Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tror att det är i mångt och mycket samma personer som blinkar vänster i cirkulationsplats som tycker man skall byta till höger körfält i god tid före vävningsplats. Två exempel på hemmasnickrade trafikregler som korkar upp trafiken något oerhört.

Det är fortfarande inga hemsnickrade trafikregler därför att VB i rondell inte bryter några laga utan är full tillåtet enlig lagarna, och stöds även av myndigheter och körskolor, men är inget krav.

Samma med blixtlåsprincipen. Där bör man gå ihop i god tid, annars blir det onödigt krångligt stökigt och mer risker för incidenter när folk ska ända fram i vänster sen plötsligt böka sig in i en redan ordnad kö.

Men, det är heller inte bra att gå ihop alldeles för tidigt i onödan, och inte utnyttja vägen och tillgänglig plats bättre. Det hela är nåt som handlar om ömsesidigt ansvar och hänsyn, och får bedömas från fall till fall.
2019-03-01, 15:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då finns det inte så många alternativ, om du verkligen tog körkortet före de nya reglerna kom. För då skall du ha lärt dig hur kraven var innan. Och då har du antingen...

1. Glömt det nu

2. Kommer inte heller ihåg att andra på den tiden VBade i rondeller

3. Helt enkelt sitter och fabulerar....

För sannolikheten att du inte skulle sett VB förr i tiden i rondeller är extremt låg sett till att alla på den tiden, innan de nya reglerna kom, lärde sig VB i körskolorna då för det var ju ett krav på den tiden.
Om jag minns rätt från den tiden, 70 och 80tal, så var rondellerna så man hade överblick och inte så stora så de andras blinkande syntes på håll.
På den tiden skulle ju rondellen behandlas som en korsning. (Med blinkandet). Höger behövdes inte, för när man blinkade skulle man ju till vänster, annars ut.
Jag har för mig att det var högerregeln som gällde i början och lämna företrädesskylten kom senare.
2019-03-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om jag minns rätt från den tiden, 70 och 80tal, så var rondellerna så man hade överblick och inte så stora så de andras blinkande syntes på håll.
På den tiden skulle ju rondellen behandlas som en korsning. (Med blinkandet). Höger behövdes inte, för när man blinkade skulle man ju till vänster, annars ut.
Jag har för mig att det var högerregeln som gällde i början och lämna företrädesskylten kom senare.
Fanns inga cpl i Umeå när det togs körkort, kom ett par decennier senare först. Nu finns 71 stycken förutom de som inryms på Ikeas handelsområde. Ett par små cpl togs bort för ett par år sedan.
2019-03-14, 23:15
Bannlyst
Citat:
Det är inte hemsnickrade regler att man ska VB runt en rondell, för det är ingen regel, ingen lag. Men det ÄR tillåtet att göra så för att vara extra tydlig, och både körskolor och myndigheter anammar detta. Vad sen lagen säger är ju vad du skall göra, minimikravet typ. Men man får göra mer så länge det inte är direkt förbjudet.

Folk som VB i rondeller blinkar sig inte genom alla kurvor på vägen, bara en idiot tror det. Men det finns gott om situationer när man kan, ja till o med bör, eller skall, ge signal med t ex blinkers för att informera och reducera risker, fast det inte ens handlar om just korsningar, avfarter eller ens filbytet. Det räcker att situationen kan utgöra en risk för incident, som kan reduceras med signal med körriktningsvisare för att visa vart man är påväg.

Jo, det är tillåtet att blinka runt en rondell.

Problemet är att det inte blir övertydligt men det kunde blivit det om alla använda blinkers. Jag körde igenom några rondeller häromdagen. Kommer inte ihåg siffrorna men kommer ihåg att mer än hälften blinkade inte alls. De bara svängde de jäkla nötterna!

Om man står och väntar på sin tur att köra in i rondellen har jag slutat att titta hur de blinkar för man kan inte lita på någon att de blinkar rätt eller blinkar alls. Jag har börjat att försöka räkna ut hur de skall köra. det fungerar bättre än att titta på deras blinkers.
Alltså om inte alla följer lagen utan hittar på egna regler är det faktiskt bättre att alla slutar att blinka i rondellen för då gör åtminstone alla på samma sätt.

Som alla förstår är det olagligt att inte blinka ut ur en rondell därför kan alla åtminstone samsas om att följa lagen och strunta i alla andra konstiga sätt att blinka.

"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/
2019-03-14, 23:27
Medlem
Som gammal lastbilschaffis uppskattar jag det. Har du provat att dra igång 90 ton från stillastående någon gång?

Sug k*k ts, du har fel. Ju tydligare man är i trafiken desto bättre. Det underlättar som fan.
2019-03-17, 18:32
Medlem
ibmachines avatar
Var på handledarkurs på seriös körskola idag. De lär ut att man bör blinka vänster, sen höger vid vänstersväng i rondell. Tänker nog börja med det, känns troligare att de har rätt än en ts på fb : )
2019-03-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibmachine
Var på handledarkurs på seriös körskola idag. De lär ut att man bör blinka vänster, sen höger vid vänstersväng i rondell. Tänker nog börja med det, känns troligare att de har rätt än en ts på fb : )
Jag är inte förvånad att dom lär ut så.
När och varför skulle man INTE visa sin avsikt till andra trafikanter?

Jag har ställt frågan åtskilliga ggr i tråden och inte någon har kunnat lämna (ett vettigt) svar på frågan.
2019-03-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag är inte förvånad att dom lär ut så.
När och varför skulle man INTE visa sin avsikt till andra trafikanter?

Jag har ställt frågan åtskilliga ggr i tråden och inte någon har kunnat lämna (ett vettigt) svar på frågan.

Har flera gånger påvisat att den frågan är felställd. Då det sällan går att avgöra var en bilist har planerat att lämna en cpl utifrån dess vänsterblinkande så tillför det inte så mycket. Mest uppenbart är att ej få av de vilka nyttjar vb även underlåter att använda hb när cpl lämnas, de fortsätter att blinka vänster samtidigt som det svängs höger.
Grunden är: Höger blinkande – denna bil avser att lämna cpl vid närmaste avfart.
Ej blinkande, denna bil avser att fortsätta runt rondellen, övergår till hb när det är lämpligt.
Vänsterblinkande, denna bil skall nog inte lämna cpl alls, men om vi bortser från den tolkningen, denna bil skall lämna cpl senare, när vet vi inte.

Det väsentliga är att få alla att visa när de avser att lämna cpl, detta med höger blinkande. Det sker aldrig någon sväng åt vänster, därför saknas nyttan med vb. Ej blinkers alls är vad som gäller tills det är dags att förbereda för att lämna via utfart som städse finns till höger.
2019-03-18, 00:04
Medlem
Det kanske är så att man inte har fått sitt körkort på meriter utan handlat det svart och då gör man sina egna regler. Så är det i Malmö. Det är de som är efter en som får stå för en eventuell skada. Det är ingen som stannar för rött natte-tid eller som släpper över en fotgängare på övergångsstället. De pallade inte läsa det kapitlet. Malmö-rules.
2019-03-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har flera gånger påvisat att den frågan är felställd. Då det sällan går att avgöra var en bilist har planerat att lämna en cpl utifrån dess vänsterblinkande så tillför det inte så mycket. Mest uppenbart är att ej få av de vilka nyttjar vb även underlåter att använda hb när cpl lämnas, de fortsätter att blinka vänster samtidigt som det svängs höger.
Grunden är: Höger blinkande – denna bil avser att lämna cpl vid närmaste avfart.
Ej blinkande, denna bil avser att fortsätta runt rondellen, övergår till hb när det är lämpligt.
Vänsterblinkande, denna bil skall nog inte lämna cpl alls, men om vi bortser från den tolkningen, denna bil skall lämna cpl senare, när vet vi inte.

Det väsentliga är att få alla att visa när de avser att lämna cpl, detta med höger blinkande. Det sker aldrig någon sväng åt vänster, därför saknas nyttan med vb. Ej blinkers alls är vad som gäller tills det är dags att förbereda för att lämna via utfart som städse finns till höger.

Det enda du egentligen visar med detta svar är din egen bristande förmåga, eller oförmåga att ta till dig tillgängliga signaler och tolka trafiksituationens skeden utifrån detta.

Du uppvisar även en skaplig dos konfirmationsbias när du utan minsta seriösa stöd påstår att de flesta/många etc (lite svårt att förstå vad du exakt menar med den grammatiska vurpan i den meningen...) av de som använder VB även skulle skita i HB ut, och bara fortsätta VB vid utfart. Att sådant sker vet vi, och det sker alla möjliga fel vid signalgivning i rondeller precis som det gör även i andra trafiksituationer. Men min egen erfarenhet är att majoriteten idag faktiskt HB ut, oavsett om de VB eller inte i rondeller. Men, helt klart så är nog rondellkörning en av de trafiksituationer där mest fel och avarter vad gäller uppförande och signalgivning sker, men då av alla möjliga varianter.

Jag och andra har dessutom flera gånger förklarat fördelar och möjligheter med VB i rondeller, och varför det kan vara en viktig signalgivning för att ge andra tydligare signaler om vad som är på gång etc.

Problemet är att de flesta av VB-motståndarna verkar ha stora problem att inse att en trafiksituation ofta omfattar betydligt fler personer och fordon etc än bara de själva och den som VB. Så bara för att de inte tycker sig se eller kunna tolka vad den som VB har tänkt sig eller inte, så kan det finnas flera andra på olika positioner i och runt rondellen som kan se om en bil VB eller inte och klarar att ta till sig och dra nytta av den informationen.

Likaså finns det massor med situationer där man p g a sin position inte kan se om en bil HB eller inte, för aktuell bils blinkers på den sidan kan vara skymda av annat eller p g a vinkeln till dig. Och hur ska vi då kunna veta vad den ämnar göra om vi inte kan se om den HB eller inte...? Men, om bilen i den situationen slår på VB, eller har VB på, så kan man med fog anta att föraren har gjort ett aktivt val med att ge signal om vad denne har tänkt sig göra, i detta fall att inte köra ut utan fortsätta runt. Hade denne inte VBat i det läget så hade vi haft mindre info att jobba med, och haft svårare att i det skedet kunna avgöra om färden skulle gå vidare eller om den skulle ut i nästa utfart. Då gör VB en rätt stor skillnad, ger fördelar för dig och andra.

En bil som inte VB kan antas att de ska vidare runt, men, då vi inte alltid kan se om den HB eller inte, men vi kanske kan se om den VB, så kan bevisligen VB tillföra viktig info som andra kan tolka och dra nytta av. Därför att det är mer tydligt med en aktiv signalgivning än ingen signal alls.

Detta vet berörda sakkunniga myndigheter om, och det är därför man fortfarande vill att VB ska läras ut och användas, därför att det ger ökad tydlighet vilken ökar säkerhet och smidighet. Och det är fullt tillåtet enligt gällande lagar och regler.
2019-03-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Ja, men det är betydligt längre tid än 15-20 år sen jag tog körkort.
Då måste min lärare ha undervisat fel...
Nån VB har jag inte heller upplevt i början av min bilkörning.
Om det sen var ett lagkrav eller frivilligt med HB låter jag vara osagt.
Jag har i alla tider kört med HB.
Jag har heller aldrig krockat i en CPL.
Antingen undervisade din lärare fel, eller så har du glömt. Antagligen det sistnämnda, eftersom du tydligen inte minns något av VB i dåtidens rondeller.

På den tiden lärde man ut "att svänga i en rondell är precis som att svänga i en vanlig korsning". HB om man ska svänga höger, inget blink rakt fram, VB om man ska svänga vänster. Det var helt galet redan då.

Numera verkar lagstiftare och körskolor inse att en cpl är en enkelriktad väg, med ett antal T-korsningar som är arrangerade i en ring. Alltså alltid HB om du ska ut, VB om det är lämpligt. Bra.
Senast redigerad av pewana 2019-03-18 kl. 07:35.
2019-03-18, 10:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det enda du egentligen visar med detta svar är din egen bristande förmåga, eller oförmåga att ta till dig tillgängliga signaler och tolka trafiksituationens skeden utifrån detta.

Du uppvisar även en skaplig dos konfirmationsbias när du utan minsta seriösa stöd påstår att de flesta/många etc (lite svårt att förstå vad du exakt menar med den grammatiska vurpan i den meningen...) av de som använder VB även skulle skita i HB ut, och bara fortsätta VB vid utfart. Att sådant sker vet vi, och det sker alla möjliga fel vid signalgivning i rondeller precis som det gör även i andra trafiksituationer. Men min egen erfarenhet är att majoriteten idag faktiskt HB ut, oavsett om de VB eller inte i rondeller. Men, helt klart så är nog rondellkörning en av de trafiksituationer där mest fel och avarter vad gäller uppförande och signalgivning sker, men då av alla möjliga varianter.

Jag och andra har dessutom flera gånger förklarat fördelar och möjligheter med VB i rondeller, och varför det kan vara en viktig signalgivning för att ge andra tydligare signaler om vad som är på gång etc.

Problemet är att de flesta av VB-motståndarna verkar ha stora problem att inse att en trafiksituation ofta omfattar betydligt fler personer och fordon etc än bara de själva och den som VB. Så bara för att de inte tycker sig se eller kunna tolka vad den som VB har tänkt sig eller inte, så kan det finnas flera andra på olika positioner i och runt rondellen som kan se om en bil VB eller inte och klarar att ta till sig och dra nytta av den informationen.

Likaså finns det massor med situationer där man p g a sin position inte kan se om en bil HB eller inte, för aktuell bils blinkers på den sidan kan vara skymda av annat eller p g a vinkeln till dig. Och hur ska vi då kunna veta vad den ämnar göra om vi inte kan se om den HB eller inte...? Men, om bilen i den situationen slår på VB, eller har VB på, så kan man med fog anta att föraren har gjort ett aktivt val med att ge signal om vad denne har tänkt sig göra, i detta fall att inte köra ut utan fortsätta runt. Hade denne inte VBat i det läget så hade vi haft mindre info att jobba med, och haft svårare att i det skedet kunna avgöra om färden skulle gå vidare eller om den skulle ut i nästa utfart. Då gör VB en rätt stor skillnad, ger fördelar för dig och andra.

En bil som inte VB kan antas att de ska vidare runt, men, då vi inte alltid kan se om den HB eller inte, men vi kanske kan se om den VB, så kan bevisligen VB tillföra viktig info som andra kan tolka och dra nytta av. Därför att det är mer tydligt med en aktiv signalgivning än ingen signal alls.

Detta vet berörda sakkunniga myndigheter om, och det är därför man fortfarande vill att VB ska läras ut och användas, därför att det ger ökad tydlighet vilken ökar säkerhet och smidighet. Och det är fullt tillåtet enligt gällande lagar och regler.
När rondellerna är små och man kör i trettio så minskar avstånden mellan bilarna och det blir hopplöst att se bil nr två högerblink.

Att nordiad som verkar kunna så mycket inte inser det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in