsdelar med i Dagens Nyheter varje vecka.

Den dag det var lever (så jävla äckligt) åt inte ett skolbarn någonting.
På vår skola bestod grönsakerna till maten endast av en skål uppskurna morotsbitar och vitkålsbitar.
Aldrig att vi hade typ sallad med isbergssallad till.

Maträtter man minns är:

Köttstroganoff
Blodpudding (alltid juice den dagen)
Lapskojs (var ju ganska gott)
Ravioli
Spagetti med köttfärssås (den var ju ganska god, skolans spagetti med köttfärssås)
Strömming (skitäcklig)
Chili Corn Carne
Ungspannkaka

Så många rätter mer än det var det inte?

Någon som kan plussa på maträtter ni minns?

Potatisen var alltid sönderkokt.

Tänk att man överlevde skolmaten på 70-talet i Stockholm.

Edit: Kan moderator hjälpa till att placera den här tråden om det är fel forum?
Varför begränsat till "Stockholmsområdet"? FASCIST!!! ^^ ;-)

Från Skåne:

Blodkorv. De flesta åt. Jag åt.
Jag gillade levergrytan mestadels. Leverbiffarna var dock rätt kassa. Men jag åt ändå. (Var inte kräsen.)
Världens tråkigaste hamburgare som ungarna ändå av nån anledning gillade (det var ju "hamburgare.") Tyckte de var tråkiga redan då. Tom McD gör bättre tiospännsburgare.
Vid något tillfälle potatismos på nåt som smakade rutten potatis, med kokt tomat som smakade rutten tomat, och torsk som vad ångkokt tills det var ett hårt smaklöst skinn på den medan innanmätet föll sönder och smakade, återigen, ruttet. Det var inte kul.

Men framför allt den panerade fisken med dillsås. Jag gillade verkligen den. Sugen på den ibland.
Citera
2019-03-21, 23:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Den kan väl inte varit samma i hela Sverige?
Vi fick blodpudding en gång. Jag älskade det. Knorr ägde ju, haha. Jag kan inte äta vissa saker utan det fortfarande. Korvstroganoff är en så sak.
Precis så anser jag om korv Stroganoff. Ändå har jag försökt, med seriösa recept. Och då äter jag i vanliga fall det mesta.

Blodpudding var också en favorit.

Kan tänka mig att maten var ganska lika över hela landet, med centraliserade recept och kanske samma företag för inköp.

Och det där med Knorr. Bäst var när det var potatismos. Det på en knäckis med smör (eller vad det var) och Knorr på. Det funkade :-)
Citera
2019-03-21, 23:05
Medlem
Smurfanerlites avatar
Potatisbullar och raggmunk, båda serverade med stekt fläsk och lingon utblandad med vitkål.
Tomatsoppa med makaroner.
Leverrague med ris.
Köttfärssås (utblandad med rivna morötter) och spagetti.

I årskurs 1 fanns det en maträtt som serverades av en tant, från årskurs 2 och framåt infördes det självservering och då var det alltid två rätter att välja på.

Generellt tycker jag skolmaten har varit rätt okey när jag växte upp.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Japp, stämmer bra. Jag tror det var när de serverade blodpudding. Jag tror det berodde på någon idé om att just blodpudding fick c-vitaminerna från juicen att upptas bättre eller något sådant... Maten skulle ju främst vara näringsriktig, inte god.

Det har rätt länge sedan så om jag minns rätt tillagade de flesta skolor lite själva. I de flesta fall betydde det mest att de tärnade morötterna o.likn, men några gjorde mer än så. Förvisso serverade de samma maträtter, men att de tillagade lite mer själva, om jag minns det rätt. Dessutom fanns det barn som p.g.a. allergier o.likn. behövde specialmat, denna lagade de ofta själva vad jag vill minnas. Men de var ju inte direkt några mästerkockar om man säger så... (Jag hade en klasskamrat som var allergisk mot det mesta och jag provade hans käk några gånger, den var precis lika hemsk, ibland t.o.m. värre, hur det nu var möjligt...)

Sedan fick man gå hem och kolla på Staffan Westerbergs Vilse i pannkakan. Vi hade verkligen en hemsk barndom med många traumatiska upplevelser...

Fast jag måste säga att vi klarade oss riktigt bra trots att vi är uppfödda på halvfabrikat, med några få 10-tal rätter som varierades vecka efter vecka, knäckebröd, morotsbitar, vatten eller juice.

Jag tittade på kostcirkeln "Maten och kroppen" på tv https://www.youtube.com/watch?v=JFsrfhC_hLU, och lärde mig att man skulle blanda de olika delarna vid helst varje måltid. Inga konstigheter. Inte undvika allehanda näringsämnen (folk undviker ju ALLT idag).
Mjölk gav starka ben.
6-8 brödskivor om dagen.
Så enkelt det var.
Ingen var sjuk. Det var ingen som var allergisk mot något i min klass.
Specialmat hörde jag aldrig talas om.

Varför var vi så friska?
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-21 kl. 23:16.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Minns mandeltorsken (mandelfisken) - de dagarna blev det bara knäckebröd till lunch för mig.
Senast redigerad av Stenballe 2019-03-21 kl. 23:10.
Citera
2019-03-21, 23:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
stekt lever

Ja, fy faaaan!

Jag blir spyfärdig bara jag tänker på det.

Det gick inte ens att gå in i matsalen bara för att hämta en brödbit utan att må illa av lukten. Så de dagarna fick man gå hungrig.

Citat:
Nämen eller hur. Precis samma på vår skola. Knäckebröd med smör, dubbla eller tredubbla. Vissa radade upp en hel hög, och de smugglades också ut på rasterna.

Hur är det med dagens ungar, får de mjukt bröd i skolan? Jag måste fråga dottern.

Jag minns att jag frågade om varför det inte serverades mjukt bröd. Svaret jag fick var att det var för dyrt!
Citera
2019-03-21, 23:07
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Varför begränsat till "Stockholmsområdet"? FASCIST!!! ^^ ;-)

Från Skåne:

Jag gillade levergrytan mestadels. Leverbiffarna var dock rätt kassa. Men jag åt ändå. (Var inte kräsen.)
Världens tråkigaste hamburgare som ungarna ändå av nån anledning gillade (det var ju "hamburgare.") Tyckte de var tråkiga redan då. Tom McD gör bättre tiospännsburgare.
Vid något tillfälle potatismos på nåt som smakade rutten potatis, med kokt tomat som smakade rutten tomat, och torsk som vad ångkokt tills det var ett hårt smaklöst skinn på den medan innanmätet föll sönder och smakade, återigen, ruttet. Det var inte kul.

Men framför allt den panerade fisken med dillsås. Jag gillade verkligen den. Sugen på den ibland.

Därför att det var igenkänning om just stockholmsområdet.
Faktiskt så skulle någon starta en systertråd till denna om Malmö (PM:ade någon mig)
Bara för jämförelsens skull.
Jag ska se om jag hittar tråden och kan lägga in länk här.

Men ta gärna upp andra områden ändå här i tråden.
Citera
2019-03-21, 23:09
Medlem
Citat:
Därför att det var igenkänning om just stockholmsområdet.
Faktiskt så skulle någon starta en systertråd till denna om Malmö (PM:ade någon mig)
Bara för jämförelsens skull.
Jag ska se om jag hittar tråden och kan lägga in länk här.

Men ta gärna upp andra områden ändå här i tråden.
Ahaja
Citera
2019-03-21, 23:11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist

Blodkorv låter ju hemskt.
Det har vi 70-talister sluppit i Stockholmsområdet.
Levergrytan, fy vad läskigt det låter.

Hamburgare förunnades vi inte med i Stockholm heller på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in