2019-04-21, 21:31
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Hur menar du att maten ska presenteras i en kantin eller i ett skolkök som i det här fallet? Där maten skeppas ut i kärl av fullt rimliga och logistika skäl?

Bordsservering med vita dukar?
Att det serveras i kärl/kantin försvarar ju inte att maten ser ut som en jävla sörja, inklusive färgen. Värst är ändå att det enligt uppgift smakar värre än det ser ut. Om än möjligt...
Citera
2019-04-21, 21:52
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Att det serveras i kärl/kantin försvarar ju inte att maten ser ut som en jävla sörja, inklusive färgen. Värst är ändå att det enligt uppgift smakar värre än det ser ut. Om än möjligt...

Färgen? Får inte mat vara av en viss färg? Har jag förtstått dig rätt då?
Om din son frågar snällt kanske han kan få sin ärtsoppa eller kalops cerisefärgad vid nästa tillfälle.
Så din son äter maten nu helt plötsligt? Eller smakar han på den?

Det är tur för han och dig som orolig och omtänksam mamma att det finns butiksköpt vitlöksbröd att tillgå. Annars kanske risken finns att din son svälter ihjäl hängandes över sin skolbänk, medans läraren håller sitt anförande till ingen nytta, annat än för döva öron.
Senast redigerad av SadEyes 2019-04-21 kl. 22:31.
Citera
2019-04-21, 22:31
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Gratis är det, men skulle du äta?
http://www.bilddump.se/bilder/20190421211306-85.194.16.218.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20190421211336-85.194.16.218.jpg

Öööh, ja, det skulle jag väl? Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med det där menar du? Det smakar säkert fullt ok skulle jag tro. Men det är klart, många barn är ju curlade och vana med att det ska vara "mammas mat" annars så får det vara. Vänta bara den dag de ska börja med matlåda till jobbet

Däremot ser min skolas mat lite mer aptitlig ut än det där ska jag erkänna.
Citera
2019-04-21, 22:44
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Älskade skolmaten, undrade alltid vad de andra barnen åt för något hemma då de de flesta hela tiden bashade skollunchen. Men tror många bara ville passa in, det var coolt att hata maten. Var riktigt irriterad på det.
Citera
2019-04-21, 22:55
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Öööh, ja, det skulle jag väl? Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med det där menar du? Det smakar säkert fullt ok skulle jag tro. Men det är klart, många barn är ju curlade och vana med att det ska vara "mammas mat" annars så får det vara. Vänta bara den dag de ska börja med matlåda till jobbet

Jag håller med dig.

Hur maten ser ut beror helt på vad som har tillagats. Sedan kan det finnas gängse "förväntingar" på hur en specifik rätt kan antas presenteras i både smak, form, konsistens och färg, både rimliga, orimliga och direkt felaktiga sådana.

I fallet ovan med fotografiet så ser inte heller jag, liksom du, vad som skulle vara så illa. En gryta är t.ex. väldigt svår att presentera på något annat sätt i ett skolkök oavsett typ av dito sort.

Sedan kan knappast den stackars grytan lastas för att snorungarna liksom hennes son inte kan ta mat ur ett kärl som normala människor och följdaktligen spiller ned samt grisar sig över halva bänken.
Citera
2019-04-22, 14:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Färgen? Får inte mat vara av en viss färg? Har jag förtstått dig rätt då?
Om din son frågar snällt kanske han kan få sin ärtsoppa eller kalops cerisefärgad vid nästa tillfälle.
Så din son äter maten nu helt plötsligt? Eller smakar han på den?
Om du tycker den där sörjan ser aptitlig ut, så får det stå för dig. Mina grytor hemma ser ialf inte ut som nåt man utfodrar grisar med.
Grejen är att det serveras mycket oidentifierbara sörjor av alla de slag. Inte ens smakmässigt går det tydligen att identifiera. Så var det aldrig på min tid. Då fick man mat som man såg vad det var och de eventuella såserna kunde man ta vid sidan av. Man kan inte utgå ifrån att alla gillar sörjor, även om många som dig uppenbarligen gör det
Citera
2019-04-22, 14:52
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Precis, jag misstänkte det....
Citera
2019-04-22, 21:00
Medlem
Citat:
Precis, jag misstänkte det....

MEN vill jag tillägga, det ser fortfarande ätbart ut. Och det är ju många som varit där och tagit mat innan vilket såklart gjort att det ser slabbigare ut. Jag tror det hade varit en helt annan sak om maten var precis utrullad. Då hade den kanske sett mycket mer aptitlig ut. Jag tror att vitlöksbröd är en ganska ensidig kost i längden, tror inte du det?
Citera
2019-04-23, 07:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Men tror många bara ville passa in, det var coolt att hata maten. Var riktigt irriterad på det.

Det 'coola gänget' i min skola nobbade ofta maten och satt i ett hörn och käkade hårdbröd med aromat på, som om det vore bättre?

Jag fattade aldrig det, har än idag aldrig käkat en macka med aromat.
Citera
2019-04-23, 12:07
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
MEN vill jag tillägga, det ser fortfarande ätbart ut. Och det är ju många som varit där och tagit mat innan vilket såklart gjort att det ser slabbigare ut. Jag tror det hade varit en helt annan sak om maten var precis utrullad. Då hade den kanske sett mycket mer aptitlig ut. Jag tror att vitlöksbröd är en ganska ensidig kost i längden, tror inte du det?

Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt, men för den som läser ordentligt skrev jag "orolig förälder" och syftar då självklart till exakt den grejen...

Svårt dessutom, ja nästintill omöjligt om du frågar mig (utan hot), att som förälder hemifrån styra vad de äter och inte äter i skolan. Man kan ju bara prata med dom, berätta vad det hälsomässigt kan innebära och vädja till deras förstånd. Självklart har man som förälder aldrig tyckt att det är ok att hoppa över lunchen i skolan. Däremot borde skolan kunna ta ett större ansvar i att se till att alla elever verkligen går till matsalen och inte slinker iväg till butiken istället. För det är långt ifrån endast min son som väljer att handla där.

Och för alla som tror att han tillhör det coola gänget och gör det av sådana anledningar. Så är inte fallet.
Citera
2019-04-23, 18:40
Medlem
Citat:
Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt, men för den som läser ordentligt skrev jag "orolig förälder" och syftar då självklart till exakt den grejen...

Svårt dessutom, ja nästintill omöjligt om du frågar mig (utan hot), att som förälder hemifrån styra vad de äter och inte äter i skolan. Man kan ju bara prata med dom, berätta vad det hälsomässigt kan innebära och vädja till deras förstånd. Självklart har man som förälder aldrig tyckt att det är ok att hoppa över lunchen i skolan. Däremot borde skolan kunna ta ett större ansvar i att se till att alla elever verkligen går till matsalen och inte slinker iväg till butiken istället. För det är långt ifrån endast min son som väljer att handla där.

Och för alla som tror att han tillhör det coola gänget och gör det av sådana anledningar. Så är inte fallet.

Jag förstår den oron. Naturligtvis vill man ju att barnen äter av skolmaten. Men vill kommunen inte satsa pengar på en dräglig skollunch så blir ju resultaten därefter. Politiker skär gärna i skolbudgeten i kommunerna då den är såpass stor.

Skolan tar redan ett stort ansvar kring detta. Vi vill också att de går och äter i skolmatsalen så de får energi att orka en hel skoldag. Det går ju annars ut över de själva såklart och till viss del för lärarna. Vi påtalar ofta om vikten av att äta skolmaten. Men mer än så kan skolpersonal inte göra, särskilt inte på högstadiet där jag jobbar. Det är inte direkt så att man kan släpa dit eleverna. Vi gör som föräldrarna och försöker uppmuntra dem istället. Det är det mest effektiva sättet.

Barn får för sig att inte göra saker av skäl som saknar rim och reson.
Citera
2019-04-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det 'coola gänget' i min skola nobbade ofta maten och satt i ett hörn och käkade hårdbröd med aromat på, som om det vore bättre?

Jag fattade aldrig det, har än idag aldrig käkat en macka med aromat.

Ja, visst var det så. De "coola" klagade på maten och höll sig till knäckebröd. Pinsamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in