Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När rondellerna är små och man kör i trettio så minskar avstånden mellan bilarna och det blir hopplöst att se bil nr två högerblink.

Att nordiad som verkar kunna så mycket inte inser det?
Än mindre troligt att vb ses, även om så är fallet så kan du aldrig utgå från att vb tillämpas eftersom det ej är föreskrivet.
Sällan de är så små, ofta dessutom byggda så det inte finns sikt tvärsöver.

Ej blinkande fordon skall förväntas fortsätta runt rondellen.
Högerblinkande förväntas lämna cpl närmaste utfart.
Mer än dessa två rader behövs inte. Du svänger aldrig vänster i en cpl.
2019-03-18, 11:07
Medlem
Citat:
När rondellerna är små och man kör i trettio så minskar avstånden mellan bilarna och det blir hopplöst att se bil nr två högerblink.

Att nordiad som verkar kunna så mycket inte inser det?

Så länge som en blinkers inte används total galet fel och/eller i strid med gällande lagar och regler, så har jag svårt att se att ökad tydlighet via mer tillgängligt info, i detta fall extra signalgivning, skulle vara nåt problem. Det är upp till var och en att välja att ta till sig denna extra info eller inte, och om de är kapabla att dra nytta av det eller inte.

För mig som erfaren förare så har jag inga problem med detta, och drar dagligen nytta av sådan extra info och signalgivning vid rondeller. Och när jag ser vilken nytta det kan göra så använder jag själv VB i rondeller på ett förnuftigt sätt så andra får en möjlighet att lättare förstå vad jag ämnar göra eller inte göra i rondellen.
2019-03-18, 11:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Än mindre troligt att vb ses, även om så är fallet så kan du aldrig utgå från att vb tillämpas eftersom det ej är föreskrivet.

Behövs inte.? Nä men det gör nytta.

Där jag bor, runt Siljan, är de små rondellerna i majoritet, i varje fall vanliga.
Vi är väl tämligen överens om att i det stora rondellerna så gör vb ingen större nytta.
2019-03-18, 11:23
Medlem
Citat:
Behövs inte.? Nä men det gör nytta.

Där jag bor, runt Siljan, är de små rondellerna i majoritet, i varje fall vanliga.
Vi är väl tämligen överens om att i det stora rondellerna så gör vb ingen större nytta.
Det fanns några små även i Umeå, de har plockats bort för ett par år sedan.
Sedan är frågan om vad små är, även de som inte är markerade med dubbla filer har ofta rondellen så utförd att någon sikt över ej är möjlig.
De som har fem "ben" eller fler finns det absolut ingen möjlighet att överblicka eller att veta var någon skall svänga av i förväg, hb vid lämnandet gäller givetvis, annat helt meningslöst. Finns även några där cpl endast har tre anslutningar, de tillhöra dock de färre. Finns faktiskt även en med två, där har du enbart två alternativ, svänga höger första eller använda cpl till u-sväng, denna cpl har ett tredje ben, men slutar blint direkt.
Senast redigerad av Nordiad 2019-03-18 kl. 11:26.
2019-03-18, 12:50
Medlem
Citat:

Citat:
Det fanns några små även i Umeå, de har plockats bort för ett par år sedan.
Sedan är frågan om vad små är, även de som inte är markerade med dubbla filer har ofta rondellen så utförd att någon sikt över ej är möjlig.
De som har fem "ben" eller fler finns det absolut ingen möjlighet att överblicka eller att veta var någon skall svänga av i förväg, hb vid lämnandet gäller givetvis, annat helt meningslöst. Finns även några där cpl endast har tre anslutningar, de tillhöra dock de färre. Finns faktiskt även en med två, där har du enbart två alternativ, svänga höger första eller använda cpl till u-sväng, denna cpl har ett tredje ben, men slutar blint direkt.

Igen, du visar bara på din egen inkompetens med sådana svar du ger nu.... Tyvärr...

Du påstår alltså att man inte kan se hur bilarna VB för det inte finns sikt över rondellen...? Ok, hur kan du då se om de HB eller inte...?

Sen är det synnerligen märkligt att du har den uppfattningen att det inte finns sikt över rondellen, när det inte enbart är i den situationen man kan se eller har nytta av VB i rondellen. Man kan ha stor nytta av att se hur en bil blinkar eller inte, med HB eller VB, även när den är halvvägs runt, och då skymmer normalt inte det krafs och dekorationer som finns i rondellerna nu för tiden.

Dessutom verkar du glömma att det finns fordon med förarplatsen högre upp än en normal personbil, så hur tänkte du med sikt i rondellerna för SUV, bussar, lastbilar etc...

Du verkar även helt oförmögen att förstå att om du kanske inte kan se en viss bils signalgivning i en rondell (oavsett HB eller VB) för den är skymd av något, så kan de finnas andra i eller runt rondellen eller dess närhet, som kan se aktuell bils och andra bilars signalgivning och ha nytta av det.
2019-03-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag är inte förvånad att dom lär ut så.
När och varför skulle man INTE visa sin avsikt till andra trafikanter?

Jag har ställt frågan åtskilliga ggr i tråden och inte någon har kunnat lämna (ett vettigt) svar på frågan.

Citat:
Har flera gånger påvisat att den frågan är felställd. Då det sällan går att avgöra var en bilist har planerat att lämna en cpl utifrån dess vänsterblinkande så tillför det inte så mycket. Mest uppenbart är att ej få av de vilka nyttjar vb även underlåter att använda hb när cpl lämnas, de fortsätter att blinka vänster samtidigt som det svängs höger.
Grunden är: Höger blinkande – denna bil avser att lämna cpl vid närmaste avfart.
Ej blinkande, denna bil avser att fortsätta runt rondellen, övergår till hb när det är lämpligt.
Vänsterblinkande, denna bil skall nog inte lämna cpl alls, men om vi bortser från den tolkningen, denna bil skall lämna cpl senare, när vet vi inte.

Det väsentliga är att få alla att visa när de avser att lämna cpl, detta med höger blinkande. Det sker aldrig någon sväng åt vänster, därför saknas nyttan med vb. Ej blinkers alls är vad som gäller tills det är dags att förbereda för att lämna via utfart som städse finns till höger.
Vem är du att avgöra om en fråga är ”felställd” eller inte?????

Jag har ställt en berättigad fråga och om du inte förstår den eller inte har ett vettigt svar så är det ditt problem. Sanningen är nog, att du inte har något vettigt svar på frågan och att det gnager på din självkänsla?
2019-03-18, 15:59
Medlem
[quote=smokieknife|67059666]Jag är inte förvånad att dom lär ut så.

QUOTE]
Er mening i fet stil ovan, den ifrågasätter att inte göra uppenbart vilka avsikter som föreligger. Det är aldrig aktuellt, min uppfattning är att vb inte tillför någon sådan visning, detta eftersom det är exakt samma funktion i att inte blinka alls när du passerar runt en rondell innan cpl skall lämnas. Ser du en bil utan blinkning skall det vara tillfyllest för att utgå ifrån att denna avser att fortsätta i denna cpl, så även om bilen ifråga använder vb. Hb är allt klart vad som gäller kring, tyvärr många som tillämpar vb som sedan underlåter att bruka hb.

Ställ sedan gärna den öppna frågan om det nu skulle vara nytta och väsentlighet med vb, varför har då inte detta innefattats i det regelverk som det lagstadgats om? I det som visas på Transportstyrelsens sida visas också det stipulerade bruket med hb, men någon rekommendation om vb finns ingenstans. Givetvis finns heller inget förbud att använda vb.
2019-03-18, 19:09
Medlem
[quote=Nordiad|67065506]
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag är inte förvånad att dom lär ut så.

QUOTE]
Er mening i fet stil ovan, den ifrågasätter att inte göra uppenbart vilka avsikter som föreligger. Det är aldrig aktuellt, min uppfattning är att vb inte tillför någon sådan visning, detta eftersom det är exakt samma funktion i att inte blinka alls när du passerar runt en rondell innan cpl skall lämnas. Ser du en bil utan blinkning skall det vara tillfyllest för att utgå ifrån att denna avser att fortsätta i denna cpl, så även om bilen ifråga använder vb. Hb är allt klart vad som gäller kring, tyvärr många som tillämpar vb som sedan underlåter att bruka hb.

Ställ sedan gärna den öppna frågan om det nu skulle vara nytta och väsentlighet med vb, varför har då inte detta innefattats i det regelverk som det lagstadgats om? I det som visas på Transportstyrelsens sida visas också det stipulerade bruket med hb, men någon rekommendation om vb finns ingenstans. Givetvis finns heller inget förbud att använda vb.

Om du inte kan tolka andra medtrafikanters signaler kanske du inte ska vara ute på vägarna?
Trafikskolor lär ut VB.............Har påvisats ett antal ggr nu. Läser du inte dessa inlägg?
När du har fått lite mer erfarenhet i trafiken och bla lärt dig tolka andra personers signaler för att bättre kunna planera din egen körning..........då har du kommit en bit på din körutbildning, dit har du inte kommit än(och kanske aldrig kommer att hamna där).

Och..........du behöver inte svara på frågorna, jag vet vilket "fack" du tillhör vad gäller trafikvett.

Edit.
Har du läst resultatet av omröstningen? Du tillhör en minoritet som uppenbarligen INTE vill vara hjälpsam i trafiken.
Senast redigerad av smokieknife 2019-03-18 kl. 19:11.
2019-03-18, 19:56
Medlem
[quote=smokieknife|67067351]
Citat:

Om du inte kan tolka andra medtrafikanters signaler kanske du inte ska vara ute på vägarna?
Trafikskolor lär ut VB.............Har påvisats ett antal ggr nu. Läser du inte dessa inlägg?
När du har fått lite mer erfarenhet i trafiken och bla lärt dig tolka andra personers signaler för att bättre kunna planera din egen körning..........då har du kommit en bit på din körutbildning, dit har du inte kommit än(och kanske aldrig kommer att hamna där).

Och..........du behöver inte svara på frågorna, jag vet vilket "fack" du tillhör vad gäller trafikvett.

Edit.
Har du läst resultatet av omröstningen? Du tillhör en minoritet som uppenbarligen INTE vill vara hjälpsam i trafiken.
2019-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Det är aldrig aktuellt, min uppfattning är att vb inte tillför någon sådan visning, detta eftersom det är exakt samma funktion i att inte blinka alls när du passerar runt en rondell innan cpl skall lämnas. Ser du en bil utan blinkning skall det vara tillfyllest för att utgå ifrån att denna avser att fortsätta i denna cpl, så även om bilen ifråga använder vb. Hb är allt klart vad som gäller kring, tyvärr många som tillämpar vb som sedan underlåter att bruka hb.

Du verkar uppenbarligen helt ignorera de förklaringar jag och andra ger om detta, varför det...?

Vi tar det igen.
Det finns tillfällen då man inte kan se andra bilars högersida, vilket gör att man då inte kan se om de HB eller inte, och då alltså skulle ha nytta av att de gavs en tydligare signal. Och om de som då ämnar vidare runt och använder VB så kan vi i alla fall skilja dessa från de som vi inte kan se om de HB eller inte. Det är alltså helt onödig info enligt dig, som man inte kan ha någon nytta av....?
2019-03-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du verkar uppenbarligen helt ignorera de förklaringar jag och andra ger om detta, varför det...?

Vi tar det igen.
Det finns tillfällen då man inte kan se andra bilars högersida, vilket gör att man då inte kan se om de HB eller inte, och då alltså skulle ha nytta av att de gavs en tydligare signal. Och om de som då ämnar vidare runt och använder VB så kan vi i alla fall skilja dessa från de som vi inte kan se om de HB eller inte. Det är alltså helt onödig info enligt dig, som man inte kan ha någon nytta av....?
....och vi kan ta ett annat exempel:

I närheten av min bostad finns en enfilig rondell. En stor väg går rakt fram, två mycket mindre vägar svänger av från den stora. 90-95% av all trafik följer den stora vägen, för många är detta så självklart att de inte blinkar höger vid sådan körning.
Jag har ofta anledning att svänga vänster från den stora vägen, alltså in på en mycket mindre väg. Självklart har då den mötande trafiken nytta av att jag blinkar vänster inne i rondellen, jag visar ju då att jag inte ska följa den stora trafikströmmen. Utan i stället fortsätta i rondellen till den mindre vägen och svänga ut där.
Den mötande trafiken har väjningsplikt, jag talar om för dem att de ska stanna om det behövs. Jag är övertygad om att detta minskar risken för en kollision.

(För er som kör i Stockholm: Jag talar om Bällstavägens rondell vid Runstensplan. Men det finns många, många liknande rondeller.)
2019-03-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
....och vi kan ta ett annat exempel:

I närheten av min bostad finns en enfilig rondell. En stor väg går rakt fram, två mycket mindre vägar svänger av från den stora. 90-95% av all trafik följer den stora vägen, för många är detta så självklart att de inte blinkar höger vid sådan körning.
Jag har ofta anledning att svänga vänster från den stora vägen, alltså in på en mycket mindre väg. Självklart har då den mötande trafiken nytta av att jag blinkar vänster inne i rondellen, jag visar ju då att jag inte ska följa den stora trafikströmmen. Utan i stället fortsätta i rondellen till den mindre vägen och svänga ut där.
Den mötande trafiken har väjningsplikt, jag talar om för dem att de ska stanna om det behövs. Jag är övertygad om att detta minskar risken för en kollision.

(För er som kör i Stockholm: Jag talar om Bällstavägens rondell vid Runstensplan. Men det finns många, många liknande rondeller.)
Den mötande trafiken har väjningsplikt, de har att utgå från att all trafik skall fortsätta runt rondellen (och då troligen svänga av mot den mindre väg som är aktuell eller, mindre troligt, göra en u-sväng), de som skall "rakt fram" har att blinka höger innan de fortsätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in